Постанова
від 19.10.2021 по справі 500/1146/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2021 рокуЛьвівСправа № 500/1146/21 пров. № А/857/14844/21

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді: Улицького В.З.

суддів: Глушко І.В., Кузьмича С.М.

при секретарі судового засідання: Волошин М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Скалатської міської ради на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16.06.2021 року (рішення ухвалене о 11:37 у м. Тернопіль судом у складі головуючого судді Мандзія О.П., повне судове рішення складено 22.06.2021) у справі за позовом ОСОБА_1 до Скалатської міської ради про визнання протиправним та скасувати рішення, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИЛА:

У березні 2021 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Скалатської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Скалатської міської ради №384 від 23.02.2021 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для фермерського господарства загальною площею 3,6900 га, яка розташована на території Колодіївської сільської ради", зобов`язання Скалатську міську раду прийняти на пленарному засіданні Скалатської міської ради рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства загальною площею 3,69 га, з них площею 1,092 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176 та площею 2,598 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1209.

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що рішенням Скалатської міської ради №384 від 23.02.2021 року ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства загальною площею 3,69 га, з них площею 1,092 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176, на якій розташовано належний їй зернотік та площею 2,598 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1209. Підставою для відмови вказано те, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність у розмірі земельної частки (паю) земельні ділянки, які раніше надані їм у користування, а на вказані у зверненні ділянки відсутні документи, що підтверджують право користування ними заявницею. Просила позов задоволити.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 16.06.2021 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Скалатської міської ради №384 від 23.02.2021 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для фермерського господарства загальною площею 3,6900 га, яка розташована на території Колодіївської сільської ради", Зобов`язано Скалатську міську раду прийняти на пленарному засіданні Скалатської міської ради рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства загальною площею 3,69 га, з них площею 1,092 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176 та площею 2,598 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1209.

Рішення суду першої інстанції оскаржило Скалатська міська рада. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову відмовити.

Згідно ч.4 ст.229 КАС України, фіксування процесу не здійснювалося оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явилися.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що 14.12.2020 року позивач ОСОБА_1 будучи головою фермерського господарства "Калина-2008", звернулась до Скалатської міської ради із заявою, в якій просила надати дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства загальною площею 3,69 га з них:

1,092 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176 (землі запасу), на якій розташовано належний їй зернотік;

2,598 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1209 (землі запасу).

До вказаної заяви було долучено відповідні графічні матеріали, копії документів, які посвідчували особу, які підтверджували досвід роботи в сільському господарстві, а також - розмір середньої частки (паю) на території Колодіївської сільської ради Підволочиського району Тернопільської області.

Рішенням Скалатської міської ради №384 від 23.02.2021 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для фермерського господарства загальною площею 3,6900 га, яка розташована на території Колодіївської сільської ради", беручи до уваги, зокрема, те, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність у розмірі земельної частки (паю) земельні ділянки, які раніше надані їм у користування, а на вказані у зверненні ділянки відсутні документи, що підтверджують право користування ними заявницею, ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на складання проекту землеустрою. Рекомендовано звернутись зі зверненням з метою виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176, на якій розташовано належний їй на праві власності зернотік.

Частиною 1 ст.3 ЗК України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Положеннями ч.1 та 2 ст.31 ЗК України визначено, що землі фермерського господарства можуть складатися із:

а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;

б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;

в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Частиною 2 ст.13 Закону України "Про фермерське господарство", що узгоджується з нормами ч.2 ст.32 ЗК України, встановлено, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно ч.3 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:

а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з п. "а" ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах.

Згідно ч.1 ст.118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідно до ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Абзацом 1 ч.7 ст.118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з абз.3 ч.7 ст.118 ЗК України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.

Відповідно до ч.7 ст.118 ЗК України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз наведених законодавчих норм дає підстави для висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. З іншого боку, подання зацікавленою особою документів, необхідних для розгляду клопотання, не в повному обсязі або виявлення у документах, поданих замовником, недостовірних відомостей об`єктивно перешкоджають розгляду та винесенню законного рішення про надання дозволу/вмотивованої відмови на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Апеляційним судом встановлено, що позивач, будучи головою фермерського господарства "Калина-2008", звернувся до Скалатської міської ради із заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства загальною площею 3,69 га, з них: 1,092 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176 (землі запасу), на якій розташовано належний мені зернотік; 2,598 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1209 (землі запасу). До вказаної заяви було долучено відповідні графічні матеріали, копії документів, які посвідчували особу, які підтверджували досвід роботи в сільському господарстві, а також - розмір середньої частки (паю) на території Колодіївської сільської ради Підволочиського району Тернопільської області.

Рішенням Скалатської міської ради №384 від 23.02.2021 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для фермерського господарства загальною площею 3,6900 га, яка розташована на території Колодіївської сільської ради", ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на складання проекту землеустрою.

Судова колегія апеляційного суду звертає увагу, що відмовляючи позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою оскаржуваним рішенням, відповідач послався на те, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність у розмірі земельної частки (паю) земельні ділянки, які раніше надані їм у користування, а на вказані у зверненні ділянки відсутні документи, що підтверджують право користування ними ОСОБА_1 .

Велика Палата Верховного Суду, вирішуючи питання щодо переходу права користування земельною ділянкою від голови до фермерського господарства, сформулювала інший підхід.

У постанові від 13.03.2018 року у справі №348/992/16-ц Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

У постанові від 01.04.2020 року у справі №320/5724/17 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб. Суб`єктом такого використання може бути особа - суб`єкт господарювання за ст.55 Господарського кодексу України. Після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства користувачем орендованої земельної ділянки є саме фермерське господарство (п.6.24 -6.25)

Аналогічну правову позицію використано також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 року у справі №179/1043/16-ц: передбачені законом особливості надання фізичній особі земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства підтверджують те, що таку ділянку можна було безоплатно отримати лише для створення відповідного господарства, після чого її використання можливе було тільки для ведення селянського (фермерського) господарства, тобто для вироблення, переробки та реалізації товарної сільськогосподарської продукції. Таку діяльність здійснює саме селянське (фермерське) господарство, а не його засновник. Іншими словами, після набуття засновником селянського (фермерського) господарства права постійного користування земельною ділянкою для ведення такого господарства та проведення державної реєстрації останнього постійним користувачем зазначеної ділянки стає селянське (фермерське) господарство. Державна реєстрація права постійного користування земельною ділянкою для ведення селянського (фермерського) господарства за його засновником не змінює вказаний висновок, оскільки після державної реєстрації такого господарства саме воно як суб`єкт підприємницької діяльності могло використовувати відповідну ділянку за її цільовим призначенням, тобто бути постійним користувачем. (п.22, 23).

Застосовуючи цей підхід у контексті обставин цієї справи, суд вважає, що земельні ділянки, надані позивачу, після створення фермерського господарства "Калина-2008", головою якого він став, перейшли у користування фермерського господарства. Відтак, право користування земельними ділянками належить усьому фермерському господарства "Калина-2008", тобто усім його членам у рівній мірі. На земельній ділянці з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176 розташовано зернотік, який є у власності позивача, а відповідно власник майна уже є користувачем вказаної земельної ділянки.

Таким чином, встановлені судом обставини та законодавчі положення, що регулюють спірні правовідносини свідчать про невідповідність оскаржуваного рішення Скалатської міської ради №384 від 23.02.2021 року "Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для фермерського господарства загальною площею 3,6900 га, яка розташована на території Колодіївської сільської ради" критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень в контексті ч.2 ст.2 КАС України, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

Оскаржуваним рішенням про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства, яке визнано судом протиправним, відповідачем також рекомендовано звернутись зі зверненням з метою виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176, на якій розташовано належний їй на праві власності зернотік. При цьому, відмовляючи у наданні дозволу, відповідний орган повинен навести усі підстави відмови, а адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення, дії, бездіяльності суб`єкта владних повноважень повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали їх підставою.

Відтак, у даному випадку, відповідач визначив підстави для відмови на власний розсуд, які визнаються протиправними, тому, на думку апеляційного суду ефективним та належним способом захисту порушеного права позивача, за встановлених обставин, є зобов`язання прийняти на пленарному засіданні Скалатської міської ради рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства загальною площею 3,69 га, з них площею 1,092 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1176 та площею 2,598 га - за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 6124683600:01:001:1209.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 243 ч. 3, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Скалатської міської ради залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 16.06.2021 року у справі №500/1146/21 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття.

На Постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді І. В. Глушко С. М. Кузьмич Повне судове рішення складено 20.10.2021

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2021
Оприлюднено22.10.2021
Номер документу100470231
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/1146/21

Постанова від 19.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 01.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 16.06.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Рішення від 16.06.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 20.04.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 22.03.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні