Рішення
від 09.10.2021 по справі 120/12922/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

09 жовтня 2021 р. 19:40 год. Справа № 120/12922/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Заброцької Людмили Олександрівни,

за участю:

секретаря судового засідання: Слюсар О.О.,

представника позивача: Гаврильця О.Б.,

представника відповідача: Кармазіна С.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина"

до: Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області

про: визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» (далі - позивач, ВООВО «Батьківщина» ) з адміністративним позовом до Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області (далі - відповідач) про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що позивачем було подано до Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області подання від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 і заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, яке отримане відповідачем 01.10.2021.

Позивач вказує, що відповідно п. 2 до ч. 4 ст. 208 Виборчого кодексу України повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії. ОСОБА_1 була включена до складу Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області саме за поданням Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» .

Згідно з до абз. 19 ч. 4 ст. 208 Виборчого кодексу України зазначене подання під час виборчого процесу, а також у період з моменту формування складу територіальних виборчих комісій до початку виборчого процесу чергових, відповідних позачергових або перших місцевих виборів підлягають обов`язковому розгляду у п`ятиденний строк з дня надходження, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.

Проте, відповідачем у визначений Виборчим кодексом України строк подання позивача не розглянуто та не прийнято відповідного рішення. Таким чином, на думку позивача, відповідач допустив протиправну бездіяльність, яка створила перешкоди позивачу, як суб`єкту виборчого процесу, у реалізації прав та інтересів, які гарантовані Виборчим кодексом України, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 07.10.2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених ст. 268 - 272, 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України ). Цією ж ухвалою встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та витребувано у сторін додаткові докази.

08.10.2021 року представником позивача подано до суду витребуванні докази.

Ухвалою суду від 08.10.2021 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до розгляду по суті на 09.10.2021 о 14:00 год.

09.10.2021 року представником відповідача, на виконання вимог ухвали суду від 07.10.2021 року, надано витребувані докази.

Разом з тим, своїм правом, передбаченим статтями 159, 162 КАС України, відповідач не скористався.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову. А згідно з ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У судовому засіданні 09.10.2021 представник позивача позовні вимоги підтримав, посилаючись на обставини та обгрунтування, наведені у позовній заяві, просив адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 09.10.2021 року зазначив, що фактично визнає позов, оскільки комісія мала провести відповідне засідання та розглянути подання. Разом з тим вказав, що ним, як головою Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області, виконувались його обов`язки щодо скликання засідання комісії.

Так, представник відповідача пояснив, що він, як голова комісії, особисто отримав 01.10.2021 року подання Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» від 29.09.2021 про заміну члена виборчої комісії (припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Мельник Алли Василівни та подання на заміну для призначення головою комісії іншої кандидатури - Гаврилця Олексія Богдановича ). Після отримання вказаного подання ним було скликано засідання комісії на 03.10.2021 року, про що 01.10.2021 року повідомлено членів комісії шляхом здійснення виклику засобами телефонного зв"язку, в тому числі з використанням мобільного мессенджеру Viber . Проте, в зв"язку з тим, що 03.10.2021 з"явилися лише 8 членів комісії з 18, засідання комісії було неповноважним, і подання позивача не було розглянуто.

Представник відповідача також вказав, що ним повторно було скликано засідання комісії на 06.10.2021 року та здійснено відповідний виклик членів комісії. Проте, в зв"язку з тим, що з"явилися лише 5 членів комісії з 18, засідання комісії знову було неповноважним. Наступне засідання комісії було скликано на 14:00 год. 08.10.2021, на яке з`явилися 6 членів комісії з 18, в зв`язку з чим засідання було неповноважне.

Також представник відповідача вказав, що для розгляду подання позивача від 29.09.2021 року ним скликано засідання комісії на 10.10.2021 року.

Суд, заслухавши усні пояснення представників сторін, з`ясувавши доводи сторін, дослідивши матеріали справи та надавши оцінку доказам, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Постановою Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області від 27.08.2020 року №1 утворено Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області у складі 18 членів ( згідно з доданим списком ).

Постановою Верховної Ради України Про призначення позачергових виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області №1510-ІХ від 02 червня 2021 року у зв`язку з достроковим припиненням повноважень Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_2 , на підставі пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України та відповідно до частини другої статті 3, частини першої статті 5, частини третьої статті 194, частини першої статті 195, статей 209, 210 Виборчого кодексу України Верховна Рада України призначено позачергові вибори Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області на неділю 31 жовтня 2021 року.

Згідно з постановою Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області №53 від 03.09.2021 року було припинено достроково повноваження члена Уланівської сільської територіальної виборчої комісії ( голови комісії ) ОСОБА_3 від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» ( у зв`язку з внесенням подання від 17 серпня 2021 року про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії ) та включено до складу цієї комісії і призначено головою комісії ОСОБА_1 - від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» .

Постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області №1 від 05.09.2021 року оголошено про початок виборчого процесу позачергових виборів голови Уланівської ОТГ 31 жовтня 2021 року.

Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» звернулась до Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області із подання від 29.09.2021 про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 , яка була включена до складу Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області саме за поданням Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» , та заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні.

Дане подання було отримано 01.10.2021 року особисто головою комісії, про що свідчить відповідна відмітка на поданні, та зареєстровано в журналі реєстрації вхідної кореспонденції по Хмільницькій районній територіальній виборчій комісії 01.10.2021 року за вх. №145.

03.10.2021, 06.10.2021 та 08.10.2021 року головою Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області скликались засідання виборчої комісії, про що повідомлялися члени Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області, на яких було заплановано розглянути подання позивача від 29.09.2021 року.

Проте, як пояснив представник відповідача та свідчать акти від 03.10.2021, 06.10.2021 та 08.10.2021 року, на вказаних засіданнях комісії було присутнє менше половини її складу, у зв`язку з чим такі засідання комісії були неповноважними і, відповідно, подання позивача не було розглянуто та не прийнято з даного питання відповідного рішення.

Згідно з абз. 19 ч. 4 ст. 208 Виборчого кодексу України, зазначене подання під час виборчого процесу, а також у період з моменту формування складу територіальних виборчих комісій до початку виборчого процесу чергових, відповідних позачергових або перших місцевих виборів підлягають обов`язковому розгляду у п`ятиденний строк з дня надходження, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.

Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду подання від 29.09.2021 року про заміну члена виборчої комісії, звернувся за захистом своїх прав та інтересів з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, та визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

При вирішені спору, суд виходить із того, що згідно з приписами статті 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Статтею ст. 20 ВК України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Згідно з частинами 1, 4, 8 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами.

Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування, у порядку, передбаченому цим Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Територіальні виборчі комісії можуть ліквідовуватися у разі відповідної зміни адміністративно-територіального устрою.

Відповідно до ч. 1 ст. 36 Виборчого кодексу України Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.

Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Частинами 2 - 5 ст. 36 ВК України передбачено, що у разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день після дня її утворення, а наступні засідання - за необхідності.

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Положеннями частин 7, 12, 13 та 14 ст. 36 ВК України визначено, що засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

Член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Згідно з нормами ч. 16 ст. 36 ВК України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Як встановлено судом, позивач звернувся до Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області із подання від 29.09.2021 про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 , яка була включена до складу Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області за поданням Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» , та заміну її на іншого представника, зазначеного у даному поданні.

Вказане подання було отримано 01.10.2021 року особисто головою комісії, про що свідчить відповідна відмітка на поданні, та зареєстровано в журналі реєстрації вхідної кореспонденції по Хмільницькій районній територіальній виборчій комісії 01.10.2021 року за вх. №145.

На виконання приписів ч. 1 ст. 36 ВК України для розгляду подання позивача від 29.09.2021 року головою Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області скликались засідання виборчої комісії 03.10.2021, 06.10.2021 та 08.10.2021 року, про що повідомлялися члени Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області шляхом здійснення виклику засобами телефонного зв"язку, в тому числі з використанням мобільного мессенджеру Viber .

Проте, в зв"язку з тим, що 03.10.2021 з"явилися лише 8 членів комісії з 18, а 06.10.2021 та 08.10.2021 року - лише 6 членів комісії з 18, засідання комісії були неповноважними в сили положень ч. 4 ст. 36 ВК України, і подання позивача не було розглянуто.

Згідно з положеннями ч. 6 ст. 37 КАС України виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Як пояснив представник відповідача в судовому засіданні, про неявку членів Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області було складено акти від 03.10.2021, 06.10.2021 та 08.10.2021, копії яких надано суду.

Надаючи оцінку вказаним актам суд зазначає про їх дефектність, оскільки такі не містять підпису всіх присутніх на засіданні членів виборчої комісії та не скріплено печаткою виборчої комісії.

Як повідомив представник відповідача в судовому засіданні, ним, як головою комісії, скликано наступне засідання для розгляду подання позивача на 10.10.2021 року.

Надаючи оцінку в межах спірних правовідносин обов`язку відповідача розглянути подання позивача, суд керується також таким.

Статтею 202 ВК України визначено, що систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:

1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії. Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.

Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.

Згідно із ст. 38 ВК України член виборчої комісії зобов`язаний:

1) додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів;

2) брати участь у засіданнях виборчої комісії;

3) виконувати рішення виборчої комісії та обов`язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 203 ВК України, склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій у кількості не менше дев`яти і не більше вісімнадцяти осіб.

Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають:

1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання;

2) місцева організація політичної партії, яка уклала угоду про політичну співпрацю на відповідних місцевих виборах з депутатською групою, про утворення якої оголошено на сесії Верховної Ради України не пізніше 1 січня року, в якому відбуваються вибори;

3) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.

Частиною 3 цієї статті визначено, що суб`єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб`єкти подання кандидатур, зазначені у пунктах 2, 3 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

До складу територіальної виборчої комісії обов`язково включаються кандидатури (не більше двох осіб до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб`єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.

До складу територіальної виборчої комісії обов`язково включаються кандидатури (не більше однієї особи до складу кожної територіальної виборчої комісії), запропоновані суб`єктами подання, зазначеними у пункті 2 частини другої цієї статті.

Кандидатури від місцевих організацій політичних партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 3 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, до формування складу комісії.

Згідно із ч. 4 ст. 203 ВК України, Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій не пізніш як за сімдесят п`ять днів до дня чергових виборів. Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські, районні у містах Києві, Севастополі (у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - міська міст Києва, Севастополя) організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не раніше ніж за дев`яносто днів та не пізніш як за вісімдесят днів до дня чергових виборів.

Відповідно до ч. 6 цієї статті районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за шістдесят днів до дня чергових виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не пізніш як за шістдесят п`ять днів до дня чергових виборів.

Частиною 13 цієї статті передбачено, що виборчі комісії, зазначені у частинах четвертій - восьмій цієї статті, одночасно з формуванням складу територіальної виборчої комісії призначають голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії.

Частиною 15 цієї статті визначено, що рішення про формування складу територіальної виборчої комісії оприлюднюється виборчою комісією, яка сформувала склад територіальної виборчої комісії, у визначений нею спосіб не пізніше наступного дня після дня прийняття такого рішення. Рішення про зміни у складі територіальної виборчої комісії оприлюднюється у порядку та строки, встановлені цією частиною, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.

Згідно із ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 208 ВК України, повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії.

Абзацами 18-20 ч. 4 ст. 208 ВК України визначено, що подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією. До подання додаються документи, передбачені частиною дев`ятою статті 203, частиною четвертою статті 204 цього Кодексу.

Зазначене подання під час виборчого процесу, а також у період з моменту формування складу територіальних виборчих комісій до початку виборчого процесу чергових місцевих виборів підлягає обов`язковому розгляду у п`ятиденний строк, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, а поза межами виборчого процесу - у місячний строк з дня надходження.

Подання про заміну члена виборчої комісії може вноситися за допомогою електронних сервісів у порядку, визначеному Центральною виборчою комісією.

Суд зауважує, що законом визначено конкретний термін розгляду виборчою комісією подання суб`єкта звернення про припинення повноважень члена виборчої комісії та одночасно заміну члена виборчої комісії, а саме у період виборчого процесу п`ятиденний строк з дня отримання подання про припинення повноважень члена виборчої комісії

Разом з тим, судом встановлено, що подання від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 і заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, яке отримане відповідачем 01.10.2021, не розглянуто Хмільницькою районною територіальною виборчою комісією Вінницької області у встановлений абзацем 19 частини 4 статті 208 ВК України строк та з вказаного питання не прийнято рішення, передбачене абзацом 16 частини 4 статті 208 ВК України, чим допущено протиправну бездіяльність.

Відтак, вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльність Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області, що полягає у не розгляді подання Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 та заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, та у не прийнятті рішення з даного питання, підлягають задоволенню.

Надаючи оцінку вимогам позивача про зобов`язання відповідача протягом 2 діб з дня набрання судовим рішенням законної сили прийняти рішення про припинення повноважень голови Уланівської СТВК ОСОБА_1 та заміну її на іншого представника, зазначеного у поданні від 29.09.2021 року, суд зазначає таке.

Повноваження відповідача щодо розгляду подання про припинення повноважень члена виборчої комісії регламентовані статтею 208 ВК України, за змістом якої таке подання під час виборчого процесу, а також у період з моменту формування складу територіальних виборчих комісій до початку виборчого процесу чергових місцевих виборів підлягає обов`язковому розгляду у п`ятиденний строк, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, а поза межами виборчого процесу - у місячний строк з дня надходження.

В свою чергу, згідно з ч. 6 ст. 208 ВК України рішення про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії у зв`язку з внесенням подання про його заміну приймається одночасно з рішенням про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб`єкта подання із одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.

Тобто саме до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії віднесено розгляд та вирішення питання щодо припинення повноважень члена виборчої комісії та одночасну заміну на іншого представника.

При цьому, абзацем 19 ч. 4 ст. 208 ВК України встановлено чіткі строки розгляду такого подання, а саме під час виборчого процесу у п`ятиденний строк, але не пізніше останнього дня перед днем голосування.

Відтак, суд не вбачає підстав для зобов`язання відповідача розглянути подання позивача саме у 2-денний строк з дня набрання судовим рішенням законної сили, як про це просить позивач, оскільки, як зазначено судом вище, статтею 208 ВК України чітко визначений строк у який відповідач повинен розглянути таке подання та прийняти відповідне рішення.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши доводи сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем в обгрунтування заявлених вимог, суд приходить до переконання, що позов належить задовольнити частково, а саме визнати протиправною бездіяльність Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області, що полягає у не розгляді подання Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 та заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, та у не прийнятті рішення з даного питання.

Крім того, з метою належного захисту прав позивача в спірних правовідносинах, керуючись положеннями п. 4 ч. 2 ст. 245 КАс України суд вважає необхідним зобов`язати Хмільницьку районну територіальну виборчу комісію Вінницької області у строк, встановлений абзацем 19 частини 4 статті 208 Виборчого кодексу України, розглянути подання Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 та заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, та прийняти відповідне рішення, передбачене абзацом 16 частини 4 статті 208 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду вказаного подання.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Вінницького окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у розмірі, встановленому Законом України "Про судовий збір".

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Таким чином, оскільки суд дійшов до висновку про часткове задоволення адміністративного позову, а за подання даного позову позивач повинен сплатити судовий збір, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 2270 гривень, необхідно стягнути солідарно з позивача та відповідача до Державного бюджету України по 1135 гривень судового збору.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області, що полягає у не розгляді подання Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 та заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, та у не прийнятті рішення з даного питання.

Зобов`язати Хмільницьку районну територіальну виборчу комісію Вінницької області у строк, встановлений абзацем 19 частини 4 статті 208 Виборчого кодексу України, розглянути подання Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 29.09.2021 року про припинення повноважень голови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 та заміну її на іншого представника, зазначеного у вказаному поданні, та прийняти відповідне рішення, передбачене абзацом 16 частини 4 статті 208 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду вказаного подання.

Стягнути з Вінницької обласної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» судовий збір у сумі 1135,00 (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень) до Державного бюджету України.

Стягнути з Хмільницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області судовий збір у сумі 1135,00 (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень ) до Державного бюджету України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батиківщина" (вул.. Соборна, 72, кім. 219, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 25511109);

Відповідач: Хмільницька районна територіальна виборча комісія Вінницької області (просп. Свободи , 14, м. Хмільник, Вінницька область, код ЄДРПОУ 43772893).

Повний текст рішення складено о 19:40 год. 09.10.2021 року.

Суддя Заброцька Людмила Олександрівна

Дата ухвалення рішення09.10.2021
Оприлюднено10.10.2021
Номер документу100227796
СудочинствоАдміністративне
Суть: визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —120/12922/21-а

Рішення від 09.10.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 08.10.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 07.10.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні