ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.10.2021 року м. Дніпро Справа № 904/6267/20
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)
суддів: Коваль Л.А., Білецької Л.М.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі"
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області (суддя Загинайко Т.В.) від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20
про стягнення 33 623 грн. 08 коп., -
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою про стягнення з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Надія Д" 33 623 грн 08 коп. вартості недоврахованої електроенергії.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем п.п. 2.3.4, 5.5.8, 8.2.4 ПРРЕЕ, що було зафіксовано в акті про порушення від 10.06.2020 № 022780, а саме: відсутність пломби № С46418962 АТ ДТЕК Дніпровські електромережі , яка була встановлена на струмопровідних ланцюгах до обліку № 0231353. На засіданні комісії постачальника електричної енергії по розгляду акту про порушення № 022780 від 19.06.2020 було прийняте рішення, яке оформлено протоколом № 6-22 про нарахування вартості недоврахованої електроенергії у відповідності з пунктом 8.4.10 за формулою 4 ПРРЕЕ за період з 12.01.2020 по 10.06.2020 в сумі 33623,08 грн. Відповідачу був виставлений рахунок на оплату № 066413/6№022780 на суму 33623,08 грн, який він не сплатив.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував. Зазначив, що не вчиняв порушення, передбачене п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20 відмовлено у задоволенні позову Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Надія Д" про стягнення 33 623 грн 08 коп. - вартості недоврахованої електроенергії по акту про порушення від 10.06.2020 № 022780.
Рішення суду мотивовано тим, що позивач виявив порушення стосовно відсутності пломби не на засобі (вузлі) вимірювальної техніки, а на струмопровідних ланцюгах до такого вузла вимірювальної техніки (до обліку), що означає, що відсутність пломби не на засобі (вузлі) вимірювальної техніки не є порушенням, яке підпадає під порушення підпункту 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, про яке зазначено позивачем в акті про порушення.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі", в якій просить рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги позивача задовольнити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказує, зокрема, наступне:
- судом неправильно застосовані норми матеріального права, а саме: застосоване Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджене Указом Президента України від 10.09.2014 № 715/2014, яке втратило чинність; застосована правова норма, яка не підлягає застосуванню у спірних правовідносинах (п.п. 1 п. 8.2.4. ПРРЕЕ); не застосовані норми, які підлягають обов`язковому застосуванню (п.п. 2 п. 8.2.4. ПРРЕЕ, п. 1.2.1., 5.2.24, п.п 5.16.1-5.16.3, п. 7.4 Кодексу комерційного обліку електричної енергії);
- відсутня пломба знаходилась на дверях шафи обліку, про що свідчать фотознімки, а не на струмопровідних ланцюгах до такого вузла вимірювальної техніки;
- господарський суд не навів визначення вузлу обліку, відсутність пломб, встановлених на якому, відповідно до акту про опломбування також є правопорушенням споживача відповідно до п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ;
- пломба, відсутність якої встановлено актом про порушення ПРРЕЕ, була встановлена з метою запобігання встановленню шунтуючих перемичок;
- членом НКРЕКП при надання відповіді на звернення споживача була застосована норма права, яка не підлягає застосуванню у спірних відносинах (п.п. 1 п. 8.2.4. ПРРЕЕ замість п.п. 2 п. 8.2.4. ПРРЕЕ);
- листи членів НКРЕКП мають рекомендаційний характер;
- пошкодження або відсутність пломб є окремим порушенням і в такому випадку необхідність доведення факту втручання в роботу самого засобу обліку електричної енергії не передбачено.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.07.2021, у складі колегії суддів: головуючий суддя - Чередко А.Є., судді - Білецька Л.М., Верхогляд Т.А., відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20. Розгляд апеляційної скарги визначено проводити в порядку письмового провадження без виклику та повідомлення учасників справи.
26.08.2021 від відповідача до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він проти апеляційної скарги заперечив, просив рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Зазначив, що положення п.п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ не передбачають юридичну відповідальність за порушення, зазначене в акті про порушення. Положення п. 8.4. ПРРЕЕ не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії до моменту отримання оператором системи результатів експертизи. Пошкодження пломби на струмопровідних дооблікових ланцюгах, без пошкодження пломб на самому засобі обліку електроенергії та без встановлення факту втручання в роботу засобу обліку, не може бути підставою для притягнення споживача до відповідальності у вигляді донарахування електроенергії. Твердження позивача, що відсутня пломба знаходилась на дверях шафи обліку, не підтверджено належними доказами. Правомірність дій позивача по опломбуванню дверей шафи обліку, які закривають доступ до дооблікових струмопровідних ланцюгів, не оспорюється.
Відповідачем було також подано до суду клопотання про продовження строку подання відзиву на апеляційну скаргу до 27.08.2021, обґрунтоване тим, що ухвалу суду про відкриття апеляційного провадження від 12.07.2021 він не отримував, дізнався про її зміст з Єдиного реєстру судових рішень України 19.08.2021. В період з 19.08.2021 до 24.08.2021 адвокат відповідача Биструшкін О.С. перебував у відпустці, про що надав наказ від 16.01.2021.
03.09.2021 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив на апеляційну скаргу, в якій він зазначив, що п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ крім вказівки на відсутність пломб на засобі вимірювальної техніки, містить ще й вказівку на відсутність пломб на вузлу обліку. Аргумент відповідача, що позивач не мав права здійснювати нарахування по акту про порушення ПРРЕЕ з причини непроведення експертизи, є необґрунтованим, бо відсутній предмет, який можна відправити на експертне дослідження, а пошкодження пломб, індикаторів, засобів вимірювальної техніки, втручання у роботу засобів вимірювальної техніки актом про порушення не зафіксовано. Зрив пломб, переданих споживачу на схоронність відповідно до акту про пломбування, є окремим правопорушенням в електроенергетиці та розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті у такому випадку, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 ПРРЕЕ. Кодексом комерційного обліку передбачено опломбування пристроїв та місць, які закривають доступ до відкритих струмоведучих частин ЗВТ, що спростовує твердження відповідача про відсутність необхідності опломбування дооблікових струмоведучих частин ЗВТ і неналежне місце знаходження пломби.
Позивач заперечив проти задоволення клопотання відповідача про продовження процесуального строку на подачу відзиву на апеляційну скаргу. Зазначив, що зазначені у клопотанні підстави не є поважними та адвокат Биструшкін О.С. мав достатньо часу для підготовки відзиву на апеляційну скаргу з дня оприлюднення ухвали від 12.07.2021 у реєстрі (15.07.2021) до 19.08.2021.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 01.10.2021р. на підставі розпорядження керівника апарату суду щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи у зв`язку із відпусткою судді Верхогляд Т.А. та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.10.2021р. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20 прийнято до провадження колегією суддів у складі головуючого судді - Чередка А.Є., суддів - Коваль Л.А., Білецька Л.М.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.
Враховуючи, що відповідачем допущене незначне пропущення процесуального строку на подання відзиву на апеляційну скаргу - 6 календарних днів, а також з метою забезпечення принципу змагальності сторін, як основного з засад господарського судочинства, апеляційний суд вважає за можливе продовжити встановлений відповідачу ухвалою суду від 12.07.2021 процесуальний строк на подачу відзиву на апеляційну скаргу до 27.08.2021 та прийняти поданий відзив до розгляду у справі.
Дослідивши у порядку письмового провадження матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
29.01.2020 між позивачем - Акціонерним товариством «ДТЕК Дніпровські електромережі» та відповідачем - Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «Надія Д» , було укладено публічний Договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що розміщений на офіційному веб-сайті АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» .
10.06.2020 представниками позивача було здійснено перевірку відповідача за адресою: м. Дніпро, шосе Донецьке, 148 щодо дотримання ПРРЕЕ.
В процесі перевірки відповідача було виявлено порушення підпункту 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: відсутність пломби №С46418962 АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» , яка була встановлена на струмопровідних ланцюгах до обліку №0231353.
Встановлення пломби №С46418962 на струмопровідних ланцюгах до обліку №0231353 підтверджується актом технічної перевірки засобів обліку №300061 від 01.04.2019 та актом про пломбування засобів обліку №300061, у якому зафіксовано, що електролічильник НІК 2303 зав. 0231353 з пломбами переданий на збереження відповідачу без механічних пошкоджень та він попереджений про відповідальність, а саме за несанкціонований доступ до приладів обліку та ланцюгам обліку, втручання в роботу обліку електричної енергії, порушення цілісності пломб і пломбувального матеріалу, пошкодження приладів обліку (а.с. 12-13).
На підставі виявленого було складено Акт про порушення від 10.06.2020 № 022780 у присутності голови ОСББ «Надія Д» Решетилівської Л.А., яка від підпису акту відмовилася, акт підписаний двома представниками позивача інженерами Слєпаковим О.П., Шаповал О.С. Акт містить відмітку про вручення одного екземпляру акту Решетіловській Л.А. (а.с.9-10).
У пункті 11 Акту про порушення від 10.06.2020 №022780 представнику споживача було повідомлено про те, що комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 19.06.2020 за адресою: вул. К.Я.Мудрого,40 та
запрошено його для участі у цьому засіданні. Також представника споживача попереджено, що у разі його неявки цей акт буде розглянуто без його участі.
Відповідно до акту про усунення порушень № 002530 від 10.06.2020 усунено в повному обсязі порушення, встановлене актом від 10.06.2020 № 022780, а саме: виконано пломбування струмопровідних ланцюгів до обліку. Акт підписаний представниками позивача Слєпаковим О.П., Шаповал О.С. та Решетіловською Л.А. (а.с. 11).
Згідно акту про пломбування засобів обліку від 10.06.2020 дооблікові ланцюги опломбовані пломбою № 20720643. Акт підписаний представником позивача Шаповал О.С. та Решетіловською Л.А. (а.с. 14).
19.06.2020 відбулося засідання комісії позивача по розгляду акту про порушення № 022780 від 19.06.2020 (представник споживача на засідання не з`явився), на якому було прийнято рішення, оформлене протоколом № 6-22 про нарахування кількості недоврахованої електроенергії у відповідності з пунктом 8.4.10 за формулою 4 ПРРЕЕ (а.с.22).
Періодом для нарахування загального обсягу недооблікованої електричної енергії, було взято сумарну кількість днів за період 12.01.2020 (день останнього контрольного огляду приладу обліку) по 10.06.2020 (день усунення порушення).
При розрахунку була використана величина договірної потужності 8,2 кВт, зазначена у Додатку № 2 до Договору, а також час роботи 24 години, зазначений у Договорі.
Обсяг добового споживання електроенергії становить 118,08 кВт.
Так, обсяг активної електричної енергії, донарахованої відповідачу, склав 14429 кВт*год., а її вартість - 33 623 грн. 08 коп.
Відповідачу було направлено протокол засідання комісії № 6-62 від 19.06.2020, розрахунок по акту про порушення ПРРЕЕ та рахунок на суму 33 623 грн. 08 коп. (а.с. 26-27).
Відповідач зазначений рахунок не оплатив, 18.08.2020 звернувся до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетичних та комунальних послуг (а.с.58-62).
У відповіді № 11286/20.3/7-20 від 26.10.2020 Національна комісія звернула увагу на те, що: - пошкодження/відсутність пломб №с 46418962 не надає споживачу можливості доступу до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку без пошкодження інших пломб, встановлених відповідно до акту про пломбування, а також не призводить до безоблікового споживання електричної енергії без вчинення споживачем інших дій, спрямованих на безоблікове споживання електричної енергії (про що відсутня інформація в акті); - відповідно до пункту 8,4.2. глави 8.4. розділу VIII ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості не облікованої електричної енергії здійснюється на підставі акту про порушення, складеного у порядку, визначеному ПРРЕЕ, зокрема, у разі виявлення порушень, зазначених у підпункті 2 цього пункту, а саме: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки; - акт не містить інформації щодо пошкодження пломб, якими було опломбовано схему розрахункового обліку електричної енергії (засоби вимірювальної техніки/вузол обліку); - АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» не мало підстав для здійснення на підставі акту нарахувань, а тому АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» має привести свої дії по відношенню до споживача (ОСББ «НАДІЯ Д» ) у відповідність до вимог законодавства шляхом скасування нарахувань, здійснених на підставі акту (а.с.67).
У зв`язку з неоплатою відповідачем рахунку № 066413/6№022780 на суму 33623,08 грн, позивач звернувся із даним позовом про стягнення з відповідача вартості недоврахованої електроенергії у сумі 33623,08 грн.
Розглядаючи доводи апеляційної скарги, судова колегія враховує наступні положення діючого законодавства України.
11.06.2017 набрав чинності Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017. Вказаний Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Статтею 4 Закон України «Про ринок електричної енергії» визначено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема: про надання послуг з розподілу.
Частиною 2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку, пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку, несанкціоноване втручання в роботу об`єктів електроенергетики.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) № 312 від 14.03.2018 було затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ) та визнано такими, що втратила чинність з 11.06.2018 постанову Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 «Про затвердження Правил користування електричною енергією» (із змінами), далі ПКЕЕ.
Відповідно до п. 1.2.1. ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно із п. 1.1.1. ПРРЕЕ ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
Так, умовами п.п. 1, 2, 6, 8, 9 п. 5.5.5. ПРРЕЕ визначено, що Споживач електричної енергії зобов`язаний:
- користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);
- сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів;
- забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України;
- забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування;
- невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання.
Пунктом 5.1.1. ПРРЕЕ встановлено, що Оператор системи має право, зокрема:
- на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи;
- проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії;
- на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору;
- складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.
Відповідно до п. 2.3.4. ПРРЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:
меж балансової належності;
перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;
номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;
фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі. Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Згідно із п. п. 8.2.6., 8.2.7. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків. Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Відповідно до п.п. 5.16.1 - 5.16.3 глави 5.16 розділу V Кодексу комерційного обліку (надалі - ККО) передбачено, що з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функцій настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.
Відповідно до п. 5.16.2., п. 5.16.3 ККО 5.16.2. ЗВТ мають бути опломбовані на затискній кришці пломбою оператора системи. Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також на пристроях вузла обліку, що закривають:
1) первинні і вторинні кола живлення ЗВТ;
2) кришки важелів і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, встановлених у цих колах;
3) двері комірок трансформаторів напруги;
4) кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ;
5) всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих та сигнальних частин ЗВТ.
Відповідно до п. 5.16.6. ККО підготовка місць для опломбування здійснюється ВТКО та стороною, на території (у приміщенні) якої встановлені ЗВТ та інші пристрої вузла обліку згідно з переліком місць, наданим оператором системи. Перелік місць пломбування може бути розширений за обґрунтованою пропозицією однієї зі сторін.
Відповідно до п. 5.2.24. ККО уповноважені представники оператора системи та ППКО здійснюють технічну перевірку вузла обліку, а також перевірку технічної документації та, у разі відсутності обґрунтованих зауважень, проводять опломбування ЗВТ, пристроїв та місць вузла обліку, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл (схеми) комерційного обліку, а також у разі потреби установлюють індикатори зовнішнього впливу.
Як вбачається з матеріалів справи, встановлення пломби № С46418962 на струмопровідних ланцюгах до обліку № 0231353 підтверджується актом технічної перевірки засобів обліку № 300061 від 01.04.2019 та актом про пломбування засобів обліку № 300061, у якому зафіксовано, що електролічильник НІК 2303 зав. 0231353 з пломбами переданий на збереження відповідачу без механічних пошкоджень та він попереджений про відповідальність, а саме за несанкціонований доступ до приладів обліку та ланцюгам обліку, втручання в роботу обліку електричної енергії, порушення цілісності пломб і пломбувального матеріалу, пошкодження приладів обліку (а.с. 12-13).
Як зазначає позивач, зазначена пломба була встановлена з метою запобігання доступу до відкритих струмоведучих дооблікових ланцюгів - металевих шин, вільний доступ до яких надав би відповідачу можливість встановити шунтуючі перемички, у разі наявності яких лічильник електричної енергії буде недовраховувати електричну енергію або не враховувати її зовсім, в залежності від місця встановлення цих перемичок.
Актом про порушення від 10.06.2020 №022780 було встановлено відсутність пломби № С46418962 на струмопровідних ланцюгах до обліку № 0231353, що не заперечується відповідачем. Виявлене визнано позивачем порушенням відповідачем п.п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ.
Спір між сторонами стосується наявності підстав для кваліфікації виявленого порушення як такого, що підпадає під визначене п. п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ.
Так, відповідно до п. п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акту про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: - пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).
Підпунктом 1.1.2 пункту 1.1 визначення основних термінів та понять ПРРЕЕ визначено, що засіб вимірювальної техніки - це технічні засоби, які використовуються для вимірювання обсягів та/aбо якості електричної енергії в точці вимірювання відповідної точки комерційного обліку і мають нормовані метрологічні характеристики.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що відсутність пломби не на засобі (вузлі) вимірювальної техніки не є порушенням, яке підпадає під порушення п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, про яке зазначено позивачем в акті про порушення.
Позивач в апеляційній скарзі зазначив, що суд першої інстанції не звернув уваги на те, що п. п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ містить посилання не тільки на засіб вимірювальної техніки, а також на вузол обліку, визначення якому надано у п. 1.2.1 глави 1.2 розділу 1 Загальні положення ККО (вузол обліку електричної енергії (вузол обліку) - сукупність обладнання та засобів вимірювальної техніки, змонтованих та з`єднаних між собою за встановленою схемою для забезпечення вимірювання та обліку електричної енергії в заданій точці вимірювання. До складу вузла обліку можуть входити лічильники електричної енергії, трансформатори струму, трансформатори напруги, устаткування автоматичного відключення чи обмеження потужності, засоби захисту (автоматичні вимикачі або запобіжники), вторинні кола струму і напруги та інші допоміжні засоби (тестові блоки, перетворювачі імпульсів, блоки живлення, обладнання дистанційної передачі даних тощо).
Таким чином, зважаючи на те, що перелік обладнання вузлів обліку не є вичерпним, до складу вузла обліку входить все обладнання, яке забезпечує споживання, облік, вимірювання електричної енергії, позивач вважає, що встановлене актом порушення правомірно кваліфіковане як порушення п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ.
Апеляційний суд не погоджується із даним висновком з огляду на те, що відсутні підстави ототожнювати вузол обліку електричної енергії з вузлом вимірювальної техніки, оскільки вузол обліку є сукупністю обладнання та засобів вимірювальної техніки, тобто є більшим та включає в себе засоби вимірювальної техніки.
У ПРРЕЕ відсутнє визначення терміну вузол вимірювальної техніки.
Тому, апеляційний суд розцінює, що засіб і вузол вимірювальної техніки є одним і тим саме приладом, визначення якого підпадає під п.п 1.1.2 пункту 1.1 визначення основних термінів та понять ПРРЕЕ (технічні засоби, які використовуються для вимірювання обсягів та/aбо якості електричної енергії в точці вимірювання відповідної точки комерційного обліку і мають нормовані метрологічні характеристики).
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що відсутність пломби не на засобі (вузлі) вимірювальної техніки не є порушенням, яке підпадає під порушення п.п. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, про яке зазначено позивачем в акті про порушення.
Отже, судом першої інстанції правомірно відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правомірних висновків суду першої інстанції.
Таким чином, апеляційний суд вважає доводи апеляційної скарги безпідставними, а оскаржуване рішення таким, що відповідає фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, тому підстави, передбачені ст. 277 ГПК України, для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області у даній справі відсутні.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати по розгляду апеляційної скарги відносяться на апелянта.
З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20 - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2021р. у справі № 904/6267/20 - залишити без змін.
Витрати по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі".
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, визначених ч. 3 ст. 287 ГПК України.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя А.Є. Чередко
Суддя Л.А. Коваль
Суддя Л.М. Білецька
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2021 |
Оприлюднено | 05.10.2021 |
Номер документу | 100065996 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні