Євробляхи збільшили середній вік розмитнених авто вдвічі.

Нові закони про євробляхи подіяли — середній вік розмитнених автомобілів тепер становить 14 років.

22 лютого 2019

Євробляхи збільшили середній вік розмитнених авто вдвічі.

Історія

За останні три місяці в Україні зареєстрували понад 100 тисяч старих автівок. Їх середній вік складає 14 років.

Що сталося

У євробляхерів було три місяці пільгового періоду, протягом якого вони могли розмитнити своє авто з 50% знижкою. Сьогодні — термін пільгового періоду закінчено.

Чому це важливо

Теперь в Україні легально зареєстровані старі авто і вони вже залишаться тут назавжди.

Навіщо було вирішувати питання євробляхерів? Хіба українцям не вигідно купляти автомобіль на єврономерах?

Більшість людей, які користувалися автомобілями на єврономерах, використовували їх незаконно.

Так, відповідно до митного законодавства, було дві опції:

  • українець міг проїхати через кордон на автомобілі за умови, що він поверне її через п’ять днів, якщо буде проїжджати на тому ж митному пункті, або через 10 днів — якщо буде проїжджати через інший пункт.

  • іноземець же міг ввезти на територію України автомобіль для особистого користування терміном на один рік (а українцю він міг передати такий автомобіль лише для того, щоб той виконав доручення).

Євробляхери інтерпретували ці норми закону під себе і ввозили автомобілі на територію України, намагаючись якомога більше відповідати цим нормам. Наприклад, українцю видавалася довіреність, документи на машину та інструкція з легендою, де розповідалося, як треба пояснювати все поліції.

Проте, навіть якщо «власника» євробляхи штрафували, то штраф був значно меншим, ніж трати на нову розмитнену машину в Україні.

При цьому бюджет недоотримував понад два мільярди в рік за розмитнення авто, а з точки зору екології для України це дуже невигідно, бо євробляхи — це майже завжди старі автомобілі.

Новий закон був компромісним рішенням. Євробляхам робили поступки й дозволяли реєструвати авто за меншу ціну, натомість держава отримувала можливість контролювати цей процес й отримувати прибутки в бюджет.

Як відреагували євробляхери на новий закон?

Погано. Такий варіант євробляхерів не влаштував. Керівник організації «Авто євро сила» Олег Ярошевич демонстративно спалив свою машину у знак протесту, а спільнота євробляхерів на якийсь час заблокувала головні дороги країни.

Офіційна позиція євробляхерів — розмитнення автомобілів має коштувати ще дешевше, українці бідні та не можуть собі дозволити платити настільки великі збори.

В реальності ж проблемою було те, що в більшості випадків євробляхери не могли розмитнити своє авто, оскільки вони не є його законними власниками. Зазвичай авто оформлювали на іноземців чи іноземні фірми, більшість з яких були фіктивними. Тому знайти справжніх власників і тим більше домовитися з ними за переоформлення автомобілів — нереалістично.

Чи були ті, хто скористався пільговим періодом й розмитнив свої автівки?

За офіційними даними ДФС, станом на 25 листопада минулого року в Україні перебувало близько 640 тисяч авто, які потребували розмитнення. Також в ДФС повідомляють, що з дати набуття чинності законів митники вже оформили 195,2 тисячі транспортних засобів.

Кількість розмитнених авто

Якщо ж дивитися на дані щодо реєстрації автомобілей, то за останній три місяці було розмитнено 101 018 автомобілей, привезених з-за кордону.

При цьому вік зареєстрованих машин за останні три місяці різко збільшився. Новорозмитнені автомобілі стали в два рази старшими.

Реєстрація старих автомобілів це, мабуть, погано, правильно?

З одного боку, це великий ризик для екології.

«По-перше, це ризик забруднення повітря. Автомобілі, яким 15 років та більше, відносяться до Євро-2 та Євро-3 і мають більш високі показники викидів забруднюючих речовин, ніж сучасні Євро-5 та Євро-6.

По-друге, старі машини швидко ламаються і постає питання, що з ними робити далі. Належної системи утилізації автомобілів в Україні немає, тому такі машини будуть просто викидатися або потрапляти на сміттєві полігони без належної утилізації та знешкодження небезпечних речовин (відпрацьовані масла, шини)», 

— розповідає еколог та президент Всеукраїнської громадської організації «Жива планета» Світлана Берзіна.

З іншого боку всі ті самі машини й без того знаходилися в Україні, а тепер ми можемо більш точно оцінити ситуацію й прийняти належні дії.

А от бюджет від нових законів точно виграв. За даними ДФС за розмитнення євроблях в останні три місяці вже заплатили понад 12 мільярдів гривень. Це навіть більше ніж очікували автори законопроекту.

Отримуйте аналітику від Опендатабот в Телеграм каналі

TelegramКанал Опендатабот