ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний номер справи: 766/19650/17 Головуючий в І інстанції: Войцеховська Я.В.
Номер провадження: №22-ц/819/1782/21 Доповідач: Майданік В.В.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2021 року Херсонський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого Майданіка В.В.,
суддів: Кутурланової О.В.,
Орловської Н.В.,
секретар Давиденко І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Херсоні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , діючої від імені Херсонської міської ради, на рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 15 липня 2021 року, у складі судді Войцеховської Я.В., у справі за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , Херсонської міської ради, Херсонської обласної державної адміністрації, третя особа: Виконавчий комітет Комишанської селищної ради, про визнання у порядку спадкування за законом права на земельний пай,
В С Т А Н О В И В :
14 листопада 2017 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулися до суду з вказаним позовом до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , третя особа, яка не заявляє самостійний вимог, Виконавчий комітет Комишанської селищної ради, в якому просили:
--- визнати за ОСОБА_2 право на отримання земельного паю в порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_9 у вигляді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2126 га, що знаходиться на території Комишанської селищної ради Комсомольського району м. Херсона за адресою: Комишанська селищна рада, 46 (номер контуру), НОМЕР_12 (номер земельної ділянки);
--- визнати за ОСОБА_3 право на отримання земельного паю в порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_9 у вигляді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва площею 0,7857 га, що знаходиться на території Комишанської селищної ради Комсомольського району м. Херсона за адресою: Комишанська селищна рада, НОМЕР_10 (номер контуру), НОМЕР_11 (номер земельної ділянки).
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
ІНФОРМАЦІЯ_1 в селі Приозерне м. Херсона помер ОСОБА_9 .
Позивачка ОСОБА_2 є дружиною померлого, а позивачка ОСОБА_3 - його дочкою.
Крім них спадкоємцями є інші рідні діти померлого - відповідачі по справі.
На час відкриття спадщини із спадкодавцем проживала ОСОБА_2 , що підтверджується довідкою Виконавчого комітету Комишанської селищної ради від24.01.2017 року за № 322.
У встановлений законом строк вони (позивачі) звернулися до нотаріуса з заявами про прийняття спадщини та отримали свідоцтва про право на спадщину. Частки у спадщині склали: для ОСОБА_2 - 3/4 частини, для ОСОБА_3 - 1/4 частина.
Проте нотаріусом було відмовлено у видачі свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку товарного сільськогосподарського виробництва, яка входила до складу земельної ділянки колективної спільної власності, що підтверджується роз`ясненням нотаріуса від 28.09.2017 року. Відмова була обгрунтована відсутністю правовстановлюючого документа на землю.
У 2007 році, за свого життя, спадкодавець ОСОБА_9 разом з іншими співвласниками, на підставі розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 06.10.2006 року № 984, отримав у власність 1/246 частку земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 548,71 га, кадастрові номери 6510166400:09:012:0010, 6510166400:09:014:0011, 6510166400:09:014:0012, яка розташована на території Комишанської селищної ради м. Херсона. Державний акт на право власності на землю ЯГ № 498845, зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363, оформлений на ім`я ОСОБА_10 , та містить список співвласників земельної ділянки. ОСОБА_9 знаходиться у цьому списку під номером 15.
У 2010 році ОСОБА_9 звернувся до відповідних органів із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку на свою частку.
Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417 було вирішено:
--- за пунктом 1 - затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку громадянам згідно зі списком (додаток № 1) зі складу земель спільної часткової власності, наданих громадянам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845, зареєстрованим у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363;
--- за пунктом 3 - надати громадянам, визначеним у додатку № 1, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
--- за пунктом 8 - Управлінню Держкомзему у м. Херсоні:
- внести зміни до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363, шляхом реєстрації та видачі 145 громадянам згідно зі списком, визначеним у додатку № 1, нових державних актів на право власності на земельні ділянки;
- скасувати державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363.
Згідно з додатком № 1 (списком громадян) до вказаного розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417, площа земельної ділянки, на яку мав бути виданий кожному новий державний акт, складає 1,9983 га. ОСОБА_9 знаходиться у вказаному списку під № 21.
Вказані обставини також підтверджуються листом Міжрегіонального управління у м. Херсоні та АРК Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 14.09.2017 року за № Ж-59/0-0.172-64/148-17, у якому також зазначено, що на підставі розпорядження було виготовлено державні акти на право власності на земельні ділянки загальною площею 1,9983 га на ім`я ОСОБА_9 , але у зв`язку з відсутністю заяви на реєстрацію вони не зареєстровані та списані.
Заява на реєстрацію від ОСОБА_9 не була подана з тієї причини, що за час виготовлення державних актів на землю він помер.
Факт виготовлення державних актів на земельні ділянки на ім`я ОСОБА_9 підтверджується також Інформаціями Державного земельного кадастру від 07.09.2017 року на земельні ділянки:
1. Кадастровий номер: 6510166400:09:012:0025; цільове призначення: 2.1 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; форма власності: право власності; площа земельної ділянки: 1,2126 га; місце розташування: Комишанська селищна рада, 46 (номер контуру), НОМЕР_12 (номер земельної ділянки); ПІБ фізичної особи, яка є землевласником: ОСОБА_9 ; юридична особа землевласника: АДРЕСА_2 ; ідентифікаційний код фізичної особи: НОМЕР_1 ;
2. Кадастровий номер: 6510166400:09:012:0027; цільове призначення: 2.1 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; форма власності: право власності; площа земельної ділянки: 0,7857 га; місце розташування: Комишанська селищна рада, НОМЕР_10 (номер контуру), НОМЕР_11 (номер земельної ділянки); ПІБ фізичної особи, яка є землевласником: ОСОБА_9 ; юридична особа землевласника: АДРЕСА_2 ; ідентифікаційний код фізичної особи: НОМЕР_1 .
Загальна площа обох земельних ділянок складає 1,9983 (1,2126 + 0,7857).
Щоб не дробити земельних пай на два власника, з урахуванням виділення земельного паю у вигляді двох земельних ділянок різною площею, позивачі згодні, щоб ОСОБА_2 успадкувала право на земельний пай площею 1,2126 га з місцем розташування: Комишанська селищна рада, НОМЕР_10 (номер контуру), НОМЕР_12 (номер земельної ділянки), а ОСОБА_3 успадкувала прав на земельний пай площею 0,7857 га з місцем розташування: Комишанська селищна рада, НОМЕР_10 (номер контуру), НОМЕР_11 (номер земельної ділянки).
З урахуванням наведеного, посилаючись, зокрема, на положення ст.ст.1216-1218, 1225, ч.5 ст.1268 ЦК України, ч.1 ст.131 ЗК України, Указом Президента України від 08.08.1995 року № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям", просили задовольнити позов.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 15.11.2017 відкрито провадження у справі (а.с.36 т.1).
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 22.10.2018 до участі у розгляді справи в якості співвідповідачів було залучено Херсонське міське управління земельних ресурсів та Херсонську обласну державну адміністрацію (а.с.129 т.1).
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.05.2020 року справа № 766/19650/17 надійшла до провадження судді Войцеховської Я.В. (а.с.154 т.1).
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 18.06.2020 року цивільну справу прийнято до провадження, справу до розгляду призначено в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання (а.с.163 т.1).
У свої заявах від 15.06.2020 року та від 01.07.2020 року відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_4 позовні вимоги визнали та не заперечують проти задоволення позову (а.с.172, 174 т.1).
14.07.2020 року на адресу суду від Херсонської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення, відповідно до ч.4 ст.122 ЗК України, не відноситься до компетенції Херсонської обласної державної адміністрації, натомість це питання перебуває у компетенції Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів. При вирішенні спору покладається на розсуд суду (а.с.181-182 т.1).
Крім того, по суті позову було зазначено, що відповідно до розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації від 06.10.2006 року № 984 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки та передачу їх у власність" було затверджено громадянам-членам державного підприємства "Приозерне", у тому числі ОСОБА_9 , технічну документацію із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки загальною площею 1460,95 га та на право спільної часткової власності на земельні ділянки загальною площею 548,71 га із земель державного підприємства господарства "Приозерне", розташованих на території Комишанської селищної ради Комсомольського району м. Херсона, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та зобов`язано Херсонську регіональну філію державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (на сьогодні - Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області) зареєструвати та видати державні акти на право власності на земельні ділянки.
Також підтверджено обставини щодо розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417, які були наведені у позовній заяві (а.с.180-182).
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 07.10.2020 року замінено відповідача - Херсонське міське управління земельних ресурсів на правонаступника - Головне управлінням Держгеокадастру у Херсонській області (а.с.221-222).
02.11.2020 року на адресу суду від Головного управлінням Держгеокадастру у Херсонській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому ставиться питання про відмову в позові в повному обсязі (а.с.239-240).
По суті позову було зазначено, що відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні", який набрав чинності з 01.01.2019 року, Головне управлінням Держгеокадастру у Херсонській області з 01.01.2019 року законодавчо не наділено повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками колишніх сільськогосподарських підприємств, оскільки це суперечить ч.4 ст.122 ЗК України та іншим законам, натомість відповідним землями розпоряджаються сільські, селищні, міські ради.
04.03.2021 року до суду надійшло клопотання Херсонської міської ради, яка не є учасником справи. Херсонська міська рада зазначила, що відповідно до рішення ради від 01.12.2020р №10 вона є правонаступником 4-х селищних рад (Антонівської, Зеленівської, Комишанської та Наддніпрянської) та 2-х сільських (Степанівської, Садівської).
Відповідно до Інформації з Державного земельного кадастру земельні ділянки, про які йдеться у позовній заяві, перебувають у комунальній власності Комишанської селищної ради, речове право на них в Державному реєстрі речових прав не зареєстровано.
Оскільки у позові йдеться про майно, що наразі належить Херсонській міській раді, просила задовольнити своє клопотання та замінити третю сторону - виконавчий комітет Комишанської селищної ради, залучивши до участі у справі Херсонську міську раду (а.с.259 т.1).
08.06.2021 року до суду надійшло клопотання позивачки ОСОБА_3 , в якому вона просила замінити відповідача Головне управлінням Держгеокадастру у Херсонській області на Херсонську міську раду (а.с.298 т.1).
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 08.06.2021 року було розглянуто вказані клопотання й ухвалено замінити відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області на належного - Херсонську міську раду (а.с.300-301 т.1).
24.06.2021 року на адресу суду надійшов відзив від Херсонської міської ради, в якому представник просив відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав того, що відсутні документи, що посвідчують право власності померлого на земельні ділянки, право є індивідуально визначеним на припинилося разом зі смертю спадкодавця. Позивачі не зверталися до ХМР щодо вирішення питання відносно оформлення права власності на земельну ділянку (а.с.303-305 т.1).
Ухвалою суд від 15.07.2021 року закрито підготовче судове засідання та призначено справу до розгляду (а.с.312 т.1).
Рішенням Херсонського міського суду Херсонської області від 15 липня 2021 року позов було задоволено. Суд вирішив:
--- визнати за ОСОБА_2 , ОСОБА_3 в порядку спадкування за законом право на земельну частку (пай), земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,9983 га, що розташована на території Комишанської селищної ради м. Херсона , в порядку спадкування за законом після ОСОБА_9 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
--- визнати за ОСОБА_2 в порядку спадкування за законом право на земельну частку (пай) земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2126 га що розташована на території Комишанської селищної ради м. Херсона номер контуру НОМЕР_12 із загальної площі земельної частки (паю) 1, 9983га, після померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_9 ;
--- визнати за ОСОБА_3 в порядку спадкування за законом право на земельну частку (пай) земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва площею 0,7857 га що розташована на території Комишанської селищної ради м. Херсона номер контуру НОМЕР_12 із загальної площі земельної частки (паю) 1, 9983га , після померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_9 .
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того , що до позивачів, як спадкоємців за законом, які прийняли спадщину після померлого ОСОБА_9 , перейшло право на земельну частку (пай) у виді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва розміром 1,9983 га, що розташована на території Комишанської селищної ради м. Херсона та належала померлому ОСОБА_9 за життя, відповідно, майнові права увійшли до складу спадщини.
Також суд виходив з того , що отримати свідоцтво про право на спадщину на земельну частку (пай) у виді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва розміром 1,9983 га для позивачів не виявилось можливим через відсутність правовстановлюючого документу. Крім того, розпорядженням голови адміністрації була визначена площа кожної частки та здійснений виділ в натурі такої частки, навіть виготовлені державні акти на землю. Але процедура виведення земельного паю в приватну власність ОСОБА_9 не була завершена.
На вказане судове рішення представником Херсонської міської ради подана апеляційна скарга, в якій ставиться питання про його скасування й ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі. При цьому послалася на неповне з`ясування судом обставин справи, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.
Зокрема вказала, що судом не враховано того, що позивачами не надано належних доказів на підтвердження того, що спадкодавцеві належала земля на праві приватної власності. Адже ст.2 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" передбачено, що основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною державною адміністрацією. Такими документами також є: свідоцтво про право на спадщину; договори купівлі-продажу, міни, дарування, до яких додається сертифікат; рішення суду про визнання права на земельну частку (пай). Однак жодних із вказаних документів позивачами не надано.
Також зазначила, що поза увагою суду залишилось те, що позивачами обрано неналежний спосіб захисту своїх прав, при задоволенні позову суд фактично порушив майнові права міської ради як власника землі. Адже в даному випадку мова йде про право на завершення приватизації земельної ділянки в порядку спадкування, якщо спадкодавець за життя не встиг завершити приватизацію цієї землі, а не на право власності на земельну ділянку . При цьому послалася на позицію, викладену Верховним Судом у постанові від 30.06.2020 року у справі № 623/633/17.
Також вказала, що суд не надав обґрунтування відхиленню доводів міської ради, не зазначив норми й докази, якими він керувався при вирішенні спору.
У своєму відзиві представник Херсонської обласної державної адміністрації просить справу розглядати за відсутності Херсонської обласної державної адміністрації й зазначила, що при вирішенні спору покладається на розсуд суду.
Справу було призначено до апеляційного розгляду на 28.09.2021 року о 09-45 годині, однак позивачка ОСОБА_2 , представники відповідача Херсонської обласної державної адміністрації та третьої особи Виконавчого комітету Комишанської селищної ради, які були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, до суду не з`явилися. Від Херсонської обласної державної адміністрації надійшла заява про розгляд справи за її відсутності. Решта учасників справи, що не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили. У зв`язку з цим апеляційний суд вважає причину неявки в судове засідання вказаних осіб неповажною, вважає, що відповідно до ч.2 ст.372 ЦПК України неявка вказаних осіб не перешкоджає розгляду справи, а тому ухвалив розглянути справу за їх відсутності.
Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, апеляційний суд вважає, що скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Фактичні обставини, встановлені судом
З матеріалів справи та встановлених судом обставин вбачається наступне.
ОСОБА_2 та ОСОБА_9 перебували у зареєстрованому шлюбі з 30.10.1976 року, що підтверджується свідоцтвом про укладення шлюбу серії НОМЕР_2 від 30.10.1976 року, актовий запис № 12 від 30.10.1976р (а.с.13 т.1)
Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , виданого 18.05.1981 року Комишанською селищною радою м. Херсона, ОСОБА_3 народилася ІНФОРМАЦІЯ_2 , її батьками є ОСОБА_2 та ОСОБА_9 (а.с.14 т.1).
06.06.1998 року ОСОБА_3 зареєструвала шлюб з ОСОБА_13 , після чого змінила прізвище на " ОСОБА_3 ", що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_4 , виданим повторно 17.03.2005 року Комсомольським відділом РАЦС Херсонського міського УЮ, актовий запис № 206 (а.с.15 т.1).
Як було зазначено у відзиві на позовну заяву Херсонської обласної державної адміністрації, і проти чого інші учасники справи не заперечували, відповідно до розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації від 06.10.2006 року № 984 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки та передачу їх у власність" було затверджено громадянам-членам державного підприємства "Приозерне", у тому числі ОСОБА_9 , технічну документацію із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки загальною площею 1460,95 га та на право спільної часткової власності на земельні ділянки загальною площею 548,71 га із земель державного підприємства господарства "Приозерне", розташованих на території Комишанської селищної ради Комсомольського району м. Херсона, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та зобов`язано Херсонську регіональну філію державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" зареєструвати та видати державні акти на право власності на земельні ділянки.
На підставі розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 06.10.2006 року № 984 на ім`я ОСОБА_10 видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845 від 22.06.2007 року, згідно якого ОСОБА_9 та інші співвласники є власником 1/246 частки (кожний із них) земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 548,71 га на території Комишанської селищної ради м. Херсона. Вказана земельна ділянка в цілому складається з 3-х окремих земельних ділянок площею відповідно 50,73 га, 72,44 га, 425,54 та кадастровим номером відповідно 6510166400:09:012:0010, 6510166400:09:012:0011, 6510166400:09:012:0012. Акт зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею за № 1АА001973-010771300363 (а.с.26 т.1).
Складовою вказаного державного акту є Список співвласників земельної ділянки, в якому під номером 36 вказаний ОСОБА_9 , частка якого - 1/246.
Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417 було вирішено:
--- за пунктом 1 - затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку громадянам згідно зі списком (додаток № 1) зі складу земель спільної часткової власності, наданих громадянам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845, зареєстрованим у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363;
--- за пунктом 3 - надати громадянам, визначеним у додатку № 1, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
--- за пунктом 8 - Управлінню Держкомзему у м. Херсоні:
- внести зміни до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363, шляхом реєстрації та видачі 145 громадянам згідно зі списком, визначеним у додатку № 1, нових державних актів на право власності на земельні ділянки;
- скасувати державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 498845, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю 22.06.2007 року за № 1АА0011973-010771300363 (а.с.27-28 т.1).
З Додатку № 1 до вказаного розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року № 417 вбачається, що площа земельної ділянки ОСОБА_9 (номер 21 у списку), на яку має бути виданий новий державний акт, складає 1,9983 га, Всього у списку вказано 145 фізичних осіб (а.с.28 т.1).
З листа ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № Ж-59/0-0.172-64/148-17 від 14.09.2017 року вбачається, що на підставі вищезазначеного розпорядження було виготовлено державні акти на право власності на земельні ділянки загальною площею 1,9983га на ім`я ОСОБА_9 , але у зв`язку з відсутністю заяви на реєстрацію вони не зареєстровані та списані (а.с.30 т.1).
Факт виготовлення державних актів на земельні ділянки на ім`я ОСОБА_9 підтверджується інформацією з Державного земельного кадастру від 07.09.2017 року: за кадастровим № 6510166400:09:012:0025 площею 1,2126 га та за кадастровим № 6510166400:09:012:0027 площею 0,7857 га (а.с.31, 32 т.1).
Згідно з копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_5 , виданого відділом ДРАЦС Комсомольського РУЮ у м. Херсоні 18.02.2011 року, актовий запис № 8917.02.2011 року, ОСОБА_9 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.12 т.1).
Відповідно до копії спадкової справи № 9/2011, заведеної приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Пермяковою Л.І., після смерті ОСОБА_9 , яка сталася ІНФОРМАЦІЯ_1 , з заявами про прийняття спадщини звернулись ОСОБА_2 , ОСОБА_3 . Відповідачі ОСОБА_4 , ОСОБА_5 звернулися з заявами про відмову від прийняття спадщини на користь матері ОСОБА_2 (а.с.73-76 т.1).
Згідно довідки голови квартального комітету № 18 від 24.01.2017 року Комишанської селищної ради м. Херсона ОСОБА_2 на день смерті ОСОБА_9 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживала з ним однією сім`єю та вела спільне господарство (а.с.16 т.1).
Згідно свідоцтву про право на спадщину за законом, виданому 15.11.2011 року приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Пермяковою Л.І. за реєстром № 1996, ОСОБА_2 (дружина) після смерті ОСОБА_9 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , успадкувала 3/4 частини земельної ділянки на території Комишанської селищної ради м. Херсона кадастрові номери № 6510166400:09:004:0140 та №6510166400:09:004:0152. Загальна площа 5,47 га (а.с.17, 108 т.1).
Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом, виданого 15.11.2011 року приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Пермяковою Л.І. за реєстром № 1994, ОСОБА_2 (дружина) після смерті ОСОБА_9 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 успадкувала 3/4 частини житлового будинку АДРЕСА_2 (а.с.19, 98 т.1).
Згідно свідоцтвам про право на спадщину за законом, виданим 15.11.2011 року приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Пермяковою Л.І. за реєстром № 2000 та №1998, ОСОБА_3 (дочка) після смерті ОСОБА_9 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , успадкувала 1/4 частину вищезазначених земельної ділянки та будинку (а.с.21-23, 100, 109 т.1).
Таким чином дружина покійного ( ОСОБА_2 ) та дочка ( ОСОБА_3 ), як спадкоємці першої черги за законом в порядку ст.ст. 1267, 1268, 1269, 1270 ЦК України, прийняли спадщину після смерті ОСОБА_9 , отримавши свідоцтво про право на спадщину за законом на будинок та земельні ділянки, що належали спадкодавцю.
Листом приватного нотаріуса Херсонського міського нотаріального округу Пермякової Л.І. № 195/02-14 від 28.09.2017 року позивачам відмовлено у видачі свідоцтв про право на спадщину за законом на належну померлому ОСОБА_9 частку земельної ділянки, розташованої на території Комишанської селищної ради м. Херсона, яку було виділено померлому для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 24.06.2011 року № 417 з причин відсутності правовстановлюючого документа, який підтверджує право власності на зазначені земельні ділянки. При цьому приватний нотаріус послалася на Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417 і дійшла висновку про те, що спадкодавцем за життя не було отримано Державного акту на право власності або постійного користування земельною ділянкою(а.с.25 т.1).
Позивачка ОСОБА_3 , згідно свідоцтва про розірвання шлюбу серії НОМЕР_6 , розірвала шлюб з ОСОБА_13 , про що 02.10.2007 року Комсомольським відділом РАЦС Херсонського міського УЮ зроблено актовий запис № 415 (а.с.170 т.1).
22.10.2019 року ОСОБА_3 зареєструвала шлюб з ОСОБА_15 , а після реєстрації шлюбу змінила прізвище на " ОСОБА_3 ", що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_7 , виданим 22.10.2019 року виконавчим комітетом Дніпровської сільської ради Білозерського району Херсонської області, актовий запис № 08 (а.с.171, 284 т.1).
Відповідачка ОСОБА_5 07.10.2011 року зареєструвала шлюб з ОСОБА_17 та після реєстрації шлюбу змінила прізвище на " ОСОБА_5 ", що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_8 , виданим 07.10.2011 року Дніпровською сільською радою Білозерського району Херсонської області , актовий запис № 30 (а.с.146 т.1)
Відповідачка ОСОБА_4 29.12.2011 року зареєструвала шлюб з ОСОБА_19 та після реєстрації шлюбу змінила прізвище на " ОСОБА_4 ", що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_9 , виданим 29.12.2011 року Дніпровською сільською радою Білозерського району Херсонської області , актовий запис № 44 (а.с.148 т.1).
Нормативне обґрунтування та позиція суду апеляційної інстанції
Статтею 1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" визначено, що:
--- право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай) (частина 1);
--- право особи на земельну частку (пай) може бути встановлено в судовому порядку (частина 2).
Положеннями ст.2 вказаного Закону визначено, що засобом захисту цивільного права може бути визнання права на земельну частку (пай).
Відповідно до ст.2 цього Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).
У пункті 11 постанови Пленуму Верховного Суду України від 30 травня 2008 року № 7 "Про судову практику у справах про спадкування" судам роз`яснено, що при вирішенні спору про спадкування права на земельну частку (пай) основним документом, що посвідчує таке право, є сертифікат на земельну частку (пай).
Згідно ст.1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
За ст.1217 вказаного Кодексу спадкування здійснюється за заповітом або за законом.
Відповідно до ст.1261 вказаного Кодексу у першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця, у тому числі зачаті за життя спадкодавця та народжені після його смерті, той з подружжя, який його пережив, та батьки.
Згідно з ч.1 ст.1268 зазначеного Кодексу спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її.
Відповідно до ч.1 ст.1269 вказаного Кодексу спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно із спадкодавцем, має подати нотаріусу або в сільських населених пунктах - уповноваженій на це посадовій особі відповідного органу місцевого самоврядування заяву про прийняття спадщини.
Указом Президента України від 8 серпня 1995 року № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" установлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств (пункт 1).
Відповідно до п.2 вказаного Указу Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.
У пункті 24 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року "Про практику застосування земельного законодавства при розгляді цивільних справ" судам роз`яснено, що член колективного сільськогосподарського підприємства (далі - КСП), включений до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю, набуває права на земельну частку (пай) з дня видачі цього акта, і в разі його смерті успадкування права на земельний пай здійснюється за нормами ЦК, у тому числі й у випадку, коли з різних причин ця особа не отримала сертифікат на право на земельну частку (пай). Невнесення до зазначеного вище списку особи, яка була членом КСП на час передачі у колективну власність землі, не може позбавити її права на земельну частку. При неможливості надати такій особі земельну частку (пай) з колективної власності через відсутність необхідної для цього землі остання відповідно до пункту 7 Указу Президента України від 8 серпня 1995 року № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" має бути надана із земель запасу, створеного місцевою радою під час передачі землі у колективну власність. Позови громадян, пов`язані з паюванням земель (зокрема, про визнання права на земельну частку (пай), її розмір, незаконність відмови у видачі сертифіката, виділення паю в натурі), можуть бути предметом розгляду судів. Відповідачами в таких справах є КСП, сільськогосподарські кооперативи, районна державна адміністрація, яка затверджувала розмір паю, вирішувала питання про видачу сертифіката, а також виконавчий орган чи орган місцевого самоврядування, що має вирішувати питання про виділення земельної частки (паю) в натурі, тощо.
У цій справі встановлено, що позивачі, дружина і дочка померлого, прийняли спадщину, своєчасно звернувшись до нотаріальної контори з відповідними заявами. Вони, як спадкоємці першої черги за законом в порядку ст.ст. 1267, 1268, 1269, 1270 ЦК України, прийняли спадщину після смерті ОСОБА_9 , отримавши свідоцтво про право на спадщину за законом на будинок та інші земельні ділянки, що належали спадкодавцю.
Однак, у видачі свідоцтва про право на спадщину за законом на належну померлому частку спірної земельної ділянки, розташованої на території Комишанської селищної ради м. Херсона, яку було виділено померлому для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 24.06.2011 року № 417, їм було відмовлено з причин, як вказала нотаріус, відсутності правовстановлюючого документа, який підтверджує право власності на зазначені земельні ділянки. При цьому приватний нотаріус послалася на Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417 і дійшла висновку про те, що спадкодавцем за життя не було отримано Державного акту на право власності або постійного користування земельною ділянкою.
Вважаючи своє право порушеним, позивачі, як спадкоємці померлого ОСОБА_9 , звернулися до суду з позовом, в якому просили визнати за ними право на отримання земельного паю в порядку спадкування за законом після смерті спадкодавця у вигляді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва площею відповідно 1,2126 га та 0,7857 га, що знаходиться на території Комишанської селищної ради Комсомольського району м. Херсона за адресою: Комишанська селищна рада, 46 (номер контуру), номер земельної ділянки відповідно НОМЕР_12 та НОМЕР_11.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що до позивачів, як спадкоємців за законом, перейшло право на земельну частку (пай) у виді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва розміром 1,9983 га, що належала померлому ОСОБА_9 за життя, відповідно, майнові права увійшли до складу спадщини. Також суд виходив з того, що отримати свідоцтво про право на спадщину на земельну частку (пай) у виді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва розміром 1,9983 га для позивачів не виявилось можливим через відсутність правовстановлюючого документу. Крім того, розпорядженням голови адміністрації була визначена площа кожної частки та здійснений виділ в натурі такої частки, навіть виготовлені державні акти на землю. Але процедура виведення земельного паю в приватну власність ОСОБА_9 не була завершена.
На думку суду апеляційної інстанції позивачами обраний неефективний спосіб захисту порушеного права, адже визнання за ними права на отримання земельного паю в порядку спадкування за законом після смерті спадкодавця не призведе до відновлення порушеного права. Положення Указу Президента України від 8 серпня 1995 року № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" до вказаних правовідносин не можуть бути застосовані, оскільки спадкодавець, який мав право на земельну частку (пай), вже реалізував своє право і став власником (а саме співвласником) земельної ділянки. По суті він отримав державний акт на право власності на земельну ділянку. Тобто, для нього процедура приватизації земельної ділянки вже була завершена.
За положеннями ст.86 ЗК України в редакції, чинній на час видання зазначеного Державного акту:
--- земельна ділянка може знаходитись у спільній власності з визначенням частки кожного з учасників спільної власності (спільна часткова власність) або без визначення часток учасників спільної власності (спільна сумісна власність) (частина 1);
--- суб`єктами права спільної власності на землю можуть бути громадяни та юридичні особи (частина 2);
--- право спільної власності на землю посвідчується державним актом на право власності на землю (частина 4).
Форма державного акта на право власності на земельну ділянку затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 року № 449 (зі змінами). З назви та змісту такої форми вбачається, що один державний акт видається власнику земельної ділянки або особі, уповноваженій співвласниками земельної ділянки, та посвідчує право власності на одну земельну ділянку. До державного акта додається додаток, в якому зазначається список співвласників земельної ділянки.
Пунктом 2.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі (затвердженої наказом Держкомзему від 04.05.99 № 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 року за 354/3647 ) також зазначено, що до державного акта на право власності на земельну ділянку, який видається співвласникам, обов`язково додається затверджений список співвласників цієї земельної ділянки.
Відповідно до п.10 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" (набрав чинності з 01.01.2013 року) документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Отже, право спільної власності на земельну ділянку посвідчується одним державним актом, який видається особі, уповноваженій співвласниками земельної ділянки, що обирається з їх числа. Список співвласників земельної ділянки зазначається в додатку до державного акта. У такому випадку на кожного співвласника земельної ділянки окремий державний акт не складається. Державний акт, який оформлено на уповноважену особу, що видається співвласникам земельної ділянки, посвідчує право власності на земельну ділянку уповноваженої особи та інших співвласників, зазначених у списку співвласників земельної ділянки. Такий державний акт є правовою підставою виникнення права власності на земельну ділянку у всіх співвласників земельної ділянки.
Тобто спадкодавець ОСОБА_9 , як член колишнього державного підприємства "Приозерне", мав право на земельну частку (пай), реалізував своє право на приватизацію та став співвласником земельної ділянки, а потім розпочав процедуру отримання індивідуального Державного акту, по суті усі співвласники земельної ділянки почали процедуру виділу кожний собі окремої земельної ділянки та отримання окремого державного акту на право приватної власності на земельну ділянку.
Посилання у позові на Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.06.2011 року за № 417, як на підставу позову, недоречно, оскільки ним внесено зміни до державного акту шляхом реєстрації та видачі 145 громадянам згідно зі списком нових державних актів на право власності на земельні ділянки, а потім скасовано державну реєстрацію вказаного загального державного акту на право власності на земельну ділянку.
Порядок видачі свідоцтва про право на спадщину регулюється Порядком вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 р. за № 282/20595).
Відповідно до окремих положень Глави 10 Розділу ІІ "Порядок вчинення окремих видів нотаріальних дій" зазначеного Порядку:
--- видача свідоцтва про право на спадщину на майно, право власності на яке підлягає державній реєстрації, проводиться нотаріусом після подання документів, що посвідчують право власності спадкодавця на таке майно, крім випадків, передбачених пунктом 3 глави 7 розділу І цього Порядку, та перевірки відсутності заборони або арешту цього майна (пункт 4.15.);
--- якщо до складу спадкового майна входить нерухоме майно, нотаріус отримує інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно шляхом безпосереднього доступу до нього. За відсутності у спадкоємця необхідних для видачі свідоцтва про право на спадщину документів нотаріус роз`яснює йому процедуру вирішення зазначеного питання в судовому порядку (пункт 4.18);
--- видача свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку нотаріусом проводиться також за умови отримання витягу з Державного земельного кадастру, у тому числі шляхом безпосереднього доступу до нього (пункт 4.20.).
Згідно окремим положенням глави 7 розділу І "Загальні положення" вказаного Порядку:
--- відповідно до статті 46 Закону нотаріус має право витребувати від фізичних та юридичних осіб відомості та документи, необхідні для вчинення нотаріальних дій. Такі відомості та (або) документи повинні бути подані в строк, визначений нотаріусом. Цей строк не може перевищувати одного місяця (пункт 1);
--- неподання відомостей та документів на вимогу нотаріуса є підставою для відкладення, зупинення вчинення нотаріальної дії або відмови у її вчиненні (пункт 2);
--- документи, на підставі яких вчинено нотаріальну дію, та документи або копії (витяги) з них, необхідні для вчинення нотаріальної дії, обов`язково долучаються до примірника правочину, свідоцтва тощо, які залишаються у справах нотаріуса. У разі коли державну реєстрацію права власності на земельну ділянку та об`єкт нерухомого майна проведено без видачі документа, що посвідчує таке право або у зв`язку із втратою, пошкодженням чи псуванням відповідного державного акта на право власності, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, нотаріальна дія щодо такого майна вчиняється на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до нього. Така інформація долучається до примірника правочину, свідоцтва тощо, які залишаються у справах нотаріуса (пункт 3).
Таким чином, нотаріус повинен був здійснити дії, необхідні для вчинення такої нотаріальної дії, як видача свідоцтва про право на спадщину на майно, право власності на яке підлягає державній реєстрації, у вигляді 1/246 частки земельної ділянки з кадастровим номером, яка належала спадкодавцю на праві власності на підставі вказаного Державного акту від 22.06.2007 року. Відповідно, позивачі, як спадкоємці мали можливість закінчити процедуру отримання індивідуального державного акту на право приватної власності на земельну ділянку.
Тобто цей позов є зайвим, він не забезпечує ефективний захист порушеного права.
Суд же першої інстанції на вказане уваги не звернув і помилково вважав, що до позивачів, як спадкоємців за законом, перейшло право на земельну частку (пай) і що отримати свідоцтво про право на спадщину на земельну частку (пай) у виді земельної ділянки товарного сільськогосподарського виробництва розміром 1,9983 га для позивачів не виявилось можливим через відсутність правовстановлюючого документу. Відтак, суд прийшов до необґрунтованого висновку про задоволення позову.
Висновки суду апеляційної інстанції
Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції, на підставі п.2 ч.1 ст.374, п.п.1 і 4 ч.1 ст.376 ЦПК України,слід скасувати й ухвалити нове рішення про відмову в позові.
Відповідно до положень ст.141 ЦПК України:
--- судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених
позовних вимог (ч.1);
--- інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:
1) у разі задоволення позову - на відповідача;
2) у разі відмови в позові - на позивача;
3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно
розміру задоволених позовних вимог (ч.2).
При поданні апеляційної скарги скаржником було сплачено судовий збір у встановленому законом розмірі 1920,00 грн, а саме 1040,09 грн (а.с.4) та 879,91 грн (а.с.21 т.2).
Таким чином, з урахуванням задоволення скарги з позивачів на користь відповідача необхідно стягнути судові витрати у розмірі 1920,00грн - по 960,00 грн з кожного.
Керуючись ст.ст.367, п.2 ч.1 ст.374, п.п.1 і 4 ч.1 ст.376 ЦПК України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , діючої від імені Херсонської міської ради, задовольнити.
Рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 15 липня 2021 рокускасувати, ухвалити нове судове рішення.
У позові ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , Херсонської міської ради, Херсонської обласної державної адміністрації, третя особа: Виконавчий комітет Комишанської селищної ради, про визнання у порядку спадкування за законом права на земельний пай - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на користь Херсонської міської ради судові витрати у розмірі 1920,00 грн, по 960,00 грн з кожної.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання безпосередньо до Верховного Суду касаційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Дата складення повного тексту постанови - 30 вересня 2021 року .
Головуючий _ _ _ _ _ _ _ _ В.В. Майданік
Судді: _ _ _ _ _ _ _ _ О.В. Кутурланова
_ _ _ _ _ _ _ _ Н.В. Орловська
Суд | Херсонський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2021 |
Оприлюднено | 30.09.2021 |
Номер документу | 99993013 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський апеляційний суд
Майданік В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні