Рішення
від 23.03.2010 по справі 11/596
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 11/596 23.03.10

За позовом Бориспільського міжрайо нного прокурора в інтересах держави в особі Бориспільськ ої міської ради

До

Про Закритого акціонерного т овариства "А.Е.С. Київобленерг о"

знесення самовільно збудо ваного майна

Суддя Смирнова Ю.М.

Представники:

Від прокуратури:

Від позивача:

Від відповідача: Битько Н.М. - прокурор ві дділу

Денисов О.А. - представни к

Кошман В.О. - представник

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господар ського суду міста Києва пере дані позовні вимоги Бориспіл ьського міжрайонного прокур ора Київської області в інте ресах держави в особі Борисп ільської міської ради про зо бов' язання Закритого акціо нерного товариства "А.Е.С. Київ обленерго" знести самовільн о збудоване майно, що розташо ване на вул. Робоча в м. Борисп олі Київської області, з одно часним приведенням земельно ї ділянки, площею 0,001 га у стан п ридатний для використання.

Позовні вимоги мотивован і тим, що трансформаторна роз вантажувальна підстанція є с амочинним будівництвом, оскі льки збудована на земельній ділянці, на яку у відповідача відсутні правовстановлюючі документи. Крім того, прокуро р вказує на порушення відпов ідачем норм Закону України "П ро основи містобудування", За кону України "Про планування та забудову", Закону України " Про архітектурну діяльність ".

Позивач проти позову запер ечує, вважає, що інтереси дер жави не порушені.

Відповідач проти задоволе ння позову заперечує та зазн ачає, що питання про надання з емельної ділянки у користува ння для обслуговування транс форматорної розвантажуваль ної підстанції на даний час в ирішується Бориспільською м іською радою, про що свідчить прийняте радою рішення про н адання згоди на розробку про екту землеустрою щодо відвед ення вказаної земельної діля нки в оренду.

Дослідивши наявні матеріа ли справи та заслухавши пояс нення учасників судового про цесу, суд

ВСТАНОВИВ:

27.07.2009 Державна інспекці я з контролю за використання м і охороною земель у Київськ ій області звернулася до Про куратури Київської області з клопотанням від 22.07.2009 № 093314/1000 про вжиття заходів щодо звільнен ня ЗАТ «А.Е.С.Київобленерго»с амовільно зайнятої для розмі щення, експлуатації та обслу говування розвантажувально ї КТП земельної ділянки площ ею 0,001 га, розташованої за адрес ою: м. Бориспіль, вул. Робоча.

Підставою для звернення з ц им клопотанням слугували мат еріали перевірки Управління з контролю за використанням та охороною у Київській обла сті.

За результатами цієї перев ірки складено акт від 02.02.2009 № А271/ 36, в якому вказано, що станом н а 02.02.2009 відповідач самовільно з аймає земельну ділянку орієн товною площею 0,001 га для розміщ ення та обслуговування розва нтажувальної КТП за адресою: м. Бориспіль, вул. Робоча.

Управлінням з контролю за в икористанням та охороною зем ель у Київській області скла дено протокол про адміністра тивне правопорушення від 02.02.200 9 № 00271 та винесено постанову пр о накладення адміністративн ого стягнення від 05.02.2009 № 0026/3 відн осно голови правління відпов ідача за самовільно зайняту земельну ділянку.

Також 02.02.2009 Управлінням з кон тролю за використанням та ох ороною земель у Київській об ласті відповідачу направле ний припис №П271/36 про усунення п орушень вимог земельного зак онодавства внаслідок самові льного зайняття земельної ді лянки по вул. Робочій у м. Бори сполі.

Відповідно до статті 187 Земе льного кодексу України контр оль за використанням та охор оною земель полягає в забезп еченні додержання органами д ержавної влади, органами міс цевого самоврядування, підпр иємствами, установами, орган ізаціями і громадянами земел ьного законодавства України .

Згідно з статтею 2 Закону Ук раїни “Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель”, серед основних за вдань державного контролю за використанням та охороною з емель є забезпечення додержа ння органами державної влади , органами місцевого самовря дування, фізичними та юридич ними особами земельного зако нодавства України.

Згідно зі статтею 3 Земельно го кодексу України земельні відносини регулюються Конст итуцією України, Земельним к одексом України та відповідн о до них нормативно-правовим и актами.

Статтею 13 Конституції Украї ни визначено, що земля, її надр а, атмосферне повітря, водні т а інші природні ресурси, які з находяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, ви ключної (морської) економічн ої зони є об' єктами права вл асності українського народу . Від імені українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та мі сцевого самоврядування в меж ах, визначених цією Конститу цією.

Відповідно до статті 40 Конс титуції України місцеве само врядування є правом територі альної громади - самостійно в ирішувати питання місцевого значення в межах Конституці ї і законів України.

Статтею 12 Земельного кодекс у України визначені повноваж ення міських рад у галузі зем ельних відносин, до яких нале жить, зокрема розпорядження землями територіальної гром ади міста.

Відповідно до ст. 60 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні” територіаль ним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме та нерухоме майно, дох оди місцевих бюджетів, інші к ошти, землю, природні ресурси , підприємства, установи та ор ганізації, в тому числі банки , страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майн і підприємств, житловий фонд , нежитлові приміщення, закла ди культури, освіти, спорту, на уки, соціального обслуговува ння та інше майно і майнові пр ава, рухомі та нерухомі об' є кти, визначені відповідно до закону як об' єкти права ком унальної власності, а також к ошти, отримані від їх відчуже ння.

Відповідно до статті 116 Земе льного кодексу України підст авами для набуття права на зе млю є рішення органів місцев ого самоврядування в межах ї х повноважень.

Відповідно до пункту 1 статт і 124 Земельного кодексу Україн и передача земельних ділянок , що перебувають у державній а бо комунальній власності, зд ійснюється на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або органу місце вого самоврядування шляхом у кладення договору оренди зем ельної ділянки.

Відповідно до пунктів 2, 3 ста тті 125 Земельного кодексу Укра їни право на оренду земельно ї ділянки виникає після укла дення договору оренди і його державної реєстрації. Прист упати до використання земель ної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості ), одержання документа, що посв ідчує право на неї, та державн ої реєстрації забороняється .

Відповідно до статті 1 Закон у України "Про державний конт роль за використанням та охо роною земель" самовільне зай няття земельної ділянки - буд ь-які дії, які свідчать про фак тичне використання земельно ї ділянки за відсутності від повідного рішення органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування про її передачу у власність або над ання у користування (оренду) а бо за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельн ої ділянки, за винятком дій, як і відповідно до закону є прав омірними.

Відповідно до статті 189 Земе льного кодексу України самов рядний контроль за використа нням та охороною земель здій снюється відповідними радам и.

Пунктом 1 статті 212 Земельног о кодексу України передбачен о, що самовільно зайняті земе льні ділянки підлягають пове рненню власникам землі або з емлекористувачам без відшко дування затрат, понесених за час незаконного користуванн я ними.

При вирішенні питання про з астосування відповідальнос ті за самовільне зайняття зе мельної ділянки суд враховує , що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною діля нкою без правовстановлюючих документів на неї не є достат ньою підставою для кваліфіка ції такого використання земе льної ділянки як самовільног о її зайняття.

На момент вирішення спору у відповідача правовстановлю ючі документи на спірну земе льну ділянку відсутні.

Однак, в справі наявні доказ и того, що відповідачем вжива ються заходи щодо оформлення права користування цією зем ельною ділянкою. Зокрема, Бор испільською районною місько ю радою 01.12.2009 прийнято рішення № 7150-59-v "Про надання дозволу Закри тому акціонерному товариств у "А.Е.С. Київобленерго" на розр обку проекту землеустрою щод о відведення земельної ділян ки в оренду під існуючою тран сформаторною розвантажувал ьною підстанцією на розі вул иць Робоча - Шевченка у м. Бор испіль (землі енергетичної с истеми)". Відповідачем надано до матеріалів справи копію д оговору, укладеного 30.09.2009 між в ідповідачем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтеграл сервіс", про виконан ня останнім комплексу послуг щодо відведення земельних д ілянок під будівництво, у том у числі спірної земельної ді лянки.

Бориспільська міська рада категорично заперечує проти знесення трансформаторної р озвантажувальної підстанці ї на розі вулиць Робоча - Шев ченка у м. Бориспіль та підтве рджує свою згоду, надану на ро зроблення документації для в ідведення відповідачу спірн ої земельної ділянки для обс луговування підстанції.

Відповідно до ст. 376 Цивільно го кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інш е нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщ о вони збудовані або будують ся на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети , або без належного дозволу чи належно затвердженого проек ту, або з істотними порушення ми будівельних норм і правил .

Особа, яка здійснила або зді йснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Право власності на самочин но збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду ви знане за особою, яка здійснил а самочинне будівництво на з емельній ділянці, що не була ї й відведена для цієї мети, за у мови надання земельної ділян ки у встановленому порядку о собі під уже збудоване нерух оме майно.

Якщо власник (користувач) зе мельної ділянки заперечує пр оти визнання права власності на нерухоме майно за особою, я ка здійснила (здійснює) самоч инне будівництво на його зем ельній ділянці, або якщо це по рушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, як а здійснила (здійснює) самочи нне будівництво, або за її рах унок.

На вимогу власника (користу вача) земельної ділянки суд м оже визнати за ним право влас ності на нерухоме майно, яке с амочинно збудоване на ній, як що це не порушує права інших о сіб.

У разі істотного відхиленн я від проекту, що суперечить с успільним інтересам або пору шує права інших осіб, істотно го порушення будівельних нор м і правил суд за позовом відп овідного органу державної вл ади або органу місцевого сам оврядування може постановит и рішення, яким зобов'язати ос обу, яка здійснила (здійснює) б удівництво, провести відпові дну перебудову.

Якщо проведення такої пере будови є неможливим або особ а, яка здійснила (здійснює) буд івництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підля гає знесенню за рахунок особ и, яка здійснила (здійснює) буд івництво. Особа, яка здійснил а (здійснює) самочинне будівн ицтво, зобов'язана відшкодув ати витрати, пов'язані з приве денням земельної ділянки до попереднього стану.

Прокурор у позовній заяві п осилається на порушення відп овідачем норм Закону України "Про основи містобудування", З акону України "Про плануванн я та забудову", Закону України "Про архітектурну діяльніст ь".

Проте жодного доказу на під твердження викладених в позо ві обставин прокуратурою не наведено.

Прокурор не вказав, яким упо вноваженим органом встановл ені такі порушення; які саме д окументи та погодження, необ хідні для будівництва та вст ановлення трансформаторної розвантажувальної підстанц ії, відсутні у відповідача; не зазначив, які будівельні нор ми та правила були порушенні відповідачем. До матеріалів справи прокурором надані ті льки результати перевірки до тримання відповідачем вимог земельного законодавства.

З огляду на викладене та вра ховуючи вимоги ст. 33, 34 Господар ського процесуального кодек су України посилання прокуро ра на порушення відповідачем норм Закону України "Про осно ви містобудування", Закону Ук раїни "Про планування та забу дову", Закону України "Про архі тектурну діяльність" визнают ься судом недоведеними.

Стосовно доводів прокурор а про наявність підстав вваж ати трансформаторну розвант ажувальну підстанцію самочи нно збудованим нерухомим май ном у зв' язку з відсутністю правовстановлюючих докумен тів на земельну ділянку, то су д при вирішенні спору виходи ть з того, що на момент вирішен ня спору Бориспільською райо нною радою надана згода на ро зроблення документації для в ідведення відповідачу спірн ої земельної ділянки під уже існуючою підстанцією. Жодни х претензій з боку позивача, я к органу місцевого самовряду вання, до чиєї компетенції вх одить вирішення земельних пи тань, відповідачу не заявлен о. Факту порушення прав Борис пільської міської ради, в осо бі якої подано позов, так само як і факту порушення прав та і нтересів інших осіб у зв' яз ку з розміщенням відповідаче м підстанції на земельній ді лянці по вул. Робочій у м. Бори спіль, судом не встановлено.

За таких обставин, позов зад оволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 32-34, 44, 49, 82-85 Госп одарського процесуального к одексу України, Господарськи й суд міста Києва

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його підп исання та може бути оскаржен е у порядку та строки, визначе ні Господарським процесуаль ним кодексом України.

Суддя Ю.М. Смирнова

Дата підписання ріше ння:29.04.2010

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.03.2010
Оприлюднено13.10.2010
Номер документу10009848
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/596

Постанова від 08.09.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Рішення від 23.03.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Постанова від 23.03.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Ухвала від 23.07.2008

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Баула Л.П.

Ухвала від 08.10.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

Ухвала від 18.10.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

Ухвала від 17.09.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Москаленко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні