Рішення
від 04.10.2021 по справі 580/5452/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2021 року справа № 580/5452/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в спрощеному письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "ДОБРОБУТ-АГРО" до ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ У ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ про визнання протиправними дій і скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

30.07.2021 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "ДОБРОБУТ-АГРО" (19722, Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Коврай; адреса для листування: Черкаська обл., Золотоніський р-н., с.Вознесенське, вул.Церковна, 17; код ЄДРПОУ 33978143) (далі - позивач) до ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ У ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (18008, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Смілянська, будинок 131; код ЄДРПОУ 39765890) (далі - відповідач) про:

визнання незаконними дій державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Черниша І.П. при проведенні перевірки від 20.07.2021, а саме стану щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності дотримання вимог земельного законодавства на території Гельм`язівської сільської ТГ (с.Коврай) Золотоніського району Черкаської області;

скасування припису від 20.07.2021 №331-ДК/0 ПР/03/01/-21 про усунення порушень вимог земельного законодавства, винесений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Чернишем І.П.

Вважає що відповідач здійснив перевірку із суттєвим порушенням процедури, встановленої Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель . Стверджує, що спірний припис не обґрунтований та такий, що підлягає скасуванню, у зв`язку з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків інспектора фактичним обставинам справи, порушенням норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою суду від 04.08.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Також встановлено відповідачу строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву. Вказану ухвалу відповідач отримав 11.08.2021, а позивач - 13.08.2021, що підтверджується даними розписки та рекомендованого повідомлення про поштове вручення.

06.08.2021 від позивача надійшла заява (вх.№29381/21) про збільшення позовних вимог, в якій просив приєднати її до матеріалів справи та стягнути з відповідача на його користь судовий збір.

25.08.2021 відповідач подав суду відзив на позов, в якому просив відмовити у його задоволенні. Зазначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 7121585500:05:001:0531 обробляється єдиним масивом із ділянкою 7121585500:05:001:0537, що підтвердив позивач та визнав факт використання земельної ділянки з кадастровим номером 7121585500:05:001:0531 без відповідного договору оренди. Керівнику позивача вручено спірний припис, яким встановлено у 30-ти денний строк усунути вказане порушення земельного законодавства шляхом звільнення та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан. Про вручення припису особисто керівнику позивача ОСОБА_1 20.07.2021 зроблено відповідний запис.

31.08.2021 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Зазначає, що відповідач вводить суд в оману щодо завчасного повідомлення його про розгляд справи. Вказує, що не отримував листа чи іншого документа. Інспектор не проводив належних дій щодо перевірки фактичного стану земельної ділянки, взаємозв`язку між нею та порушниками, межі земельної ділянки не визначав, площу не встановлював. Стверджує, що має в користуванні суміжну земельну ділянку з кадастровим номером 7121585500:05:001:0537 та не має відношення до земельної ділянки з кадастровим номером 7121585500:05:001:0531.

Оскільки обґрунтовані клопотання від учасників спору про розгляд справи у судовому засіданні з їх викликом суду не надходили, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати та допитати свідків, суд дійшов висновку розглянути справу за наявними письмовими доказами.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивач зареєстрований як юридична особа 03.02.2006 ( ідентифікаційний код 33978143).

Згідно з державними актами на право власності на земельні ділянки:

від 12.11.2012 серія ЯМ №131629 директору позивача - ОСОБА_1 на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 7121585500:05:001:0011 площею 3,0359 га, що знаходиться за адресою: Черкаська область Золотоніський район (за межами населеного пункту);

від 27.01.2012 серія ЯЛ №675357 директору позивача - ОСОБА_1 на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 7121585500:05:001:0012 площею 3,1105 га, що знаходиться за адресою: Черкаська область Золотоніський район;

від 27.01.2012 серія ЯЛ №675358 дружині директора позивача - ОСОБА_2 на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 7121585500:05:001:0014 площею 3,0359 га, що знаходиться за адресою: Черкаська область Золотоніський район;

від 12.11.2012 серія ЯМ №131627 дружині директора позивача - ОСОБА_2 на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 7121585500:05:001:0500 площею 3,0667 га, що знаходиться за адресою: Черкаська область Золотоніський район (за межами населеного пункту).

Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 12.12.2017 №107192939 підтверджується, що позивачу на праві оренди належить земельна ділянка з кадастровим номером 7121585500:05:001:0522 площею 26,7236га, строк дії до 30.01.2026.

Згідно з наказом від 03.02.2021 №1 ОСОБА_1 з 03.02.2021 призначено головою ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "ДОБРОБУТ-АГРО".

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 12.07.2021 №331-ДК призначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель сільськогосподарського призначення, переданих у комунальну власність в адміністративних межах Гельмязівської сільської ТГ (с.Підствки, с.Коврай) Золотоніського району, а саме земельних ділянок з кадастровими номерами: 7121588600:05:001:0508, 7121585500:03:002:0504, 7121585500:05:001:0531.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 20.07.2021 №331-ДК/407/АП/09/01/-21, в якому зазначено що державний інспектор Черниш І.П у присутності диркетора позивача ОСОБА_1 провів перевірку, під час якох встановив, що станом на 20.07.2021 земельну ділянку сільськогосподарського призначення із земель комунальної власності площею 11,7495 га з кадастровим номером 7121585500:05:001:0531 в адміністративних межах Гельмязівської сільської ТГ (с.Коврай) Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту використовує позивач для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - вирощування кукурудзи. Документи, які підтверджують право власності або право користування вказаною земельною ділянкою, відсутні, що є порушенням ст.ст. 125,126 ЗКУ, абз.16 ст.1 ЗУ №963. Зазначено, що в діях посадових осіб позивача вбачається порушення земельного законодавства, а саме самовільне зайняття земельної ділянки, відповідальність за що передбачена ст.53-1 КУпАП.

За наслідками обстеження складено акт обстеження земельної ділянки від 20.07.2021 №331-ДК/142/АО/10/01/-21. У вказаному акті зазначено ідентичний результат обстеження, що і в попередньому акті.

Вказані акти підписані Державним інспектором Чернишем І.П. та директором позивача ОСОБА_1

20.07.2021 посадовою особою відповідача складено:

розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за адресою: за межами населеного пункту, а саме с.Коврай Золотоніського району Черкаської області, згідно з яким розмір шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки комунальної форми власності сільськогосподарського призначення складає 54682,00 грн;

припис №331-ДК/0 Пр/03/01/-21, згідно з яким прописано у 30-денний термін усунути виявлені порушення;

протокол про адміністративне правопорушення №331-ДК/0 П/07/01/-21, в якому зазначено, що правопорушення вчинив ОСОБА_1 - директор ФК ДОБРОБУТ-АГРО ;

постанову про накладення адміністративного стягнення №331-ДК/0 По/08/01/-21, згідно з якою директора ДОБРОБУТ-АГРО визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу 340,00 грн.

повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), в якому зазначено, що позивач має у 15-ти денний термін сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу у розмірі 54682,00грн, шляхом перерахунку коштів на вказаний рахунок.

Не погоджуючись із приписом позивач звернувся в суд.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до ст.187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі ст.188 ЗК України Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до підп.25-1 п.4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 №963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон №963-IV), спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до ст.4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Стаття 6 Закону №963-IV визначає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин , належать, зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині : додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до ст.9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема шляхом проведення перевірок.

Стаття 10 Закону №963-IV встановлює, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель ;

давати обов`язкові для виконання приписи з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків ;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Отже, контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком посадових осіб відповідача.

Щодо змісту порушення, з приводу якого винесено спірний припис.

Згідно з ч.1 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Пунктом "б" ч. 1 ст. 211 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.

Статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) передбачено, що самовільне зайняття земельної ділянки тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тобто, використання особою землі без отримання правовстановлюючих документів є адміністративним правопорушенням.

Згідно з положеннями ст.1 Закону №963-IV самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними .

Отже, будь-які дії, направлені на фактичне використання земельної ділянки без оформлення права власності на земельну ділянку або права постійного користування чи права оренди земельної ділянки в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є самовільним заняттям земельної ділянки.

Згідно з оскаржуваним приписом позивач вирощував кукурудзу на земельній ділянці з кадастровим номером 7121585500:05:001:0531, яка належить до комунальної власності площею 11,7495га. Документи, які би підтверджували право власності чи право користування нею, у позивача відсутні. Докази наявності правовстановлюючих документів на неї у позивача відсутні, а факт її використання - не заперечувався. Наданими позивачем державними актами підтверджується право власності на земельні ділянки загальною площею 12,249га. При цьому доводи позивача про утворення вказаної вище земельної ділянки шляхом невірного поділу землі, площею 50га, що перебувала в оренді ФГ "Добробут-Агро", не підтверджені доказами та спростовуються відомостями Державного земельного кадастру (https://e.land.gov.ua/back/cadaster/).

Отже, вимога відповідача в 30-денний термін звільнити самовільно зайняту земельну ділянку та привести її у придатний для використання стан відповідає вимогам закону.

Відповідно до ч.1 ст.144 ЗК України у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель чи державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища складає протокол про адміністративне правопорушення, накладає на особу, яка допустила правопорушення, адміністративне стягнення та видає цій особі припис про його усунення у 30-денний строк.

У разі якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку припис державного інспектора щодо припинення правопорушення, державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель чи державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища накладає на таку особу адміністративне стягнення відповідно до закону та повторно видає припис про припинення правопорушення та усунення його наслідків у 30-денний строк .

В акті перевірки зазначено, що під час здійснення перевірки та обстеження вказаної вище земельної ділянки присутній голова позивача - ОСОБА_1 , що підтверджується його особистими підписами на вказаних вище документах. Зазначення його посади як директора, а не голови фермерського господарства, не є грубим порушенням процедури перевірки, яка би могла вплинути на законність висновків та обгрунтованість підстав її проведення, з`ясування факту наявності правопорушення. Зауважень та заперечень Акти перевірки та обстеження не містять.

Твердження позивача про відсутність прізвища та ініціалів державного інспектора у оскаржуваному приписі також не спростовують встановленого під час перевірки порушення позивачем земельного законодавства.

Доводи про складання Акту перевірки та акту обстеження земельної ділянки без виїзду та безпосередньо в приміщенні відповідача не підтверджені доказами та не враховані у зв`язку з підписом позивачем таких актів без зауважень.

Решта доводів позивача стосуються процедури притягнення його до адміністративної відповідальності за правилами КУпАП, які підлягають оцінці місцевим загальним судом під час оскарження постанови про притягнення його до адміністративної відповідальності, що не є предметом спору в цій справі, у зв`язку з чим не враховані як такі, що не стосуються заявленого спору.

Перевірка дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки, площею 11,7495га за адресою: Черкаська область Золотоніський район (за межами населеного пункту), - відповідачем проведена на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законом.

Доводи позивача не обгрунтовані, а позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Зважаючи на результат вирішеного спору, відсутні підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.ст.132-139 КАС України

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "ДОБРОБУТ-АГРО" (19722, Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Коврай; адреса для листування: Черкаська обл., Золотоніський р-н., с.Вознесенське, вул.Церковна, 17; код ЄДРПОУ 33978143) до ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ У ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (18008, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Смілянська, будинок 131; код ЄДРПОУ 39765890) про:

визнання незаконними дій державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Черниша І.П. при проведенні перевірки від 20.07.2021, а саме стану щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності дотримання вимог земельного законодавства на території Гельм`язівської сільської ТГ (с.Коврай) Золотоніського району Черкаської області;

скасування припису від 20.07.2021 №331-ДК/0 ПР/03/01/-21 про усунення порушень вимог земельного законодавства, винесений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Чернишем І.П.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом 30 днів з складення повного його тексту.

Суддя А.М. Бабич

Рішення складене у повному обсязі та підписане 04.10.2021.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2021
Оприлюднено05.10.2021
Номер документу100073696
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/5452/21

Постанова від 09.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 02.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні