Ухвала
від 07.10.2021 по справі 947/29204/21
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ОДЕСИ

Справа № 947/29204/21

Провадження № 1-кс/947/13616/21

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.10.2021 року слідчий суддя Київського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , захисника підозрюваного адвоката ОСОБА_4 , підозрюваного ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі клопотання старшого слідчого другого слідчого відділу (з дислокацією у м. Одесі)Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Миколаєві, ОСОБА_6 , яке погоджене прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в рамках кримінального провадження № 42021160000000077 від 18.02.2021 року, -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з клопотання, досудовим розслідуванням встановлено, що згідно ст. 20 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», на національні природні парки покладається, зокрема збереження цінних природних та історико-культурних комплексів і об`єктів.

Нижньодніпровський національний природний парк (далі - Парк) створений відповідно до Указу Президента України від 13 листопада 2008 року № 1033 «Про створення Нижньодніпровського національного природного парку» та розташований на території Білгород-Дністровського, Біляївського та Овідіопольського районів Одеської області, а також є бюджетною, неприбутковою, природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання.

Основними завданнями Парку є, зокрема, збереження цінних природних комплексів та об`єктів пониззя річки Дністра, насамперед водно-болотних, угідь, які мають статус Рамсарських, включаючи, у тому числі збереження та охорона окремих видів флори та фауни, відновлення порушених екосистем, управління та ефективне використання природних ресурсів.

Використання природних ресурсів на території Парку здійснюється у загальному та спеціальному порядках. Загальне використання природних ресурсів здійснюється відповідно до Положень «Про Нижньодніпровський національний природний парк, затверджений Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 114 від 31.08.2020, «Про Проект організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів» та з урахуванням вимог режиму території. Забезпечення додержання режиму території Парку під час використання природних ресурсів у загальному порядку покладається на його адміністрацію.

Спеціальне використання природних ресурсів у межах території Парку здійснюється на підставі дозволів, виданих уповноваженими органами на місцях у сфері охорони навколишнього природного середовища в межах лімітів, установлених Інструкцією «Про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення», затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 24.01.2008 № 27 (у редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 06.08.2020 № 15).

Наказом директора Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_7 від 24.12.2020 за № 92-с, ОСОБА_5 начальника Біляївського природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку переведено з 04.01.2021 на посаду начальника відділу державної охорони природно - заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку.

Згідно з приміткою до статті 364 КК України, службовими особами у статтях 364, 368, 368-2, 369 КК України є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.

Частиною 1 статті 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» передбачено, що правоохоронні органи органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, органи доходів і зборів, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.

Згідно ст. 61 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», служба державної охорони природно-заповідного фонду України має статус правоохоронного органу. Порядок діяльності служби державної охорони природно-заповідного фонду України, а також перелік підрозділів і посад працівників, які входять до її складу, визначаються Кабінетом Міністрів України. Служби державної охорони на місцях очолюють керівники адміністрацій територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України № 1127 від 14.07.2000, до Переліку підрозділів і посад працівників, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України входять, зокрема відділ державної охорони природно-заповідного фонду, як підрозділ та начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду, як посада працівника.

Таким чином, начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду та правоохоронних органів», ч. 3 ст. 18

КК України, примітки 1 до ст. 364 КК України та Закону України «Про природно-заповідний фонд України», є службовою особою правоохоронного органу, яка здійснює функції представника влади, та відповідно до п. «е» ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» є суб`єктом відповідальності за корупційні правопорушення.

Відповідно до ст. 61 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», посадові особи служби державної охорони природно-заповідного фонду України мають право, зокрема вимагати від громадян і службових осіб пояснення у зв`язку з порушенням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду, їх охоронних зон; перевіряти у громадян і службових осіб посвідчення на право перебування, використання природних ресурсів та здійснення іншої діяльності в межах відповідних територій та об`єктів природно-заповідного фонду; доставляти порушників установленого режиму з метою з`ясування особи; складати протоколи про порушення вимог законодавства, надсилати їх відповідним органам для притягнення винних осіб до відповідальності; вилучати у порушників предмети та знаряддя незаконного використання природних ресурсів, транспортні засоби, відповідні документи; проводити особистий огляд осіб, речей, транспортних засобів та перевірку знарядь і продукції одержаної в результаті природокористування.

У відповідності до п. 4, 5, 6 Положення про службу державної охорони природно-заповідного фонду України, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України № 1127 від 14.07.2000, основними завданнями служби держохорони є забезпечення додержання режиму охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду України; попередження та припинення порушень природоохоронного законодавства. Служба держохорони відповідно до покладених на неї завдань здійснює охорону національних природних парків; забезпечує порядок використання природних ресурсів. Працівники служби держохорони мають право, зокрема, складати протоколи про порушення адміністративного законодавства в галузі охорони довкілля і використання природних ресурсів, надсилати їх відповідним органам для притягнення винних до відповідальності; вилучати у порушників предмети і знаряддя незаконного використання природних ресурсів, транспортні засоби, незаконно добуту продукцію, відповідні документи; направляти в установленому порядку матеріали про порушення природоохоронного законодавства до відповідних органів для вирішення питання щодо притягнення винних до кримінальної відповідальності.

Відповідно до п.п. 2.1, 2.2, 2.3, 2.5, 2.6, 2.10, 2.17, 2.18, 2.23 посадової інструкції начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку, затвердженої директором Нижньодністровського національного природного парку 31.12.2020, до завдань та обов`язків ОСОБА_5 входить:

- здійснення безпосереднього керівництва відділом державної охорони природно-заповідного фонду;

- у межах компетенції, організація та контроль роботи відділу з метою належного виконання покладених на відділ завдань та функцій;

- координація роботи Маякського та Біляївського природоохоронних науково-дослідних відділень з питань охорони природних екосистем, видів диких тварин, птахів, біоресурсів і місць їх існування, забезпечення додержання вимог законодавства щодо використання природних ресурсів;

- вживання заходів щодо організації і контролю за проведенням працівниками служби державної охорони природно-заповідного фонду Парку заходів щодо забезпечення контролю за додержанням фізичними та юридичними особами режиму території Парку, охорони природних комплексів Парку;

- забезпечення організації і контроль за проведенням заходів з охорони диких тварин і місць їх перебування, контролю за додержанням порядку використання природних ресурсів в межах Парку;

- організація роботи працівників відділу щодо контролю, спільно з провідним юрисконсультом Парку, за правильністю оформлення посадовими особами служби державної охорони Парку протоколів про адміністративні правопорушення, контролює ведення працівниками відділу обліку протоколів та своєчасність направлення їх до відповідних органів для розгляду, а також вжиття заходів щодо отримання інформації про хід та результати їх розгляду;

- прийняття участі у проведенні заходів з забезпечення контролю за додержанням фізичними і юридичними особами режиму територій та об`єктів Парку;

- подання пропозицій та організація проведення нарад з особовим складом Парку з питань охорони та інспектування територій та об`єктів Парку;

- забезпечення контролю за додержанням працівниками відділу вимог антикорупційного законодавства, правил внутрішнього трудового розпорядку, охорони праці, належного виконання посадових інструкцій,

а також відповідно до п.п. 3.16, 3.18 посадової інструкції має право:

- вносити пропозиції щодо застосування заохочувальних або дисциплінарних заходів до посадових осіб служби державної охорони Парку та їх розстановки;

- брати участь у розгляді наданих керівниками відділень директору Парку пропозицій щодо призначення на посади та звільнення з посад посадових осіб служби державної охорони Парку.

Таким чином, при реалізації зазначених вище повноважень, згідно з вимогами ст. 19 Конституції України, як службова особа державної охорони природно-заповідного фонду України ОСОБА_5 зобов`язаний діяти лише в межах повноважень, а також знати і керуватись у своїй діяльності Конституцією України, законами України, зокрема «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд України», іншими законами України, підзаконними актами, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, зокрема постановою Кабінету міністрів України від 14.07.2000 за №1127 «Про службу державної охорони природно-заповідного фонду України», нормативно-правовими документами профільного міністерства, іншими нормативно-правовими актами та розпорядчими документами, Положенням про Нижньодністровський національний природний парк, Положенням про відділ державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку, наказами і розпорядженнями директора Парку та зазначеною вище посадовою інструкцією.

Однак, незважаючи на обізнаність з вимогами наведених нормативно-правових актів, начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , всупереч обов`язку їх неухильного дотримання, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, тобто діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою особистого збагачення став на шлях злочинної діяльності та умисно вчинив корисливий корупційний злочин, а саме вимагав та одержав від майстра з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_8 неправомірну вигоду для себе у вигляді грошових коштів, вимушено отриманих останнім від організованого браконьєрського вилову окремими особами рибних ресурсів, за невжиття, використовуючи надане йому службове становище, відносно ОСОБА_8 заходів щодо його звільнення із займаної посади, за наступних обставин.

Так, відповідно до п. 1.5 Положення про природоохоронне науково-дослідне відділення Нижньодністровського національного природного парку, затвердженого 30.12.2020 директором Нижньодністровського національного природного парку, вказане відділення очолює начальник, який безпосередньо підпорядкований начальнику відділу державної охорони природно-заповідного фонду.

Згідно п. 1.1 посадової інструкції майстра з охорони природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку, майстер з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення призначається на посаду та звільняється з посади наказом директора Нижньодністровського національного природного парку і безпосередньо підпорядковується начальнику та заступнику начальника відділення.

Відповідно до п.п. 2.1, 2.8, 2.9 вказаної інструкції, майстер з охорони природоохоронного науково-дослідного відділення здійснює контроль за додержанням режиму території Парку; вживає заходи щодо виявлення та припинення порушень в галузі охорони території та об`єктів природно-заповідного фонду, раціонального використання природних ресурсів; самостійно складає протоколи про адміністративні правопорушення.

Під час проведення досудового розслідування установлено, що начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , з метою особистого незаконного збагачення, пов`язаного з вимаганням та отриманням неправомірної вигоди, використовуючи своє службове становище, на початку лютого 2021 року, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено, у категоричній формі виказав вимогу майстрам з охорони природи природоохоронних науково-дослідних відділень Нижньодністровського національного природного парку, серед яких був присутній майстер з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_8 , щодо організації ними на ввірених їм ділянках контрольованого браконьєрського вилову водних біоресурсів на човнах за допомогою рибальських сітей. При цьому, частину грошових коштів, отриманих за таку незаконну діяльність від рибалок, необхідно передавати йому.

Крім того, ОСОБА_5 було доведено до відому майстрів, що у разі виявлення ними випадкових фактів браконьєрського лову водних біоресурсів сторонніми особами, необхідно організовувати схему з отримання від таких осіб неправомірної вигоди грошових коштів, частину яких також у подальшому необхідно передавити йому. Таким чином, кожен майстер за результатами дії вищевказаної вимушено-організованої ними протиправної схеми, у порушенні загального та спеціального порядків використання природних ресурсів на території Парку, повинен збирати та передавати керівництву Парку, зокрема ОСОБА_5 , грошові кошти у розмірі 10 000 гривень за тиждень незаконного лову таких рибних ресурсів на території Нижньодністровського національного природного парку.

Водночас, начальником відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 було зазначено, що у випадку їх відмови від участі у вказаній протиправній злочинній схемі, керівництвом Нижньодністровського національного природного парку за штучно створенні ними підставами, під виглядом неналежного, начебто, виконання своїх службових обов`язків, будуть застосуватися до останніх різного роду заходи дисциплінарного впливу, зокрема дисциплінарне звільнення.

На висунуту вимогу майстер з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_8 , усвідомлюючи, що у разі невиконання ним злочинних вимог ОСОБА_5 , як службової особи, яка займає одну із керівних посад у Нижньодністровському національному природному парку, можуть настати для нього негативні наслідки у вигляді дисциплінарного впливу та можливого звільнення, змушений був погодитись. При цьому, розуміючи незаконність вимог та протиправність дій ОСОБА_5 , ОСОБА_8 при першій можливості 17.02.2021, з метою викриття та припинення злочинної діяльності вказаної службової особи, звернувся до правоохоронних органів. Після чого подальші дії, які ОСОБА_8 вчиняв за зазначеним фактом та за вказаними обставинами, здійснювалися під оперативним контролем правоохоронних органів, передбаченим КПК України та ЗУ «Про оперативно-розшукову діяльність».

Відтак, 29.03.2021, більш точний час досудовим розслідуванням встановити не представилось можливими, у Нижньодністровському національному природному парку був звітний день. В процесі робочого дня ОСОБА_8 , діючи у цей момент вже під оперативним контролем правоохоронних органів, вийшов на вулицю перед офісом № 2 Нижньодністровського національного природного парку, який розташований по вул. Богачова, 99 у смт. Маяки Біляївського району Одеської області, де зустрівся з начальником відділу державної охорони природно-заповідного фонду ОСОБА_5 . Під час розмови, ОСОБА_5 в ході спілкування із ОСОБА_8 з метою реалізації попередньо виказаної ним протиправної вимоги щодо організації та дії злочинної схеми з особистого незаконного його збагачення, повідомив останньому про необхідність контролювання кількості човнів, що здійснюють вилови риби та зобов`язав доповідати йому про їх кількість, місцезнаходження, кількість сіток, які рибалки використовують для браконьєрського вилову на території Парку. Під час подальшого спілкування, начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду ОСОБА_5 , усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою особистого незаконного збагачення, використовуючи своє службове становище, наказав ОСОБА_8 про необхідність збирання з одного моторного човна, який здійснює браконьєрський вилов риби, фіксованої суми грошових коштів у розмірі 3000 гривень за тиждень, а з одного човна на веслах, який здійснює незаконний вилов риби, отримувати грошові кошти у розмірі 2000 гривень за тиждень, тим самим свідомо та умисно спонукав останнього на вчинення у свою чергу злочину.

В подальшому, 09.04.2021, точний час досудовим розслідуванням не встановлено, на мобільний телефон майстра з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення ОСОБА_8 , використовуючи додаток мессенджер «WhatsApp» зі свого мобільного телефону зателефонував ОСОБА_5 , та надав йому вказівку на придбання 50 (п`ятдесят) літрів палива для заправки катеру з отриманих ОСОБА_8 коштів за тиждень від проведеної за його вимогою злочинної діяльності раніше обговореної незаконної схеми браконьєрського вилову риби, які він повинен також передати йому.

Надалі, 09.04.2021, приблизно о 10:50 год., майстер з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_8 , діючи під оперативним контролем правоохоронних органів у передбаченому КПК України та ЗУ «Про оперативно-розшукову діяльність» порядку, на вимогу начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , зустрівся з останнім під час робочого дня у смт. Маяки Біляївського району Одеської області, точне місце в ході розслідування наразі ідентифікувати не представилось можливим. В ході спілкування, ОСОБА_5 , діючи умисно, переслідуючи мету отримати попередньо виказану ним неправомірну вигоду, почав розпитувати ОСОБА_8 про деталі та результати проведеної ним за тиждень раніше обговореної незаконної схеми по збору грошових коштів за незаконний вилов біоресурсів на території Парку. Хвилюючись за свою роботу, під загрозою звільнення, на вказане під оперативним контролем правоохоронців свідок ОСОБА_8 пояснив, що вилов, як напередодні узгоджувалось із ОСОБА_5 , здійснювали п`ять човнів на веслах, з кожного з яких отримано 2000 гривень, усього 10 000 грн гривень за незаконний вилов рибних ресурсів. При цьому, вказану суму грошових коштів свідком ОСОБА_8 , з метою викриття протиправних дій начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , отримано під час проведення відповідних слідчих (розшукових) дій від працівників УСБУ в Одеській області. Крім цього, ОСОБА_8 з вищевказаних отриманих грошових коштів на вимогу ОСОБА_5 до їх зустрічі було придбано 50 літрів палива для заправки катеру.

Під час подальшої розмови, начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , який будучи службовою особою, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою особистого незаконного збагачення, використовуючи своє службове становище отримав від ОСОБА_8 грошові кошти у розмірі 8500 гривень та придбані талони на 50 літрів палива за 1394,50 гривень. Водночас, з вказаної суми ОСОБА_5 відрахував та передав частину грошових коштів у розмірі 30 %, що склало 3000 гривень, ОСОБА_8 , як його частину за участь у злочинній діяльності вищевказаної протиправної схеми по збору грошей з рибалок за незаконний вилов рибних ресурсів.

В подальшому, після отримання неправомірної вигоди під час розмови ОСОБА_5 наказав ОСОБА_8 , щоб останній обов`язково у подальшому продовжував вищевказані протиправні дії за налагодженою злочинною схемою, все контролював та доповідав йому про її результати.

У подальшому, ОСОБА_5 , 24.09.2021, точний час досудовим розслідуванням наразі не встановлено, прибув до офісу № 2 Нижньодністровського національного природного парку, який розташований по вул. Богачова, 99 у смт. Маяки Біляївського району Одеської області, де на подвір`ї зустрівся з ОСОБА_8 , тапід час спілкування, дотримуючись раніше обумовленої протиправної злочинної схеми, почав розпитувати останнього щодо здійснення рибальського видобутку рибних ресурсів на території Нижньодністровського національного природного парку за останній час, яка кількість човнів та чи збирав останній, як попередньо вимагалось, грошові кошти з рибалок за таку незаконну діяльність. На вказане ОСОБА_8 повідомив, що браконьєрський вилов риби здійснювався 5 весловими човнами протягом 2 тижнів, але грошові кошти не збирались, так як ОСОБА_5 не було на місці, та відповідної команди на це від нього не надходило.

Під час подальшого спілкування, начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , будучи службовою особою, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою особистого незаконного збагачення, використовуючи своє службове становище начальника структурного підрозділу служби державної охорони природно-заповідного фонду України, виказав ОСОБА_8 вимогу про необхідність збору грошових коштів у розмірі визначеної ним 29.03.2021 фіксованої суми з вищевказаних рибалок за 2 тижні браконьєрського лову рибних ресурсів.

У подальшому, цього ж дня, точний час наразі встановити не представилось можливим, ОСОБА_5 , використовуючи додаток месседжер «WhatsApp» зі свого мобільного телефону на мобільний телефон ОСОБА_8 переслав фото банківської картки «Ощадбанк», зазначаючи про належність йому цієї картки, із вимогою переслати зібранні останнім грошові кошти на номер цієї картки.

Надалі, 04.10.2021, майстер з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_8 , турбуючись за свою роботу, під загрозою звільнення у разі відмови від здійснення злочинних наказів, та відповідно до попередньо обумовленої лінії поведінки з працівниками правоохоронних органів з метою викриття злочинної діяльності ОСОБА_5 , під оперативним контролем правоохоронців з належного йому номера мобільного телефону за допомогою додатку месседжера «WhatsApp» зателефонував на мобільний телефон ОСОБА_9 , та повідомив про готовність перевести на вищевказаний номер банківської картки грошові кошти у розмірі 20000 грн. за 2 тижні з 5 човнів із розрахунку 2000 грн. з 1 човна за 1 тиждень браконьєрського вилову рибних ресурсів на території Нижньодністровського національного природного парку. На вказане ОСОБА_9 повідомив, про можливість залишення ОСОБА_8 собі частину грошових коштів у розмірі 30 %, що склало 6000 грн. від загальної суми, як його частина за участь у злочинній діяльності по збору грошей з рибалок за незаконний вилов рибних ресурсів на території Парку. Після чого, у цей ж день, ОСОБА_8 за вказівкою ОСОБА_5 , за допомогою банківського терміналу «Ощадбанк», розташованого за адресою: вул. Мала Арнаутська, 66 у м. Одесі, о 12:45 год. було переведено на банківський картковий рахунок останнього 4 транзакціями, з яких 3 транзакції по 4000 грн. та однією транзакцією у 2000 грн., грошові кошти у розмірі 14000 грн., із зняттям комісії за банківську операцію у розмірі 70 грн., що склало остаточну суму, яка надійшла на картку 13930 грн.

При цьому, вказану суму грошових коштів свідком ОСОБА_8 , з метою викриття протиправних дій начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , отримано під час проведення відповідних слідчих (розшукових) дій від працівників УСБУ в Одеській області.

Таким чином, начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_5 , усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою особистого незаконного збагачення, використовуючи своє службове становище вимагав та отримав від майстра з охорони природи природоохоронного науково-дослідного відділення Нижньодністровського національного природного парку ОСОБА_8 неправомірну вигоду, разом з талонами на 50 літрів палива на загальну суму 19430 грн, на загальну суму 20824,50 грн.

У кримінальному провадженні ОСОБА_5 05 жовтня 2021 року повідомлено про підозру за ч. 3 ст. 368 КК України

Сторона обвинувачення звертається з клопотанням, обґрунтовуючи його тим, що підозрюваний ОСОБА_5 на даний час займає керівну посаду -начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку та у зв`язку із перебуванням саме на цій посаді він підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення.

З метою всебічного повного і неупередженого дослідження обставин кримінального провадження є необхідність у проведенні слідчих дій за участі інших службових осіб Нижньодністровського національного природного парку. Однак, подальше перебування ОСОБА_5 на займаній посаді надасть йому можливість спілкуватись з іншими службовими особами, внаслідок чого останні зможуть сприяти підозрюваному в уникненні від кримінальної відповідальності за інкриміноване кримінальне правопорушення. Також, він матиме змогу довести до своїх колег обставини кримінального провадження, які стали йому відомі при залученні до проведення слідчих дій, з метою впливу на їх покази.

Також, ОСОБА_5 , використовуючи своє службове положення та авторитет, перебуваючи на зазначеній посаді може здійснювати вплив на інших працівників Нижньодністровського національного природного парку, які є у цьому кримінальному провадженні свідками, а також на тих, які у майбутньому будуть встановленні, та яким може бути що-небудь відомо про обставини вчинення ним кримінального правопорушення, що в свою чергу негативно відобразиться на показаннях цих свідків у цьому провадженні, а також схилити інших службових осіб, зокрема які також займають керівні посади у Парку до здійснення впливу на свідків у кримінальному провадженні, з метою уникнення відповідальності.

Так, ОСОБА_5 , будучи службовою особою, має право доступу до службових документів вищезазначеного органу, а тому може знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення.

При цьому, саме перебування на посаді начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку,в силу можливості приймати рішення в межах наданих йому службових повноважень, сприяло вчиненню підозрюваним ОСОБА_5 кримінального правопорушення.

За рахунок займаної посади та реалізації своїх повноважень підозрюваний ОСОБА_5 має стійкі постійні зв`язки з іншими структурними підрозділами Нижньодністровського національного природного парку, правоохоронними органами, органами державної влади, місцевими жителями м. Одеси та Одеської області, що з використанням цих зв`язків дає змогу йому незаконно впливати на свідків у даному кримінальному провадженні, які викривають його у вчиненні злочину.

Крім того, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку, може продовжити злочинну діяльність, перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, та ураховуючи, що кримінальне правопорушення, у вчиненні якого він підозрюється пов`язане із виконанням ним службових обов`язків, необхідно відсторонити вказану службову особу від займаної посади.

В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав у повному обсязі та просив задовольнити.

Захисник підозрюваного в судовому засіданні заперечував проти задоволення клопотання та просив відмовити, надавши письмові заперечення на клопотання, та зазначив, що підозра необґрунтована, між ОСОБА_8 та ОСОБА_5 мали місце цивільно-правові відносини із запозичення грошових коштів, жодних дій із вимагання неправомірної вигоди ОСОБА_5 не вчиняв, докази цього у матеріалах провадження відсутні. Крім того, викладені у клопотанні підстави для відсторонення ОСОБА_5 від посади є необґрунтованими, надуманими та такими, що фактично не можуть мати місце з урахуванням специфіки інкримінованого йому правопорушення.

Підозрюваний в судовому засіданні підтримав думку захисника.

Дослідивши клопотання та долучені в його обґрунтування матеріали, заслухавши думку учасників судового засідання, слідчий суддя приходить до наступного переконання.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину, і незалежно від тяжкості злочину - щодо особи, яка є службовою особою правоохоронного органу.

Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 157 КПК України, слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Згідно ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції», особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.

Як вбачається з матеріалів клопотання, 05.10.2021 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, за кваліфікуючими ознаками: одержання службовою особою неправомірної вигоди для себе за невчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду будь-якої дії з використанням наданої їй службового становища, поєднане з вимаганням неправомірної вигоди.

Обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, підтверджується: протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 25.02.2021 року, протоколом добровільної видачі грошових коштів від 09.04.2021 року, протоколом огляду та вручення грошових коштів від 06.04.2021 із ксерокопіями грошових купюр; протоколами про результати проведення негласних слідчих (розшукових) дій від 23.04.2021 року, протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 27.09.2021 року, протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 16.06.2021 року, посадовими інструкціями, протоколом допиту свідка ОСОБА_10 від 02.09.2021 року, протоколом затримання особи, підозрюваної у вчиненні злочину від 04.10.2021 року, протоколом допиту свідка ОСОБА_11 від 04.10.2021 року, протоколом допиту свідка ОСОБА_12 від 04.10.2021 року, протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 05.10.2021 року, протоколом огляду від 05.10.2021 року, та іншими матеріалами клопотання в сукупності.

Зважаючи на дані, які містяться в наданих слідчому судді матеріалах, а також приймаючи до уваги п. 175 рішення ЄСПЛ у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» від 21.07.2011 року, згідно якого термін «обґрунтована підозра» означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення, слідчий суддя вважає доведеним у судовому засіданні прокурором наявність обґрунтованої підозри за фактом вчинення ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

Беручи до уваги те, що ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, слідчий суддя приходить до переконання про наявність правових підстав для застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від посади.

Так, слідчий суддя враховує обґрунтованість підозри у вчиненні підозрюваним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, кваліфікуючі ознаки даного діяння, а саме можливе вчинення кримінального правопорушення з використанням службового становища, поєднане з одержанням неправомірної вигоди, слідчий суддя приходить до переконання, що підозрюваний, займаючи посаду начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку, має доступ до службових кабінетів установи, документів, а також електронних носіїв інформації, що можуть містити відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, у зв`язку з чим наявний ризик у вигляді можливого знищення, приховання або спотворення речей та документів, які мають значення для досудового розслідування та можуть бути використані як докази в рамках даного кримінального провадження.

Крім того, слідчий суддя враховує, що в рамках даного кримінального провадження наявні особи свідків, на показання яких сторона обвинувачення на теперішній час посилається в обґрунтування існування в рамках даного кримінального провадження обґрунтованої підозри за фактом можливого вчинення ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, у зв`язку з чим, слідчий суддя приходить до переконання про наявність ризику у вигляді можливого незаконного впливу підозрюваного на свідків, які працюють у Нижньодністровському національному природному парку, зокрема, тих, які безпосередньо підпорядковуються ОСОБА_5 , та можуть повідомити важливі обставини вчинення кримінального правопорушення.

Слідчий суддя також звертає увагу на те, що КПК встановлює наступну процедуру отримання показань від осіб, які є свідками у кримінальному провадженні, а саме, спочатку на стадії досудового розслідування показання отримуються шляхом допиту слідчим чи прокурором, а після направлення обвинувального акта до суду на стадії судового розгляду - усно шляхом допиту особи в судовому засіданні (частини 1, 2 ст. 23, ст. 224 КПК). Суд може обґрунтовувати свої висновки лише на показаннях, які він безпосередньо сприймав під час судового засідання або отриманих у порядку, передбаченому ст. 225 КПК, тобто допитаних на стадії досудового розслідування слідчим суддею. Суд не вправі обґрунтовувати судові рішення показаннями, наданими слідчому, прокурору, або посилатися на них (ч. 4 ст. 95 КПК).

Слідчий суддя вважає також доведеним в судовому засіданні, з огляду на обставини вчинення кримінального правопорушення та обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованого йому кримінального правопорушення, що саме займана ним посада сприяла можливому вчиненню останнім кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

З урахуванням викладеного, вбачається наявність достатніх підстав вважати, що для запобігання протиправній поведінці підозрюваного, який, перебуваючи на посаді, може спотворити, знищити або приховати докази, які мають значення для досудового розслідування, впливати на свідків, існує необхідність в застосуванні заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення ОСОБА_5 від займаної посади, слідчий суддя приходить до переконання, що клопотання сторони обвинувачення є обґрунтованим, а тому підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 131, 132, 154-157, слідчий суддя, -

УХВАЛИВ:

Клопотання старшого слідчого другого слідчого відділу (з дислокацією у м. Одесі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Миколаєві, ОСОБА_6 , яке погоджене прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в рамках кримінального провадження №42021160000000077 від 18.02.2021 року задовольнити.

Тимчасово відсторонитипідозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади начальника відділу державної охорони природно-заповідного фонду Нижньодністровського національного природного парку строком до 05.12.2021 року, в межах строку досудового розслідування.

Ухвала слідчого судді підлягає негайному виконанню після її проголошення.

Копію ухвали вручити прокурору відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 для виконання, та направити до Нижньодністровського національного природного парку.

Апеляційна скарга, на ухвалу слідчого судді може бути подана протягом п`яти днів з дня її проголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудКиївський районний суд м. Одеси
Дата ухвалення рішення07.10.2021
Оприлюднено01.02.2023
Номер документу100291631
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —947/29204/21

Ухвала від 24.12.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 24.12.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 24.12.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 01.12.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 01.12.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 08.11.2021

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 08.11.2021

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Котелевський Р. І.

Ухвала від 12.10.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 12.10.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

Ухвала від 07.10.2021

Кримінальне

Київський районний суд м. Одеси

Федулеєва Ю. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні