Рішення
від 04.10.2021 по справі 280/5264/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04 жовтня 2021 року Справа № 280/5264/21 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Андріївської селищної ради (Україна, 71140, Запорізька обл., Бердянський р-н, селище міського типу Андріївка, ВУЛИЦЯ ПРАЦІ, будинок 31) про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Андріївської селищної ради (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати рішення відповідача у формі листа № 08 /02-14 від 17 червня 2021 року про відмову в частині погодження меж земельної ділянки недійсним та зобов`язати відповідача погодити межі;

- зобов`язати Андріївську селищну раду видати мені наказ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для одержання безоплатно у власність земельної ділянки для "01.03 Для ведення особистого селянського господарства" орієнтовною площею 1,00 га (кадастровий номер земельної ділянки 2320681500:01:010:0142, за межами населених пунктів на території Запорізька область, Бердянський район, Дмитрівська сільська рада).

Ухвалою суду 29 червня 2021 року зазначену позовну заяву було залишено без руху в зв`язку з невідповідністю позовної заяви вимогам КАС України та позивачеві був наданий строк для усунення недоліків.

Так, на виконання вимог зазначеної ухвали 08 липня 2021 року на адресу суду надійшла заява від позивача з виправленими недоліками.

Ухвалою суду від 13 липня 2021 року відкрито спрощене провадження у справі, а розгляд справи призначено без виклику сторін.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржуване рішення не відповідає чинному законодавству, оскільки частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотань та додатків до нього, який є вичерпним, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Вказує, що бажані земельні ділянки були передані згідно акту приймання-передачі земельних ділянок з державної у комунальну власність (рішення Андріївської селищної ради про прийняття земельних ділянок із державної у комунальну власність №17 від 17 лютого 2021 року рішення 7(позачергової) сесії 8 скликання),тобто на час подачі заяв фактичним розпорядником ділянок була Андріївська селищна рада. Таким чином, вказує, що відмова відповідача є протиправною.

В позовній заяві просить суд позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник Андріївської селищної ради проти позову заперечив з підстав визначених у письмовому відзиві, відповідно до якого зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 2320681500:01:010:0142, на яку позивач вказує в своїй заяві, згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, форма власності державна. Вказує, що на восьмому засіданні Андріївської селищної ради восьмого скликання від 26 березня 2021 року прийнято рішення №18 Про затвердження Положення про громадські обговорення в Андріївській селищній раді , на яких буде детально обговорене питання щодо виділення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства і буде розроблено порядок передачі їх у власність громадянам. Андріївською селищною радою розглянуто заяву Л-913 від громадянки ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, та надано відповідь. Земельні ділянки вказані в заявах з вхідними номерами Л-914 від 23 лютого 2021 року, Л-915 від 23 лютого 2021 року, Л-916 від 23 лютого 2021 року, були передані в приватну власність громадянам на виконання наказів Держгеокадастру про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.

Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Так, 03 червня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Андріївської селищної ради із заявою у якій просила погодити проект землеустрою в частині погодження меж земельних ділянок.

17 червня 2021 року листом №08/02-14 Андріївська селищна рада повідомила позивача про те, що земельна ділянка яку ОСОБА_1 зазначила в своїй заяві знаходить поза межами населеного пункту в державній власності, і станом на дату цієї відповіді не зареєстрована в комунальній власності відповідача.

Не погоджуючись з такою відповіддю, позивач звернулася до суду із цим позовом.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України. громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до пункту "в" частини 3 статті 116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з пунктом "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га.

Частиною 4 статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений статтею 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 Земельного кодексу України.

Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Судом встановлено, що 03 червня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Андріївської селищної ради із заявою у якій просила погодити проект землеустрою в частині погодження меж земельних ділянок, а 17 червня 2021 року листом №08/02-14 Андріївська селищна рада повідомила позивача про те, що земельна ділянка яку ОСОБА_1 зазначила в своїй заяві знаходить поза межами населеного пункту в державній власності, і станом на дату цієї відповіді не зареєстрована в комунальній власності відповідача.

Тобто рішення Андріївська селищна рада у формі визначеній Законом України Про місцеве самоврядування в Україні не приймалося.

Суд погоджується позивачем про те, що питання про погодження проекту землеустрою повинно включаються до порядку денного чергової або позачергової сесії ради, а дата проведення засідання сесії, проекти рішень, сформований та підписаний головою порядок денний пленарного засідання оприлюднюється на офіційному веб-сайті відповідної ради.

Таким чином, з огляду на викладене, суд зазначає, що фактично відповідачем заява позивача про погодження проекту землеустрою не розглянута у встановленому порядку.

Лист від 17 червня 2021 року №08/02-14 не є вирішенням заяви позивача, а лише констатує той факт що земельні ділянки не передані до комунальної власності відповідача.

Однак, доказів того що земельна ділянка з кадастровим номером 2320681500:01:010:0142 не перебуває на балансі Андріївської селищної ради не надано.

Разом з тим, до суду від відповідача надійшов лист Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідно до якого зокрема зазначено, що наказом Головного управління від 10 грудня 2020 року № 29-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Андріївській селищній територіальній громаді у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1799,5350 га, які розташовані на території Андріївської селищної територіальної громади Бердянського району Запорізької області за межами населеного пункту, в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 2320681500:01:010:0142.

За приписами чинного законодавства, відповідач, розглядаючи заяву позивача повинен або погодити проект землеустрою, або надати позивачу мотивовану відмову у наданні дозволу.

Вказане свідчить про формальний підхід відповідача до розгляду заяви позивача

Таким чином, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог в частині визнання рішення відповідача у формі листа № 08 /02-14 від 17 червня 2021 року про відмову в частині погодження меж земельної ділянки протиправним.

Щодо решти позовних вимог то суд зазначає про те, що в їх частині необхідно відмовити, так як по суті радою не розглянуто питання позивача.

Лише у вигляді належно прийнятого рішення повноважним органом суд наділений правом на зобов`язання такого органу вчинити певні дії, як мотивам органу місцевого самоврядування може бути надана відповідна оцінка.

Суд наголошує на тому, що питання про яке просить возивач, в частині зобов`язати відповідача погодити межі та зобов`язання Андріївську селищну раду видати позивачу наказ про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для одержання безоплатно у власність земельної ділянки для "01.03 Для ведення особистого селянського господарства" орієнтовною площею 1,00 га (кадастровий номер земельної ділянки 2320681500:01:010:0142, за межами населених пунктів на території Запорізька область, Бердянський район, Дмитрівська сільська рада), перебуває поза компетенцією адміністративного суду, оскільки до юрисдикції суду в широкому розумінні не входить зобов`язання відповідача приймати на сесії будь-яке конкретне рішення, оскільки відповідно до чинного законодавства України суд не має права перебирати на себе повноваження, віднесені до компетенції, зокрема, органів місцевого самоврядування.

Суд може за наявності достатніх правових підстав визнати рішення неправомірним та скасувати його, а також зобов`язати відповідача з урахуванням висновків суду повторно розглянути відповідне питання та прийняти за наслідками розгляду вмотивоване та обґрунтоване нормами законодавства рішення, при цьому суд не може перебирати на себе функцію дозвільного органу, яка не покладена на суд законом.

Відповідно до статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Частиною 4 статті 245 КАС України передбачено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Таким чином в іншій частині позовних вимог, суд вважає за необхідне відмовити.

Згідно частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи зазначене, а також те, що адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу чи посадової особи, суд вважає, що належним способом правового захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

В силу статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Керуючись статтями 2, 5, 9, 77, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Андріївської селищної ради (Україна, 71140, Запорізька обл., Бердянський р-н, селище міського типу Андріївка, ВУЛИЦЯ ПРАЦІ, будинок 31) про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним рішення відповідача оформлене листом № 08 /02-14 від 17 червня 2021 року про відмову в частині погодження меж земельної ділянки.

Зобов`язати Андріївську селищну раду (Україна, 71140, Запорізька обл., Бердянський р-н, селище міського типу Андріївка, ВУЛИЦЯ ПРАЦІ, будинок 31) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 вх.№Л-08 від 03 червня 2021 року про погодження проекту землеустрою в частині погодження меж земельних ділянок з урахуванням правової оцінки, наданої судом у мотивувальній частині цього рішення.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Андріївської селищної ради судові витрати, у вигляді судового збору у сумі 454,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 04 жовтня 2021 року.

Суддя Д.В. Татаринов

Дата ухвалення рішення04.10.2021
Оприлюднено06.10.2021
Номер документу100116174
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5264/21

Ухвала від 09.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 13.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні