Постанова
від 17.02.2022 по справі 200/9958/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2022 року справа №200/9958/21

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Гаврищук Т.Г., Блохіна А.А., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року (повне судове рішення складено 30 вересня 2021 року у м. Слов`янську) у справі № 200/9958/21 (суддя в І інстанції Арестова Л.В.) за позовом ОСОБА_1 до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 05 серпня 2021 року звернувся до суду з позовною заявою до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області (далі - Волноваська міська ВЦА) про:

визнання протиправною бездіяльність відповідача з приводу ненадання відповідей на заяви від 03.06.2021 і 14.07.2021 та не нарахування і виплати середньої заробітної плати;

стягнення з місцевого бюджету Волноваської міської ВЦА на користь ОСОБА_1 заборгованість із невиплаченої середньої заробітної плати у сумі 133 245 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.06.1998 його було звільнено з займаної посади Іванівської сільської ради Волноваського районного відділу земельних ресурсів у зв`язку з обранням на виборну посаду сільського голови Іванівської сільської ради. 15.03.2021 він був звільнений з посади у зв`язку з припиненням повноважень. У зв`язку із закінченням повноважень та неможливістю повернення на попереднє місце роботи у Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, керуючись ст. 33 Закону України від 11 липня 2002 року № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад (далі - Закон № 93-IV), позивач звернувся до керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації із заявами щодо виплати йому середньої заробітної плати, яку він отримував як сільський голова Іванівської сільської ради. Але відповідь на останню заяву від 03.06.2021 та 14.07.2021 позивач не отримав.

Позивач вважав, що має право відповідно до частини 2 статті 33 Закону № 93-IV на збереження, але не більше шести місяців, середньої заробітної плати, яку він одержував на виборній посаді у раді, однак відповідач протиправно не виплачує йому таку середню заробітну плату.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність відповідача з приводу ненадання відповідей на заяви ОСОБА_1 від 03.06.2021 і 14.07.2021 та не нарахування і виплати середньої заробітної плати на період працевлаштування відповідно до частини 2 статті 33 Закону № 93-IV.

Стягнуто з Волноваської міської ВЦА на користь позивача заборгованість із невиплаченої середньої заробітної плати у сумі 133 245,00 грн.

Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування зазначено, що судом не враховано, що попередній роботодавець не підтвердив того факту, що він не має можливості надати позивачу посаду, що на даний час не є нижчою за кваліфікацією ніж посада спеціаліста ІІ категорії Іванівської сільської ради Волноваського відділу земельних ресурсів.

Апелянт наголошує, що гарантії, передбачені абзацом 2 частини 2 статті 33 Закону № 93-IV не поширюють свою дію на правовідносини, що виникли між позивачем та попереднім роботодавцем, а також відповідачем. Між цим, повноваження позивача не закінчилися, а були достроково припинені, що не дає йому права на виплату відповідно до положень ст. 33 Закону № 93-IV.

Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено таке.

Згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_1 24.06.1998, позивача звільнено із займаної посади із Волноваського районного відділу земельних ресурсів Іванівської сільської ради у зв`язку із обранням на посаду голови Іванівської ради, згідно пункту 5 статті 36 Кодексу законів про працю України.

Відповідно до довідці виконкому Іванівської сільської ради ОСОБА_1 працював на постійної основі на виборної посаді сільского голови Іванівської сільскої ради Волноваського району Донецькій області з 25.06.1998 по 15.03.2021 (підстава записи трудової книжки серії НОМЕР_1 ).

15.03.2021 ОСОБА_1 звільнено у зв`язку із припиненням повноважень п.1 ч.2 ст. 7 Закону України Про військово-цивільні адміністрації .

Відповідно до довідки Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області від 27 серпня 2021 року середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 складає 1417 грн. 50 коп.

Листом від 01.06.2021 Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області повідомило ОСОБА_1 про неможливість надання попередньої роботи (посади) та іншої рівноцінної роботи (посади) з причин не визначення та не прирівняння чинним законодавством посади спеціаліста II категорії Іванівської сільської ради, яку обіймав ОСОБА_1 перебуваючи у трудових відносинах у Волноваському районному відділу земельних ресурсів Донецького обласного управління земельних ресурсів.

Відповідно до розпорядження від 19.03.2021 № 02 Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області п.1.6, п.2 реорганізовано Іванівську сільську раду шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області. Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області тимчасово здійснює повноваження правонаступника прав та обовязків міської, селищної та сільских рад що приєднуються.

У зв`язку із закінченням повноважень та неможливістю повернення на попереднє місце роботи у Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, керуючись ст.33 Закону № 93-IV, позивач 03.06.2021 звернувся до керівника Волноваської міської ВЦА із заявою щодо виплати йому середньої заробітної плати, яку він отримував як голова ради. До заяви долучил відповідь Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 01.06.2021, лист Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 17.05.2021, довідку про неотримання допомоги управління соціального захисту населення Волноваської райдержадміністрації від 20.05.2021.

14.07.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якої просив повідомити результат розгляду заяви від 03.06.2021.

Не отримавши відповідь на звернення від 03.06.2021 та від 14.07.2021 позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

У силу частин четвертої, п`ятої статті 12 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до частини другої статті 33 Закону № 93-IV депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв`язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді.

Відповідно до статті 118 Кодексу законів про працю України, працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади в державних органах, а також у партійних, профспілкових, комсомольських, кооперативних та інших громадських організаціях, надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.

Аналіз наведених положень статті 33 Закону № 93-IV та статті 118 КЗпП України дає підстави для висновку, що законодавством гарантується право депутата місцевої ради (а у цьому випадку - сільського голови, адже у силу частини п`ятої статті 12 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні на нього поширюються гарантії депутата місцевої ради) на надання йому, після закінчення його повноважень за виборною посадою, попередньої або рівноцінної роботи (посади), а за її відсутності - збереження за ним середньої заробітної плати на строк не більше шести місяців або до дня його працевлаштування.

Вказана правова позиція відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 13.08.2020 (справа № 174/445/16-а (2-а/174/18/2016), що враховується судом під час розгляду цієї справи на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України.

Отже, гарантія щодо збереження середньої заробітної плати надається лише за умови неможливості реалізації гарантії щодо надання попередньої або рівноцінної роботи (посади) зі сторони підприємства, установи, організації, до яких звернувся колишній голова ради з метою повернення на попередню роботу. Шестимісячний строк, протягом якого гарантується збереження середньомісячної заробітної плати, визначається як період працевлаштування та, водночас, максимальний строк, протягом якого може тривати виплата середньомісячної заробітної плати колишньому голові, за умови, що він протягом цього часу не перебуватиме у трудових правовідносинах. Щодо останнього, то з фактом працевлаштування пов`язується й припинення вказаної виплати.

У свою чергу, під неможливістю надання відповідної роботи (посади) необхідно розуміти лише об`єктивну неможливість надати депутату місцевої ради, звільненому з виборної посади, попередньої посади через ліквідацію підприємства, установи, організації, її скорочення тощо.

Правові висновки аналогічного змісту наведені у постановах Верховного Суду від 26.12.2019 у справі № 570/3880/16-а, від 09.12.2020 у справі № 275/318/16-а.

Судами встановлено, що до обрання позивача на виборну посаду головою Іванівської сільської ради, його звільнено із займаної посади із Волноваського районного відділу земельних ресурсів Іванівської сільської ради на підставі пункту 5 статті 36 Кодексу законів про працю України.

Матеріалами справи підтверджено, що після звільнення з посади голови Іванівської сільської ради, позивач звернувся за працевлаштуванням до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на попередню посаду.

При цьому, Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області 01.06.2021 повідомило позивача про не можливість надання попередньої роботи (посади) та іншої рівноцінної роботи (посади).

Отже, правильним є висновок місцевого суду, що працевлаштування ОСОБА_1 після припинення його повноважень голови Іванівської сільської ради на попередню роботу (посаду) або надання йому рівноцінної посади виявилося неможливим.

Крім того, слід зауважити, що Законом № 93-IV не передбачено обов`язку позивача доводити правомірність відмови попереднього роботодавця щодо працевлаштування.

Такий висновок відповідає висновку у постанові Верховного Суду від 25.10.2019 у справі № 345/3102/16-а.

Отже, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що визначені частиною другою статті 33 Закону № 93-IV, випадки, коли середня заробітна плата за колишнім депутатом місцевої ради не зберігається, у спірних правовідносинах відсутні.

Відтак, неможливість прийняття позивача на посаду, яку він обіймав до обрання на посаду Іванівського сільського голови та відсутність інших рівноцінних вакантних посад за його попереднім місцем роботи, надає позивачу право на отримання середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування, проте не більше ніж за шість місяців.

Відповідно до ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.

Згідно із ч.2 ст.79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України Про військово-цивільні адміністрації , Про правовий режим воєнного стану .

Указом Президента від 19 лютого 2021 № 61/2021 Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області утворено Волноваську міську військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області.

Статтею 7 ч. 2 п. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації передбачено, що разі утворення військово-цивільних адміністрацій населених пунктів на територіях територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (далі - новоутворені військово-цивільні адміністрації), де за рішенням Центральної виборчої комісії перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад та відповідних сільських, селищних, міських голів не проводилися, набуття повноважень зазначеними військово-цивільними адміністраціями та припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, території яких увійшли до складу територій відповідних сформованих територіальних громад (далі - розформовані територіальні громади), їхніх виконавчих органів, реорганізація таких сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб, а також припинення повноважень військово-цивільних адміністрацій населених пунктів, території яких увійшли до складу територій відповідних сформованих територіальних громад (далі - військово-цивільні адміністрації, що припиняються), реорганізація таких військово-цивільних адміністрацій як юридичних осіб здійснюються з урахуванням таких положень:

1) з дня призначення керівника новоутвореної військово-цивільної адміністрації припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних розформованими територіальними громадами, адміністративні центри яких включені до території відповідної сформованої територіальної громади.

Відповідно до розпорядження керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації від 19.03.2021 № 02 Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області п.1.6, п.2 реорганізовано Іванівську сільську раду шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області. Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області тимчасово здійснює повноваження правонаступника прав та обов`язків міської, селищної та сільських рад що приєднуються.

Таким чином повноваження ОСОБА_1 як голови Іванівської сільської ради припинилися - закінчилися саме на підставі розпорядження керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації від 19.03.2021 № 02 Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області та на нього розповсюджуються гарантії, передбачені ст. 33 Закону № 93-IV.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не надав доказів надання відповідей щодо розгляду заяв позивача від 03.06.2021 та 14.07.2021.

Відповідно до довідки Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області від 27 серпня 2021 року середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 складає 1417 грн. 50 коп.

Згідно частини 2 статті 33 Закону № 93-IV за депутатом (головою) відповідної ради зберігається середня заробітна плата на період працевлаштування.

Отже період з 16.03.2021 по 31.07.2021 є періодом часу, за який повинно бути визначено позивачу суму середньої заробітної плати.

Таким чином, число робочих днів у вказаному періоді - 94, множиться на середньоденну заробітну плату - 1417,5 грн., отримуємо суму заробітної плати за період з 16.03.2021 по 31.07.2021, яка складає - 133 245,00 грн.

Отже, розмір середнього заробітку з моменту закінчення повноважень на виборній посаді на період працевлаштування, але не більше ніж шість місяців з моменту звільнення складає 133 245 грн.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду, що слід визнати протиправною бездіяльність Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області з приводу ненадання відповідей на заяви ОСОБА_1 від 03.06.2021 і 14.07.2021 та не нарахування і виплати середньої заробітної плати середньої заробітної плати на період працевлаштування відповідно до частини 2 статті 33 Закону № 93-IV та стягнути з Волноваської міської ВЦА на користь позивача заборгованість із невиплаченої середньої заробітної плати у сумі 133 245,00 грн

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Отже, розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів приходить до висновку, що місцевий суд прийняв рішення з дотриманням як матеріального так і процесуального права, а позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до вимог ст. 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення без змін.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись статями 291, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року в справі № 200/9958/21 - залишити без змін.

Повне судове рішення - 17 лютого 2022 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Колегія суддів І. В. Сіваченко

Т. Г. Гаврищук

А. А. Блохін

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103398247
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9958/21

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Постанова від 17.02.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 30.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні