Рішення
від 11.10.2021 по справі 300/2536/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" жовтня 2021 р. справа № 300/2536/21

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Главач І.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №002325/0713 та №002326/0713 від 21.04.2021, рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно не нарахованого єдиного внеску №002328/0713 від 21.04.2021 та вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-002327/0713 від 21.04.2021, -

ВСТАНОВИВ:

31.05.2021 ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №002325/0713 та №002326/0713 від 21.04.2021, рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно не нарахованого єдиного внеску №002328/0713 від 21.04.2021 та вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ф-002327/0713 від 21.04.2021.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач, за результатами проведеної документальної перевірки позивача за період з 01.01.2017 по 02.04.2019, безпідставно дійшов висновку про завищення нею витрат, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування податком на доходи фізичних осіб, на суму 137 177,27 грн., оскільки такі витрати документально не підтверджені. Перевіркою встановлено, що платником податків, внаслідок допущеного порушення по правильності визначення валових доходів та валових витрат, занижено чистий оподатковуваний дохід за 2017-2019 роки на суму 137 177,27 грн., який є базою оподаткування податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування. Наведене слугувало підставою для винесення податковим органом оскаржуваних рішень.

Ухвалою суду від 07.06.2021 відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

29.06.2021 відповідач подав суду відзив на позовну заяву із викладом заперечень щодо наведених позивачем обставин та правових підстав позову, з якими відповідач не погоджується, із посиланням у ньому на відповідні норми права та твердження. Просив у задоволенні позову відмовити (а.с.118-126).

Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.

13.11.1996 Коломийською районною державною адміністрацією здійснено державну реєстрацію ОСОБА_1 (реєстраційний номер ОКПП НОМЕР_1 ) як фізичної особи-підприємця, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за №2 121 005 0003 011628. Види економічної діяльності: 47.11 роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

13.11.1996 платник податків - фізична особа ОСОБА_1 взята на облік Коломийською ДПІ НУ ДПС в Івано-Франківській області, перебуває на загальній системі оподаткування (а.с.6).

У період з 11.12.2020 до 17.12.2020 посадовою особою Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на підставі наказу №1616 від 11.12.2020 та направлення №516 від 11.12.2020 проведено документальну позапланову виїзну перевірку платника податків - фізичної особи ОСОБА_1 щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, а також дотримання вимог валютного та іншого законодавства, дотримання роботодавцем законодавства щодо трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками за період з 01.01.2017 по 02.04.2019 та правильності нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування за період з 05.12.2016 по 02.04.2019, за результатами якої складено акт за №5647/09-19-07-13/ НОМЕР_1 від 24.12.2020.

У даному акті від 24.12.2020 зафіксовані наступні порушення, зокрема,:

- підпункту 49.18.5 пункту 49.18 статті 49, пункту 179.1 статті 179 Податкового кодексу України, а саме встановлено факт несвоєчасного подання декларації про майновий стан за 2019 рік;

- статті 164, пунктів 177.1, 177.2, 177.4 статті 177 Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження платником податків ОСОБА_1 суми податку на доходи фізичних осіб, яка підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за період з 01.01.2017 по 02.04.2019 в сумі 24 691,91 грн.;

- підпунктів 1.4, 1.5 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ, підпункту 164.1.3 пункту 164.1 статті 164, пунктів 177.1, 177.2, 177.4 статті 177 Податкового кодексу України, в результаті чого недоутримано та не перераховано до бюджету військового збору з чистого оподатковуваного доходу від здійснення підприємницької діяльності, який підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за період з 01.01.2017 по 02.04.2019 у сумі 2 057,66 грн.;

- частини 4 статті 4, частин 2, 5 статті 7, частини 6 статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування" із змінами і доповненнями, в результаті чого занижено суму єдиного внеску із суми нарахованого чистого оподатковуваного доходу за період 05.12.2016 по 02.04.2019 на суму 30 179,00 грн., в тому числі за 2016 рік на суму 3 797,64 грн., за 2017 рік на суму 12 898,16 грн., за 2018 рік на суму 13 814,96 грн., за 2019 рік на суму 3 465,88 грн.;

- пункту 4 частини 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування" із змінами і доповненнями, неподання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування за 2016 рік та несвоєчасне подання такого звіту за 2018 рік;

- пункту 1.2 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" із змінами і доповненнями, пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України, обсяг не проведених готівкових коштів через реєстратора розрахункових операцій за 2017-2019 роки становить - 42 398,07 грн. (2017 рік - 26 861,49 грн., 2018 рік - 14 401,18 грн., 2019 рік - 1 135,40 грн.);

- пункту 44.1, 44.3 статті 44, пункту 85.8 статті 85, пункту 176.1 статті 176, пункту 177.10 статті 177 Податкового кодексу України та Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи-підприємці, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність , затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України № 481 від 16.09.2013 , зареєстрованого Міністерством юстиції України за №1686/24218 від 01.10.2013, а саме не ведення платником податків Книги обліку доходів і витрат та не проведення первинних документів (а.с.5-22).

На підставі вищевказаного акту перевірки від 24.12.2020, відповідач виніс, зокрема,:

- податкові повідомлення-рішення № 00426/0713 та №000428/0713 від 29.01.2021, згідно яких платнику податку - фізичній особі ОСОБА_1 збільшено суму грошового зобов?язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на 30 864,89 грн. та за платежем військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на суму 2 572,08 грн. (а.с.24, 25);

- податкові повідомлення-рішення № 00433/0713 та №000430/0713 від 29.01.2021, згідно яких до платника податку - фізичної особи ОСОБА_1 застосовано штрафні санкції за у сумі 4 239,81 грн. - за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій, та у сумі 1 020,00 грн. - за не ведення Книги обліку доходів і витрат та не надання первинних документів (а.с.28, 29);

- вимогу №Ф-000431/0713 від 29.01.2021 про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування у сумі 30 179,00 грн. (а.с.30);

- рішення №00432/0713 та №00443/0713 від 29.01.2021, якими до ОСОБА_1 застосовано штрафні санкції у сумі 9 996,92 грн. за донарахування відповідним органом доходів і зборів своєчасно не нарахованого єдиного внеску у сумі 30 179,00 грн., а також застосовано штрафні санкції у сумі 1 020,00 грн. за неподання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування за 2016 рік, несвоєчасне подання такого звіту за 2018 рік (а.с.26, 27).

Не погоджуючись із вказаними податковими повідомленнями-рішеннями №00426/0713, №00427/0713, №000428/0713, №000430/0713, №000433/0713 від 29.01.2021, вимогою про сплату боргу (недоїмки) №Ф-000431/0713 від 29.01.2021, рішеннями №00431/0713 та №00432/0713 від 29.01.2021, позивач оскаржила їх в адміністративному порядку (а.с.31).

14.04.2021 Державна податкова служба України, за результатами розгляду скарги позивача, листом від №2416/М/99-00-06-02-01-09 скасувала та відкликала рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області №00431/0713 та №00432/0713 від 29.01.2021, а також вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-000431/0713 від 29.01.2021 з підстав їх винесення не за встановленою формою, а скаргу платника податків у цій частині задовольнила. При цьому, Державна податкова служба України зобов?язала ГУ ДПС в Івано-Франківській області сформувати і направити нову вимогу, а також винести і направити нові рішення згідно вимог чинного законодавства (а.с.32-33).

Також, рішенням Державної податкової служби України від 20.04.2021 за №2621/М/00-00-06-01-04-09 скаргу платника податку - фізичної особи задоволено частково:

- залишено без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області №000427/0713;

- скасовано податкове повідомлення-рішення №000433/0713 від 29.01.2021;

- скасовано податкове повідомлення-рішення №000428/0713 від 29.01.2021 в частині штрафних санкцій з військового збору у розмірі 308,65 грн. та №000426/0713 від 29.09.2021 в частині штрафних санкцій по податку на доходи фізичних осіб у розмірі 3 703,79 грн., в іншій частині зазначені рішення залишені без змін (а.с.34-37).

ГУ ДПС в Івано-Франківській області на підставі акта перевірки від 24.12.2020 та рішень Державної податкової служби України від 14.04.2021 за №2416/М/99-00-06-02-01-09 та від 20.04.2021 за №2621/М/00-00-06-01-04-09 виніс:

- податкові повідомлення-рішення № 002325/0713 та №002326/0713 від 21.04.2021, згідно яких платнику податку - фізичній особі ОСОБА_1 збільшено суму грошового зобов?язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на 27 161,10 грн. та за платежем військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, на суму 2 063,43 грн. (а.с.38, 39);

- вимогу №Ф-002327/0713 від 21.04.2021 про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування у сумі 30 179,00 грн. (а.с.42);

- рішення №002331/0713 та №002328/0713 від 21.04.2021, якими до ОСОБА_1 застосовано штрафні санкції у сумі 9 996,92 грн. за донарахування відповідним органом доходів і зборів своєчасно не нарахованого єдиного внеску у сумі 30 179,00 грн., а також застосовано штрафні санкції у сумі 1 020,00 грн. за неподання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування за 2016 рік, несвоєчасне подання такого звіту за 2018 рік (а.с.40, 41).

Позивач, не погоджуючись із податковими повідомленнями-рішеннями №002325/0713 та №002326/0713 від 21.04.2021, вимогою про сплату боргу (недоїмки) №Ф-002327/0713 від 21.04.2021 та рішенням про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно не нарахованого єдиного внеску №002328/0713 від 21.04.2021, звернулася з даним позовом до суду.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 9.1.2 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України до загальнодержавних податків належить податок на доходи фізичних осіб.

Податок на доходи фізичних осіб визначає розділ IV Податкового кодексу України, підпунктом 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 якого встановлено, що платником податку на доходи фізичних осіб, серед інших, є фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

Відповідно до пункту 164.1 статті 164 Податкового кодексу України, базою оподаткування для доходів, отриманих від провадження господарської або незалежної професійної діяльності, є чистий річний оподатковуваний дохід, який визначається відповідно до пункту 177.2 статті 177 та пункту 178.3 статті 178 цього Кодексу.

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування врегульовано статтею 177 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 177.1 статті 177 Податкового кодексу України доходи фізичних осіб - підприємців, отримані протягом календарного року від провадження господарської діяльності, оподатковуються за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу, яка становить 18 відсотків бази оподаткування.

Об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця (пункт 177.2 статті 177 Податкового кодексу України).

Судом встановлено, що підставою для визначення платнику податків - фізичній особі ОСОБА_1 грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб слугував висновок відповідача про те, що позивачем до складу витрат, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування податком на доходи фізичних осіб включено витрати у сумі 137 177,27 грн., які документально не підтверджені. Перевіркою встановлено, що платником податків, внаслідок допущеного порушення по правильності визначення валових доходів та валових витрат, занижено чистий оподатковуваний дохід за 2017-2019 роки на суму 137 177,27 грн., а саме на 58 628,00 грн. у 2017 році, на 62 795,27 грн. - у 208 році; на 15 754,00 грн. - у 2019 році. Наведене у свою чергу призвело до заниження суми податку на доходи фізичних осіб на суму 24 691,91 грн. (18% від 137 177,27 грн.).

Пунктом 177.4 статті 177 Податкового кодексу України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать:

витрати, до складу яких включається вартість сировини, матеріалів, товарів, що утворюють основу для виготовлення (продажу) продукції або товарів (надання робіт, послуг), купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запасних частин, тари й тарних матеріалів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат (підпункт 177.4.1);

витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на оплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, послуг), витрати на оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі, встановлена за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги, які звільняються від оподаткування згідно з нормами цього розділу);

обов`язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов`язкове страхування життя або здоров`я працівників у випадках, передбачених законодавством (підпункт 177.4.2); суми податків, зборів, які пов`язані з проведенням господарської діяльності такої фізичної особи - підприємця (крім податку на додану вартість для фізичної особи - підприємця, зареєстрованого як платник податку на додану вартість, та акцизного податку, податку на доходи фізичних осіб з доходу від господарської діяльності, податку на майно);

суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом; платежі, сплачені за одержання ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності фізичною особою - підприємцем, одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, які пов`язані з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця (підпункт 177.4.3);

інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов`язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1-177.4.3 цього пункту, до яких відносяться витрати на відрядження найманих працівників, на послуги зв`язку, реклами, плати за розрахунково-касове обслуговування, на оплату оренди, ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності, на транспортування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов`язані з транспортуванням продукції (товарів), вартість придбаних послуг, прямо пов`язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (підпункт 177.4.4).

Відповідно до підпункту 177.4.5 пункту 177.4 статті 177 Податкового кодексу України не включаються до складу витрат підприємця: витрати, не пов`язані з провадженням господарської діяльності такою фізичною особою - підприємцем (абзац 2); документально не підтверджені витрати (абзац 5).

Таким чином, витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на доходи фізичною особою - підприємців мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.

Водночас за відсутності факту придбання товарів чи послуг або в разі, якщо придбані товари чи послуги не призначені для використання у господарській діяльності платника податку відповідні суми не можуть включатися до складу витрат для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб.

Позивач у позовній заяві зазначила, що нею, як під час проведення перевірки, так і при поданні заперечення до акту перевірки від 24.12.2020 та скарги на податкові повідомлення-рішення від 29.01.2021, надано контролюючому копії первинних документів, які свідчать про понесені витрати, пов?язані із здійсненням господарської діяльності, зокрема, витрати на придбання товарів у контрагентів-постачальників: ТзОВ "Прикарпатський торговий дім" (код ЄДРПОУ 23801375), ТзОВ "Тедіс Україна" (код ЄДРПОУ 30622532), ТзОВ "Торговий дім "Львівська тютюнова фабрика" (код ЄДРПОУ 36929041), ТзОВ "ТС Плюс" (код ЄДРПОУ 36462680), ТзОВ "Баядера Логістик" (код ЄДРПОУ 35871504), ПАТ "Дятківці" (код ЄДРПОУ 13640534), ТзОВ "Екопродвін" (код ЄДРПОУ 39801514) впродовж 2017-2019 років. Придбані у вказаних контрагентів алкогольні напої та тютюнові вироби оплачені позивачем у повному обсязі та в подальшому реалізовані нею у власному магазині.

З цього приводу судом встановлено, що фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 впродовж 2017 року придбано у ТзОВ "Прикарпатський торговий дім" (код ЄДРПОУ 23801375) алкогольні напої на загальну суму 15 318,47 грн. (в т.ч. ПДВ), впродовж 2018 року - на загальну суму 5 878,48 грн., що підтверджується наявними у матеріалах справи належним чином засвідченими копіями видаткових накладних №FK-00009867 від 18.01.2017, №FK-00020063 від 31.01.2017, №FK-00020345 від 31.01.2017, №FK-00036970 від 22.02.2017, №FK-00037360 від 22.02.2017, №FK-00042603 від 28.02.2017, №FK-00042604 від 28.02.2017, №FK-00092498 від 03.05.2017, №FK-00104859 від 17.05.2017, №FK-00115715 від 30.05.2017, №FK-00161215 від 18.07.2017, №FK-00176219 від 02.08.2017, №FK-00205343 від 06.08.2018, №FK-00020617 від 30.01.2018, №FK-00135391 від 20.06.2018, №FK-00191346 від 22.08.2018, №FK-00204815 від 06.09.2018, №FK-00223478 від 27.09.2018 (а.с.43-62, 101-105)

Позивачем впродовж 2017 року згідно видаткових накладних придбано у контрагента ТзОВ "Тедіс Україна" (код ЄДРПОУ 30622532) з метою подальшої реалізації тютюнові вироби на загальну суму 20 466,88 грн. (в т.ч.ПДВ), впродовж 2018 року - на загальну суму 52 640,41 грн. (в т.ч. ПДВ), впродовж 2019 року - на загальну суму 8 707,01 грн. (в т.ч. ПДВ), що підтверджується наявними у матеріалах справи належним чином засвідченими копіями видаткових накладних №ФР17-000003762 від 12.01.2017, №ФР17-000035454 від 06.04.2017, №ФР17-000044039 від 20.04.2017, №ФР17-000065037 від 22.06.2017, №ФР17-000133886 від 14.12.2017, №ФР18-000000589 від 04.01.2018, №ФР18-000014115 від 08.02.2018, №ФР18-000029847 від 22.03.2018, №ФР18-000037517 від 12.04.2018, №ФР18-000048450 від 10.05.2018, №ФР18-000069580 від 04.07.2018, №ФР18-000072203 від 12.07.2018, №ФР18-000117294 від 08.11.2018, №ФР18-000106856 від 11.10.2018, №ФР18-000127503 від 06.12.2018 (а.с.63-67, 86-95).

Згідно розхідної накладної №ТS-0025587 від 12.05.2017 позивачем придбано у ТзОВ "Торгова фірма "Стиль" (код ЄДРПОУ 38472641) алкогольні напої на суму 398,91 грн. (в т.ч. ПДВ) (а.с.56).

Згідно видаткової накладної №02-2506 від 12.05.2017 позивачем придбано у ТзОВ "Торговий дім "Львівська тютюнова фабрика" (код ЄДРПОУ 36929041) тютюнові вироби на суму 1 567,80 грн. (в т.ч. ПДВ) (а.с.68).

Згідно видаткових накладних №436041 від 25.02.2017, №588051 від 22.04.2017, № 731075 від 10.06.2017, №960087 від 26.08.2017, №1226755 та №1226743 від 18.11.2017 позивачем придбано у контрагента ТзОВ "ТС Плюс" (код ЄДРПОУ 36462680) алкогольні вироби на загальну суму 8 640,29 грн.(в т.ч. ПДВ) (а.с.69-73).

Згідно видаткових накладних №6846/6407 від 16.02.2017, №19315/18184 від 18.05.2017, №23684/22237 від 15.06.2017, №31333/29443 від 10.08.2017, №35663/33444 та №35673/33451 від 07.09.2017, №41795/39412 від 19.10.2017 позивачем придбано у контрагента ТзОВ "Баядера Логістик" (код ЄДРПОУ 35871504) алкогольні вироби на загальну суму 9 760,26 грн.(в т.ч. ПДВ); згідно видаткових накладних №22503/21716 від 05.02.2018, №28574/27323 від 30.08.2018 - на суму 2 702,52 грн. (в т.ч. ПДВ) та згідно видаткової накладної №5674/5249 від 16.03.2019 - на суму 1 341,00 грн. (в т.ч.ПДВ) (а.с.74-80, 96-97, 109).

Згідно видаткових накладних №5321 від 15.03.2017, №6894 від 01.04.2017, №24179 від 21.10.2017, №26749 від 25.11.2017 позивачем придбано у контрагента ПАТ "Дятківці" (код ЄДРПОУ 13640534) слабоалкогольні напої (пиво) на загальну суму 1 972,06 грн.(в т.ч. ПДВ) та згідно видаткових накладних №870 від 13.01.2018, №1747 від 27.01.2018, №2721 від 10.02.2018 - на загальну суму 1 166,44 грн. (а.с.81-84, 98-100).

Згідно видаткової накладної №170728/536 від 28.07.2017 позивачем придбано у ТзОВ "Екопродвін" (код ЄДРПОУ 39801514) слабоалкогольні напої (пиво) на загальну суму 117,24 грн. (в т.ч. ПДВ) (а.с.85).

Згідно видаткової накладної №ТД-0144567 від 23.11.2018 позивачем придбано у ТзОВ "ТД Регістр" (код ЄДРПОУ 40600838) слабоалкогольні напої на загальну суму 726,00 грн. (в т.ч. ПДВ) (а.с.106).

Згідно видаткової накладної №16147 від 21.02.2019 позивачем придбано у ТзОВ "Галичина-Табак" (код ЄДРПОУ 36497264) тютюнові вироби на загальну суму 5 826,60 грн. (в т.ч. ПДВ) (а.с.110).

Відповідно до інформації, що міститься на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основними видами економічної діяльності контрагентів-постачальників: ТзОВ "Прикарпатський торговий дім" (код ЄДРПОУ 23801375), ТзОВ "Тедіс Україна" (код ЄДРПОУ 30622532), ТзОВ "Торговий дім "Львівська тютюнова фабрика" (код ЄДРПОУ 36929041), ТзОВ "ТС Плюс" (код ЄДРПОУ 36462680), ТзОВ "Баядера Логістик" (код ЄДРПОУ 35871504), ПАТ "Дятківці" (код ЄДРПОУ 13640534), ТзОВ "Екопродвін" (код ЄДРПОУ 39801514), ТзОВ "ТД Регістр" (код ЄДРПОУ 40600838) є 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.34 Оптова торгівля напоями; 46.35 Оптова торгівля тютюновими виробами.

Із наявних видаткових накладних слідує, що позивач оплату за поставлений товар здійснювала за наслідками його реалізації, що підтверджується підписом уповноваженої особи контрагентів-постачальників на вказаних видаткових накладних.

Крім того, факт оплати придбаного позивачем товару підтверджується наявними у матеріалах справи копіями квитанцій №0ОСZ43306 від 12.12.2018, №0ОСZ442013 від 26.02.2019 (зворотня сторона а.с.95, 108).

Також, судом встановлено, що громадяни ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на виконання умов договору доручення від 24.03.2017, 19.05.2017, 14.07.2017, 22.09.2017 та від 22.12.2017, укладених з ОСОБА_1 , здійснювали внесення готівкових коштів на користь ТОВ "ТС Плюс" за придбану позивачем продукцію (а.с.69-73).

Таким чином, вказані видаткові накладні підтверджують факт придбання фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 впродовж 2017 року у вищевказаних контрагентів алкогольних напоїв та тютюнових виробів на загальну суму 58 241,91 грн., у 2018 році - на загальну суму 63 113,85 грн., у 2019 році - на загальну суму 15 874,61 грн. з метою їх подальшої реалізації у належних їй магазинах " ІНФОРМАЦІЯ_1 " та " ІНФОРМАЦІЯ_2 ", що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та АДРЕСА_2 . Наведене свідчить про використання позивачем придбаної продукції у своїй господарській діяльності.

При цьому, з акту перевірки від 24.12.2020 слідує, що у період 2017-2019 років у позивача були наявні ліцензії, видані ГУ ДФС в Івано-Франківській області на продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів. За період з 01.10.2017 по 02.04.2019 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 нараховано та сплачено акцизного податку в сумі 28 235,00 грн. (а.с.7, зворотна сторона а.с.18).

Суд також звертає увагу на те, що господарські операції між позивачем та вищевказаними контрагентами мали в часі триваючий характер, а факт придбання товару та понесення позивачем витрат пов`язаний із господарською діяльністю останньої.

За таких обставин, викладені в акті перевірки від 24.12.2020 висновки про відсутність первинних документів, які б підтверджували витрати платника податків на придбання у період з 01.10.2017 по 02.04.2019 товарно-матеріальних цінностей на загальну суму 137 177,27 грн. не відповідають дійсності.

Водночас, суд зазначає, що відповідач у відзиві на позовну заяву також не вказав підстави неприйняття ним до уваги вказаних видаткових накладних, які були долучені позивачем до заперечення на акт перевірки від 24.12.2020.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що позивачем правомірно включено до складу витрат витрати, понесені нею у зв`язку із придбанням у контрагентів-постачальників: ТзОВ "Прикарпатський торговий дім" (код ЄДРПОУ 23801375), ТзОВ "Тедіс Україна" (код ЄДРПОУ 30622532), ТзОВ "Торговий дім "Львівська тютюнова фабрика" (код ЄДРПОУ 36929041), ТзОВ "ТС Плюс" (код ЄДРПОУ 36462680), ТзОВ "Баядера Логістик" (код ЄДРПОУ 35871504), ПАТ "Дятківці" (код ЄДРПОУ 13640534), ТзОВ "Екопродвін" (код ЄДРПОУ 39801514), ТзОВ "ТД Регістр" (код ЄДРПОУ 40600838) впродовж 2017-2019 років алкогольних напоїв та тютюнових виробів на загальну суму 137 230,07 грн., що у свою чергу виключає заниження платником податків - фізичною особою ОСОБА_1 за вказаний період чистого оподатковуваного доходу на суму 137 177,27 грн. та, як наслідок, заниження суми податку на доходи фізичних осіб на 24 691,91 грн. (18% від 137 177,27 грн.).

Як наслідок, відповідачем протиправно збільшено платнику податків - фізичній особі ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб за період 2017-2019 років на 24 691,91 грн. та безпідставно накладено на даного платника податків штраф у розмірі 2 469,19 грн., а тому податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області № 002325/0713 від 21.04.2021 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Пунктом 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України встановлено, що платниками військового збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 цього Кодексу, яким визначено, що платником податку на доходи фізичних осіб, серед інших, є фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи (підпункт 1.1).

Об`єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу (підпункт 1.2).

Ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту (підпункт 1.3).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту (підпункт 1.4).

Відповідно до статті 163 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування резидента є: загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання); іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Згідно з пунктом 164.1 статті 164 Податкового кодексу України базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом (абзац 1).

Базою оподаткування для доходів, отриманих від провадження господарської або незалежної професійної діяльності, є чистий річний оподатковуваний дохід, який визначається відповідно до пункту 177.2 статті 177 та пункту 178.3 статті 178 цього Кодексу (абзац 4).

Підпунктом 164.1.3 пункту 164.1 статті 164 Податкового кодексу України встановлено, що загальний річний оподатковуваний дохід дорівнює сумі загальних місячних оподатковуваних доходів, іноземних доходів, отриманих протягом такого звітного податкового року, доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності згідно із статтею 177 цього Кодексу, та доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність згідно із статтею 178 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 164.3 статті 164 даного Кодексу при визначенні бази оподаткування враховуються всі доходи платника податку, отримані ним як у грошовій, так і негрошовій формах.

З наведеного слідує, що позивач у період з 01.01.2017 по 02.04.2019 (охоплений перевіркою), була платником військового збору, об`єктом оподаткування якого є чистий річний оподатковуваний дохід, що визначається як різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про правомірне включення позивачем до складу витрат витрати, понесені нею у зв`язку із придбанням впродовж 2017-2019 років у вищевказаних контрагентів-постачальників алкогольних напоїв та тютюнових виробів на загальну суму 137 230,07 грн., що виключає заниження платником податків за вказаний період чистого оподатковуваного доходу на суму 137 177,27 грн., у зв`язку з чим відсутні підстави для донарахування військового збору.

За таких обставин, відповідачем податковим повідомленням-рішенням №002326/0713 від 21.04.2021 протиправно збільшено суму податкового зобов`язання з військового збору на 2 057,66 грн. (1,5% від 137 177,27 грн.) та, як наслідок, нараховано штраф у сумі 205,77 грн., а тому дане податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Щодо зафіксованого в акті перевірки від 24.12.2020 порушення позивачем частини 4 статті 4, частин 2, 5 статті 7, частини 6 статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування", в результаті чого занижено суму єдиного внеску із суми нарахованого чистого оподатковуваного доходу за період 05.12.2016 по 02.04.2019 на суму 30 179,00 грн., в тому числі за 2016 рік на суму 3 797,64 грн., за 2017 рік на суму 12 898,16 грн., за 2018 рік на суму 13 814,96 грн., за 2019 рік на суму 3 465,88 грн., суд зазначає наступне.

Статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування" встановлено, що платниками єдиного внеску є, зокрема, фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування (пункт 4 частини 1).

Згідно пункту 1 частини 2 статті 6 цього Закону платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування" єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

Частиною 5 статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування" визначено, що єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної статтею 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску (абзац 1).

Суд зазначає, що позивач у період з 01.01.2017 по 02.04.2019 (охоплений перевіркою), була платником єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування, який нараховувався у розмірі 22 % від суми доходу (прибутку), отриманого від її господарської діяльності, що підлягала обкладенню податком на доходи фізичних осіб, тобто від суми чистого річного оподатковуваного доходу.

Згідно частини 4 статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування" податковий орган у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, надсилає в паперовій та/або електронній формі платникам єдиного внеску вимогу про сплату недоїмки з єдиного внеску (абзац 1).

Вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена за результатами документальної перевірки, надсилається (вручається) платнику в порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України (абзац 2).

Пунктом 3 частини 11 статті 25 вказаного Закону встановлено, що податковий орган застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: - за донарахування податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про правомірне включення позивачем до складу витрат витрати, понесені нею у зв`язку із придбанням впродовж 2017-2019 років у вищевказаних контрагентів-постачальників алкогольних напоїв та тютюнових виробів на загальну суму 137 230,07 грн., що виключає заниження платником податків за вказаний період чистого оподатковуваного доходу на 58 628,00 грн. у 2017 році, на 62 795,27 грн. - у 2018 році та на 15 754,00 грн. - у 2019 році.

Як наслідок, відповідачем протиправно донараховано позивачу суму єдиного внеску, базою оподаткування якого є чистий оподатковуваний дохід, за 2017 рік у розмірі 12 898,16 грн. (22% від 58 628,00 грн.), за 2018 рік у розмірі 13 814,96 грн. (22% від 62 795,27 грн.) та за 2019 рік у розмірі 3 465,88 грн. (22% від 15 754,00 грн.).

Відтак, сформована ГУ ДПС в Івано-Франківській області вимога про сплату боргу (недоїмки) за №Ф-002327/0713 від 21.04.2021 на загальну суму 30 179,00 грн. та винесене за наслідками донарахування податковим органом позивачу вказаної суми єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування рішення за №002328/0713 від 21.04.2021 про нарахування штрафних санкцій у сумі 9 996,92 грн. є незаконними та підлягають скасуванню.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у рішенні від 23 липня 2002 року в справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та "Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.".

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи встановлені обставини у справі та вимоги наведених правових норм, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення в повному обсязі.

Частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, позивач, згідно з квитанцією за №11 від 27.05.2021, підтвердила сплату судового збору на суму 908 гривень, за подання даного адміністративного позову, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області сплачений судовий збір в розмірі 908 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №002325/0713 від 21.04.2021.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №002326/0713 від 21.04.2021.

Визнати протиправною та скасувати сформовану Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-002327/0713 від 21.04.2021.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно не нарахованого єдиного внеску №002328/0713 від 21.04.2021.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (індекс 76018, вулиця Незалежності, будинок 20, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43968084) сплачений судовий збір в розмірі 980 (дев`ятсот вісім) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ) ;

відповідач - Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ - 43142559, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018).

Суддя Главач І.А.

Дата ухвалення рішення11.10.2021
Оприлюднено14.10.2021
Номер документу100307956
СудочинствоАдміністративне
Сутьсплату боргу (недоїмки) №Ф-002327/0713 від 21.04.2021

Судовий реєстр по справі —300/2536/21

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 06.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 11.10.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні