Рішення
від 04.10.2021 по справі 200/6030/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2021 р. Справа№200/6030/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шинкарьової І.В., за участі секретаря судового засідання Заїченко Я.В., за участю представника позивача Рогожина С.Я., представника відповідача Голуба М.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Житлобудмонтаж (код ЄДРПОУ 42878524, 87517, Донецька область, місто Маріуполь, проспект Будівельників, 2) до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП: 43142826, 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Італійська, 59) про списання штрафних санкцій і пені та повернення коштів платнику податків, визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Житлобудмонтаж звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, у якому просить:

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області списати ТОВ «БП «Житлобудмонтаж» штрафні санкції і пеню в сумі 26686,91 грн., що залишилися несплаченими на дату повної сплати податкового боргу, який виник станом на 1 листопада 2020 року, у порядку, визначеному для списання безнадійного податкового боргу.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області повернути на поточний рахунок платника податку ТОВ «БП «Житлобудмонтаж» кошти в сумі 26686,91 грн., сплачені на погашення фінансових санкцій з податку на додану вартість.

Ухвалою суду від 24 травня 2021 року відкрито провадження у справі № 200/6030/21 та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Заявою від 14 червня 2021 року позивач уточнив позовні вимог у наступній редакції:

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області списати Т0В «БП «Житлобудмонтаж» штрафні санкції і пеню в сумі 26686,91 грн., що залишилися несплаченими на дату повної сплати податкового боргу, який виник станом на 1 листопада 2020 року, у порядку, визначеному для списання безнадійного податкового боргу.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області повернути на поточний рахунок платника податку ГОВ «БП «Житлобудмонтаж», кошти в сумі 26686,91 грн., сплачені на погашення фінансових санкцій з податку на додану вартість або зарахувати кошти в сумі 26686,91 грн. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість на погашення узгоджених податкових зобов`язань з податку на додану вартість наступного звітного (податкового) періоду ТОВ «БП «Житлобудмонтаж».

Заявлені вимоги позивач обґрунтовував тим, що в результаті аналізу інтегрованої картки платника (код платежу 14010100) за 2020-2021 рік позивач дійшов висновку, що відповідачем в порушення вимоги п. 131.2 ст. 131 ПК України в рахунок погашення штрафних санкцій в сумі 26664,48 грн. (код операції 361) та пені в сумі 22,43 грн. (код операції 221), як видно з витягу з інтегрованої картки зарахувало частину сплаченого поточного податкового зобов`язання з ПДВ по декларації №9338578249 від 18.12.2020 з електронного ПДВ-рахунку позивача всупереч Порядку №569. Вказує, що в результаті таких порушень відповідач безпідставно штучно створив податковий борг позивача в сумі 26686,91грн. після 01.11.2020 та після введення в дію Закону №1072 з метою позбавлення позивача права на списання штрафних санкцій в наслідок порушення умови своєчасної сплати поточних податкових зобов`язань у повному обсязі, визначеної цим Законом. Позивач зазначає, що про цей борг ТОВ «БП «Житлобудмонтаж» стало відомо в результаті відмови з боку ГУ ДПС в Донецькій області в наданні довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справляння яких покладено на контролюючі органи, від 25.02.2021 № 1772, яку позивач замовив з метою участі у закупівлі та на виконання вимог ЗУ №922-VІІІ «Про публічні закупівлі». За таких обставин позивач вказує, що ТОВ «БП «Житлобудмонтаж» для укладення договору на підставі повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) UА-2021-03-18-003579-с вимушено було сплатити фінансові санкції в сумі 30000 грн. до подання заяви щодо реалізації права на списання фінансових санкцій відповідно до Закону № 1072. За відсутності податкових повідомлень-рішень про нарахування та сплату штрафних санкцій оплата була проведена на підставі відомостей про стан розрахунків з бюджетом, який визначається в електронному кабінеті платників податків з поточного банківського рахунку.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 09 вересня 2021 року о 12:30 год.

Розгляд справи відкладено з 09 вересня 2021 року на 20 вересня 2021 року о 14:00 год. для надання додаткових пояснень по справі.

Представником відповідача 10.06.2021 надано письмовий відзив. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зазначає, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (п. 43.3 ст. 43 ПК України). Водночас, п. 43.2 ст. 43 ПК України визначено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Станом на час подання відзиву на позовну заяву відповідно до інтегрованої картки платника за 2021 рік за ТОВ "БП "Житлобудмонтаж" обліковується податковий борг за кодом класифікації доходів бюджету 14010100 (податок на додану вартість iз вироблених в Україні товарів (робот, послуг)) в сумі 62 130,44 грн.

У відповіді на відзив позивач вказав, що відзив відповідача не містить жодних аргументованих висновків про заперечення підстав позовних вимог ТОВ «Будівельне підприємство «Житлобудмонтаж» в умовах реалізації Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби спричиненої коронавірусом" (Закон №1072), яким внесено зміни до п.2-3 підрозділу 10 Податкового кодексу України щодо списання штрафних санкцій і пені та умов його виконання.

Позивач вказує, що норми ст. 101 ПК України про порядок списання безнадійного податкового боргу відповідач, ймовірно, хотів заперечити визначення штрафних санкцій і пені, списання яких передбачено Законом №1072, безнадійним податковим боргом в розумінні термін "безнадійний". Позивач вказує, що позиція відповідача є хибною, тому що штрафні санкції і пеня, що залишилися несплаченими на дату повної сплати податкового боргу, що утворився станом на 01.11.2020, саме Законом №1072 і визначаються як такі, що підлягають списанню у порядку, визначеному для списання безнадійного податкового боргу, тобто зазначена норма визначає такий борг в розумінні «безнадійного». Вказує, що Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків затверджено Наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 № 577 та він визначає механізм списання безнадійного податкового боргу.

Крім того, згідно з пп.42.1 ст.42 ПК України податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи з питань адміністрування податків, зборів, платежів, податкового контролю, у тому числі з питань проведення перевірок, звірок, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу і відображатися в електронному кабінеті. Попри те, жодне з таких податкових повідомлень-рішень в електронному кабінеті не відображено. Таким чином, як вже зазначалось в позовній заяві, оскаржити перед контролюючим органом вищого рівня в адміністративному порядку згідно з п. 55.1. ст. 55 ПК України, як зауважено у відзиві, ТОВ «Будівельне підприємство «Житлобудмонтаж» без звернення до суду не мало жодної можливості.

У поясненнях до позовної заяви про списання штрафних санкції і пені та повернення коштів платнику податків позивач вказав, що ТОВ «Будівельне підприємство «Житлобудмонтаж» отримало 23 червня 2021 року електронною поштою лист ГУ ДПС у Донецькій області №18918/6/05-99-13-02-17 «Про списання податкового боргу», яким відмовило позивачу в списанні податкового боргу з податку на додану вартість (за кодом бюджетної класифікації доходів 14010100), а саме штрафних санкцій та пені, що виникли станом на 01.11.2020, та в поверненні коштів, сплачених на погашення фінансових санкцій з податку на додану вартість, в зв`язку з відсутністю підстав для застосування до позивача норми пункту 2-3 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. З цього приводу позивач вказує, що податковий борг з податку на додану вартість станом на 01.11.2021, визначений відповідачем в зазначеному листі в сумі 138521,80 грн., складається, як видно з інтегрованої картки платника (в матеріалах справи) з самостійно задекларованого податкового зобов`язання в сумі 137287 грн., нарахованого 30.09.2020 за кодом 191, штрафних санкцій, нарахованих 27.07.2020 за кодом операції 361 в розмірі 2000 грн. та 234,80 грн. (за вирахунком «блукаючої» переплати в 1000 грн. за кодом 242 на рахунку електронного адміністрування), та пені, нарахованої 27.09.2020 за кодом операції 221 в сумі 22,43 грн.

В результаті оплати позивачем на підставі платіжного доручення №512 від 08.12.2020 (в матеріалах справи) узгодженого грошового зобов`язання з ПДВ в сумі 136287 грн. частиною цих коштів в розмірі 1234,80 грн. 08.12.2020 відповідачем за кодом 950, як видно з інтегрованої картки, була погашена недоїмка по Податковій декларації №9206955457 по платіжному дорученню №157206437 від 08.12.2020, тобто частина штрафних санкцій. Таким чином, після набрання чинності законом №1072 станом на 10.12.2020 за позивачем рахувався податковий борг з ПДВ без штрафних санкцій та пені, що виник станом на 01.11.2020, в розмірі 1234, 80 грн. Цей борг був погашений позивачем грошовими коштами у повному обсязі 11.03.2021 на підставі платіжного доручення №569 (копія в матеріалах справи) разом зі штрафними санкціями та пенею, тобто в межах строку, передбаченого законом №1072. Твердження відповідача про те, що сплата поточних податкових зобов`язань, як умова для списання фінансових санкцій, визначена нормою закону №1072 протягом шести місяців з набрання ним чинності, є хибним. Період в шість місяців законом визначено для повного погашення податкового боргу, тому сплата поточних податкових зобов`язань, як умова для списання фінсанкцій, повинна бути виконана до погашення суми податкового боргу в повному обсязі. Отже, станом на 11.03.2021, поточне податкове зобов`язання в сумі 57601 грн. було сплачено позивачем в повному обсязі на підставі платіжного доручення №538 від 30.12.2020. Проте, як зазначено в позові, відповідачем зараховано кошти в розмірі 26686,91 грн. в рахунок погашення фінсанкцій, в результаті чого за кодом 951 від 30.12.2020 відповідно до інтегрованої картки збільшена недоїмка невизначеним документом №7 по податковій декларації з ПДВ №9338578249 від 18.12.2020 на зазначену суму. Позивач вважає, що має право на задоволення своїх позовних вимог в повній мірі.

Розгляд справи відкладено з 20 вересня 2021 року на 28 вересня 2021 року о 14:30 год. надання додаткових пояснень по справі.

Розгляд справи відкладено з 28 вересня 2021 року на 04 жовтня 2021 року о 11:00 год.з інших причин заява представника позивача про відкладення розгляду справи.

В судовому засіданні 04 жовтня 2021 року судом, керуючись ст. 223 КАС України, була оголошена перерва до 05 жовтня 2021 р. на 10:30, про що повідомлені особи, які беруть участь у справі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив.

Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Житлобудмонтаж, код ЄДРПОУ 42878524 значиться як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Позивач перебуває на податковому обліку Головного управління ДПС у Донецькій області.

Податковий борг зі сплати узгодженого грошового зобов`язання з податку на додану вартість відповідно до податкової декларації №9237049735 від 18.09.2020, утворений станом на 01.11.2021, складав 137 287 грн. Дані обставини підтверджується інтегрованою карткою платника (код платежу 14010100) за 2020-2021 рік.

На підставі платіжного доручення №512 від 08.12.2020 зазначений податковий борг без штрафних санкцій та пені було сплачено ТОВ «БП «Житлобудмонтаж». У призначені платежу вказано, що зарахування коштів для сплати податкових зобов`язань по ПДВ за серпень 2020 року.

Податкове зобов`язання по ПДВ відповідно до декларації №9338578249 від 18.12.2020 сплачено в повному обсязі на підставі платіжного доручення №538 від 30.12.2020 у призначені платежу вказано, що зарахування коштів для сплати податкових зобов`язань по ПДВ за листопад 2020 року.

Також до матеріалів справи було надано, лист відповідача відмову в наданні довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи від 25 лютого 2021 року № 1772 в якій вказано, що за результатами розгляду заяви від 18.02.2021 № 10574413 про надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, встановлено, що платник станом на 25 лютого 2021 року має заборгованість по ПДВ за основним місцем обліку.

Платіжне доручення № 596 від 11 березня 2021 року у призначені платежу вказано, фінсакції з ПДВ.

Також надано витяг з інтегрованої картки платника за 2020-2021 рік, з якої вбачається, що позивачу нараховані штрафні санкції (ШС) у розмірі 26664,48 грн та пеня 22,43 грн.

26.06.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0105585404 від 09.07.2020;

26.06.2020 (2000) Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0105585404 від 09.07.2020;

Нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення коронавірусної хвороби (COVID -19) невизначений документ AUTOPEN з 28.07.2020 по 16.09.2020 на Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») N0105585404 від 09.07.2020;

Нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення коронавірусної хвороби невизначений документ AUTOPEN з 28.07.2020 по 16.09.2020 на Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») N0105585404 від 09.07.2020;

Нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення коронавірусної хвороби невизначений документ AUTOPEN з 28.07.2020 по 16.09.2020 на Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») N0105585404 від 09.07.2020

29.10.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0004080419 від 18.11.2020;

29.10.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0004080419 від 18.11.2020;

29.10.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0004080419 від 18.11.2020;

29.10.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0004080419 від 18.11.2020;

29.10.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Ш») №0004080419 від 18.11.2020;

29.10.2020 Донараховано ШС ст.126 ПКУ Податкове повідомлення-рішення (форма «Щ») №0004080419 від 18.11.2020.

Заяву № 04/14 від 14 квітня 2021 року в якій позивач просить відповідача штрафні санкції і пеню в сумі 26686,91 грн., що підлягали застосуванню та нарахуванню, у зв`язку зі сплатою податкового боргу протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом України №1072 та своєчасною сплатою поточних податкових зобов`язань коригувати до нульових показників відповідно до п.2-3 підрозділу 10 ПК України та повернути на поточний рахунок платника податку ТОВ «БП «Житлобудмонтаж» кошти в сумі 26686,91 грн.

Платіжне доручення від 17 вересня 2020 року № 383 у призначені платежу вказано, що зарахування коштів для сплати податкових зобов`язань по ПДВ за квітень 2020 року.

Довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи від 29 травня 2019 року № 43589/01/05-99-46-20-12 про те, що станом на 29 травня 2019 року позивач не має податкового боргу.

Повідомлення про намір укласти договір UA-2021-03-18-003579-c із замовником Військова частина НОМЕР_1 Національної гвардії України про додаткові роботи на «Капітальний ремонт будівлі корпус №1 літ. Ж-2 військового містечка № 6 військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України за адресою: АДРЕСА_1 (Коригування)» на суму 1351391,94 грн. Державного бюджету України.

Також до відповіді на відзив позивачем додано:

- податкову декларацію за звітний період квітень 2021 із позитивним значенням різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду, яке сплачується до державного бюджету 66333,00 грн., яке сплачено в повному обсязі на підставі платіжного доручення №622 від 14 червня 2021 р. у призначені платежу вказано, що зарахування коштів для сплати податкових зобов`язань по ПДВ за квітень 2021 року.

До пояснень позивач надав:

Лист ГУ ДПС у Донецькій області №18918/6/05-99-13-02-17 від 26 червня 2021 року «Про списання податкового боргу», яким відмовлено позивачу в списанні податкового боргу з податку на додану вартість (за кодом бюджетної класифікації доходів 14010100), а саме штрафних санкцій та пені, що виникли станом на 01.11.2020, та в поверненні коштів, сплачених на погашення фінансових санкцій з податку на додану вартість, в зв`язку з відсутністю підстав для застосування до позивача норми пункту 2-3 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Клопотанням від 28 липня 2021 року позивачем додано:

Довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи від 29 червня 2021 року № 3598 в якій вказано, що платник станом на 29 червня 2021 року не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів.

Заяву позивача від 09 липня 2021 року № 07/09-01 в якій позивач додатково до заяви щодо повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені повідомив позивачу детальну інформацію про суму надміру сплачених коштів.

Лист відповідь Головного управління ДПС У Донецькій області від 02 липня 2021 року щодо не відсутності у заяві позивача від 15.04.2021 необхідних реквізитів. А також лист від 07 липня 2021 року про уточнення інформації щодо наявності переплати у позивача з ПДВ на загальну суму 3202,56 грн.

Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниорганидержавної владита органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноваженьтау спосіб, що передбаченіКонституцієютазаконами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податківізборів регулюютьсяПодатковим кодексомУкраїни (далі - ПК України).

Згідно пп. 16.1.3 16.1.4п.16.1 ст. 16, п.36.1 ст. 36ПКУкраїни платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи. Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п.п. 36.1, 36.2 ст. 36,п.54.1 ст. 54,п.57.1 ст. 57ПК України платник податку зобов`язаний обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом10календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Разом з тим, згідно з п.п. 14.1.175п.14.1. ст. 14ПКУкраїни податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

10.12.2020 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» № 1072 (далі Закон №1072).

Зокрема, Законом № 1072підрозділ 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУкраїни доповненопунктом 2-3,яким передбачено, що у разі погашення у повному обсязі грошовими коштами платниками податків протягом шести місяців з дня набрання чинності Закону № 1072 суми податкового боргу (без штрафних санкцій, пені, крім несплачених процентів за користування розстроченням/відстроченням), що виник станом на 01.11.2020, та за умови сплати поточних податкових зобов`язань у повному обсязі, штрафні санкції і пеня, що залишилися несплаченими на дату повної сплати такого податкового боргу, підлягають списанню у порядку, визначеному для списання безнадійного податкового боргу, за заявою платника податків.

Штрафні санкції і пеня, що підлягають застосуванню та нарахуванню у зв`язку зі сплатою такого податкового боргу, не підлягають застосуванню та нарахуванню, а нараховані підлягають коригуванню до нульових показників.

Таким чином, зазначенийпунктможе бути застосований до платника податків у разі виконання наступного:

звернення платником податків до контролюючого органу за місцем обліку його податкового боргу із заявою в довільній формі про намір скористатись зазначеною нормою Закону № 1072 та зобов`язанням щодо сплати протягом шести місяців з дня набрання чинності Закону № 1072 поточних грошових зобов`язань у повному обсязі;

погашення основної частини податкового боргу (без штрафних санкцій, пені, крім несплачених процентів за користування розстроченням/відстроченням) платником податків грошовими коштами;

це погашення здійснене протягом шести місяців з дня набрання чинності Закону № 1072 (тобто з10.12.2020 до 09.06.2021 включно);

забезпечення платником податків своєчасної і у повному обсязі сплати поточних податкових зобов`язань із загальнодержавних та місцевих податків.

Як вже зазначалось, вказані положення податкового законодавства передбачають, що податковий борг платника податку, що виник станом на 1 листопада 2020 року може бути сплачений платником податку до10.06.2021, а штрафні санкції та пеня, що залишилися не сплаченими на дату повної сплати такого податкового боргу підлягають списанню за заявою платника податків.

З інтегрованої картки вбачається, що податковий борг з податку на додану вартість станом на 01.11.2020, зазначено 138521,80 грн., складається з самостійно задекларованого податкового зобов`язання в сумі 137287 грн., нарахованого 30.09.2020 та недоїмка 1234,8 грн. пеня в сумі 22,43 грн.

Позивач платіжним дорученням від 08.12.2020 №512, шляхом поповнення електронного рахунку, було сплачено узгоджене грошове зобов`язання з ПДВ в сумі 137287 грн., призначення платежу зарахування коштів для сплати податкових зобов`язань по ПДВ за серпень 2020 року.

З інтегрованої картки позивача вбачається що частиною цих коштів:

- погашена недоїмка по Податковій декларації №9206955457 по платіжному дорученню №157206437 від 08.12.2020 - 1234,80 грн.

- сплата платежу по ст. 126 ПКУ та ст.25 ЗУ 2464 (20%) невизначений документ № ST17INFO з 01.09.2020 по 08.12.2020 на податкову декларацію з ПДВ № 9206955457 від 20.08.2020 -246,96 грн.

- зменшено боргу по пені ІКП нарахованої у поточному році невизначений документ AUTOREN з 28.07.2020 11,23 грн.

- зменшено боргу по пені ІКП нарахованої у поточному році невизначений документ AUTOREN з 28.07.2020 по 15.01.2021 -8,84 грн.

- декларація з ПДВ № 92370449735 135029,77 грн.

- сплата платежу по ст. 126 ПКУ та ст.25 ЗУ 2464 (20%) невизначений документ № ST17INFO з 01.10.2020 по 08.12.2020 на податкову декларацію з податку на додану вартість № 92370449735 від 18.09.2020 27005,95 грн.

Недоїмка визначена 26686,91 грн.,

Позивачем платіжним доручення від 30.12.2020 №538 було перераховано на електронний рахунок 57601 грн. призначення платежу «зарахування коштів для сплати податкових зобов`язань по ПДВ за листопад 2020 року.

З інтегрованої картки позивача вбачається що частиною цих коштів:

- декларація з ПДВ № 92370449735 - 1257,23 грн.

- сплата платежу по ст. 126 ПКУ та ст.25 ЗУ 2464 (20%) невизначений документ № ST17INFO з 01.10.2020 по 30.12.2020 на податкову декларацію з ПДВ № 92370449735 від 18.09.2020.- 251,45 грн.

- нараховано за актом у поточному року ппр (форма Ш) № 0004080419 21704,2 грн.

- нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення короновірусної хвороби (COVID-19) невизначений документ AUTOREN з 07.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020. 98,2 грн.

- довідково розраховано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату платежу (10%) невизначений документ ST17INFO з 05.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 - 2170,42 грн.

-нарахованих за актом у поточному році ППР (форма Ш) №0004080419 -46,96 грн.

- нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення короновірусної хвороби (COVID-19) невизначений документ AUTOREN з 07.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 0,21 грн.

- довідково розраховано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату платежу (10%) невизначений документ ST17INFO з 05.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 4,7 грн.

- нарахованих за актом у поточному році ППР (форма Ш) №0004080419 400 грн.

- нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення короновірусної хвороби (COVID-19) невизначений документ AUTOREN з 07.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020. 1,81 грн.

- довідково розраховано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату платежу (10%) невизначений документ ST17INFO з 05.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 40 грн.

- нарахованих за актом у поточному році ППР (форма Ш) №0004080419 270,8 грн.

- нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення короновірусної хвороби (COVID-19) невизначений документ AUTOREN з 07.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 1,23 грн.

- довідково розраховано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату платежу (10%) невизначений документ ST17INFO з 05.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 27,08 грн.

- нарахованих за актом у поточному році ППР (форма Ш) №0004080419 -100 грн.

- нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення короновірусної хвороби (COVID-19) невизначений документ AUTOREN з 07.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 - 0,45 грн.

- довідково розраховано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату платежу (10%) невизначений документ ST17INFO з 05.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 10 грн.

- нарахованих за актом у поточному році ППР (форма Ш) №0004080419 1907,72 грн.

- нараховано пені (ст.129 ПКУ з урахуванням вимог Закону України щодо періоду поширення короновірусної хвороби (COVID-19) невизначений документ AUTOREN з 07.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 8,63 грн.

- довідково розраховано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату платежу (10%) невизначений документ ST17INFO з 05.12.2020 по 29.12.2020 на ППР (форма Ш) №0004080419 від 18.11.2020 190,77 грн.

- нараховано ПДВ по декларації з ПДВ № 9338578249 від 18.12.2020 терм.спл. 30.12.2020 57601 грн.

Сальдо на початок року (31.12.2020) недоїмка 26686,91 грн.

Таким чином, судом встановлено, що борг який виник станом на 01.11.2020 в сумі 1234,8 грн. було погашено частиною коштів які були сплачені платіжним повідомленням від 08.12.2020 №512.

Відповідно до п. 200-1.1 ст.200-1. ПК України , система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:

суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;

суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

інші показники, які згідно з вимогамипункту 34підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

200-1.2. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другимпункту 87.1статті 87 цього Кодексу.

Відповідно до п. 25 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 569 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1177) (далі Порядок №569), сплата податкових зобов`язань, визначених контролюючим органом відповідно до підпунктів54.3.1,54.3.2,54.3.5,54.3.6пункту 54.3 статті 54 Кодексу, та сплата передбачених Кодексом штрафних санкцій і пені здійснюються платником податку з поточного рахунка до відповідного бюджету.

Таким чином, розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з електронних рахунків, сплата передбачених Кодексом штрафних санкцій і пені здійснюються платником податку з поточного рахунка до відповідного бюджету.

Як вбачається з інтегрованої картки відповідачем, в порушення наведених норм, коштами які були спрямовані позивачем на поповнення електронного рахунку платіжним повідомленням від 08.12.2020 №512 від 30.12.2020 №538 були погашені крім основного боргу й штрафні санкції та пеня.

Суд звертає увагу, що в інтегрованій картці має місце зменшення боргу по пені ІКП нарахованої у поточному році невизначений документ AUTOREN з 28.07.2020 по 15.01.2021, дата операції 08.12.2020, тобто на майбутнє.

У відповідь на заяву позивача від 14.04.2021 №04/14 відповідач надав лист від 23.06.2021 №18918/6/05-99-13-02-17 яким було відмовлено в списанні податкового боргу. У листі відповідач зазначає, що згідно з пунктом 2-3 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУкраїни платники податків повинні були здійснити погашення у повному обсязі грошовими коштами протягом шести місяців з дня набрання чинності Закону №1072 (тобто у період з 10.12.2020 по 09.06.2021 включно) суму податкового боргу (без штрафних санкцій, пені, крім несплачених процентів за користування розстроченням/відстроченням) , що виник станом на 01.11.2020, та за умови сплати поточних податкових зобов`язань у повному обсязі, за заявою платника податків. За даними ІКП позивач (станом на 22.06.2021) за період з 10.12.2020 до 09.06.2021 включно, з податку на додану вартість підлягали сплаті у повному обсязі грошовими коштами поточні податкові зобов`язання на загальну суму 160852,00 грн. Сплачено грошовими коштами податкові зобов`язання на загальну суму 125519, 00 грн. Отже позивачем не виконані вимоги пункту 2-3 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУкраїни.

Відповідач робить висновок, що сплата поточних податкових зобов`язань, як умова для списання фінансових санкцій, визначна нормою Закону №1072, повинна відбуватись протягом шести місяців з набрання ним чинності.

Суд, в даному випадку приймає довід позивача, що період шість місяців законом визначено для повного погашення податкового боргу, тому сплата поточних податкових зобов`язань, як умова для списання фінансових санкцій, повинна бути виконана до погашення податкового боргу, що виник станом на 1 листопада 2020 року, в повному обсязі.

Проте, суд не приймає довід позивача, що борг в сумі 1234,8 грн. було погашено грошовими коштами у повному обсязі 11.03.2021 платіжним дорученням №569 на суму 30000 грн., оскільки у призначенні платежу зазначено «фінансові санкції з ПДВ», а відповідно до ІКП цей борг було погашено 08.12.2020. У будь якому випадку станом на дату звернення позивача із заявою від 14.04.2021 основний борг та поточні платежі було сплачено, що підтверджується ІКП та платіжними дорученнями.

Тобто необхідні умови для списання пені та штрафних санкцій передбачених пунктом 2-3 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУкраїни позивачем дотримані.

Пунктом 2-3 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУкраїни передбачено, що штрафні санкції і пеня, що підлягають застосуванню та нарахуванню у зв`язку зі сплатою такого податкового боргу, не підлягають застосуванню та нарахуванню, а нараховані підлягають коригуванню до нульових показників.

З ІКП вбачається, що відповідачем відбувалось застосування та нарахування штрафних санкцій і пені у зв`язку зі сплатою такого податкового боргу.

Щодо зазначеної позивачем суми штрафних санкцій і пені в сумі 26686,91 грн. то суд зазначає наступне.

Ведення оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є повноваженням податкових органів.

Оскільки судом встановлено численні порушення ведення відповідачем обліку сплаченого позивачем податку на додану вартість за спірний період, суд позбавлений можливості встановити конкретну суму яка підлягає списанню.

Відповідно до ч.2, 3 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межахпозовнихвимог. Суд може вийти замежіпозовнихвимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїмивимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким правом користуються й особи, в інтересах яких подано позовну заяву, за винятком тих, які не мають адміністративної процесуальної дієздатності.

Позивач просить зобов`язати відповідача списати штрафні санкції і пеню в сумі 26686,91 грн., що залишилися несплаченими на дату повної сплати податкового боргу, який виник станом на 1 листопада 2020 року, у порядку, визначеному для списання безнадійного податкового боргу. Проте на 1 листопада 2020 року заборгованість зазначено 138521,80 грн., складається з самостійно задекларованого податкового зобов`язання в сумі 137287 грн., нарахованого 30.09.2020 та недоїмка 1234,8 грн. пеня в сумі 22,43 грн.

Проте як встановлено під час розгляду справи відповідачем відбувалось застосування та нарахування штрафних санкцій і пені у зв`язку зі сплатою такого податкового боргу, тому вони відповідно повинні бути відкориговані до нульових показників.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині підлягають частковому задоволенню, а саме зобов`язанню відповідача списати в порядку визначеному для списання безнадійного податкового боргу пеню, що залишилась несплаченою на дату повної сплати податкового боргу, що виник станом на 1 листопада 2020 року.

Зобов`язати відповідача штрафні санкції і пеню, що були нараховані, у зв`язку зі сплатою податкового боргу, що виник станом на 1 листопада 2020 року, протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом №1072 до нульових показників.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача повернути на поточний рахунок платника податку ГОВ «БП «Житлобудмонтаж», кошти в сумі 26686,91 грн., сплачені на погашення фінансових санкцій з податку на додану вартість або зарахувати кошти в сумі 26686,91 грн. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість на погашення узгоджених податкових зобов`язань з податку на додану вартість наступного звітного (податкового) періоду ТОВ «БП «Житлобудмонтаж», суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 26 Порядку №569 повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку, зарахованих до бюджету з електронного рахунка платника податку в порядку, визначеномупунктом 200-1.5статті 200-1Кодексу, здійснюється шляхом перерахування таких коштів виключно на електронний рахунок платника податку, а у разі його відсутності на дату звернення платника податку із заявою про повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку чи на дату фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податку в установі банку.

Таким чином, питання щодо повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, повинно вирішуватись на підставі заяви позивача до відповідача, де й повинно бути чітко визначено яким шляхом повинно відбуватись повернення надмірно сплачених сум. Суд не може з власної ініціативи вирішувати напрямок повернення цих сум.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн., що підтверджується квитанцією від 21 квітня 2021 року.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За приписами частини 3 статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

З огляду на таке, суд вважає за можливе покласти на відповідача витрати, пов`язані із розглядом цієї справи.

Таким чином, на користь позивача підлягає відшкодуванню сума судового збору, а саме у розмірі 2270,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань з відповідача.

Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Житлобудмонтаж до Головного управління ДПС у Донецькій області, про:

- зобов`язання списати штрафні санкції і пеню в сумі 26686,91 грн., що залишилися несплаченими на дату повної сплати податкового боргу, який виник станом на 1 листопада 2020 року, у порядку, визначеному для списання безнадійного податкового боргу;

- зобов`язання повернути на поточний рахунок платника податку, кошти в сумі 26686,91 грн., сплачені на погашення фінансових санкцій з податку на додану вартість або зарахувати кошти в сумі 26686,91 грн. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість на погашення узгоджених податкових зобов`язань з податку на додану вартість наступного звітного (податкового) періоду ТОВ «БП «Житлобудмонтаж» - задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області списати в порядку визначеному для списання безнадійного податкового боргу пеню, що залишилась несплаченою на дату повної сплати податкового боргу, що виник станом на 1 листопада 2020 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області штрафні санкції і пеню, що були нараховані, у зв`язку зі сплатою податкового боргу, що виник станом на 1 листопада 2020 року, протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом №1072 коригувати до нульових показників.

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Італійська, 59, код ЄДРПОУ ВП 44070187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Житлобудмонтаж (87517, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Будівельників, 2, ЄДРПОУ 42878524) здійснені ним документально підтверджені судові витрати в розмірі 2270,00 грн.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення судом складено 12 жовтня 2021 року.

Суддя І.В. Шинкарьова

Дата ухвалення рішення04.10.2021
Оприлюднено29.08.2022

Судовий реєстр по справі —200/6030/21

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 12.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 29.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 19.08.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні