Постанова
від 20.10.2021 по справі 280/8898/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 жовтня 2021 року м. Дніпросправа № 280/8898/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2021 року (суддя 1-ї інстанції Стрельнікова Н.В.) у справі №280/8898/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СИНЄ МОРЕ до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю СИНЄ МОРЕ звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- скасувати рішення № 2130762/43414595 від 12.11.2020 та № 2130724/43414595 від 12.11.2020;

- зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 01.10.2020, яка оформлена ТОВ СИНЄ МОРЕ на загальну суму 204 750 грн. (в тому числі ПДВ 34 125 грн.) та податкову накладну №6 від 01.10.2020, яка оформлена ТОВ СИНЄ МОРЕ на загальну суму 309 900 грн. (в тому числі ПДВ 51650 грн.).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на виконання норм чинного законодавства, позивачем складено податкові накладні №5 від 01.10.2020 року та №6 від 01.10.2020, які направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте, позивачем отримані квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, в яких зазначено, що документи прийнято, але їх реєстрація зупинена. Зазначає, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних стало наступне: Код УКТЗЕД/ДКПП/ товару/послуг 0305, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Позивач надав на адресу відповідача всі необхідні документи, які підтверджують законність здійснення позивачем господарської діяльності та реальне виконання операцій, за якими складено податкові накладні, проте, відповідачем не надано належної оцінки поданим документам.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2021 року позов задоволено.

Головне управління ДПС у Запорізькій області не погодившись з рішенням суду подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач вказує, що реєстрація податкових накладних виписаних позивачем зупинена відповідно до п.201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, яким встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Підставами для прийняття Комісією головного управління ДПС у Запорізькій області рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є ненадання платником податків договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок. Додаткова інформація: відсутні довіреності, первинні документи щодо придбання, транспортування, розрахункові документи, акти прийму-передачі товарів, навантаження розвантаження. Отже, позовні вимоги позивача є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.

Сторони повідомлені про день розгляду справи.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що така не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю СИНЄ МОРЕ є виробничим підприємством. Займається переробкою риби на рибну продукцію, згідно КВЕД 10.20 Перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків ; та виконує продаж цієї продукції , а також відходів переробки риби згідно КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля .

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Товариство зареєстровано: 18.12.2019,номер запису: 1 0991020000006043( а.с.18)

У виробничому процесі здійснюється переробка сировини для виробництва готової продукції, під час якого відбувається зміна коду придбаних товарів на коди товарів, що реалізуються.

На розміщення потужностей підприємство має ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ДОЗВІЛ №08-21-46 від 27.02.2020 виданий Головним управлінням Державної споживчої служби в Запорізькій області. Виробництво здійснюється на підставі нормативної документації на готову продукцію СОУ 15.2-34821206-033, СОУ 15.2-37-414, СОУ 15.2-37-420, затвердженою відповідно до законодавства України (а.с.30) .

Для здійснення статутного виду діяльності, підприємство має всі необхідні виробничі потужності, технологічне обладнання та трудові ресурси.

Зокрема підприємство орендує виробничі приміщення, а саме:

- цех для переробки риби та морозильну камеру для зберігання сировини за адресою Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Ботанічна, будинок 31, за договором № 15/01-20 від 15.01.2020 р у фізичної особи ОСОБА_1 ;

- частину холодильної камери за адресою АДРЕСА_1 на підставі договору № 010220 від 01 лютого 2020 року з ТОВ Бриарон (37-42).

Дійсність та реальність операції з постачання продукції засвідчує також, повідомлення за формою 20-ОПП для підтвердження наявних виробничих приміщень та потужностей та факт того, що у вересні 2020 року ТОВ СИНЄ МОРЕ на підставі договору постачання продукції з ТОВ СНЕК ПРОДАКШН №310720МСП від 31 липня 2020 року, виготовило чергову партію товару, а саме Бичок азово-чорноморський (тушка) сушений солоний у кількості 1000 кг та Бичок азово-чорноморський (тушка) сушений солоний (м) у кількості 2000 кг.

Для виконання обов`язків за договором №310720МСП від 31 липня 2020 року ТОВ СИНЄ МОРЕ придбало рибу охолоджену у ТОВ Варіор на підставі договору № 2020-01 від 31 січня 2020 року, за яку сплатило грошові кошти у повному обсязі. Податкові накладні на постачання сировини риби охолодженої (код УКТЗЕД 0302) №1 від 03.02.20, №1 від 01.09.20, №11 від 04.09.20, №12 від 07.09.20, №13 від 08.09.20, №14 від 09.09.20, №15 від 10.09.20, №18 від 11.09.20, №19 від 14.09.20, №23 від 15.09.20, №33, №36, №37 від 16.09.20, № 40, №41, №42 від 17.09.20, №43, №44, №45 від 18.09.20 належним чином зареєстровані у ЄРПН. (а.с. 46-104).

Також були придбані пакувальні матеріали у ТОВ БКФ на підставі договору №2005/1 від 20 травня 2020 року , за які сплачено грошові кошти у повному обсязі, податкові накладні №25 від 26.08.20 та № 30 від 27.08.20 на постачання Мішок п/е (код УКТЗЕД 3923) належним чином зареєстровані у ЄРПН (а.с. 105-120).

Товариство з обмеженою відповідальністю СИНЄ МОРЕ повністю забезпечує свої виробничі потреби в трудових ресурсах за рахунок власних штатних працівників у кількості 28 штатних одиниць. Для підтвердження вказаних фактів підприємство надало відомість про нарахування заробітної плати за вересень 2020 року та відомість про працівників на підприємстві станом на 01.10.2020 (а.с. 122).

За результатом переробки сировини Риби охолодженої код УКТЗЕД 0302 , на готову продукцію Бичок азово-чорноморський (тушка) сушений солоний код УКТЗЕД 0305539 , виникли Відходи рибні код УКТЗЕД 0511911 , які були продані ТОВ "ВИРОБНИЧО - БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ "АГРОПРОМІНВЕСТ" у кількості 20 063 кг на суму 149 341,50 грн у т. ч. ПДВ 24 890,25грн. Оплата по цій операції отримана, податкова накладна №2 від 20.09.2020 належним чином зареєстрована у ЕРПН.

На підставі договору постачання продукції з ТОВ СНЕК ПРОДАКШН №310720МСП від 31 липня 2020 року (а.с.31-36) ТОВ СИНЄ МОРЕ відвантажило першу частину партії продукції за видатковими накладними:

- видаткова накладна №092101 від 21.09.2020 на суму 204750,00 грн. у т.ч. ПДВ 34125, 00 грн. Податкова накладна №3 від 21.09.2020,

- видаткова накладна №092102 від 21.09.2020 на суму 309900,00 грн. у т.ч. ПДВ 51650,00грн. Податкова накладна №4 від 21.09.2020.

За отриманий товар ТОВ СНЕК ПРОДАКШН сплатило ТОВ СИНЄ МОРЕ грошові кошти у сумі 514650,00 грн у т.ч. ПДВ 85775,00 грн. платіжне доручення 1907 від 22.10.2020.

Друга частина партії продукції була відвантажена 1 жовтня 2020 року:

- видаткова накладна №100101 від 01.10.2020 на суму 204750,00 грн. у т.ч. ПДВ 34125,00 грн. Податкова накладена № 5

- видаткова накладна №100102 від 01.10.2020 на суму 309900,00 грн. у т.ч. ПДВ 51650,00 грн. Податкова накладна № 6

За отриманий товар ТОВ СНЕК ПРОДАКШН сплатило ТОВ СИНЄ МОРЕ грошові кошти:

- 200 000 грн у т.ч. ПДВ 33 333,33 грн платіжне доручення 2355 від 09.11.2020,

- 114 650 грн т.ч. ПДВ 19108,33 грн платіжне доручення 2555 від 17.11.2020,

- 200 000 грн. у т.ч. ПДВ 33333,33 грн платіжне доручення 2663 від 19.11.2020.

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України 01.10.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю СИНЄ МОРЕ складено податкові накладні №5 та № 6 на поставку виготовленої продукції.

Податкові накладні №5 та № 6 від 01.10.2020 позивачем направлені для реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до квитанцій від 26.10.2020 до Податкових накладних №5 № 6 від 01.10.2020 податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено, відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0305 відсутні у таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано Позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с. 25-29).

На виконання вимог відповідача, позивач повідомленнями щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація, згідно з якими зупинено, були надані пояснення, згідно з якими надані документи, про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 5 та № 6 , що підтверджується повідомленнями № 1 від 05.11.2020 та № 2 від 05.11.2020 (а.с.14).

Згідно з рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2130762/43414595 від 12.11.2020 та № 2130724/43414595 від 12.11.2020 відповідачем відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, з мотивів ненадання платником податку копії документів, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. розрахункових докуметів та/або банківських виписок, додаткова інформація відсутні: довіреності, первинні документи щодо прибдбання, транспротування, розрахункові документи, акти прийму-передачі товарів, навантаження розвантаження (а.с.20-21).

21.11.2020 позивач не погоджуючись з прийнятими рішеннями № 2130762/43414595 від 12.11.2020 та №2130724/43414595 від 12.11.2020 подав скарги реєстраційні номери 45639650, 45639806 (а.с. 22, 23) до ДПС України.

Комісія з питань розгляду скарг Державної Податкової Служби України, за результатами її розгляду, рішеннями від 27.11.2020 № 65003/43414595/2.2020 та № 64973/434145595/2 залишили скарги без задоволення, а рішення комісії без змін, з підстав ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи),у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладним (а.с. 22-23).

Не погодившись з такими рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції задовольняючи позов виходив з того, що відповідачами не було надано доказів щодо наявності ґрунтовних недоліків у поданих позивачем з метою реєстрації податкових накладних документів, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних фактично обґрунтована відсутністю складських документів (інвентаризаційних описів), що спростовується дослідженими під час розгляду справи документами, які були надані позивачем суду під час розгляду справи та відповідачу на підтвердження правомірності формування ним спірних податкових накладних. Суд вважає, що відповідач у справі під час прийняття рішень від 12.11.2020 №2130762/43414595 та №2130724/43414595 діяв не у спосіб, який визначено чинним законодавством, що є підставою для скасування таких рішень суб`єкта владних повноважень.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

В силу пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 р. (далі - Порядок №569).

Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165).

За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пунктів 6 та 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

При цьому, на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.

Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Відповідно до отриманих позивачем квитанцій реєстрація спірних накладних зупинена у зв`язку із їх відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, які є Додатком №3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як встановлено судом першої інстанції, з копій квитанції вбачається, що контролюючим органом зазначено, що для реєстрації податкової накладної відсутні коди УКТЗЕД/ДКПП/ товару/послуг 0305, відсутні в таблиці даних платника податків на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання (а.с.25, 28). Однак, ці квитанції не містить інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520. Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній /розрахунку коригування. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Так, оскаржувані рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті, у зв`язку із ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Разом з тим, форма рішень передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені, а також, к разу наявності, обставин заповнюється відповідна графа Додаткова інформація .

Враховуючи наведені норми, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних, але як вбачається з копій рішень від 12.11.2020 №2130762/43414595 та № 2130724/43414595, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, підставою для їх прийняття зазначено: неподання платником податку договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок.

При цьому, рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано, але саме зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, з огляду на наявність вимоги щодо обов`язкового зазначення у рішенні об`єктивних обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, водночас, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично були подані платником податку.

Крім того, у спірних рішеннях зазначена додаткова інформація відсутні довіреності, первинні документи щодо придбання, транспортування, розрахункові документи, акти прийму-передачі товарів, навантаження розвантаження, однак жодним чином не зазначено, які ж саме документи відсутні.

Натомість позивачем надавались пояснення № 1 та №2 від 05.11.2020 (а.с.162, 143), які отримані органом ДПС України, у яких позивач детального пояснив, що є виробничим підприємством, займається переробкою риби на рибну продукцію та виконує продаж цієї продукції, а також відходів переробки риби та надав відповідні копії документів, а саме договори постачання № 2020-01 від 31.01.2020 та 2005/1 від 20.05.2020 (а.с.46-48, 105), договір купівлі-продажу № 1887 від 02.03.2020 (а.с.95) щодо придбання продукції, податкові накладні, ТТН щодо транспортування продукції, платіжні доручення (а.с. 47-121).

Доказів зворотного відповідачем суду не надано та не спростовано.

Враховуючи вищенаведене та з урахуванням того, що відповідачами не було надано доказів щодо наявності недоліків у поданих позивачем з метою реєстрації податкових накладних документів, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних фактично обґрунтована відсутністю складських документів (інвентаризаційних описів), що спростовано документами, які надані позивачем, відповідач у справі під час прийняття оскаржуваних рішень від 12.11.2020 № 2130762/43414595 та № 2130724/43414595, діяв не у спосіб, який визначено чинним законодавством, що є підставою для скасування таких рішень.

Щодо вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні. Таким чином ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №5 та №6 від 01.10.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З урахуванням викладеного колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись ст.ст. 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2021 року у справі №280/8898/20 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий - суддя Н.І. Малиш

суддя А.В. Шлай

суддя А.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2021
Оприлюднено22.10.2021
Номер документу100469449
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/8898/20

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 20.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 21.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні