ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2021 рокуСправа № 160/10371/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засідання Камінській С.В. за участю представників: позивача відповідача Тиховліса В.Р. Стець А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма Фідея до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 25.06.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма Фідея звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 03.06.2021 № 132/32-00-07-01-03-29, № 133/32-00-07-01-03-29.
2. Ухвалою суду від 30.06.2021 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні 20.07.2021, учасникам справи встановлені строки для подання заяв по суті спору.
3. 16.07.2021 на електронну адресу суду та 20.07.2021 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи з метою підготовки відзиву на позовну заяву та доказів на його обґрунтування.
4. 20.07.2021 у підготовче засідання прибув представник позивача.
5. Підготовче засідання відкладено до 03.08.2021 з метою виклику відповідача до суду та обміну сторонами заявами по суті спору.
6. 02.08.2021 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшов відзив на позовну заяву із доказом його направлення позивачу, надано докази.
7. 03.08.2021 у підготовче засідання прибули представники позивача та відповідача.
8. Підготовче засідання відкладено до 10.08.2021 з метою надання часу для підготовки відповіді на відзив.
9. 10.08.2021 на електронну адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
10. 10.08.2021 від відповідача надійшли заперечення із доказом їх направлення позивачу.
11. 10.08.2021 у підготовче засідання прибули представники позивача та відповідача. Судом продовжено строк підготовчого провадження, з метою витребування додаткових доказів оголошено перерву до 14.09.2021.
12. 09.09.2021 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшли додаткові докази.
13. 13.09.2021 від позивача надійшли додаткові докази.
14. 14.09.2021 справу знято з розгляду та призначено до слухання на 28.09.2021, у зв`язку із перебуванням головуючого судді І.О. Верба на навчанні.
15. 28.09.2021 у підготовче засідання прибули представники позивача та відповідача, ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні 12.10.2021.
16. 12.10.2021 відповідачем надано додаткові докази.
17. 12.10.2021 у судовому засіданні представники сторін підтримали обрані правові позиції.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
18. В акті перевірки контролюючим органом наведено певні обставини щодо здійснення платником податків діяльності щодо зберігання пального та щодо здійснення оптової торгівлі пальним за відсутності ліцензії на право здійснення оптової торгівлі з місцем торгівлі. Проте, передбачена статтею 17 Закону № 481 відповідальність повинна застосовуватись за факт здійснення відповідної діяльності платника податку, яка була виявлена контролюючим органом, а не за окремими адресами здійснення відповідної діяльності. Враховуючи викладене, позивач заперечує проти застосування штрафу у визначеному розмірі.
19. У судовому засіданні представник позивача погодився із застосуванням штрафу щодо одного порушення, яке має наслідком застосування штрафу у розмірі 500000 грн, а не у розмірі, обчисленому відповідачем.
20. Позивач заперечує проти права контролюючого органу здійснювати перевірку дотримання законодавства щодо реєстрації резервуарів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі, оскільки перевірка таких питань відноситься до перевірки дотримання валютного та іншого законодавства, що перевіряється в ході проведення документальної перевірки.
21. Наказ на проведення фактичної перевірки не містить вказівки на порушення, які допустив позивач, що могли бути підставою для проведення фактичної перевірки на підставі підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України. Окрім цього, в наказі не зазначено, яка інформація слугувала підставою для проведення такої перевірки.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
22. Відповідач проти позову заперечив та зазначив, що доперевірочним аналізом діяльності ТОВ Фірма Фідея встановлено декларування з боку підприємства обсягів залишку пального відповідно до додатку 1-1 декларацій акцизного податку, що свідчить про здійснення оптової торгівлі пальним за місцями оптової торгівлі - за акцизними складами за чотирма адресами. Про вищезазначене також свідчать надані під час проведення перевірки журнали обліку, оборотно-сальдові відомості, видаткові накладні, податкові накладні, акцизні накладні щодо руху (отримання та відвантаження/реалізації) пального. Проте, у позивача відсутні ліцензії на право оптової торгівлі за наявністю місць оптової торгівлі.
23. Надані до перевірки договір на зберігання нафтопродуктів та акти приймання-передачі нафтопродуктів свідчать про передачу на ТОВ Фірма Фідея пального від ТОВ Ексон Юк за адресою вул. Космонавтів, буд. 1-Н, м. Миколаїв для зберігання. Надані до перевірки договір поставки та акт приймання-передачі нафтопродуктів свідчать про передачу на ТОВ Фірма Фідея пального від ТОВ НВФ МС Авіа-Грейд за адресою вул. Енергетиків, буд. 8, с. Вигода, Біляївський район, Одеська область, для зберігання. В порушення статті 15 Закону № 481 ТОВ Фірма Фідея здійснювало зберігання нафтопродуктів без отримання ліцензії на зберігання на вищезазначених акцизних складах.
24. ТОВ Фірма Фідея укладені договори оренди майна, на підставі яких перевіркою визначено перелік 55 резервуарів для зберігання пального, які в порушення підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України не внесені до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
25. Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма Фідея (ЄДРПОУ 41223117) є юридичною особою приватного права, зареєстрованою у встановленому законом порядку 20.03.2017, основний вид економічної діяльності - оптова торгівлі хімічними продуктами (46.75).
26. 17.05.2021 Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняло наказ № 173 Про проведення фактичної перевірки ТОВ Фірма Фідея (код за ЄДРПОУ 41223117) , яким у зв`язку із наявністю інформації про порушення законодавства в частині обліку, ліцензування, зберігання та обігу пального, обладнання акцизних складів витратомірами та/або рівномірами-лічильниками, наказано провести фактичну перевірку ТОВ Фірма Фідея (ЄДРПОУ 41223117) з 18.05.2021 тривалістю 10 діб.
27. На підставі направлень від 17.05.2021 № 178/32-00-07-01-03-22, № 179/32-00-07-01-03-22, № 180/32-00-07-01-03-22, наказу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 17.05.2021 № 173, підпункту 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України, підпунктів 20.1.10, 20.1.11, 20.1.13, 20.1.14 пункту 20.1 статті 20 ПК України, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України проведено фактичну перевірку ТОВ Фірма Фідея за адресою м. Дніпро, вул. Андрія Фабра, буд. 1А, оф. 10 з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками, контроль за виконанням якого покладено на органи ДПС.
28. Копію наказу про проведення перевірки № 173 від 17.05.2021 вручено під розписку директору ТОВ Фірма Фідея Головачову Євгену Геннадійовичу. З направленнями на право проведення перевірки директора ознайомлено під підпис 18.05.2021.
29. Перевірка проведена з 18.05.2021 по 19.05.2021 за період з 01.07.2019 по 19.05.2021.
30. За результатами перевірки 19.05.2021 складено акт фактичної перевірки № 362/32-00-07-01-03-24/41223117, висновками якого встановлено порушення:
- статті 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без наявності 2 (двох) ліцензій у 2 (двох) місцях зберігання;
- статті 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального - здійснення оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі без наявності 4 (чотирьох) ліцензій у 4 (чотирьох) місцях оптової торгівлі;
- підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України - необладнання та/або відсутність реєстрації 55 (п`ятдесяти п`яти) резервуарів, розташованих на чотирьох акцизних складах з уніфікованими номерами № 1008300, № 1008301, №1008302, № 1008303 в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.
обставини, встановлені актом перевірки
31. ТОВ Фірма Фідея зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального 13.11.2017.
32. Основний вид діяльності ТОВ Фірма Фідея 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, фактично товариство здійснює діяльність у сфері оптової торгівлі пальним.
33. Згідно із даними ІС Податковий блок за ТОВ Фірма Фідея обліковувались наступні акцизні склади:
- склад 1: м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 1-Н (уніфікований номер № 1008300, дата реєстрації 27.06.2019, дата анулювання 14.05.2021);
- склад 2: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Аношкіна, буд. 181/117, (уніфікований номер № 1008301, дата реєстрації 27.06.2019, дата анулювання 14.05.2021);
- склад 3: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, Західний проїзд, буд. 5 (уніфікований номер № 1008302, дата реєстрації 27.06.2019, дата анулювання 14.05.2021);
- склад 4: Одеська область, Біляївський район, с. Вигода, вул. Енергетиків, буд. 8 (уніфікований номер № 1008303, дата реєстрації 27.06.2019, дата анулювання 14.05.2021).
34. Довідка про розпорядника акцизного складу пальним, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри до податкового органу не подавались.
35. Перевіркою встановлено, що між ТОВ Фірма Фідея (зберігач) та ТОВ Ексон Юк (поклажедавець) укладено договір зберігання нафтопродуктів від 10.03.2020 № 10/03/20-хр. На підставі актів прийому-передачі, наведених у додатку № 1 до акту перевірки, ТОВ Фірма Фідея прийняло на зберігання паливо дизельне за період з березня по липень 2020 року на акцизному складі за адресою м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 1-Н.
36. Згідно із актом прийому-передачі товару № 1 від 19.01.2021, складеному на виконання договору поставки № 2008/ДЖ від 20.08.2020 між ТОВ НВФ МС Авіа-Грейд (покупець) та ТОВ Фірма Фідея (продавець), покупець прийняв на зберігання паливо авіаційне для газотурбінних двигунів ДЖЕТ А-1 у кількості 4350 т на акцизному складі за адресою Одеська область, Біляївський район, с. Вигода, вул. Енергетиків, буд. 8, до моменту вивозу покупцем.
37. Відповідно до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, ТОВ Фірма Фідея має тільки ліцензію на оптову торгівлю пальним за відсутності місць оптової торгівлі (реєстраційний номер № 990614201901156 від 04.07.2019).
38. Таким чином, перевіркою встановлено порушення статті 15 Закону № 481, а саме - здійснення зберігання нафтопродуктів без отримання ліцензії на зберігання пального на двох акцизних складах за уніфікованими номерами:
- № 1008300, за адресою:м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 1-Н;
- № 1008303, за адресою: Одеська область, Біляївський район, с. Вигода, вул. Енергетиків, буд. 8.
39. Актом перевірки встановлено, що ТОВ Фірма Фідея щомісячно подає до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків декларації з акцизного податку.
40. За періоди липень - грудень 2019, січень - грудень 2020, січень - квітень 2021 по даним додатків 1-1 Розрахунок суми акцизного податку з реалізації пального згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу до декларацій з акцизного податку підприємство щомісячно декларує рух палива та залишок обсягів нафтопродуктів за зареєстрованими акцизними складами. Обсяг залишку нафтопродуктів за акцизними складами наведено у додатку № 2 до акту перевірки.
41. Під час аналізу бухгалтерських документів, наданих для проведення фактичної перевірки (журнали обліку, оборотно-сальдові відомості, видаткові накладні, податкові накладні, акцизні накладні), ТОВ Фірма Фідея надало оборотно-сальдові відомості по рахунку № 281 Товари за період з 01.01.2019 по 18.05.2019 по чотирьом акцизним складам, де відображено помісячний рух пального в розрізі кодів УКТЗЕД та у розрізі акцизних складів та помісячні залишки пального на акцизних складах.
42. Здійснення оптової торгівлі пальним на зареєстрованих акцизних складах підтверджується даними бухгалтерського обліку, зареєстрованими акцизними та податковими накладними.
43. ТОВ Фірма Фідея декларує обсяги залишків пального до додатку 1-1 до Декларації акцизного податку, що свідчить про здійснення оптової торгівлі пальним за місцями оптової торгівлі - акцизними складами, зареєстрованими за адресами:
- м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 1-Н (уніфікований номер № 1008300);
- Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Аношкіна, буд. 181/117 (уніфікований номер № 1008301);
- Дніпропетровська область, м. Кам`янське, Західний проїзд, буд. 5 (уніфікований номер № 1008302);
- Одеська область, Біляївський район, с. Вигода, вул. Енергетиків, буд. 8 (уніфікований номер № 1008303).
44. Таким чином, перевіркою встановлено порушення статті 15 Закону № 481, а саме відсутні ліцензії на право торгівлі на кожне місце оптової торгівлі пальним, за вищевказаними акцизними складами, та ТОВ Фірма Фідея фактично здійснювало оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі без наявності ліцензій у 4-х місцях оптової торгівлі.
45. До перевірки ТОВ Фірма Фідея надало договори оренди майна, на підставі яких перевіркою визначено перелік резервуарів для зберігання пального:
- склад 1: м. Миколаїв, Інгульський р-н, вул. Космонавтів, буд. 1-Н; уніфікований номер акцизного складу 1008300; реквізити договору оренди: № 01/12-18 від 01.12.2018 з ТОВ Ойл Трансшипмент (ЄДРПОУ 41268404) з додатковою угодою до договору оренди № 01/12-18 від 01.12.2018; номер резервуару: № 22, № 24, № 25, місткість по 3000 куб.м;
- склад 2: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, Заводський р-н, вул. Аношкіна, буд. 181/117; уніфікований номер акцизного складу 1008301; реквізити договору оренди: № 01/11/47 від 10.11.2017 з ТОВ Капітал XXI Сторіччя (ЄДРПОУ 46191996), акт прийому-передачі від 10.08.2018 до договору оренди № 01/11/17 від 01.11.2017, додаткова угода № 31/12/19 від 31.12.2019 до договору оренди № 01/11/17 від 01.11.2017; номер резервуару: РГС50 Р-1, РГС 50 Р-2, РГС 50 Р-3, РГС 50 Р-4, РГС 50 Р-5, РГС 50 Р-6, РГС 50 Р-7, РГС 50 Р-8, РГС 50 Р-9, РГС 50 Р-10, РГС 50 Р-11, РГС 50 Р-12, РГС 50 Р-13, РГС 50 Р-14, РГС 50 Р-15, РГС 50 Р-16, РГС 50 Р-17, РГС 50 Р-18, РГС 50 Р-19; місткість по 50 куб.м;
- склад 3: Дніпропетровська область, м. Кам`янське Західний проїзд, буд. 5; уніфікований номер акцизного складу 1008302; реквізити договору оренди: №08-09/17від 08.09.2017 з ТОВ Нафта Кепітал Груп (ЄДРПОУ 38812640); акт прийому-передачі від 10.08.2018 до договору оренди № 08-09/17 від 08.09.2017, додаткова угода № 31/12 від 31.12.2019 до договору оренди № 08-09/17 від 08.09.2017; номер резервуару: РВС 300 Е-1 місткість 327,11 куб.м, РВС 300 Е-2 місткість 331,448 куб.м, РВС 500 Е-3 місткість 471,025 куб.м, РВС 70 Е-12 місткість 70 куб.м, РВС 70 Е-13 місткість 70 куб.м, РВС 70 Е-14 місткість 70 куб.м, РВС 70 Е-15 місткість 70 куб.м;
- склад 4: Одеська область, Біляївський район, с. Вигода, вул. Енергетиків, буд. 8; уніфікований номер акцизного складу 1008303; реквізити договору оренди: № 28-10/20 від 28.10.2020 з ТОВ Філінг Стейшн Менеджмент (нова назва ТОВ Сінкопа ) (ЄДРПОУ 39400762); номер резервуару: РС № 1 , РС № 2, РС № 3, РС № 4, РС № 5, РС № 6, РГ № 7, РГ № 8, РГ № 9, РГ № 10, РГ № 11, РГ № 12 місткістю по 200 куб.м, РС № 13 місткістю 400 куб.м, РГ № 14, РГ № 15 місткістю по 200 куб.м, РС № 16 місткістю 400 куб.м, РС № 17 місткістю 200 куб.м, РГ № 18, РГ № 19, РГ № 20, РГ № 21 місткістю по 50 куб.м, РС № 22, РС № 23 місткістю по 25 куб.м, РВС 2000 № 27, РВС 2000 № 28, РВС 2000 № 29 місткістю по 2000 куб.м.
46. Згідно із аналізом даних Єдиного реєстру акцизних накладних та наданих під час перевірки бухгалтерських документів встановлено, що по обсягам придбання та реалізації палива усі зазначені резервуари (55 штук), враховуючи їх місткість, використовувались у господарській діяльності підприємства (додаток 2 до акту перевірки).
47. 03.06.2021 Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі акту фактичної перевірки № 362/32-00-07-01-03-24/41223117 від 19.05.2021 прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення:
1) № 132/32-00-07-01-03-29, яким до ТОВ Фірма Фідея застосовано штрафні санкції за порушення статті 15 Закону № 481/95-ВР у розмірі 3000000 грн за зберігання пального без наявності 2 (двох) ліцензій у 2 (двох) місцях зберігання; здійснення оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі без наявності 4 (чотирьох) ліцензій у 4 (чотирьох) місцях оптової торгівлі;
- згідно розрахунку штрафних санкцій:
- стаття 15 Закону № 481/95-ВР; зберігання пального без наявності 2 (двох) ліцензій у 2 (двох) місцях зберігання; абзац 9 частини 2 статті 15 Закону № 481/95-ВР; розмір санкції: у разі оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії 500000 грн; сума 2 х 500000 грн = 1000000 грн;
- стаття 15 Закону № 481/95-ВР; здійснення оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі без наявності 4 (чотирьох) ліцензій у 4 (чотирьох) місцях оптової торгівлі; абзац 9 частини 2 статті 15 Закону № 481/95-ВР; розмір санкції: у разі оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії 500000 грн; сума 4 х 500000 грн = 2000000 грн;
2) № 133/32-00-07-01-03-29, яким до ТОВ Фірма Фідея застосовано штрафні санкції за порушення підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України у розмірі 1100000 грн за необладнання та/або відсутність реєстрації 55 (п`ятдесяти п`яти) резервуарів, розташованих на чотирьох акцизних складах з уніфікованими номерами № 1008300, № 1008301, № 1008302, № 1008303 в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;
- згідно розрахунку штрафних санкцій:
- підпункт 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України; необладнання та/або відсутність реєстрації 55 (п`ятдесяти п`яти) резервуарів, розташованих на чотирьох акцизних складах з уніфікованими номерами № 1008300, № 1008301, №1008302, № 1008303 в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі; абзац 2 пункту 128-1.1 статті 128-1 ПК України; розмір санкції: 20000 грн за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу та/або незареєстрований витратомір-лічильник; сума 55 х 20000 грн.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
48. Податковий контроль це система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (пункт 61.1 статті 61 ПК України).
49. Відповідно до підпункту 20.1.14 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
50. Згідно із підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника.
51. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
52. Порядок проведення фактичної перевірки врегульований статтею 80 ПК України.
53. Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (пункт 80.1 статті 80 ПК України).
54. Відповідно до пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- 80.2.1. у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів;
- 80.2.2. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
- 80.2.3. письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;
- 80.2.4. неподання суб`єктом господарювання в установлений законом строк обов`язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками;
- 80.2.5. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
- 80.2.6. у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у пункті 75.1.3;
- 80.2.7. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації.
55. Умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок визначені статтею 81 ПК України.
56. Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів (пункт 81.1 статті 81 ПК України):
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
- службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.
57. Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, забезпечення його високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом та пального на території України врегульовані Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального , а також Податковим кодексом України.
58. Відповідно до підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України,
- акцизний склад - це:
а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
- не є акцизним складом:
а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;
б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;
г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої;
ґ) приміщення або територія, у тому числі платника податку, де зберігається або реалізується виключно пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила його розлив у таку тару.
59. Згідно із пунктом 12 підрозділу 5 розділу XX ПК України розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 липня 2019 року;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 жовтня 2019 року;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.
60. Відповідно до абзацу шостого підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:
а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;
б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
61. Абзацом дев`ятим підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України визначено, що один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
62. Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу (абзац десятий підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України).
63. Статтею 128-1 ПК України передбачені штрафні санкції за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах. Згідно з пунктом 128-1.1 статті 128-1.1 ПК України необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі,
- тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового.
64. Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначені Законом України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального (далі - Закон № 481/95-ВР).
65. Згідно з визначеннями, закріпленими у статті 1 Закону № 481/95-ВР:
- місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;
- місце оптової торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
- оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;
- Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
66. Відповідно до частини першої статті 15 Закону № 481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
67. Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва (частина сьома статті 15 Закону № 481/95-ВР).
68. Згідно з абзацом 9 частини другої статті 17 Закону № 481/95-ВР до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.
ОЦІНКА СУДУ
69. Надаючи оцінку доводам сторін щодо наявності підстав для проведення фактичної перевірки, суд виходить із того, що фактична перевірка була призначена на підставі підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України.
70. Вказана норма передбачає підстави, за умови яких може бути проведено фактичну перевірку, а саме, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
71. Аналізуючи підстави для проведення фактичної перевірки, зазначені у підпунктах 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, Верховний Суд у постанові від 15.06.2021 у справі № 826/28170/15 вказав, що при винесенні наказу повинна бути зазначена підстава для проведення фактичної перевірки, повинна вбачатися можливість ідентифікувати передбачену законодавством фактичну підставу для призначення фактичної перевірки, повинна бути визначена інформація, яка свідчить про порушення законодавства або про їх можливі порушення і в якому порядку вона була отримана.
72. Виходячи з положень підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, повинні існувати конкретні фактичні обставини та передумови, які дозволяють податковому органу керуватись вказаною правовою нормою при призначенні (проведенні) такої перевірки, а підстави проведення перевірки, зазначені в документах на перевірку, повинні бути очевидними і зрозумілими не лише для контролюючого органу, але й для платника податків, що безпосередньо пов`язано з реалізацією останнім права на захист своїх інтересів.
73. При цьому, відповідно до правової позиції Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду, висловленій в постанові від 21.02.2020 у справі № 826/17123/18, незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.
74. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 08.09.2021 у справі № 816/228/17 дійшла висновку, що у разі якщо контролюючий орган був допущений до проведення перевірки на підставі наказу про її проведення, неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. При цьому, підставами для скасування таких рішень є не будь-які порушення, допущені під час призначення і проведення такої перевірки, а лише ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки та, відповідно, на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення.
75. Аналізуючи вищезазначені правові позиції суду касаційної інстанції, суд дійшов висновку, що відсутність змістовного зазначення у наказі на проведення перевірки фактичної підстави для її призначення та інформації, яка свідчить про порушення законодавства з боку позивача, не вплинули на правильність встановлених під час перевірки висновків відповідача.
76. В обґрунтування підстав позову щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.06.2021 № 132/32-00-07-01-03-29 позивач зазначає, що відповідальність за здійснення оптової торгівлі пальним за відсутності ліцензії на право здійснення оптової торгівлі з місцем торгівлі повинна застосовуватись за факт здійснення такого порушення в цілому, а не за кожним його випадком при наявності декількох місць оптової торгівлі, в яких здійснюється оптова торгівля без відповідної ліцензії.
77. Суд не погоджується з такими твердженнями позивача, оскільки у розглянутому спорі не йдеться про подвійне застосування відповідальності одного виду за вчинення одного і того самого податкового правопорушення.
78. Законом № 481/95-ВР встановлено, що суб`єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального.
79. Тобто, ліцензія на право оптової торгівлі або право зберігання пального у випадку наявності у платника податку декількох місць здійснення оптової торгівлі або декількох місць зберігання товару не є загальною (всеохоплюючою).
80. Здійснення відповідної діяльності без ліцензії на окремому місці торгівлі/зберігання є самостійним правопорушенням, за кожним випадком якого застосовується відповідальність, передбачена статтею 17 Закону № 481/95-ВР.
81. Суд звертає увагу, що позовна заява не містить обґрунтувань по суті виявлених правопорушень.
82. Позивачем не спростовані факти зберігання палива на території акцизних складів з уніфікованими номерами № 1008300 та № 1008303 без наявності ліцензій на право зберігання за даними адресами.
83. Як актом перевірки, так і наданими до суду договорами та актами приймання-передачі нафтопродуктів на зберігання, підтверджено факт здійснення ТОВ Фірма Фідея діяльності зі зберігання палива на території акцизних складів в обсягах, що вимагають отримання відповідної ліцензії.
84. Матеріали перевірки містять належні та допустимі докази здійснення позивачем оптової торгівлі за наявними місцями торгівлі, дані обставини не спростовано позивачем під час судового розгляду.
85. З акту перевірки вбачається та позивачем не заперечується, що надані до перевірки ТОВ Фірма Фідея оборотно-сальдові відомості по рахунку № 281 Товари відображають помісячний рух пального в розрізі кодів УКТЗЕД та у розрізі акцизних складів та помісячні залишки пального на акцизних складах, здійснення оптової торгівлі пальним на зареєстрованих чотирьох акцизних складах підтверджується видатковими накладними, зареєстрованими акцизними та податковими накладними.
86. Акт перевірки є службовим документом, в якому зафіксовані виявлені при проведенні тієї або іншої податкової перевірки порушення, він є носієм доказової інформації про виявлені порушення, та його зміст може бути оспорено шляхом подання до контролюючого органу за основним місцем обліку заперечень. Водночас, платник податку за обставинами справи заперечень на акт не подавав.
87. Суд вважає необґрунтованими доводи позивача, що перевірка з питань дотримання законодавства щодо реєстрації резервуарів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників може бути здійснена лише в межах документальної перевірки.
88. Положеннями підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України закріплені правові підстави для проведення фактичної перевірки, які включать в себе наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками.
89. Натомість, наявність порушення з боку позивача є документально підтвердженою та не спростована позивачем під час судового розгляду справи.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
90. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
91. Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма Фідея (код ЄДРПОУ 41223117; вул. Андрія Фабра, буд. 1А, оф. 10, м. Дніпро, 49000) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079; пр. Олександра Поля, буд. 57, м. Дніпро, 49600) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити повністю.
2. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.
3. Повне рішення складено 22.10.2021.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2021 |
Оприлюднено | 25.10.2021 |
Номер документу | 100502403 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні