ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2021 року ЛуцькСправа № 140/7552/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Берестечківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Патріот Агро про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася в суд з позовом до Берестечківської міської ради (далі - відповідач) про визнання протиправними та скасування рішення від 05.02.2021 № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) та рішення від 17.03.2021 №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення Берестечківської міської ради від 05.02.2021 № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) та рішення від 17.03.2021 №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) грубо порушують права, свободи та законні інтереси позивача, оскільки ухвалення таких рішень було прямо націлене на порушення закону, в тому числі на невиконання рішення суду, яке набрало законної сили і діяло на момент винесення оспорюваного рішення, тому такі рішення мають бути визнані протиправними та скасовані.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 28.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовних вимог не визнав. Посилаючись на те, що виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 31.12.2020 №58-ОТГ (фактична передача земельних ділянок згідно акту приймання-передачі) відбулося до винесення ухвали Волинського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 у справі №140/207/21. При цьому, ще до винесення вказаної ухвали суду у справі №140/207/21 Берестечківською міською радою прийнято рішення про прийняття земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:0939) до комунальної власності, в результаті чого наказ Головного управління Держгеокадастру втратив чинність, як такий, що виконаний. Крім того, відповідач вважає необґрунтованим твердження позивача щодо набрання законної сили рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі №140/207/21. Також вказує, що на даний час не існує земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939, а відтак у позивача немає законних підстав щодо подання позову про скасування рішень Берестечківської міської ради. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив представник позивача не погодилася з доводами відзиву. Вказує, що ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 28.01.2021 у справі № 140/207/21 вирішено прийняти до розгляду адміністративні позови громадян, серед яких є ОСОБА_1 , як третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору. У вказаній адміністративній справі було частково задоволено заяву представника третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору, про забезпечення позову, та винесено ухвали, якими вирішено заборонити Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок та зупинено дію наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 31.12.2020 року № 58-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність . Таким чином, зважаючи на те, що позивач була залучена як третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, вже після винесення ухвал про забезпечення позову у справі №140/207/21, а відтак, земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939 мала бути включена до переліку земельних ділянок, відносно яких було винесено ухвали про забезпечення позову, та, відповідно, щодо якої мала б бути накладена заборона Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок та зупинено дію наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 31.12.2020 року № 58-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність . Просила позов задовольнити повністю.
Суд не бере до уваги заперечення на відповідь на відзив, подані Якимчуком О. М. як представником Берестечківської міської ради, оскільки ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21.09.2021 у задоволенні його заяви про залучення у справу як представника відповідача відмовлено.
Ухвалами Волинського окружного адміністративного суду від 21.09.2021 у задоволенні заяв Берестечківської міської ради про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та про зупинення провадження у справі відмовлено.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21.09.2021 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Патріот Агро (далі - ТзОВ Патріот Агро , третя особа).
Ухвалою суду від 01.10.2021 у задоволенні клопотання Берестечківської міської ради про зупинення провадження у справі відмовлено.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Матеріалами справи підтверджено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 19.10.2020 №3-6871/15-20-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, орієнтовний розмір - 2,0 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
09.11.2020 ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району.
Головне управління Держгеокадастру у Волинській області наказом від 29.12.2020 №3-8495/15-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою відмовило ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою з підстав, що даний проект не відповідає пункту 176 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 із змінами.
Вказані фактичні обставини встановлені рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 17.02.2020 у справі №140/17780/20, яке набрало законної сили 12.05.2021, за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії та стягнення моральної шкоди та в силу приписів частини четвертої статті 78 КАС України не доказуються при розгляді цієї справи.
Так, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 17.02.2020 у справі №140/17780/20, яке набрало законної сили 12.05.2021, позов задоволено частково, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 29.12.2020 №3-8495/15-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, кадастровий номер 0720883800:00:001:0939, у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Судом також встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області 31.12.2020 видано наказ №58-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , яким передано Берестечківській територіальній громаді, в особі Берестечківської міської ради Горохівського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 646,8497 га, згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність. У додатку до даного наказу зазначений перелік земельних ділянок, які передаються у комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939, по якій позивачу ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі №140/207/21 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області №58-ОТГ від 31.12.2020 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного осуду від 20.07.2021 у справі № 140/207/21 апеляційну скаргу Берестечківської міської ради задоволено частково, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі № 140/207/21 в частині позовних вимог щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720883800:00:001:1074 ( ОСОБА_5 ) та 0720883800:00:001:1069 скасовано та в цій частині провадження закрито, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Разом з тим, 05.02.2021 Берестечківською міською радою прийнято рішення № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) , яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно додатку №1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 11,5319 га у Берестечківській міській раді. У додатку до даного наказу зазначений перелік земельних ділянок, які об`єднуються у комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939.
17.03.2021 Берестечківською міською радою прийнято рішення №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) , відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ- 01.01), загальною площею 11,5319 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1160 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.
12.05.2021 Берестечківською міською радою (орендодавець) укладено з ТзОВ Патріот Агро (переможець земельних торгів) договір оренди земельної ділянки комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 0720883800:00:001:1160, яка розташована за межами населених пунктів Берестечківської міської ради Луцького району Волинського області, загальною площею 11,5319 га.
Не погоджуючись з оскаржуваним рішенням відповідача, позивач звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Відповідно до частини шостої-девятої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
У той же час, продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах регулюється главою 21 ЗК України (далі - в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною другою 134 ЗК України визначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:
розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;
використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;
використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;
будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;
надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;
надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;
розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;
надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;
надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;
надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;
будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);
передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;
надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти.
поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;
передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;
надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;
надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;
надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до частини третьої статті 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
Згідно з частинами першою, третьою статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Відповідно до частини першої-третьої статті 136 ЗК України передбачено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Як встановлено судом, 05.02.2021 Берестечківською міською радою прийнято рішення № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) , яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно додатку №1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 11,5319 га у Берестечківській міській раді. У додатку до даного наказу зазначений перелік земельних ділянок, які об`єднуються у комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939.
17.03.2021 Берестечківською міською радою прийнято рішення №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) , відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ- 01.01), загальною площею 11,5319 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1160 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.
При цьому, як встановлено в ході розгляду даної справи, земельні ділянки, які об`єдналися у комунальну власність згідно оскаржуваних у даній справі рішень були передані Берестечківській міській раді наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області 31.12.2020 №58-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність .
Разом з тим, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі №140/207/21 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області №58-ОТГ від 31.12.2020 року Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного осуду від 20.07.2021 у справі № 140/207/21 апеляційну скаргу Берестечківської міської ради задоволено частково, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі № 140/207/21 в частині позовних вимог щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720883800:00:001:1074 ( ОСОБА_5 ) та 0720883800:00:001:1069 скасовано та в цій частині провадження закрито, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Як передбачено частиною другою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Таким чином, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі №140/207/21 в тому числі в частині, що стосується земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939 набрало законної сили 20.07.2021.
Відповідно до частини першої статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Частиною другою статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
Оскільки рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі №140/207/21, яке набрало законної сили, встановлено неправомірність прийняття Головним управління Держгеокадастру у Волинській наказу області №58-ОТГ від 31.12.2020 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність у частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району, зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939, тому, в силу вимог частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, вказана обставина при розгляді цієї справи не доказується.
Суд звертає увагу на те, що на час прийняття оскаржуваних рішень Берестечківської міської ради від 05.02.2021 № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) та рішення від 17.03.2021 №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) ОСОБА_1 наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 19.10.2020 №3-6871/15-20-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, орієнтовний розмір - 2,0 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. При цьому, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 17.02.2020 у справі №140/17780/20, яке набрало законної сили 12.05.2021, зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, кадастровий номер 0720883800:00:001:0939.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази відповідача як суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та доказів, наданих позивачем, суд дійшов висновку, що приймаючи рішення від 05.02.2021 № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) у частині включення до об`єднаної земельної ділянки земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939, та рішення від 17.03.2021 №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939 відповідач діяв всупереч вимогам ЗК України.
На думку суду, вказаними рішеннями відповідач порушив право позивача на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939 та обмежив вказане право у протиправний, незаконний спосіб.
Суд також враховує, що оскаржуваними рішеннями від 05.02.2021 № 5-21/2021 надано дозвіл на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно додатку №1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 11,5319 га у Берестечківській міській раді та від 17.03.2021 №7-21/2021 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ- 01.01), загальною площею 11,5319 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1160 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги. При цьому, у додатку №1 до рішення від 05.02.2021 № 5-21/2021 зазначено 6 земельних ділянок, в тому числі і земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939, які об`єднуються в одну земельну ділянку площею 11,5319 га.
Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи те, що суд захищає порушене право та охоронювані законом інтереси саме позивача, який звернувся до суду з даним позовом, відтак з метою належного та ефективного захисту прав та інтересів ОСОБА_1 позов підлягає до часткового задоволення шляхом прийняття рішення про визнання протиправними та скасування рішень Берестечківської міської ради від 05.02.2021 № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) у частині включення до об`єднаної земельної ділянки земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939 та рішення від 17.03.2021 №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939.
Згідно із частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 1816,00 грн., що сплачений квитанцією від 27.07.2021.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Земельного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення Берестечківської міської ради від 05 лютого 2021 року № 5-21/2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) у частині включення до об`єднаної земельної ділянки земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939 та рішення від 17 березня 2021 року №7-21/2021 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0939.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Берестечківської міської ради (45765, Волинська область, місто Берестечко, вулиця Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 04051262) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1 816,00 грн. (одна тисяча вісімсот шістнадцять грн. 00 коп.)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2021 |
Оприлюднено | 03.10.2021 |
Номер документу | 100039667 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні