Рішення
від 31.05.2021 по справі 905/504/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

31.05.2021р. м.Харків Справа № 905/504/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,

за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця

до відповідача Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча

про стягнення 94 185 грн.,

без повідомлення (виклику) представників сторін,

Суть спору: АТ Укрзалізниця в особі РФ Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця звернулося до господарського суду Донецької області з позовом до ПрАТ ММК ім. Ілліча про стягнення штрафу у розмірі 94 185 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неправильне зазначення відповідачем маси вантажу у залізничній накладній №50893445, внаслідок чого позивачем нараховано штраф у розмірі 94 185 грн. на підставі ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України.

29.03.2021р. господарським судом постановлено ухвалу, якою відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено: відповідачу строк для подання відзиву на позов - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали, заперечень на відповідь на відзив - протягом 5 днів з дня отримання відповіді на відзив; позивачу строк для подання відповіді на відзив - протягом 5 днів з дня отримання відзиву на позов.

Позивач про розгляд даної справи повідомлявся належним чином шляхом направлення копій ухвал суду від 29.03.2021р. на юридичні адреси АТ Українська залізниця : 03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, б.5 та РФ Придніпровська залізниця АТ Українська залізниця : 49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, б.108, що зазначені у позові та витягах з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Копії ухвал суду від 29.03.2021р. одержані юридичною особою та філією 06.04.2021р., про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення №6102254717753, №6102254717770.

Відповідач відзив на позов до суду не подав, при цьому про розгляд даної справи повідомлявся належним чином шляхом направлення копії ухвали суду від 29.03.2021р. на його юридичну адресу: 87504, Донецька обл., м.Маріуполь, вул. Левченка, б.1, що зазначена у позові та витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Копія ухвали суду від 29.03.2021р. одержана відповідачем 01.04.2021р., про що свідчить роздруківка з сайту АТ Укрпошта за номером поштового відправлення 6102254717745.

Враховуючи, що господарським судом вжито всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача про розгляд судової справи та забезпечення реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів, приймаючи до уваги, що подання відзиву на позов є правом відповідача, а не його обов`язком, а також закінчення строку розгляду справи, відповідно до приписів ч.9 ст.165 ГПК України справа вирішена за наявними у ній матеріалами.

31.05.2021р. з урахуванням перебування судді Ніколаєвої Л.В. у відпустці та на дистанційній роботі за фактичним місцем проживання у м. Харкові судом складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення

Розглянувши матеріали справи, господарським судом встановлено:

25.09.2020р. зі станції відправлення Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці відправником ПрАТ ММК ім. Ілліча на адресу одержувача ТОВ Метінвест-Шіппінг відправлений вантаж - чавун переробний рядовий (груз перевозиться в супроводі провідника відправника) в т.ч. у вагоні №60030053, що підтверджується залізничною накладною №50893445.

Відповідні відмітки вантажовідправника у вказаній залізничній накладній свідчать, що вантаж завантажений відправником, маса вантажу визначена відправником на вагонних вагах (150 т), заводський № 160870072 тип: СВ-150000В/2(тензо) (3) та становить 69 950 кг. Правильність внесених у накладну відомостей підтверджена відправником.

Під час перевезення цього вантажу на попутній станції Пологи Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми №1345/1П від 26.09.2020р., №10763 від 26.09.2020р. здійснено контрольне переважування вагону №60030053, за результатами чого складено комерційний акт №463003/78 від 26.09.2020р.

Згідно з комерційним актом №463003/78 від 26.09.2020р. контрольне переважування вагону №60030053 здійснювалось на справних 150т електронних вагонних вагах №89 станції Пологи Придніпровської залізниці (повірка 03.09.2019р.); у перевізному документі значиться маса нетто вантажу 69 950 кг, фактично виявилось 72 110 кг, що більше документу на 2 160 кг та більше вантажопідйомності вагона на 2 110 кг; при комерційному огляді виявлено: навантаження відповідає документу п.5.5 гл.3 додатка 3 до СМГС; навантаження навалом нижче бортів 1 200 - 1 500 мм.; виїмки, заглиблення відсутні; окреслення навантаження без порушень; скользуни у вільному положенні; розвантажувальні люки зачинені на запірний механізм; перекоса кузова немає, люки закриті; в графі 20 перевізного документа маркування не зазначено; вагон прибув у супроводі провідника відправника ВОХР Ніколаєнко А.А.; вагон у технічному стані справний.

Комерційний акт підписано заступником начальника Куліш А.І. агентом з розшуку вантажу та багажу ОСОБА_1 , приймальником поїздів ОСОБА_2 .

При цьому, згідно наказу СП Запорізької дирекції залізничних перевезень РФ Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця від 11.02.2020р. №21 Щодо призначення відповідальних працівників станції Пологи бути уповноваженими особами на підписання від імені залізниці комерційних актів затверджено перелік працівників станції Пологи, які здійснюють контрольне зважування вантажів у вагонах, та уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів в т.ч. приймальника поїздів ОСОБА_2 , затверджено перелік працівників станції Пологи та уповноважено їх на підписання від імені залізниці комерційних актів, на термін відсутності начальника району (вантажного) в т.ч. ОСОБА_1 .

Згідно з посадовою інструкцією агента з розшуку вантажів та багажу ОСОБА_1 , затвердженою начальником станції СП Запорізької дирекції залізничних перевезень РФ Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця від 19.02.2020р. до посадових обов`язків ОСОБА_1 входить виконання оформлення комерційних актів, облік та передача матеріалу щодо стягнення штрафу, передбаченого ст. 122 Статуту залізниць України по станції Пологи.

Згідно з робочою інструкцією приймальника поїздів ОСОБА_2 , затвердженою начальником станції СП Запорізької дирекції залізничних перевезень РФ Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця від 25.02.2020р., до посадових обов`язків ОСОБА_2 входить здійснення контрольного зважування вагонів та має право підпису комерційних актів.

Відповідно до технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) №89 станції Пологи Придніпровської залізниці, власник ЗВВТ ВСП Запорізької дирекції залізничних перевезень, заводський № 017, міжповірочний інтервал складає 6 місяців, інтервал між оглядами-перевірками ЗВВТ - 3 місяці. Повірка ваг та огляд-перевірка ваг проводилась 03.09.2020р., ваги придатні для застосування.

Після усунення комерційної несправності шляхом перевантаження надлишку вантажу у вагон №65396749, що підтверджується актом загальної форми (ГУ-23) №2960/В від 27.09.2020р., вагони №65396749 та №60030053 відправлено на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці за досильними накладним №46546941 та №46519088 відповідно.

При прибутті вагонів №60030053 та №65396749 на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці складено комерційний акт №415207/210 від 02.10.2020р., у якому встановлені наступні обставини: при комісійній перевірці та зважуванні вагону №60030053 на справних електронних вагонних вагах вантажодержувача № 254 (повірка 11.05.2020р.) фактично виявлено: вантаж - чавун переробний рядовий у вагоні №60030053 завантажено навалом, вага брутто - 94 000 кг, тара перевірена - 23 800 кг, нетто - 70 200 кг, що більше документу на 250 кг; у вагоні №65396749 вага брутто - 24 150 кг, тара перевірена - 21 950 кг, нетто - 2 220 кг, що більше документу на 80 кг. При комерційному огляді вагону №60030053 виявлено: навантаження відповідає документу згідно з п.5.5. гл.3 Додатка 3 до СМГС; навалом вагон №60030053 прибув по досильній накладній №46519088 від 27.09.2020р. станції Пологи Придніпровської залізниці. Вагон №65396749 прибув по накладній №46546941 від 27.09.2020р. станції Пологи Придніпровської залізниці. Вагон технічно справний згідно технічного акта №134 від 02.10.2020р. Тарування вагонів проводилось на справних 150-ти вагонних вагах №254 (перевірених 11.05.2020р.) у присутності комерційного агента Сербіної О.А., та представника вантажоодержувача Турчанікова Д.Ю.

Технічний паспорт вагонних ваг № 254 типу ВТВ-1СБ станції Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці свідчить, що останню повірку цих ваг перед контрольним зважуванням спірного вагону проведено 11.05.2020р., якою встановлено, що ваги придатні для подальшої експлуатації.

Згідно з розрахунком позивача, штраф за неправильно зазначену у накладній масу вантажу у вагоні №60030053 становить 94 185 грн., виходячи із п`ятикратної вартості провізної плати цього вантажу, яка зазначена у залізничній накладній № 50893445 та складає 18 837 грн.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, виходячи з наступного .

Згідно з ч.2 ст.908 ЦК України загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Аналогічні положення щодо регулювання правовідносин в галузі перевезення передбачені і у ч.5 ст.306 ГК України.

Відповідно до ст.37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

У ст.23 Статуту залізниць України встановлено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.

Вимогами р. ІІ Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 та зареєстрованих в Мінюсті України 24.11.2000р. за №863/5084, встановлено, що вантажовідправником заповнюються в т.ч. такі графи накладної як Найменування вантажу (графа 20), Маса вантажу, визначена відправником (графа 24), Спосіб визначення маси (графа 26), Ким завантажено вантаж у вагон (контейнер) (графа 28), Правильність внесених відомостей підтверджую (графа 55).

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

У ст. 129 Статуту залізниць України встановлено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах. Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

Таким чином, підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті, при цьому вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

Положеннями ст. 24 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України, за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п`ятикратному розмірі плати за користування вагонами.

У п. 5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за №644, передбачено, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами складання актів, які зареєстровані в Міністерстві юстиції України за № 567/6855 від 08.08.2002р. та затверджені Наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002р.

Відповідно до п. 10 Правил складання актів комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Тобто, п. 10 Правил складання актів чітко передбачає посади трьох осіб, які мають право підписувати комерційні акти.

Разом з тим, судом враховуються висновки Верховного Суду зроблені в постанові від 21.08.2019р. № 905/2360/18 про те, що у разі, коли в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено у пункті 10 Правил складання актів.

Як вище встановлено судом, комерційний акт №463003/78 від 26.09.2020р. підписано заступником начальника станції Кулішем А.І., агентом з розшуку Малютенко С.Г., приймальником поїздів Колісник І.В.

Заступник начальника станції Куліш А.І. є підписантом, який має повноваження на підписання комерційних актів в силу прямої вказівки в п.10 Правил складання актів.

Зі змісту розділу Д спірного комерційного акту вбачається, що приймальником поїздів ОСОБА_2 здійснено зважування вагона №60030053, а отже він є особою, яка має право підписувати комерційний акт як працівник станції, який особисто здійснював перевірку в силу положень п.10 Правил складання актів. Крім того, наказом №21 від 11.02.2020р. Щодо призначення відповідальних працівників станції Пологи бути уповноваженими особами на підписання від імені залізниці комерційних актів уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів в т.ч. приймальника поїздів ОСОБА_2 .

Одночасно, вказаним наказом затверджено перелік працівників станції Пологи та уповноважено їх на підписання від імені залізниці комерційних актів, на термін відсутності начальника району (вантажного) в т.ч. агента з розшуку вантажу та багажу ОСОБА_1 .

Таким чином, наказом №21 від 11.02.2020р. передбачено, що агент з розшуку ОСОБА_1 має право на підписання від імені залізниці комерційних актів тільки у разі відсутності начальника району (вантажного).

Водночас, матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження відсутності начальника вантажного району на час підписання спірного комерційного акту, з якою пов`язується право агента з розшуку вантажу та багажу ОСОБА_1 підписувати спірний комерційний акт, суд дійшов висновку про те, що комерційний акт №463003/78 від 26.09.2020р. підписаний агентом з розшуку вантажу та багажу ОСОБА_1 без достатніх для того повноважень.

Враховуючи викладене, комерційний акт №463003/78 від 26.09.2020р не підписаний у спосіб визначений п.10 Правил складання актів, не відповідає вимогам законодавства, що регламентує його складання та не є належним доказом у справі.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість та неправомірність позовних вимог, а отже і про відмову у їх задоволенні.

На підставі ст.129 ГПК України у зв`язку із відмовою в задоволенні позову витрати щодо сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 07.06.2021р.

Суддя Л.В. Ніколаєва

Дата ухвалення рішення31.05.2021
Оприлюднено01.10.2021
Номер документу100032716
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/504/21

Судовий наказ від 15.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Судовий наказ від 15.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Постанова від 29.11.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Постанова від 29.11.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Ухвала від 12.11.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Ухвала від 05.11.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Рішення від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 29.03.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні