Рішення
від 05.10.2021 по справі 520/13607/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Харків

05 жовтня 2021 р. справа №520/13607/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Старосєльцевої О.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання з викликом (повідомленням) осіб справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНЖИНІРИНГ ТЕХ" до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішеннь, зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНЖИНІРИНГ ТЕХ" (далі за текстом - заявник, платник, Товариство, ТОВ) у порядку адміністративного судочинства заявив вимоги про: 1) визнання протиправними та скасування рішень ГУ ДПС України у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України: №2760922/40159512 від 11.06.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №16 від 24.06.2020 року; №2760923/40159512 від 11.06.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 24.06.2020 року; №2760926/40159512 від 11.06.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 03.07.2020 року; №2760925/40159512 від 11.06.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 03.07.2020 року; №2760924/40159512 від 11.06.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 03.07.2020 року: №2512517/40159512 від 30.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №19 від 25.02.2021 року; №2512518/40159512 від 30.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №18 від 25.02.2021 року; №2512519/40159512 від 30.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 22.02.2021 року; №2512520/40159512 від 30.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 17.02.2021 року; №2512516/40159512 від 30.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 22.02.2021 року: №2512521/40159512 від 30.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 17.02.2021 року; №2507260/40159512 від 29.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 17.02.2021 року; №2507263/40159512 від 29.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 17.02.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; 2) зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні: №16 від 24.06.2020, №15 від 24.06.2020, №4 від 03.07.2020, №3 від 03.07.2020, №2 від 03.07.2020, №19 від 25.02.2021, №18 від 25.02.2021, №11 від 22.02.2021, №2 від 17.02.2021, №14 від 17.02.2021, №5 від 17.02.2021, №3 від 17.02.2021, №9 від 22.02.2021, датою їх фактичного подання.

Аргументуючи ці вимоги зазначив, що спірні податкові накладні були оформлені правильно, виписані у зв`язку з настанням визначеної законом події. Всі необхідні пояснення з приводу обставин проведення господарських операцій були надані контролюючому органу після зупинення реєстрації податкової накладної. Наголошував, що контролюючий орган не мав підстав для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

Відповідач, Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі за текстом - Управління, ГУ), з поданим позовом не погодився.

Аргументуючи заперечення проти позову зазначив, що у даному випадку повноваження контролюючого органу були реалізовані правильно, оскільки подані платником документи не доводили реальності господарської операції.

Державна податкова служба України (далі за текстом - Служба) правом подання відзиву на позов не скористалась.

За таких обставин, суд не вбачає перешкод у вирішенні спору по суті, адже доходить висновку, що учасниками справи у прийнятні поза розумним сумнівом строки були реалізовані права на подачу відповідних процесуальних документів.

Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти позову, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, дослідивши добуті по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів.

Період відпустки з 20.09.2021р. по 26.09.2021р. зумовив розгляд справи по суті - 05.10.2021р.

Установлені обставини спору полягають у наступному.

Заявником було виписано податкові накладні: №15 від 24.06.2020р. на загальну суму 2755,91грн. (у т.ч. ПДВ - 459,32грн.), №16 від 24.06.2020 на загальну суму 7355,46грн. ( у т.ч. ПДВ - 1225,91 грн.), №4 від 03.07.2020р. на загальну суму 1891,67 грн. ( у т.ч. ПДВ -315,28 грн.), №3 від 03.07.2020р. на загальну суму 1846,30 ( у т.ч. ПДВ -307,72 грн.), №2 від 03.07.2020р. на загальну суму 16283,44 грн. ( у т.ч. ПДВ -2713,91 грн.), №18 від 25.02.2021р. на загальну суму 6365,83 грн. ( у т.ч. ПДВ - 1060,97 грн.), №19 від 25.02.2021р. на загальну суму 7995,58 грн. ( у т.ч. ПДВ - 1332,60 грн.), №11 від 22.02.2021р. на загальну суму 2732,92 грн. ( у .т.ч. ПДВ - 455,49 грн.), №14 від 22.02.2021р. на загальну суму 10833,07грн. ( у т.ч. ПДВ - 1805,51 грн.), №9 від 22.02.2021р. на загальну суму 598,94 грн.( у т.ч. ПДВ - 99,82 грн.), №3 від 17.02.2021р. на загальну суму 2857,46 грн. ( у т.ч. ПДВ - 476,24 грн.) №5 від 17.02.2021р. на загальну суму 25437,64 грн. ( у т.ч. ПДВ - 4239,61 грн.), №2 від 17.02.2021р. на загальну суму 1326,23грн. (у т.ч. ПДВ - 221,04 грн.); (всього 13 шт., далі за текстом - Спірні податкові накладні) ( а.с.15, 16, 24, 28, 32, 40, 44, 51, 55, 62, 70, 76, 82 ).

15.07.2020р., 31.07.2020р. та 10.03.2021р. засобами телекомунікаційного зв`язку вказані спірні податкові накладні подані заявником контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом - Реєстр).

Спірні податкові накладні були прийняті до Реєстру - 15.07.2020р., 31.07.2020р., 10.03.2021р. але із зупиненням процедури реєстрації, (а.с.17-18,25, 29,33, 41, 45, 52, 56, 63, 71, 77, 83).

З метою продовження процедури реєстрації заявник подав до контролюючого органу повідомлення, копії додаткових документів, а саме: №1 від 04.06.2021р. ( ПН/РК №15 від 24.06.2021р., ПН/РК №16 від 24.06.2021р.), №3 від 04.06.2021р. ( ПН/РК №4 від 03.07.2021р., ПН/РК №3 від 03.07.2021р., ПН/РК №2 від 03.07.2021р.), №7 від 23.03.2021р. ( ПН/РК №18 від 25.02.2021р., ПН/РК №19 від 25.02.2021р.), №4 від 23.03.2021р. (ПН/РК №11 від 22.02.2021р., ПН/РК №14 від 22.02.2021р.), №8 від 23.03.2021р. (ПН/РК №9 від 22.02.2021р.), №1 від 17.03.2021р. ( ПН/РК №5 від 17.02.2021р.), №2 від 22.03.2021 ( ПН/РК №5 від 17.02.2021р.), №5 від 23.03.2021р. (ПН/РК №2 від 17.02.2021р.).(а.с. 19,34,46,57,64,72,78,84)

За твердженням заявника підставою для складання Спірних податкових накладних є виконання послуг по здійсненню перевірки проектно-кошторисної документації з будівництва, реконструкції і поточного ремонту у межах виконання зобов`язань за правочинами у формі договору №04/03-17 від 04.01.2017р. (вартість послуг складає 1% від вартості будівельних або ремонтних робіт договірної ціни), додаткової угоди до нього №1 від 08.01.2018р. та договору 04/01-21 від 04.01.2021р. (вартість послуг складає 1% від вартості будівельних або ремонтних робіт договірної ціни) (а.с.8-10, 66-67).

Це твердження заявника узгоджується з відомостями актів виконаних робіт №19 від 24.06.2020р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту колонади вхідної групи на території КП "ЦПК та В ім. М.Горького" по вул. Сумській, 81 в м. Харків, на суму 7 355,46грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 1 225,91 грн.), №14 від 24.06.2020р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту шпунтованої огорожі з деревяних колон навколо озера на території КП "ЦПК та В ім. М.Горького", розташованого за адресою м.Харків, по вул. Сумська, 81, на суму2 755,91 грн. (у т.ч. ПДВ 20%- 459,32 грн.), №31 від 03.07.2020р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з фарбування та скління ( поточного ремонту опор системи зовнішнього освітлення, на суму 1 891,67грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 315,67 грн.), №30 від 03.07.2020р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації зі столярних та теслярних робіт ( поточного ремонту лавочок), на суму 1 846,30грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 307,72 грн.), №20 від 03.07.2020р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту огорожі реакційної зони в районі вул. Сумської та вул. Динамівської - ІНШІ РОБОТИ, на суму 16 283,44грн. (у .т.ч. ПДВ 20% - 2 713,91 грн.), №54 від 25.02.2021 (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту обладнання дитячих майданчиків, що знаходяться на території КП "ЦПК та В ім. М.Горького", м.Харків, вул. Сумська, 81 в м. Харків, на суму 6 365,83грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 1 060,97 грн.), №45 від 25.02.2021 (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з робот з поточного ремонту колеса огляду, на суму 7 995,58грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 1 332,60 грн.), №71 від 22.02.2021р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту кабін атракціону "канатно - прогулянкова дорога", на суму 10 833,07грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 1 805,51 грн.), №66 від 22.02.2020 р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту окремих ділянок пішохідно - транспортної мережі КП "ЦПК та В ім. М.Горького", на суму 598,94грн. (у т.ч ПДВ 20% - 99,82 грн.), №1 від 17.02.2021 (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з улаштування додаткового обладнання системи зовнішнє освітлення ін.№11016 на території КП "ЦПК та В ім. М.Горького" за адресою вул. Сумська, 81 в м. Харків, на суму 2 857,46грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 476,24 грн.), №4 від 17.02.2021р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з поточного ремонту обладнання дитячих майданчиків, що знаходяться на території КП ЦПК та В ім. М.Горького за адресою вул. Сумська, 81, м. Харків, на суму 25 437,64грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 4 239,61 грн.), №2 від 17.02.2021р. (послуги - здійснення перевірки проектно-кошторисної документації з улаштування гранітом Дому жаху на території КП "ЦПК та В ім. М.Горького" за адресою вул. Сумська, 81 в м. Харків, на суму1 326,23грн. (у т.ч. ПДВ 20% - 221,04 грн.) (а.с.11, 12, 22,26, 30,38,42,49,53,60,68,74,80).

Окрім зазначених відомостей, позивачем надані платіжні доручення щодо виконання послуг з перевірки проектно - кошторисної документації за договором №04/03-17р. від 04.01.2017р.: №1983 від 24.06.2020р. на суму 7 355,46 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 1225,91), №1979 від 24.06.2020р. на суму 2 755,91 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 459,32), №2094 від 03.07.2020р. на суму 1 891,67 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 315,28), №2096 від 03.07.2020р. на суму 16 283,44 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 2713,91), №3789 від 25.02.2021р. на суму 6 365,83 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 1060,97), №3782 від 25.02.2021р. на суму 7 995,58 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 1332,60), 3750 від 22.02.2021р. на суму 2 732,92 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 455,49), №3751 від 22.02.2021р. на суму 10 833,07 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 18/05,51), №3752 від 22.02.2021р. на суму 598,94 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 99,82), за договором 04/01-21 від 04.01.2021р.: 3728 від 17.02.2021р. на суму 2 857,46 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 476,24), №3727 від 17.02.2021р. на суму 25 437,64 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 4239,61), №3730 від 17.02.2021р. на суму 1 326,23 грн. ( у т.ч. ПДВ 20% - 221,04) (платник - КП "ЦПК ТА В ІМ.М. Горького", код ЄДРПОУ - 02220763; одержувач - ТОВ "ІНЖИНІРИНГ ТЕХ", код ЄДРПОУ - 40159512).(а.с.13,14,23,27,31,38,39,43,50,54,61,69,75,81)

Відповідачами ані у ході вчинення волевиявлення з приводу реєстрації податкової накладної в Реєстрі, ані під час розгляду справи судом реальності та достовірності цієї події не спростовано, необгрунтовності твердження заявника шляхом подання відповідних доказів не доведено.

ГУ ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого структурного підрозділу Державної податкової служби України (в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) були прийняті рішення з приводу відмови в реєстрації Спірних податкових накладних в Реєстрі , а саме : від 11.06.2021р. : № 2763922/40159512 по ПН 16 від 24.06.2020р., №2760923/40159512 по ПН 15 від 24.06.2020р., №2760924/40159512 по ПН 2 від 03.07.2020р., №2760925/40159512 по ПН 3 від 03.07.2020р., №2760926/40159512 по ПН 4 від 03.07.2020р.; від 30.03.2021 : №2512517/40159512 по ПН 19 від 25.02.2021р., №2512518/40159512 по ПН 18 від 25.02.2021р., №2512519/40159512 по ПН 11 від 22.02.2021р., №2512520/40159512 по ПН 14 від 22.02.2021р., №2512516/40159512 по ПН 9 від 22.02.2021р., №2512521/40159512 по ПН 2 від 17.02.2021р.; від 29.03.2021р.: №2507260/40159512 по ПН 3 від 17.02.2021р., №2507263/40159512 по ПН 5 від 17.02.2021р. (а.с. 20,21,35,36,37,47,48,58,59,65,73,79,85).

Як з`ясовано судом, підставою для вчинення оскарженої відмови контролюючий орган обрав судження про ненадання платником податків достатнього обсягу документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентарізаційні описи), у тому числі рахунків та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись зі відповідністю закону волевиявлення контролюючого орану з приводу відмови у реєстрації податкової накладної в Реєстрі, заявник ініціював даний спір.

Вирішуючи спір по суті та перевіряючи відповідність закону оскарженого рішення контролюючого органу, суд зазначає, що до відносин, які склались на підставі встановлених судом обставин спору, підлягають застосуванню наступні норми права.

Правила справляння податку на додану вартість з 01.01.2011р. регламентовані приписами розділу V Податкового кодексу України.

Так, відповідно до п.п. "а" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з, зокрема, постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно з п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 ст.201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У силу п.201.10 ст.201 названого кодексу реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Таким чином, вчинення діяння з приводу виписування/складання податкової накладної та реєстрації податкової накладної в реєстрі є обов`язком, а не правом платника податку на додану вартість - постачальника товару (роботи, послуги).

Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі за текстом Реєстр) відбувається в автоматизованому режимі за правилами Порядку ведення єдиного реєстру податкових накладних (затверджено постановою КМУ від 29.12.2010р. №1246 із змінами та доповненнями; далі за текстом - Порядок №1246), а також Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість (затверджено постановою КМУ від 16.10.2014р. із змінами та доповненнями; далі за текстом - Порядок №569).

Зокрема, п.12 Порядку №1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.

Відповідно до п.п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З 01.02.2020р. в Україні діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 (далі за текстом - Порядок зупинення №1165).

Відповідно до п.п.3-5 Порядку зупинення №1165 податкова накладна, котра не відповідає критеріям (ознакам) безумовної реєстрації, підлягає перевірці на предмет ризиковості господарських операцій в аспекті наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання податкового обов`язку.

За правилом п.6 Порядку зупинення №1165 окремою та самостійною підставою для вчинення волевиявлення з приводу зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі є відповідність платника критерію ризиковості.

Пунктом 11 Порядку зупинення №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 одразу з Порядком зупинення №1165 було затверджено і Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом Порядок прийняття рішень №1165).

Згідно з п.4 Порядку прийняття рішень №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень №1165 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Як передбачено, п.7 Порядку прийняття рішень №1165 письмові пояснення та копії документів платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За приписами п.11 Порядку прийняття рішень №1165 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Розглядаючи справу, суд бере до уваги, що відповідно до п.п. "а" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

У пункті 75 постанови Верховного Суду від 17.12.2018р. по справі №509/4156/15-а (адміністративне провадження №К/9901/7504/18) міститься правовий висновок, у силу якого адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності ( виправдання ) свого рішення.

Суд вважає, що оскаржені рішення контролюючого органу не відповідають вимогам умотивованості, адже містить лише загальне твердження про ненадання платником первинних документів, хоча у дійсності копії таких документів були передані платником до контролюючого органу і реальність відомостей цих документів, а також правильність їх складання не була поставлена контролюючим органом під сумнів та більше того - не була спростована.

Так, будь-яких зауважень до форми, змісту чи походження поданих заявником документів контролюючим органом у даному конкретному випадку не висловлено, доказів їх удаваності, фальшивості чи штучності створення не наведено.

Суд відзначає, що з огляду на приписи ст.ст.185, 187 Податкового кодексу України об`єктивними ознаками неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання податкового обов`язку можуть бути визнані обґрунтовані сумніви (розумні припущення тощо) контролюючого органу в дійсній наявності у спірних правовідносинах об`єкта оподаткування податком на додану вартість, тобто реальний ризик виписування особою податкової накладної за відсутності визначеної кодексом першої події.

Проте, у спірних правовідносинах факт обґрунтованості такого сумніву не знайшов свого підтвердження у ході розгляду справи, що враховується судом як самостійна та цілком достатня підстава для скасування спірного рішення контролюючого органу.

Тому суд повторно наголошує, що оскаржені рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації спірних податкових накладних не задовольняють вимогам юридичної визначеності як невід`ємної складової запровадженого ст.8 Конституції України принципу юридичної визначеності, позаяк не конкретизують з достатньою чіткістю та поза розумним сумнівом суті та змісту претензій владного суб`єкта до платника податків.

За відсутності у розпорядженні контролюючого органу на момент видання оскаржених рішень доказів відсутності в господарській діяльності заявника - об`єкта справляння ПДВ, а також доказів відсутності першої події виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, рівно як і доказів наміру платника на безпідставне одержання податкової вигоди у будь-якій формі та ураховуючи неподання таких доказів до матеріалів справи, оскаржене рішення контролюючого органу слід визнати такими, що суперечать ч.2 ст.2 КАС України і підлягають скасуванню.

Системно проаналізувавши положення ч.1 ст.2 КАС України та ст.ст.185, 187, 200, 201 Податкового кодексу України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах об`єктом судового захисту є не суб`єктивне право платника податків (оскільки має місце імперативно встановлений обов`язок здійснити реєстрацію податкової накладної), а саме інтерес платника на усунення створеної контролюючим органом перешкоди у виконанні обов`язку з реєстрації податкових накладних.

У ході розгляду справи контролюючий орган не подав до суду жодних доказів існування об`єктивних перешкод у примусовій реєстрації Спірних податкових накладних за рішенням суду, як-то: відсутність об`єкту справляння податку на додану вартість; вчинення платником протиправних діянь, зміст яких охоплюється приписами ст.ст.215, 216, 228 Цивільного кодексу України, ст.ст.207 та 208 Господарського кодексу України; недостатність залишку коштів на рахунку платника в СЕА ПДВ.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-78, 90, 211 КАС України, суд зазначає, що владний суб`єкт при винесенні оскаржених рішень не забезпечив реалізацію управлінської функції відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України.

Факт створення додаткової та необґрунтованої перешкоди у виконанні обов`язку особи у спірних правовідносинах у галузі податкової справи знайшов підтвердження проведеним судовим розглядом, що є визначеною процесуальним законом підставою для задоволення позову .

Припинення дії створених оскаржених рішенням перешкоди в реєстрації накладних в Реєстрі зумовлює потребу в обтяженні ДПС України продовжити процедуру реєстрації.

При розв`язанні спору, суд, зважаючи на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі «Гарсія Руїз проти Іспанії» , від 22.02.2007р. у справі «Красуля проти Росії» , від 05.05.2011р. у справі «Ільяді проти Росії» , від 28.10.2010р. у справі «Трофимчук проти України» , від 09.12.1994р. у справі «Хіро Балані проти Іспанії» , від 01.07.2003р. у справі «Суомінен проти Фінляндії» , від 07.06.2008р. у справі «Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії» ), надав оцінку усім юридично значими факторам, доводам і обставинам справи; дослухався до усіх ясно і чітко сформульованих та здатних вплинути на результат вирішення спору аргументів сторін; вичерпно реалізував юридичні механізми з`ясування об`єктивної істини в контексті змісту та мотивів оскарженого управлінського волевиявлення органу публічної адміністрації.

Розподіл судових витрат по справі слід здійснити відповідно до ст.139 КАС України та Закону України "Про судовий збір".

Суд також враховує, що необґрунтована перешкода у виконанні обов`язку особи у спірних правовідносинах у галузі податкової справи була створена рішенням ГУ ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, а тому присуджену позивачу компенсацію судових витрат зі сплати судового збору належить стягнути саме з вказаного владного суб`єкта (його компетенційного правонаступника).

Керуючись ст.ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 6-9, ст.ст. 241-243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

вирішив:

Позов - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС України у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України №2760922/40159512 від 11.06.2021; №2760923/40159512 від 11.06.2021 ; №2760926/40159512 від 11.06.2021; №2760925/40159512 від 11.06.2021; №2760924/40159512 від 11.06.2021; №2512517/40159512 від 30.03.2021; №2512518/40159512 від 30.03.2021; №2512519/40159512 від 30.03.2021; №2512520/40159512 від 30.03.2021; №2512516/40159512 від 30.03.2021; №2512521/40159512 від 30.03.2021; №2507260/40159512 від 29.03.2021; №2507263/40159512 від 29.03.2021.

Зобов`язати Державну податкову службу України (ідентифікаційний код - 43005393; місцезнаходження - 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю "ІНЖИНІРИНГ ТЕХ" (ідентифікаційний код - 37094728) податкових накладних №16 від 24.06.2020, №15 від 24.06.2020, №4 від 03.07.2020, №3 від 03.07.2020, №2 від 03.07.2020, №19 від 25.02.2021, №18 від 25.02.2021, №11 від 22.02.2021, №2 від 17.02.2021, №14 від 17.02.2021, №5 від 17.02.2021, №3 від 17.02.2021, №9 від 22.02.2021, датою їх фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (ідентифікаційний код - 43983495; місцезнаходження - 61057, м. Харків, вул. Пушкінська, буд. 46) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ИНЖИНІРИНГ ТЕХ" (ідентифікаційний код - 40159512; місцезнаходження - 61058, м. Харків, вул. Гоголя, б.5, Літера "А-5") витрати по оплаті судового збору у розмірі 29 510 (двадцять дев`ять тисяч п`ятсот десять гривень) 00 коп.

Роз`яснити, що судове рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Суддя О.В. Старосєльцева

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2021
Оприлюднено11.10.2021
Номер документу100182284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13607/21

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Рішення від 05.10.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні