Постанова
від 21.10.2021 по справі 640/17345/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/17345/20 Суддя (судді) першої інстанції: Пащенко К.С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Оксененка О.М.,

суддів: Лічевецького І.О.,

Мельничука В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 липня 2021 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Мега-Тріумф Компані до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю Мега-Тріумф Компані звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві, в якому просило: визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві від 07.11.2019 №022770409.

Позов обґрунтовано тим, що позивач був позбавлений можливості вчасно зареєструвати податкові накладні в зв`язку з тим, що згідно з ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 07.05.2019 у справі №757/22220/19-к накладено арешт на рахунки ТОВ Мега-Тріумф Компані в СЕА ПДВ, тому підстави для застосування штрафу до ТОВ Мега-Тріумф Компані у відповідності до ст. 120-1 Податкового кодексу України відсутні.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 липня 2021 року позовні вимоги задоволено у повному обсязі.

Визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 07.11.2019 №022770409.

В апеляційній скарзі Головне управління Державної податкової служби у місті Києві, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що у раз порушення строків реєстрації податкових накладних застосовуються штрафні санкції, тому оскаржуване рішення є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.

Згідно п.3 частини першої ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) також у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням ДПС у м. Києві на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, в порядку п. 76.3 ст. 76 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ Мега-Тріумф Компані .

Під час проведення перевірки встановлено порушення ТОВ Мега-Тріумф Компані граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначених п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме:

- податкова накладна №8 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6514,02 грн.; розмір штрафу - 10%, 651,4 грн.;

- податкова накладна №16 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 1166,67 грн.; розмір штрафу - 20%, 233,33 грн.;

- податкова накладна №23 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №21 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №30 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №44 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3851,61 грн.; розмір штрафу - 20%, 770,32 грн.;

- податкова накладна №4 від 23.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 5200 грн.; розмір штрафу - 20%, 1040 грн.;

- податкова накладна №18 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 90 грн.; розмір штрафу - 20%, 18 грн.;

- податкова накладна №25 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 6434,33 грн.; розмір штрафу - 20%, 1286,87 грн.;

- податкова накладна №50 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №27 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №46 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №10 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 18816,67 грн.; розмір штрафу - 20%, 3763,33 грн.;

- податкова накладна №28 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №39 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №31 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №51 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №47 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №7 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6564,04 грн.; розмір штрафу - 10%, 656,4 грн.;

- податкова накладна №17 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 300 грн.; розмір штрафу - 20%, 60 грн.;

- податкова накладна №52 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 92133,57 грн.; розмір штрафу - 20%, 18426,71 грн.;

- податкова накладна №11 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 291,67 грн.; розмір штрафу - 20%, 58,33 грн.;

- податкова накладна №5 від 27.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 717,82 грн.; розмір штрафу - 20%, 143,56 грн.;

- податкова накладна №43 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №48 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №56 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 8630,87 грн.; розмір штрафу - 20%, 1726,17 грн.;

- податкова накладна №45 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №24 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №3 від 15.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 45; сума ПДВ - 3000 грн.; розмір штрафу - 30%, 900 грн.;

- податкова накладна №36 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №14 від 14.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 123,33 грн.; розмір штрафу - 10%, 12,33 грн.;

- податкова накладна №6 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6217,02 грн.; розмір штрафу - 10%, 621,7 грн.;

- податкова накладна №3 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 500 грн.; розмір штрафу - 10%, 50 грн.;

- податкова накладна №12 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 7833,33 грн.; розмір штрафу - 10%, 783,33 грн.;

- податкова накладна №11 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 9635,69 грн.; розмір штрафу - 10%, 963,57 грн.;

- податкова накладна №5 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6217,02 грн.; розмір штрафу - 10%, 621,7 грн.;

- податкова накладна №1 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 1000 грн.; розмір штрафу - 10%, 100 грн.;

- податкова накладна №13 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6303,26 грн.; розмір штрафу - 10%, 630,33 грн.;

- податкова накладна №9 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6175,17 грн.; розмір штрафу - 10%, 617,52 грн.;

- податкова накладна №2 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 310 грн.; розмір штрафу - 10%, 31 грн.;

- податкова накладна №10 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 6366,92 грн.; розмір штрафу - 10%, 636,69 грн.;

- податкова накладна №20 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №38 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №12 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 291,67 грн.; розмір штрафу - 20%, 58,33 грн.;

- податкова накладна №53 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 1207,5 грн.; розмір штрафу - 20%, 241,5 грн.;

- податкова накладна №2 від 14.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 45; сума ПДВ - 535,13 грн.; розмір штрафу - 30%, 160,54 грн.;

- податкова накладна №29 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №35 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №64 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 14466,67 грн.; розмір штрафу - 20%, 2893,33 грн.;

- податкова накладна №8 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 25160 грн.; розмір штрафу - 20%, 5032 грн.;

- податкова накладна №32 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 6633,33 грн.; розмір штрафу - 20%, 1326,67 грн.;

- податкова накладна №33 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №4 від 01.06.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 15; сума ПДВ - 7909,47 грн.; розмір штрафу - 10%, 790,95 грн.;

- податкова накладна №41 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 6205,38 грн.; розмір штрафу - 20%, 1241,08 грн.;

- податкова накладна №22 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №34 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 6205,38 грн.; розмір штрафу - 20%, 1241,08 грн.;

- податкова накладна №14 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 500 грн.; розмір штрафу - 20%, 100 грн.;

- податкова накладна №7 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 333,33 грн.; розмір штрафу - 20%, 66,67 грн.;

- податкова накладна №15 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 600 грн.; розмір штрафу - 20%, 120 грн.;

- податкова накладна №40 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3851,61 грн.; розмір штрафу - 20%, 770,32 грн.;

- податкова накладна №6 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 1083,33 грн.; розмір штрафу - 20%, 216,67 грн.;

- податкова накладна №49 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №26 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3564,17 грн.; розмір штрафу - 20%, 712,83 грн.;

- податкова накладна №37 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 3334,22 грн.; розмір штрафу - 20%, 666,84 грн.;

- податкова накладна №42 від 31.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 30; сума ПДВ - 2069,52 грн.; розмір штрафу - 20%, 413,9 грн.;

- податкова накладна №1 від 10.05.2019; зареєстровано - 15.07.2019; кількість днів затримки реєстрації - 45; сума ПДВ - 5000 грн.; розмір штрафу - 30%, 1500 грн.

За результатами перевірки складено Акт від 16.10.2019 № 4040/26-15-04-09- 20/41641154 та прийнято податкове повідомлення-рішення від 07.11.2019 № 022770409, яким до позивача застосовано штрафну санкцію на загальну суму 66197,98 грн.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки позивачем у даній справі не було допущено порушення строку реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, так як позивач вчиняв належні дії щодо такої реєстрації, проте причиною несвоєчасної реєстрації спірних податкових накладних стала наявність арешту, відтак наявні підстави для задоволення позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

З системного аналізу зазначених норм права вбачається, що платник податку має право на включення до податкового кредиту сум податку, сплачених ним за наслідками господарських операцій, дійсність та достовірність яких має підтверджуватися внесеними до Реєстру податковими накладними, при цьому це право платник має незалежно від часу внесення платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних до Реєстру.

Відповідно до пункту 111.2 статті 111 ПК України фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

Так, пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.

Отже, допущення платником податку податкового правопорушення щодо нереєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН має наслідком застосування відповідальності у вигляді штрафу.

При цьому, слід враховувати, що відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Тобто, саме протиправність дії/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.

Таким чином, для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них (їх нереєстрацію), необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 08.10.2019 у справі №820/3006/17 та від 21.01.2020 у справі №826/7925/16.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ Мега-Тріумф Компані подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні в період з 10.05.2019 по 01.06.2019, що були зареєстровані 15.07.2019.

У той же час, причиною неможливості своєчасної реєстрації відповідно до квитанцій про реєстрацію податкових накладних є накладення арешту за рішенням суду на суму податку, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У силу вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); ґ) виключено; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; и) виключено; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

При цьому, за змістом п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Так, Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (надалі - Порядок №1246) визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).

Згідно з п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

У відповідності до пункту 13 вказаного Порядку за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У силу вимог пунктів 14 та 15 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Тобто, відмовити у прийнятті або неприйнятті, або зупиненні реєстрації наданих платником податку податкових накладних ДФС, може лише у випадках, визначених у пункті 12 Порядку №1246.

У такому разі протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин такого неприйняття.

У даному випадку, єдиною перешкодою для не реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних був арешт коштів на суму ПДВ у системі електронного адміністрування ПДВ (ліміту ПДВ) по ТОВ Мега-Тріумф Компані .

Так, ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 07.05.2019 у справі №757/22220/19-к задоволено клопотання прокурора Генеральної прокуратури про накладення арешту на майно, вирішено накласти арешт на кошти - суму ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміту ПДВ) по ТОВ СО Айстра Стронг (код ЄДРПОУ 35392441), ТОВ Сервіс Менеджмент Технології (код ЄДРПОУ 39278350), ТОВ Мастер Плюс ЛТД (код ЄДРПОУ 39837493), ТОВ Селмак Форм (код ЄДРПОУ 41549654), ТОВ Фрайдінг Груп (код ЄДРПОУ 40302192), ТОВ КС Проперті Сервісез (код ЄДРПОУ 38406095), ТОВ КМФС (код ЄДРПОУ 39289760), ТОВ Комьюніті Сервіс (код ЄДРПОУ 39751940),ТОВ КСМ Компані (код ЄДРПОУ 36555865), ТОВ Еко-Лайф ЛТД (код ЄДРПОУ 41344778), ТОВ Мега-Тріумф Компані (код ЄДРПОУ 41641154), ТОВ Естейшен Груп (код ЄДРПОУ 41848237), ТОВ Лонга-Форм (код ЄДРПОУ 41776215), ТОВ Остінс (код ЄДРПОУ 41953521), на яку вказані платники мають право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 21.06.2019 у справі №757/29642/19-к задоволено клопотання адвоката Кишені В.С. та знято арешт майна, що був накладений ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва від 07 травня 2019 року, №757/22152/19-к, а саме з суми ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміти ПДВ) по: ТОВ СО Айстра Стронг (код ЄДРПОУ 35392441), ТОВ Сервіс Менеджмент Технології (код ЄДРПОУ 39278350), ТОВ Мастер Плюс ЛТД (код ЄДРПОУ 39837493), ТОВ Селмак Форм (код ЄДРПОУ 41549654), ТОВ Фрайдінг Груп (код ЄДРПОУ 40302192), ТОВ КС Проперті Сервісез (код ЄДРПОУ 38406095), ТОВ КМФС (код ЄДРПОУ 39289760), ТОВ Комьюніті Сервіс (код ЄДРПОУ 39751940),ТОВ КСМ Компані (код ЄДРПОУ 36555865), ТОВ Еко-Лайф ЛТД (код ЄДРПОУ 41344778), ТОВ Мега-Тріумф Компані (код ЄДРПОУ 41641154), ТОВ Естейшен Груп (код ЄДРПОУ 41848237), ТОВ Лонга-Форм (код ЄДРПОУ 41776215), ТОВ Остінс (код ЄДРПОУ 41953521).

Таким чином, у період з 07 травня 2019 року по 21 червня 2019 року TOB Мега-Тріумф Компані через незалежні від нього причини було позбавлено можливості користуватися сумами ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ (лімітом ПДВ), та як наслідок, позивач фактично не мав можливості у вказаний проміжок часу реєструвати податкові накладні в ЄРПН.

Слід зазначити, що за змістом статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органів порушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

Отже, податкове законодавство пов`язує право настання негативних наслідків для платника податків лише із фактом такого порушення за наявності вини саме платника податків.

При цьому, слід звернути увагу на правовий висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 03 вересня 2019 року по справі №826/4215/18 згідно якого однією з головних ознак складу податкового правопорушення є суб`єктивна сторона, яка проявляється у вині, а саме у формі умислу або необережності суб`єкта такого правопорушення (платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб).

Тобто, податкове правопорушення визнається вчиненим умисно, якщо особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своїх дій (бездіяльності), бажала або свідомо допускала настання шкідливих наслідків таких дій (бездіяльності).

Як наслідок, податкове законодавство пов`язує право податкового органу нарахувати штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних лише із фактом такого порушення за наявності вини саме платника податків.

У даному випадку, позивачем у даній справі було вчинено всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення законодавства при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності.

Крім того, відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування санкцій.

Оскільки позивачем вчинялись всі передбачені законом дії направлені на належне виконання вимог діючого податкового законодавства, однак лише після скасування арешту, накладеного ухвалою судді Печерського районного суду м. Києва від 07.05.2019 у справі №757/22220/19-к, могла здійснюватися фактична реєстрація спірних податкових накладних, тому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 07.11.2019 № 022770409.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.

Доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному судовому рішенні.

За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.

Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.

За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 липня 2021 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 329-331 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Оксененко

Судді І.О. Лічевецький

В.П. Мельничук

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2021
Оприлюднено23.10.2021
Номер документу100469706
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/17345/20

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 21.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 28.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 21.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні