Рішення
від 30.09.2021 по справі 200/9958/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2021 р. Справа№200/9958/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Арестової Л.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; рнокпп: НОМЕР_1 ) до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: вул. Центральна, б. 88, м. Волноваха, Донецька область; код ЄДРПОУ: 42849315) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , 05 серпня 2021 року звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області з приводу ненадання відповідей на заяви від 03.06.2021 року і 14.07.2021 року та не нарахування і виплати середньої заробітної плати; стягнення з місцевого бюджету Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області на користь ОСОБА_1 заборгованість із невиплаченої середньої заробітної плати у сумі 133 245 гривень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.06.1998 року його було звільнено з займаної посади Іванівської сільської ради Волноваського районного відділу земельних ресурсів у зв`язку з обранням на виборну посаду сільського голови Іванівської сільської ради. 15.03.2021 року він був звільнений з посади у зв`язку з припиненням повноважень. У зв`язку із закінченням повноважень та неможливістю повернення на попереднє місце роботи у Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, керуючись ст.33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , позивач звернувся до керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації із заявами щодо виплати йому середньої заробітної плати, яку він отримував як сільський голова Іванівської сільської ради. Але відповідь на останню заяву від 03.06.2021 та 14.07.2021 позивач не отримав.

Позивач вважає, що має право відповідно до частини 2 статті 33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на збереження, але не більше шести місяців, середньої заробітної плати, яку він одержував на виборній посаді у раді, однак відповідач протиправно не виплачує йому таку середню заробітну плату.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10 серпня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження.

28 серпня 2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні у повному обсязі, посилаючись на те, що повноваження позивача не закінчилися, а були достроково припинені, що не дає йому права на виплату відповідно до положень ст. 33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Суд дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.

Згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_2 24.06.1998 року, позивача звільнено із займаної посади із Волноваського районного відділу земельних ресурсів Іванівської сільської ради у зв`язку із обранням на посаду голови Іванівської ради, згідно пункту 5 статті 36 Кодексу законів про працю України.

Відповідно до довідці виконкому Іванівської сільської ради ОСОБА_1 працював на постійної основі на виборної посаді сільского голови Іванівської сільскої ради Волноваського району Донецькій області з 25.06.1998 по 15.03.2021 (підстава записи трудової книжки серії НОМЕР_2 ).

15.03.2021 року ОСОБА_1 звільнено у зв`язку із припиненням повноважень п.1 ч.2 ст. 7 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» .

Відповідно до довідки Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області від 27 серпня 2021 року середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 складає 1417 грн. 50 коп.

Листом від 01.06.2021 Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області повідомило ОСОБА_2 про неможливість надання попередньої роботи (посади) та іншої рівноцінної роботи (посади) з причин не визначення та не прирівняння чинним законодавством посади спеціаліста II категорії Іванівської сільської ради, яку обіймав ОСОБА_2 перебуваючи у трудових відносинах у Волноваському районному відділу земельних ресурсів Донецького обласного управління земельних ресурсів.

Відповідно до розпорядження від 19.03.2021 №02 «Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області» п.1.6, п.2 реорганізовано Іванівську сільську раду шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області. Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області тимчасово здійснює повноваження правонаступника прав та обовязків міської, селищної та сільских рад що приєднуються.

У зв`язку із закінченням повноважень та неможливістю повернення на попереднє місце роботи у Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, керуючись ст.33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , позивач 03.06.2021 звернувся до керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації із заявою щодо виплати йому середньої заробітної плати, яку він отримував як голова ради. До заяви долучил відповідь Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 01.06.2021, лист Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 17.05.2021, довідку про неотримання допомоги управління соціального захисту населення Волноваської райдержадміністрації від 20.05.2021.

14.07.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якої просив повідомити результат розгляду заяви від 03.06.2021.

Не отримавши відповідь на звернення від 03.06.2021 та від 14.07.2021 позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

У силу частин четвертої, п`ятої статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до частини другої статті 33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв`язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді.

Відповідно до статті 118 Кодексу законів про працю України, працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади в державних органах, а також у партійних, профспілкових, комсомольських, кооперативних та інших громадських організаціях, надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.

Аналіз наведених положень статті 33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та статті 118 КЗпП України дає підстави для висновку, що законодавством гарантується право депутата місцевої ради (а у цьому випадку - сільського голови, адже у силу частини п`ятої статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на нього поширюються гарантії депутата місцевої ради) на надання йому, після закінчення його повноважень за виборною посадою, попередньої або рівноцінної роботи (посади), а за її відсутності - збереження за ним середньої заробітної плати на строк не більше шести місяців або до дня його працевлаштування.

Вказана правова позиція відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 13.08.2020 (справа №174/445/16-а (2-а/174/18/2016), що враховується судом під час розгляду цієї справи на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України.

Отже, гарантія щодо збереження середньої заробітної плати надається лише за умови неможливості реалізації гарантії щодо надання попередньої або рівноцінної роботи (посади) зі сторони підприємства, установи, організації, до яких звернувся колишній голова ради з метою повернення на попередню роботу. Шестимісячний строк, протягом якого гарантується збереження середньомісячної заробітної плати, визначається як період працевлаштування та, водночас, максимальний строк, протягом якого може тривати виплата середньомісячної заробітної плати колишньому голові, за умови, що він протягом цього часу не перебуватиме у трудових правовідносинах. Щодо останнього, то з фактом працевлаштування пов`язується й припинення вказаної виплати.

У свою чергу, під неможливістю надання відповідної роботи (посади) необхідно розуміти лише об`єктивну неможливість надати депутату місцевої ради, звільненому з виборної посади, попередньої посади через ліквідацію підприємства, установи, організації, її скорочення тощо.

Правові висновки аналогічного змісту наведені у постановах Верховного Суду від 26.12.2019 у справі №570/3880/16-а, від 09.12.2020 у справі №275/318/16-а.

Судом встановлено, що до обрання позивача на виборну посаду головою Іванівської сільської ради, його звільнено із займаної посади із Волноваського районного відділу земельних ресурсів Іванівської сільської ради на підставі пункту 5 статті 36 Кодексу законів про працю України.

Матеріалами справи підтверджено, що після звільнення з посади голови Іванівської сільської ради, позивач звернувся за працевлаштуванням до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на попередню посаду.

При цьому, Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області 01.06.2021 повідомило позивача про не можливість надання попередньої роботи (посади) та іншої рівноцінної роботи (посади).

Отже, працевлаштування ОСОБА_2 після припинення його повноважень голови Іванівської сільської ради на попередню роботу (посаду) або надання йому рівноцінної посади виявилося неможливим.

Крім того, суд зауважує, що Законом України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено обов`язку позивача доводити правомірність відмови попереднього роботодавця щодо працевлаштування.

Такий висновок відповідає висновку у постанові Верховного Суду від 25.10.2019 у справі №345/3102/16-а.

Отже, суд приходить до висновку, що визначені частиною другою статті 33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, випадки, коли середня заробітна плата за колишнім депутатом місцевої ради не зберігається, у спірних правовідносинах відсутні.

Таким чином, неможливість прийняття позивача на посаду, яку він обіймав до обрання на посаду Іванівського сільського голови та відсутність інших рівноцінних вакантних посад за його попереднім місцем роботи, надає позивачу право на отримання середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування, проте не більше ніж за шість місяців.

Відповідно до ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.

Згідно із ч.2 ст. 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України "Про військово-цивільні адміністрації", "Про правовий режим воєнного стану".

Указом Президента від 19 лютого 2021 № 61/2021 «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області» утворено Волноваську міську військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області.

Статтею 7 ч. 2 п.1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» передбачено, що разі утворення військово-цивільних адміністрацій населених пунктів на територіях територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (далі - новоутворені військово-цивільні адміністрації), де за рішенням Центральної виборчої комісії перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад та відповідних сільських, селищних, міських голів не проводилися, набуття повноважень зазначеними військово-цивільними адміністраціями та припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, території яких увійшли до складу територій відповідних сформованих територіальних громад (далі - розформовані територіальні громади), їхніх виконавчих органів, реорганізація таких сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб, а також припинення повноважень військово-цивільних адміністрацій населених пунктів, території яких увійшли до складу територій відповідних сформованих територіальних громад (далі - військово-цивільні адміністрації, що припиняються), реорганізація таких військово-цивільних адміністрацій як юридичних осіб здійснюються з урахуванням таких положень:

1) з дня призначення керівника новоутвореної військово-цивільної адміністрації припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних розформованими територіальними громадами, адміністративні центри яких включені до території відповідної сформованої територіальної громади.

Відповідно до розпорядження керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації від 19.03.2021 №02 «Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області» п.1.6, п.2 реорганізовано Іванівську сільську раду шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області. Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області тимчасово здійснює повноваження правонаступника прав та обов`язків міської, селищної та сільських рад що приєднуються.

Таким чином повноваження ОСОБА_2 як голови Іванівської сільської ради припинилися - закінчилися саме на підставі розпорядження керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації від 19.03.2021 №02 «Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області» та на него розповсюджуються гарантії передбачені ст.33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не надав доказів надання відповідей щодо розгляду заяв позивача від 03.06.2021 та 14.07.2021.

Відповідно до довідки Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області від 27 серпня 2021 року середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 складає 1417 грн. 50 коп.

Згідно частини 2 статті 33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" за депутатом (головою) відповідної ради зберігається середня заробітна плата на період працевлаштування.

Отже період з 16.03.2021 року по 31.07.2021 року є періодом часу, за який повинно бути визначено позивачу суму середньої заробітної плати.

Таким чином, число робочих днів у вказаному періоді - 94, множиться на середньоденну заробітну плату - 1417,5 грн., отримуємо суму заробітної плати за період з 16.03.2021 року по 31.07.2021 року, яка складає - 133245 грн.

Отже, розмір середнього заробітку з моменту закінчення повноважень на виборній посаді на період працевлаштування, але не більше ніж шість місяців з моменту звільнення складає 133245 грн.

Таким чином, слід визнати протиправною бездіяльність Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області з приводу ненадання відповідей на заяви ОСОБА_2 від 03.06.2021 року і 14.07.2021 року та не нарахування і виплати середньої заробітної плати середньої заробітної плати на період працевлаштування відповідно до частини 2 статті 33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та стягнути з Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області на користь ОСОБА_1 заборгованість із невиплаченої середньої заробітної плати у сумі 133 245 гривень.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази надані суб`єктом владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат не здійснюється у зв`язку зі звільнення позивача від їх сплати за заявлені позовні вимоги в силу положень Закону України «Про судовий збір» .

Керуючись ст. ст. 139, 244-250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; рнокпп: НОМЕР_1 ) до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області (місцезнаходження: вул. Центральна, б. 88, м. Волноваха, Донецька область; код ЄДРПОУ: 42849315) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області з приводу ненадання відповідей на заяви ОСОБА_1 від 03.06.2021 року і 14.07.2021 року та не нарахування і виплати середньої заробітної плати на період працевлаштування відповідно до частини 2 статті 33 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" .

Стягнути з Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області на користь ОСОБА_1 заборгованість із невиплаченої середньої заробітної плати у сумі 133 245 (сто тридцять три тисячі двісті сорок п`ять) гривень 00 (нуль) копійок.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 30 вересня 2021 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Л.В. Арестова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2021
Оприлюднено01.10.2021
Номер документу100001273
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9958/21

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Постанова від 17.02.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 30.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні