Рішення
від 04.10.2021 по справі 620/8483/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 жовтня 2021 року Чернігів Справа № 620/8483/21

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю СТАНДАРТ про зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю СТАНДАРТ , в якому просить зобов`язати відповідача, в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво), а саме: експлуатацію шліфувального (заточувального) верстату, без інвентарного номера, та експлуатацію ЗТП-10/0,4 кВ №360 (устаткування напругою понад 1000 В), що знаходяться за адресою Чернігівська область, м.Новгород-Сіверський, вул.Успенська, 25, корпус А.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, під час проведення перевірки були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей позивач звернувся до суду.

Суд ухвалою від 06.08.2021 відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Також встановлено відповідачу 15-дений строк з дня вручення вказаної ухвали для надання відзиву на позов.

У встановлений ухвалою про відкриття провадження строк, відповідач подав відзив на позов, в якому доводитьдо відома суду, що на виконання припису від 11.06.2021 №05-02/463 ведеться активна робота по усуненню недоліків, а саме виконані роботи з впорядкування питань зі служби охорони праці, укладені договори зі спеціалізованими організаціями на обслуговування устаткування підвищеної небезпеки, укладено договір з ТОВ БПК Спеціаліст на отримання дозволу на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, проводиться навчання відповідальних осіб з питань охорони праці.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

Відповідно до направлення на проведення перевірки від 03.06.2021 №463, на підставі наказу від 03.06.2021 №872-Н, Управлінням Держпраці у Чернігівській області у період з 07.06.2021 по 11.06.2021 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з промислової безпеки, охорони праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, гігієни праці ТОВ СТАНДАРТ , код ЄДРПОУ 32324122, Чернігівська область, м. Новгород-Сіверський, вул. Успенська, буд. 25, корпус А.

Під час перевірки згідно розділу Опис виявлених порушень вимог законодавства акту від 11.06.2021 № 05-02/463 (далі - акт перевірки) виявлено 30 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, із них зазначені в рядках №№11-30, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме::

- В столярному цеху на шліфувальному (заточувальному) верстаті, без інвентарного номера, відсутній захисний екран - ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 1.10. розділу II НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями (затверджено наказом Міненерговугілля України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 25.02.2014 № 327/25104);

- В столярному цеху на шліфувальному (заточувальному) верстаті, без інвентарного номера, відсутні підручники - ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 1.3. розділу III НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями (затверджено наказом Міненерговугілля України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104);

- В столярному цеху на шліфувальному (заточувальному) верстаті, без інвентарного номера, відсутній блокуючий пристрій, який при відкриванні запобіжного екрану вимикає привід, та не обладнано відсмоктувачем пилу - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 5.2.8. НПАОП 20.0-1.02-05 Правила охорони праці в деревообробній промисловості (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 31.01.2005 № 20, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 16.03.2005 № 306/10586), п. 1.10. розділу II НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями (затверджено наказом Міненерговугілля України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104);

- В столярному цеху на шліфувальному (заточувальному) верстаті, без інвентарного номера, шліфувальні круги зношені та їхні діаметри відрізняються більше, ніж на 10 % - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.8. розділу III НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями (затверджено наказом Міненерговугілля України від 19.12.2013 № 966, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.02.2014 № 327/25104);

- Не отримано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: ЗТП-10/0,4 кВ № 360 - устаткування напругою понад 1000 В - ст. 21 Закону України Про охорону праці , постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ;

- Не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти - ст. 21 Закону України Про охорону праці , постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ;

- Не призначений відповідальний за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Відсутні електротехнічні працівники - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- На підприємстві не організовано обслуговування обладнання і мереж - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Не надано Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Відсутній затверджений перелік інструкцій з охорони праці для енергетичної служби - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 5 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 № 226/2666);

- Не надані підтверджуючі документи про проведені періодичні випробування та вимірювання електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ) - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.3.1. НПАОП 40.1- 1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 8.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Підприємство взагалі не укомплектовано випробуваними електрозахисними засобами згідно з вимогами нормативних актів - ст. 8 Закону України Про охорону праці , пункт 4.2.5. НПАОП 40.1-1.07-01 Правила експлуатації електрозахисних засобів (затверджено наказом Мінпраці України від 05.06.2001 № 253);

- Безпечна експлуатація електроустановок не контролюється - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 1.3.2. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Відсутній Журнал обліку робіт за нарядами та розпорядженнями - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 3.3.12. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Відсутні затверджені керівником підприємства переліки робіт, що виконуються за нарядом-допуском за розпорядженням та в порядку поточної експлуатації в електроустановках - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 3.2.9. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- Не надана проектно-технічна документація на електроустановки, а саме паспорт на ЗТП-10/0,4 кВ № 360 та паспорти на заземлюючі пристрої - ст.13 Закону України Про охорону праці , пункт 8.7.3. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- В приміщенні РУ-0,4 кВ ЗТП-10/0,4 кВ № 360 шафи потребують поновлення оперативних написів - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 8.7.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533);

- На підприємстві на кабельних лініях відсутні бирки з позначенням марки кабелю, напруги, перерізу, номера або найменування ліній згідно вимог ПТЕЕС - ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункт 8.7.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.98 № 4, зареєстровано в Мін`юсті України 10.02.98 № 93/2533).

Перелічені порушення стали підставою звернення до суду.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

За змістом ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Крім того, ст.4 Закону України від 14.10.1992 № 2694 Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, (далі - Держпраці), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно п.7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом. наказом Держпраці від 03.08.2018 № 84, затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, згідно п.1 якого, Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Відповідно до вимог ст.38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Так, спірні правовідносини регулюються Законом України від 05.04.2007 № 877 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , де ст.1 передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно підпункту 16 пункту 4 Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, Управління відповідно до покладених на нього завдань:

здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

При цьому ч.7 ст.7 Закону України від 05.04.2007 № 877 Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877) визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. (п.5 ст.4 Закону № 877).

Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей, які застосовуються виключно за рішенням суду.

Позивач вважає, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю і здоров`ю людей.

Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, виявлені порушення, що стали підставою для звернення до суду, в повному обсязі не усунуті. Повторна перевірка позивачем не проводилась. Таким чином, на момент розгляду даної справи в суді докази на спростування обставин, що стали підставою для звернення до суду - відсутні.

Згідно з ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку про задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача, в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво), а саме: експлуатацію шліфувального (заточувального) верстату, без інвентарного номера, та експлуатацію ЗТП-10/0,4 кВ №360 (устаткування напругою понад 1000 В), що знаходяться за адресою Чернігівська область, м.Новгород-Сіверський, вул.Успенська, 25, корпус А.

В силу ст.139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 132, 134,139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю СТАНДАРТ про зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю ЄВРОМЕТАЛ РЕСУРС , в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво): експлуатацію шліфувального (заточувального) верстату, без інвентарного номера, та експлуатацію ЗТП-10/0,4 кВ №360 (устаткування напругою понад 1000 В), що знаходяться за адресою Чернігівська область, м.Новгород-Сіверський, вул.Успенська, 25, корпус А.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня отримання його копії. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Позивач - Управління Держпраці у Чернігівській області (вул.П`ятницька, 39, м.Чернігів, Чернігівська область, 14000, код 39779238).

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю СТАНДАРТ (вул.Успенська, 25, корп.А, м.Новгород-Сіверський, Чернігівська область, 16000, код ЄДРПОУ 32324122).

Повне рішення суду складено 04.10.2021.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2021
Оприлюднено06.10.2021
Номер документу100076923
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/8483/21

Рішення від 26.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 06.08.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні