Ухвала
від 07.10.2021 по справі 160/12705/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

07 жовтня 2021 року м. Дніпросправа № 160/12705/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

за участю секретаря судового засідання: Рубана А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі клопотання Київського науково-Дослідного інституту судових експертиз та Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургійний завод "Дніпросталь" про надання роз`яснень та додаткових відомостей і матеріалів, необхідних для виконання експертизи у справі №160/12705/19 за апеляційною скаргою Дніпровської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 червня 2020 року у справі №160/12705/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургійний завод "Дніпросталь" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування витягів, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 у справі № 160/12705/19 призначено оціночну земельну експертизу. Проведення експертизи доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз. Для проведення експертизи надано експерту матеріали справи № 160/12705/19.

11 серпня 2021 року від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшло клопотання про надання роз`яснення та додаткових відомостей і матеріалів, необхідних для виконання експертизи у справі №160/12705/19, в якому експерт просить уточнити питання які поставлені для проведення експертизи та надати додаткові відомості та матеріали.

В клопотанні експертом, зокрема, зазначено, що 31.07.2015 набрав чинності наказ Міністерства юстиції України від 27.07.2015 № 1350/5, яким внесено зміни до Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, і Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5, згідно із якими питання щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок вирішуються при проведені експертиз з питань землеустрою.

При цьому експерт зазначає, що з урахуванням основних завдань та орієнтовного переліку, які визначені гл. 7 розділу II Науково-методичних рекомендацій № 53/5 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 20.01.2021 № 243/5), проведення тих чи інших розрахунків нормативної грошової оцінки земельних ділянок не належить до компетенції судових експертів державних спеціалізованих науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України та атестованих судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, при проведені експертиз з питань землеустрою. З огляду на вказане експертами визначено питання, яке може бути вирішено під час проведення експертизи з питань землеустрою.

В судовому засіданні представники позивача по суті поданого експертами клопотання погодились з формулюванням КНДІСЕ стосовно назви експертизи відповідно до вимог гл. 7 розділу II Науково-методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.01.1998 № 53/5. Крім цього представником позивача подане клопотання про витребування судом апеляційної інстанції необхідних для проведення експертизи документів, перелічених у клопотанні судового експерта, та вжиття відповідних заходів реагування у разі ненадання цих документів відповідачем у визначені судом строки.

Представник апелянта заперечувала проти задоволення клопотання, посилаючись на незгоду з призначенням у справі судової експертизи.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не прибув в судове засідання у зв`язку з участю представника в іншій судовій справі, на підтвердження чого надані відомості про призначення до розгляду в судовому засіданні 07.10.2021 о 12:00 у Господарському суді Дніпропетровської області судової справи № 904/4829/21. Представник відповідача просив призначити розгляд клопотання на іншу дату та вважати його неприбуття до суду таким, що відбулось з поважних причин.

Колегією суддів критично розцінено докази відповідача на підтвердження поважності причин неприбуття останнього в судове засідання з огляду на час призначення даного судового засідання у цій справі - 07.10.2021, 12:40, а також незначної відстані між судами, розташованими в межах одного населеного пункту. За результатом розгляду клопотання представника відповідача, з урахуванням доказів про належне повідомлення учасників про дату, час та місце розгляду справи, відсутності у учасників судового процесу заперечень щодо продовження розгляду справи, а також відсутності доказів на підтвердження поважності причин неприбуття представника відповідача в судове засідання 07.10.2021 о 12:40, колегія суддів ухвалила продовжити розгляд справи.

Розглянувши клопотання Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, а також клопотання позивача про витребування документів, заслухавши представників осіб, що беруть участь у справі, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 106 КАС України, якщо суд призначив проведення експертизи експертній установі, керівник такої установи доручає проведення експертизи одному або декільком експертам.

Відповідно до ст. 68 КАС України експерт має право заявляти клопотання про надання йому додаткових матеріалів і зразків, якщо експертиза призначена судом.

Відповідно ч. 1, ч. 3 ст. 105 КАС України, матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи. При визначенні матеріалів, що надаються експерту чи експертній установі, суд у необхідних випадках вирішує питання про витребування відповідних матеріалів за правилами, визначеними цим Кодексом для витребування доказів.

За змістом статті 80 КАС України, яка регулює питання витребування доказів, про витребування доказів за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, або про відмову у витребуванні доказів суд постановляє ухвалу.

Суд за наведених КНДІСЕ обставин вважає, що клопотання про погодження проведення у справі експертизи з питань землеустрою підлягає задоволенню.

Так, відповідно до пп.1.2.2 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 3 листопада 1998 р. за № 705/3145, одним із основних видів (підвидів) експертизи є інженерно-технічна, зокрема, експертиза з питань землеустрою.

Згідно п.7 Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених тим же наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5, основними завданнями експертизи з питань землеустрою є:

визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування;

визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування;

визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам;

визначення відповідності виконаної нормативної грошової оцінки земель вимогам нормативно-правових актів.

Орієнтовний перелік вирішуваних питань:

Чи відповідають розроблена документація із землеустрою на земельну ділянку та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?

Чи відповідає фактичне землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам?

Чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка земель вимогам нормативно-правових актів?

Для вирішення питань експертизи з питань землеустрою експерту необхідно надати оригінали або завірені якісні копії відповідної правовстановлювальної документації та документації із землеустрою на земельні ділянки (п. 7.3 Науково-методичних рекомендацій).

У разі неможливості експертом самостійно виконати топографо-геодезичні роботи результати таких робіт повинні бути надані на дослідження органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта) - 7.4 Науково-методичних рекомендацій.

Виходячи з наведених норм, суд апеляційної інстанції вважає, що вид експертизи, призначеної ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 року у справі № 160/12705/19, підлягає уточненню та у справі необхідним є призначення експертизи з питань землеустрою.

Вирішуючи питання обґрунтованості клопотання судових експертів та позивача про надання, в тому числі, додаткових відомостей і матеріалів, суд виходить з того, що зазначені у клопотанні документи безпосередньо пов`язані з предметом експертного дослідження, а отже, таке клопотання підлягає задоволенню, у зв`язку з чим суд зобов`язує Дніпровську міську раду, як замовника Технічної документації з нормативної грошової оцінки землі м. Дніпропетровська, надати суду додаткові відомості і матеріали, для подальшого їх долучення до матеріалів справи № 160/10494/19 та надіслання до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз для проведення експертизи з питань землеустрою.

Що стосується клопотання позивача стосовно тимчасового вилучення доказів відповідно до ст. 147 КАС України, колегія суддів вважає в цій частині клопотання передчасним, отже таким, що не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 80, 105, 106, 236 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Клопотання Київського науково-дослідного інституту судових експертиз про надання роз`яснень та додаткових відомостей і матеріалів, необхідних для виконання експертизи задовольнити.

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургійний завод "Дніпросталь" про витребування доказів задовольнити частково.

Уточнити вид експертизи, призначеної ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2021 року у справі № 160/10494/19, а саме, призначити у справі №160/10494/19 експертизу з питань землеустрою, на вирішення якої поставити питання:

1. Чи вірно визначено значення сукупного локального коефіцієнту КмЗ у наступних витягах з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровськ, розробленої Державним підприємством "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМ1СТО" імені Ю.М. Білоконя" та затвердженої рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 № 4/65 (із змінами згідно із рішенням Дніпропетровської міської ради від 27.04.2016 № 5/7):

-№ 14/241117/03-07 від 28.11.2017; № 59/060218/03-07 від 06.02 2018; № 1211-7146 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:006:0106;

-№ 13/241117/03-07 від 24.11.2017; № 60/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7144 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:09:395:0052;

-№ 12/241117/03-07 від 24.11.2017; № 57/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7150 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:002:0116;

-№58/060218/03-07 від 06.02.2018, № 1211-7148 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровими номером 1210100000:04:006:0094.

Якщо ні, то в чому полягають відмінності?

2. Чи у відповідності до вимог нормативно-правових актів Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області сформовані: витяги із технічної про нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області, розробленої Державним підприємством "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю.М. Білоконя" та затвердженої рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 № 4/65 (із змінами згідно із рішенням Дніпропетровської міської ради від 27.04.2016 № 5/7)

-№ 14/241117/03-07 від 28.11.2017; № 59/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7146 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:006:0106;

-№ 13/241117/03-07 від 24.11.2017; №60/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7144 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:09:395:0052;

-№ 12/241117/03-07 від 24.11.2017; № 57/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7150 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:002:0116;

-№58/060218/03-07 від 06.02.2018, № 1211-7148 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровими номером 1210100000:04:006:0094.

Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?

3.Чи у відповідності до вимог нормативно-правових актів Головним, управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області визначено розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок: у витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок:

-№ 14/241117/03-07 від 28.11.2017; № 59/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7146 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:006:0106;

-№ 13/241117/03-07 від 24.11.2017; № 60/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7144 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером

1210100000:09:395:0052;

-№ 12/241117/03-07 від 24.11.2017; № 57/060218/03-07 від 06.02.2018; № 1211-7150 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:04:002:0116;

-№58/060218/03-07 від 06.02.2018, № 1211-7148 від 12.11.2019 щодо земельної ділянки з кадастровими номером 1210100000:04:006:0094.

Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?

Зобов`язати Дніпровську міську раду надати Третьому апеляційному адміністративному суду для подальшого їх направлення до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз у строк до 18.10.2021 до 10.00 години додаткові матеріали, необхідні для виконання судової експертизи з питань землеустрою, а саме:

1. Електронні цифрові карти, створені при розроблені Державним підприємством "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю.М.Білоконя" технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровськ, затвердженої рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 № 4/65 (із змінами згідно із рішенням Дніпропетровської міської ради від 27.04.2016 № 5/7) (створення таких карт передбачено Галузевим стандартом СОУ ДКЗР 00032632-012:2009 "Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", затвердженим наказом Держкомзему від 24.06.2009 № 335 та зареєстрованим Українським науково-дослідним інститутом, стандартизації, сертифікації та інформатики Держспоживстандарту України 10.09.2009 за № 32595752/1927, і Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, УААН від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (втратив чинність 17.02.2017), з обов`язковим тематичними шарами - зони впливу локальних факторів оцінки (окремий шар для кожного фактора) (полігональний об`єкт з атрибутами: назва фактора, зона його впливу в метрах, значення локального коефіцієнта фактора);

2. У разі неможливості надання вказаних карт в електронному вигляді, надати ці карти у сканованому вигляді (файли формату .png, .jpg, .tif тощо), в кольоровому зображені, з читабельним текстом, максимально високою роздільною здатністю зображення та у відповідному масштабі.

3. Координати поворотних точок (кутів) меж земельних ділянок з кадастровим номером 1210100000:04:006:0106; 1210100000:09:395:0052; 1210100000:04:002:0116; 1210100000:04:006:0094, геодезичної системи координат 1963 року (SC63), в повному об 'ємі із семизначних цифр до коми, по можливості в електронному вигляді (файли формату іп4, ,xml або .doc, .docx, .xlsx).

В іншій частині клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургійний завод "Дніпросталь" залишити без задоволення.

Провадження у справі №160/12705/19 зупинити до одержання результатів судової експертизи з питань землеустрою.

Ухвала Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її проголошення та може бути оскаржена в порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

суддя І.В. Юрко

Дата ухвалення рішення07.10.2021
Оприлюднено13.10.2021
Номер документу100248020
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування витягів, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/12705/19

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 01.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 21.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 07.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 27.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 09.03.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Постанова від 01.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні