Рішення
від 22.10.2021 по справі 280/4366/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22 жовтня 2021 року Справа № 280/4366/21 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши у письмовому порядку за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради (70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Покровська, буд. 26, ЄДРПОУ 38608709) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, буд. 25, ЄДРПОУ 39833546) про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Запорізького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради (далі - позивач) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (далі - відповідач), відповідно до якої позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесену 14.04.2021 першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Ухвалою суду від 02.06.2021 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено справу до підготовчого судового засідання на 29.06.2021.

25.06.2021 представником відповідача подано відзив на адміністративний позов (вх. №36224), відповідно до якого зазначає, що під час проведення перевірки позивача фактично встановлено порушення строків виплати заробітної плати ч.1 ст. 115 КЗпП України, ч. 1 ст. 24 Закону України Про оплату праці №108, пункт 1 припису від 29.10.2020 не виконано. Вказує, що основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантії і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством: премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання оплати прані медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби СОVID-19. спричиненої коронавірусом SARS-Co-2 № 246 від 23.03.2020 (далі - Постанова 246) із змінами від 24.04.2020 № 311 та від 20.05.2020 № 392 визначено, що на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемії гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2 (далі - коронавірусна хвороба, СОVID-19) визначений Кабінетом Міністрів України в акті про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України корона вірусної хвороби (СОVID-19), до завершення здійснення зазначених заходів встановлюється додаткова доплата у розмірі до 300 відсотків заробітної плати до посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням передбачених законодавством обов`язкових доплат та надбавок. Позивач вважає, що до цих правовідносин потрібно застосовувати не загальні нормативно-правові акти, зокрема ч. 1 ст. 115 КЗпП та ч. 1 ст. 24 Закону України Про оплату праці , а спеціальні. Тобто, вважає, що виплата доплат до посадових окладів працівників здійснюється у спеціальному порядку, не регулярно та не в межах 7-ми днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата, а виключно після отримання коштів і не є заробітною платою. Відповідач критично оцінює такі твердження позивача і вважає, що додаткова доплата у розмірі до 300 відсотків заробітної плати належить до структури заробітної плати і є додатковою заробітною платою. У задоволенні позову просить відмовити.

29.06.2021 протокольною ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 10.08.2021.

06.08.2021 від позивача надійшов уточнений позов, відповідно до якого позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень №31198 48/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021, винесений головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального не комерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №31114971/581/АВ П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесену 14.04.2021 першим заступником начальника Головного управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Ухвалою суду від 10.08.2021 підготовче засідання по справі відкладено на 20.08.2021.

Ухвалою суду від 20.08.2021 зупинено провадення у справі для надання сторонам часу для примирення до 28.09.2021

25.09.2021 представником відповідача подано відзив на уточнену позовну заяву (вх.. №48326).

21.09.2021 представником позивача подано уточнений адміністративний позов, відповідно до якого позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021, винесений головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесену 14.04.2021 першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС, винесену 17.08.2021 першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

28.09.2021 представником відповідача надано відзив на уточнений адміністративний позов (вх. №55964).

Ухвалою суду від 28.09.2021 поновлено провадження у справі з 28.09.2021.

Ухвалою суду від 28.09.2021 прийнято до розгляду уточнений адміністративний позов у справі №280/4366/21.

Також, ухвалою суду від 28.09.2021 за клопотанням сторін закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті, розгляд справи здійснювати з 28.09.2021 у письмовому провадженні.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 243 КАС України, у виняткових випадках залежно від складності справи складення рішення, постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більш як десять, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив.

16.10.2020 у зв`язку з неповним наданням КНП Центр первинної медико- санітарної допомоги Оріхівської міської ради відповіді ГУ Держпраці у Запорізькій області щодо факту виконання припису від 07.07.2020 №ЗП 9848/581/АВ/П було винесено наказ про організацію та проведення позапланового заходу № 1447.

За вих. № 1116 від 16.10.2020 було видано направлення на проведення перевірки головному державному інспектору - Рубан К.О. у період з 19.10.2020 по 29.10.2020.

Відповідно до акту інспекційного відвідування ГУ Держпраці у Запорізькій області № ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ від 29.10.2020 за результатами перевірки встановлено порушення: ч. 1, 2 ст. 115 КЗпП України, ч. 1 ст. 24 Закону України Про оплату праці №108, пункт 1 припису №ЗП 9848/581/АВ/П не виконано.

Вказаний акт перевірки та припис щодо усунення виявлених порушень від 29.10.2020 направлено на адресу позивача рекомендованою кореспонденцією.

Припис щодо усунення виявлених порушень було вручено уповноваженій особі позивача головному лікарю-Бондаренко А.І. та надано термін 3 місяці для усунення виявлених порушень.

09.02.2021 ГУ Держпраці у Запорізькій області було видано наказ №248 щодо проведення заходу державного нагляду (контролю), у зв`язку з ненаданням відповіді про факт усунення виявлених порушень, зазначених у приписі від 29.10.2020 №ЗП9848/581/АВ- ЗП 14971/581/АВ-П.

Відповідно до направлення №107 від 09.02.2021 було проведено інспекційне відвідування позивача щодо факту виконання припису. За результатами позапланового заходу складено акт від 26.02.2021 №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135АВ.

В результаті перевірки встановлено, що відповідно до Договору №2720-Е520-Р000 від 20.05.2020 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, медична допомога, яка надається мобільними бригадами, що створені для реагування на гостру респіраторну хворобу COVID-19 підприємством отримано звіт №0038608709C20J2B від 04.11.2020, вартість наданих медичних послуг склала 50 942,05 грн.

КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради кошти отримала на свій рахунок - 11.11.2020, відповідно до платіжного доручення №69718 від 11.11.2020. На підставі чого була здійснена доплата працівникам мобільної медичної бригади з проведення заборів зразків біологічних матеріалів КНП ЦПМСД за жовтень 2020 року виплачена частково 18.11.2020 у розмірі 16500 грн. ( підставою є витяг з розрахунково-платіжної відомості №40 від 18.11.2020, залишок доплати за жовтень 2020 року виплачена 26.11.2020 у розмірі 1134, 68 грн. ( підставою є витяг з розрахунково-платіжної відомості №36 від 26.11.2020).

Звіт № 0038608709С20К2В від 15.12.2020, вартість мед послуг склала -50942,05 грн. кошти надійшли на рахунок 22.12.2020. Доплата медичним працівникам за листопад 2020 року виплачена фактично 24.12.2020 року у розмірі 18012,35 грн., відомість №47 від 24.12.2020.

Тобто було фактично встановлено порушення строків виплати заробітної плати ч.1 ст. 115 КЗпП України, ч. 1 ст. 24 Закону України Про оплату праці №108, пункт 1 припису від 29.10.2020 не виконано.

Акт перевірки та припис щодо усунення виявлених порушень направлено на адресу позивача рекомендованою кореспонденцією (поштова накладна № 7170105742264 від 26.02.2021). Відповідно до реєстру поштових відправлень дане відправлення вручене - 13.03.2021

11.03.2021 складено акт про відмову від підпису, оскільки до відповідача не повернуто примірник підписаного акту та припису.

14.04.2021 позивачем було винесено постанову про накладення штрафу №ЗП 14971/581/АВ/П-ЗПЗ 81/13 5/АВ/ІП-ФС.

09.07.2021 року позивачем на адресу відповідача - Головного управління Держпраці у Запорізькій області направлено скаргу на припис про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021. Скаргу направлено рекомендованим листом №705040470237. Згідно з повідомленням про вручення цього поштового відправлення лист отримано адресатом 13.07.2021.

25.08.2021 на електронну адресу позивача надійшла відповідь на скаргу на припис від 26.02.2021, що датована 16.08.2021 №08/03.4-06/8426. У цій відповіді представник Держпраці цитує норми чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, та викладає фактичні обставини справи, акцентуючи увагу на тому, що не відповідає за своєчасну доставку листів підприємствами Укрпошти.

20.04.2021 року позивачем отримано постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС від 14.04.2021.

В оскаржуваній постанові зазначено про те, що під час інспекційного відвідування - перевірки стану виконання припису від 29.10.2020 №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ на підприємстві продовжують порушуватись строки виплати заробітної плати - ч.1, 2 ст. 115 Кодексу законів про працю України та ч.1 ст. 24 Закону України Про оплату праці . Цією постановою накладено штраф на позивача в сумі 12000 грн.

17.06.2021 року позивач отримав направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 09.06.2021 №618, з якого стало зрозуміло, що відповідач направляється перевірити стан виконання припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021, підставою перевірки є невиконання вимог цього припису.

24.06.2021 року за вхідним номером 800/1 на адресу позивача надійшла вимога про надання документів №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ/П-ЗП381/135/АВ-П-ЗП4209/135/НД від 17.06.2021. У самій вимозі вказаний термін її виконання - до 16-30 22.06.2021. У відповіді на цю вимогу, що датована 24.06.2021 №896 та направлена в цей же день, позивач звернув увагу керівництво Держпраці на те, що її отримано вже після терміну виконання, що надавався.

22.06.2021 (тобто ще за два дні до отримання вимоги) відповідач склав акт про неможливість проведення заходу державного контролю №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ/П-ЗП381/135/АВ-П-ЗП4209/135/НП з посиланням на те, що п.1, 2, 3 вимоги №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ/П-ЗП381/135/АВ-П-ЗП4209/135/НД від 17.06.2021 не виконано.

09.07.2021 за вхідним №844 позивачеві надійшло повідомлення про розгляд справи від 06.07.2021 №08/03.4-06/6944, у якому констатовано отримання уповноваженою посадовою особою акту про неможливість проведення заходу державного контролю у КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

14.07.2021 за вхідним № 956 позивачеві надійшло повідомлення від 08.07.2021 №08/03.4-06/7051 про складання протоколу. У ньому містилася дата прибуття позивача до управління Держпраці у строк до 09.07.2021 та дата - 16.07.2021, у яку головним лікарем здійснюється особистий прийом пацієнтів.

На всі ці обставини звернуто увагу у листі від 14.07.2021 №980, який направлений майже відразу після одержання повідомлення про складання протоколу. Окрім того у цьому листі позивач прохав відповідача утриматись від неправомірних дій щодо складання протоколу про адміністративне правопорушення за відсутності будь-яких підстав для того.

26.08.2021 позивачем отримано постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС від 17.08.2021. Цією постановою на позивача накладено штраф в сумі 18000 грн.

Не погоджуючись з приписом про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021, постановою про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС від 14.04.2021 і постановою про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС від 17.08.2021 позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.

Як слідує з матеріалів справи підставою для винесення оскаржуваних рішень стали виявлені порушення позивачем частин першої та другої статті 115 Кодексу законів про працю України та частини першої статті 24 Закону України Про оплату праці , а саме порушення строків виплати доплати мобільним медичним бригадам.

З огляду на матеріали справи судом встановлено, що Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради є комунальним некомерційним підприємством, яке здійснює загальну медичну практику.

Згідно з розпорядженням голови Оріхівської міської ради від 02.05.2019 №151-к на посаду головного лікаря КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради призначено ОСОБА_1 .

Пунктом 10 розділу 10 Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 13.04.2020 передбачено створити у складі Державного бюджету України фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, та її наслідками на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину.

На виконання цього Закону Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову Про затвердження Порядку використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, та її наслідками від 22.04.2020 №302. Є чинною з 25.04.2020.

Відповідно до зазначеної Постанови кошти фонду спрямовуються на:

здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемії гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, зокрема, на закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для здійснення зазначених заходів, закупівлю медичних послуг за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;

додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2, а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемії гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, до завершення здійснення зазначених заходів.

23.03.2020 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України №246 Про деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2 . Пунктом 1 цієї Постанови (з урахуванням подальших змін та доповнень) встановлено, що на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2 (далі коронавірусна хвороба (СОVID-19), визначений Кабінетом Міністрів України в акті про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), до завершення здійснення зазначених заходів встановлюється додаткова доплата у розмірі до 300 відсотків заробітної плати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням передбачених законодавством обов`язкових доплат та надбавок:

у закладах охорони здоров`я, що надають медичну допомогу хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19) та уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг з Національною службою здоров`я, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19);

медичним та іншим працівникам центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, які задіяні до реагування на випадки коронавірусної хвороби (СОVID-19), та уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг з Національною службою здоров`я;

у державних закладах охорони здоров`я, що визначені у рішеннях відповідних центральних органів виконавчої влади для надання стаціонарної медичної допомоги хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19), медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичної допомоги хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19).

Конкретний перелік посад працівників, яким встановлюється доплата, затверджується керівником відповідного закладу охорони здоров`я.

Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2020 №246 Про деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2 доплати, визначені абзацами другим і третім пункту 1 цієї постанови, здійснюються за рахунок коштів, отриманих закладами охорони здоров`я відповідно до договорів про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг, укладених з Національною службою здоров`я, та з місцевих бюджетів.

На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2020 №246, Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 02.04.2020 №768 Про затвердження Переліку посад медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2 та лікуванням пацієнтів із випадками гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2, яким здійснюється доплата в розмірі трьох окладів (тарифних ставок) за березень 2020 року та Наказу Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації від 19.12.2018 №291 позивачем 30.03.2020 видано наказ №35-Адм, яким було створено мобільну бригаду з проведення заборів зразків біологічних матеріалів у складі 3 медичних працівників та водія автотранспортних засобів.

Відповідно до вимог зазначеної Постанови КМУ від 23.03.2020 №246, 20.05.2021 із застосуванням електронного цифрового підпису між Національною службою здоров`я України та КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради (позивачем) укладено договір №2720-Е520-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Пунктом 8 цього Договору передбачено, що надавач (КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради) зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.

Пунктом 26 Договору встановлено, що оплата медичних послуг згідно з договором здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог 23 договору. У разі здійснення попередньої оплати медичних послуг за договором відповідно до законодавства підставою для оплати є рахунок надавача. Обов`язок з оплати за договором є виконаним у належний строк з моменту подання замовником відповідного платіжного доручення органам Казначейства.

Отже, за Договором від 20.05.2020 №2720-Е520-Р000, що укладений між позивачем та Національною службою здоров`я України, оплата послуг здійснюється саме замовником - НСЗУ на підставі звіту про фактично надані медичні послуги у відповідному періоді.

Як слідує зі змісту Акту позапланового заходу від 26.02.2021 у ході інспекційного відвудування встановлено, відповідно до Договору №2720-Е520-РООО від 20.08.2020 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, гарантій, медична допомога, яка надається мобільними медичними бригадами, що створені для реагування на гостру респіраторну хворобу СОVID-19 спричинено короновірусом SARS-Co-2 підприємством отриманий звіт №0038608709С20J2В від 04.11.2020, вартість наданих медичних послуг склала 50942,05 грн., КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради кошти отримала на свій рахунок 11.11.2020, згідно платіжного доручення №69718 від 11.11.2020. На підставі чого була здійснена доплата працівникам мобільної медичної бригади з проведення зборів зразків біологічних матеріалів в КНП ЦПСД Оріхівської міської ради за жовтень 2020 року виплачена частково 18.11.2020 у розмірі 16500,00 грн. (підставою є витяг з розрахунково-платіжної відомості №40 від 18.11.2020), залишок доплати за жовтень 2020 року працівникам мобільної медичної бригади з проведення зборів зразків біологічних матеріалів виплачена 26.11.2020 у розмірі 1134,68 грн. (підсавою є витяг з розрахунково-платіжної відомості №36 від 26.11.2020); звіт №0038608709С20К2В від 15.12.2020, вартість наджаних медичних послуг склала 50942,05 грн., КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради кошти отримала на свій рахунок 22.12.2020, згідно платіжного доручення №84930 від 22.12.2020. На підставі чого була здійснена доплата працівникам мобільної медичної бригади з проведення заборів зразків біологічних матеріалів в КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради за листопад 2020 року виплачена 24.12.2020 у розмірі 18012,35 грн. (підставою є витяг з розрахунково-платіжної відомості №47 від 24.12.2020), що є порушенням строків виплати заробітної плати, зазначеним в ч.1 ст. 115 КЗпП України, ч.1 ст. 24 Закону України №108, пункту 1 припису №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П від 29.10.2020 не виконано.

Так, судом встановлено, що позивачем згідно із вказаним договором своєчасно подаються звіти про фактично надані медичні послуги за календарний місяць.

Національна служба здоров`я України на підставі отриманих та затверджених звітів перераховує грошові кошти для здійснення доплати медичним працівникам.

Так, на 04.11.2021 позивачем подано звіт №0038608709С20J2В про обсяг наданих медичних послуг за звітний період жовтень 2020 року.

13.11.2020 головним лікарем КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради видано наказ №96-АДМ Про доплату медичним працівникам мобільної медичної бригади з проведення забоів зразків біологічних матеріалів з КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради за жовтень 2020 року .

15.12.2020 позивачем подано звіт №0038608709С20К2В про обсяг наданих медичних послуг за звітний період листопад 2020 року.

22.12.2020 головним лікарем КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради видано наказ №113-АДМ Про доплату медичним працівникам мобільної медичної бригади з проведення забоів зразків біологічних матеріалів з КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради за листопад 2020 року .

23.12.2020 позивачем подано звіт №0038608709С20L2В про обсяг наданих медичних послуг за звітний період грудень 2020 року.

30.12.2020 головним лікарем КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради видано наказ №117-АДМ Про доплату медичним працівникам мобільної медичної бригади з проведення забоів зразків біологічних матеріалів з КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради за грудень 2020 року .

На підтвердження виплати доплати медичним працівникам мобільної медичної бригади з проведення заборів зразків біологічних матеріалів з КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради позивачем надано витяги з розрахунково-платіжної відомості за період з 01.11.2020 по 30.11.2020 та за період з 01.12.2020 по 31.12.2020.

З вказаних витягів слідує, що у листопаді здійснено наступні виплати: 18.11.2020 аванс за жовтень (відомість №40); 26.11.2020 заробітна плата за жовтень (відомість №36), доплата за СОVID-19 за жовтень; 24.12.2020 зарплата за листопад (відомість №47), доплата за СОVID-19 за листопад; 29.12.2020 зарплата за грудень 2020 року (відомість №50), доплата СОVID-19 за грудень.

Згідно платіжного доручення №69718 від 11.11.2020 НСЗУ перерахувала кошти на рахунок позивача як оплата за медичні послуги Ковід-19 згідно звіту №0038608709С20J2В у розмірі 50942,05 грн.

Згідно платіжного доручення №84930 від 22.12.2020 НСЗУ перерахувала кошти на рахунок позивача як оплата за медичні послуги Ковід-19 згідно звіту №0038608709С20К2В у розмірі 50942,05 грн.

Згідно платіжного доручення №87656 від 28.12.2020 НСЗУ перерахувала кошти на рахунок позивача як оплата за медичні послуги Ковід-19 згідно звіту №0038608709С20L2В у розмірі 50942,05 грн.

Строки та періодичність виплати заробітної плати працівникам закріплені в статті 115 КЗпП України і статті 24 Закону України Про оплату праці .

З урахуванням викладеного відповідач зазначає про порушення позивачем ч.ч. 1, 2 ст. 115 Кодексу законів про працю України та ч.1 ст. 24 Закону України Про оплату праці .

Відповідно до вимог частинами першої та другої ст. 115 Кодексу законів про працю України заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата. У разі коли день виплати заробітної плати збігається з вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується напередодні.

Аналогічні вимоги містить ч. 1 ст. 24 Закону України Про оплату праці .

Під час судового розгляду справи позивачем пояснено, що основна заробітна плата виплачується на підприємстві своєчасно з дотриманням норм законодавства, що не заперечується відповідачем. Що стосується додаткової заробітної плати у вигляді доплати членам мобільної медичної бригади, то, оскільки фінансування цього виду доплати здійснюється НСЗУ відповідно до Договору від 20.05.2020 №2720-Е520-Р000 лише після отримання звіту за певний період, її виплата проводиться після перерахування коштів НСЗУ.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.04.2020 № 768 Про затвердження Переліку посад медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та лікуванням пацієнтів із випадками гострої респіраторної хвороби COVID-19, cпричиненої короновірусом SARS-CoV-2, яким здійснюється доплата в розмірі трьох окладів (тарифних ставок) за березень 2020 року (далі - наказ № 768) затверджений перелік посад медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом-CoV-2 та лікуванням пацієнтів із випадками гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом-CoV-2, яким здійснюється доплата в розмірі трьох окладів (тарифних ставок) за березень 2020 року.

Пунктом 2 зазначеного наказу встановлено, що персональний перелік працівників, яким встановлюється доплата, затверджується керівником відповідного закладу охорони здоров`я.

Структура заробітної плати визначена статтею 2 Закону України Про оплату праці , відповідно до якої заробітна плата складається із основної та додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат.

Основна заробітна плата це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати - до них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Таким чином, доплата, передбачена наказом № 768, є додатковою заробітною платою.

Відповідно до статті 94 Кодексу законів про працю України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Таким чином, зазначена доплата повинна проводитися за весь робочий час, відпрацьований працівником за професією (посадою), яка зазначена у переліку до наказу № 768 та у персональному переліку працівників, яким встановлена доплата.

При цьому суд зазначає, що відповідно частини другої Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2020 №246 доплати, визначені абзацами другим і третім пункту 1 цієї постанови, здійснюються за рахунок коштів, отриманих закладами охорони здоров`я відповідно до договорів про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг, укладених з Національною службою здоров`я, та з місцевих бюджетів.

Таким чином, суд зазначає, що Кабінетом Міністрів України визначено чіткий порядок виплати відповідних виплат у вигляді доплати членам мобільної медичної бригади, що передбачає подання відповідних звітів за звітний місяць та відповідне перерахування коштів відповідно до укладених договорів.

Зокрема, п. 26 укладеного Договіору передбачено, що оплата медичних послуг здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог пункту 23 Договору.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що відповідні звіти були підписані 04.11.2021, 15.12.2020 та 22.12.2020. Кошти на рахунок позивача були перераховані відповідно 11.11.2020, 22.12.2020 та 28.12.2020. Відповідні накази про виплату вказаних доплат були прийняті позивачем 13.11.2020, 22.12.2020 та 30.12.2020. Відповідні виплати працівникам позивачем здійснені 18.11.2020 та 26.11.2020 (за жовтень), 24.12.2020 (за листопад). Суд звертає увагу, що виплата авансу у листопаді була здійснена 18.11.2020, а виплата заробітної плати 26.11.2020. Заробітна плата за листопад була здійснена 24.12.2020. Таким чином, вказані оплати були виплачені у строки, встановлені для відповідних виплат авансу та заробітної плати.

При цьому суд не бере до уваги посилання відповідача на порушення строку, всановленого п. 26 Договору, оскільки вказані строки встановлені для здійснення виплат від НЗСУ до позивача.

Таким чином, вказані доплати були виплачені працівникам відразу після надходження їх на рахунок позивача. Будь-яка вина з боку позивача в даному випадку відсутня, оскільки дії вчинені у відповідності та на виконання порядку, що затверджений Кабінетом Міністрів України. Протилежного відповідачем не доведено.

Щодо порядку притягнення позивача до відповідальності суд зазначає наступне.

Згідно з частиною першою статті 259 КЗпП України, державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення № 96), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно пункту 2 Положення № 96, Держпраця у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Підпунктом 6 пункту 4 Положення № 96 встановлено, що Держпраця, здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Пунктом 7 Положення № 96 передбачено, що Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

У відповідності до зазначених норм Головному управлінню Держпраці в Запорізькій області делеговано повноваження щодо здійснення на території області державного контролю за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю від 21 серпня 2019 року № 823 затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - Порядок №823), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об`єкт відвідування), з урахуванням особливостей, визначених Конвенцією Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованою Законом України від 08 вересня 2004 року № 1985-IV, Конвенцією Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованою Законом України від 08 вересня 2004 року № 1986-IV, та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідно до пункту 2 Порядку №823 заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.

09.02.2021 заступником начальника Головного управління Держпраці у Запорізькій області видано наказ №248 Про проведення заходу державного нагляду (контролю) , відповідно до якого наказано забезпечити організацію та проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у формі інспекційного відвідування Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради щодо факту виконання припису №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П від 29.10.2020 у термін по 26.02.2021.

09.02.2021 заступником начальника Головного управління Держпраці у Запорізькій області видано направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №107, відповідно до якого дата початку та дата закінчення заходу з 15.02.2021 по 26.02.2021.

Згідно з пунктами 8, 9, 10 Порядку №823, про проведення інспекційного відвідування інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі.

Пунктом 13 Порядку №823 передбачено, що під час проведення інспекційного відвідування об`єкт відвідування, окрім іншого має право: подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акта інспекційного відвідування; перед підписанням акта інспекційного відвідування бути поінформованим про свої права та обов`язки; оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці; отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань.

Відповідно до п.17 вищеназваного Порядку акт складається в останній день інспекційного відвідування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об`єктом відвідування або уповноваженою ним особою. Один примірник акта залишається в об`єкта відвідування. Другий примірник акта залишається в інспектора праці.

Згідно з п. 18 Порядку №823 якщо об`єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід`ємною частиною.

Відповідно до п. 23 Порядку №823 у разі відмови об`єкта відвідування або уповноваженої ним особи від підписання або у разі неможливості особистого вручення акта та/або припису акт та припис складаються одночасно у трьох примірниках. У разі відмови об`єкта відвідування підписати акт інспектор праці вносить до такого акта відповідний запис.

Два примірники акта та припису не пізніше ніж протягом наступного робочого дня надсилаються об`єкту відвідування за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, рекомендованим листом з описом документів у ньому та повідомленням про вручення. На примірнику акта та припису, що залишаються в інспектора праці, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів інспекційного відвідування.

Об`єкт відвідування зобов`язаний повернути інспектору праці нарочно або поштовим відправленням з описом вкладення підписаний примірник акта та припису не пізніше ніж через три робочих дні з дати його отримання.

У разі ненадходження протягом семи робочих днів після дня відправлення об`єкту відвідування підписаного примірника акта та припису складається акт про відмову від підпису у двох примірниках, один з яких надсилається об`єкту відвідування рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Як слідує з матеріалів справи, відповідно до направлення №107 від 09.02.2021 було проведено інспекційне відвідування позивача щодо факту виконання припису. За результатами позапланового заходу складено акт від 26.02.2021 №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135АВ.

Акт перевірки та припис щодо усунення виявлених порушень направлено на адресу позивача рекомендованою кореспонденцією (поштова накладна № 7170105742264 від 26.02.2021). Відповідно до реєстру поштових відправлень дане відправлення вручене - 13.03.2021.

11.03.2021 складено акт про відмову від підпису, оскільки до відповідача не повернуто примірник підписаного акту та припису.

02.03.2021 за вих.. №08/03.4-06/2382 Головним управління Держпраці у Запорізькій області направлено на адресу КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Орхівської міської ради повідомлення про складання протоколу, відповідно до якого просить визначити керівника зручний час та місце по 09.03.2021 для прибуття головного державного інспектора з метою складання протоколу про адміністративне правопорушення відповідно до ст.. 188-6 КУпАП або прибути 10.03.2021 о 09 год. Особисто до головного державного інспектора Рубана К.О. Повідомлення відправлено поштою 02.03.2021.

Зазначене повідомлення зареєстровано позивачем за вх.. №327 11.03.2021.

14.04.2021 позивачем було винесено постанову про накладення штрафу №ЗП 14971/581/АВ/П-ЗПЗ 81/13 5/АВ/ІП-ФС. Вказана постанова направлена поштою рекомендованим повідомленням (№6912301919469) та отримана позивачем 20.04.2021.

17.06.2021 позивачем отримано направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 09.06.2021 №618, відповідно до якого заплановано в період з 10.06.2021 по 23.06.2021 проведення перевірки стану виконання припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-/ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021.

17.06.2021 позивач направив на адресу відповідача лист за вих.. №867 з повідомленням, що вказаний у направленні припис від 26.02.2021 підприємством не отримувався та є предметом оскарження у судовому порядку.

17.06.2021 Головним управлінням Держпраці у Запорізькій області направлено на адресу позивача вимогу з про надання у строк до 22.06.2021, зокрема, завірені копії платіжних відомостей про нарахування та виплату заробітної плати за березень 2021, квітень 2021, травень 2021 працівникам КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради. Вказана вимога отримана позивачем 24.06.2021.

22.06.2021 Головним управлінням Держпраці складено Акт про неможливість проведення заходу державного контролю №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ/П-ЗП381/135/АВ-П-ЗП4209/135/НП.

06.07.2021 Головним управлінням Держпраці у Запорізькій області направлено на адресу Повідомлення про розгляд справи, відповідно до якої повідомляється, що відповідно до п.3 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509, справа про накладення штрафу розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою особою документів. Вказане повідомлення отримано позивачем 09.08.2021.

08.07.2021 за вих.. №08/03.4-06/7051 Головним управлінням Держпраці у Запорізькій області направлено на адресу позивача повідомлення про складання протоколу, відповідно до якого зазначається про визначення часу та місця по 09.07.2021 для прибуття головного державного інспектора з метою складання протоколу про адміністративне правопорушення відповідно до с. 188-6 КУпАП або запрошення 16.07.2021 о 09-00 год. Особисто до головного державного інспектора. Вказане повідомлення отримано позивачем 14.07.2021.

14.07.2021 за вих.. №908 позивач направив на адресу відповідача лист, відповідно до якого повідомляє про отримання вказаного повідомлення лише 14.07.2021 та у зв`язку зі здійсненням обов`язків лікарем загальної практики сімейної медицини посадова особа позивача не взмозі покинути робоче місце. Крім того наголошено про ненадання відповідачем документів, що є підставою для здійснення перевірки, які неодноразово позивачем витребовувалися.

17.08.2021 Гловним управлінням Держпраці у Запорізькій області складено постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятіст населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС, відповідно до якого накладено штраф на КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради у розмірі 18000 грн. за встановлення перешкод у діяльності інспектора праці.

Розглядаючи пиання щодо порядку притягнення позивача до відповідальності, суд зазначає.

Механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України Про зайнятість населення визначає Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509 (далі - Порядок №509).

Відповідно до пункту 2 Порядку №509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками. Штрафи можуть бути накладені на підставі: рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації; акта про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади; акта документальної виїзної перевірки ДФС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.

Вказаною законодавчою нормою передбачено можливість накладення штрафу на підставі акту про порушення, виявлене під час перевірки, а не під час інспекційного відвідування. Так, за приписами Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 823, інспекційне відвідування є формою державного контролю за додержанням законодавства про працю, а перевірка - формою державного нагляду.

Суд зазначає, що відповідачем при притягненні позивача до відповідальності не пересвідчилося в отриманні позивачем вимоги про витребування документів, завчасного повідомлення про розгляд справи про правопорушення та надання достатнього часу для подання затребуваних документів.

Окрім того, постанови відповідача від 14.04.2021 року та від 17.08.2021 року незаконні ще з тих підстав, що перша винесена без урахування тієї обставини, що у позивача не було іншого механізму виплати ковідних коштів , аніж той, який передбачений у договорі від 20.05.2020 року №2720-Е520-Р000, що укладений із Національною службою здоров`я України, а друга постанова відповідача винесена за нібито перешкоджання інспекторові праці у здійсненні перевірки того припису, якого на момент перевірки позивач навіть не отримав.

Все вищевикладене свідчить про явну незаконність оскаржуваних рішень відповідача.

Згідно зі статтею 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Визнаватися допустимими і використовуватися як докази в адміністративній справі можуть тільки фактичні дані, одержані відповідно до вимог КАС України. Перевірка доказів на їх допустимість є найважливішою гарантією забезпечення прав і свобод людини і громадянина в адміністративному процесі та ухвалення законного і справедливого рішення у справі.

Відповідно до принципу V, викладеного у Рекомендації № (94) 12 Незалежність, дієвість та роль суддів , ухваленій Комітетом Міністрів Ради Європи на 518 засіданні заступників міністрів 13.10.1994 року, судді, зокрема, зобов`язані проводити справу неупереджено, спираючись на власну оцінку фактів та власне тлумачення закону; забезпечити, щоб кожна сторона мала однакові можливості бути заслуханою, і щоб процедурні права кожної із сторін дотримувались відповідно до положень Конвенції про захист прав та основних свобод людини.

Згідно із ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Відповідачем документально не доведено правомірність винесення спірних рішень.

Отже, сукупність вищенаведених, встановлених обставин справи, дає суду підстави вважати, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 6810 грн, що підлягає стягненню за рахунок бюджетного асигнування Головного управління Держпраці у Запорізькій області, як суб`єкта, що прийняв оскаржувані рішення.

Щодо вимоги позивача про стягнення витрат на правову допомогу у розмірі 6000 грн. суд зазначає наступне.

Відповідно до договору про надання правової допомоги від 20.05.2021 року, укладеного між КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради та адвокатом Ілієнко Іриною Сергіївною, остання уповноважена на надання послуг правового характеру позивачеві з метою оскарження незаконної постанови Головного Управління Держпраці у Запорізькій області.

Згідно з актом приймання-передачі наданих послуг №1 від 06.07.2021 року адвокат надав, а клієнт прийняв такі послуги правового характеру: попереднє вивчення матеріалів справи, підготовка та складення позовної заяви про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесеної 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, систематизація додатків до позову.

Відповідно до акту приймання-передачі наданих послуг №2 від 03.08.2021 року адвокат надав, а клієнт прийняв такі послуги правового характеру: підготовка та складання уточненої позовної заяви про визнання протиправним та скасування припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року, винесеного головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської радипро й визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесеної 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, систематизація додатків до позову.

Згідно з актом приймання-передачі наданих послуг №3 від 16.09.2021 року адвокат надав, а клієнт прийняв такі послуги правового характеру: Підготовка та складання уточненої позовної заяви про визнання протиправним та скасування припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року, винесеного головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, визнання протиправними та скасування: постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесеної 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради та постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС, винесеної 17.08.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, систематизація додатків до позову.

Згідно з детальним описом (розрахунком) вартості послуг правового характеру (витрат на професійну правничу допомогу) від 16.09.2021 року на виконання договору про надання правової допомоги від 20.05.2021 року, адвокатом клієнту надані наступні послуги:

Попереднє вивчення матеріалів справи - 20.05.2021 року з 13-00 до 15-00 та 21.05.2021 року з 09-00 до 11-00 - 1000 грн.

Підготовка та складення позовної заяви про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесеної 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, систематизація додатків до позову - витрачено 6 годин: 25.05.2021 року з 14-00 до 17-00 та 26.05.2021 року 09-00 до 12-00 - 2000 грн.

Підготовка та складання уточненої позовної заяви про визнання протиправним та скасування припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року, винесеного головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської радипро й визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесеної 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, систематизація додатків до позову - витрачено 6 години: 02.08.2021 року з 10-00 до 12-00 та 03.08.2021 року з 09-00 до 13-00 - 1500 грн.

Підготовка та складання уточненої позовної заяви про визнання протиправним та скасування припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року, винесеного головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, визнання протиправними та скасування: постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П- №ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесеної 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради та постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС, винесеної 17.08.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради, систематизація додатків до позову - витрачено 6 години: 15.09.2021 року з 10-00 до 12-00 та 16.09.2021 року з 09-00 до 13-00 - 1500 грн.

Розрахунок здійснено з урахуванням складності справи, обсягом та термінами виконаних робіт, часом, витраченим адвокатом на виконання послуг правового характеру та значенням справи для клієнта.

Вартість послуг визначена з урахуванням також тієї обставини, що із кожної суми гонорару адвокат як самозайнята особа самостійно сплачує єдиний соціальний внесок - 22%, податок на доходи фізичних осіб за результатами річного декларування - 18%, військовий збір - 1,5%.

Відповідно до примітки до детального розрахунку від 16.09.2021 року сторонами погоджено таке: станом на 06.07.2021 року адвокатові клієнтом сплачено 6000 грн. за ознайомлення з матеріалами справи та складання позовної заяви у первісній редакції. У подальшому у зв`язку з необхідністю неодноразового уточнення позовних вимог (03.08.2021 року та 16.09.2021 року) вказана сума за взаємною згодою адвоката та клієнта перерозподілена та визначено, що за складання позовної заяви у первісній редакції сплачено 2000 грн., за кожне наступне уточнення - по 1500 грн. відповідно. Отже, за ознайомлення з матеріалами справи адвокату сплачено 1000 грн., за складання позовної заяви у первісній редакції - 2000 грн., за уточнений позов 03.08.2021 року - 1500 грн., за уточнений позов 16.09.2021 року - 1500 грн., а всього 6000 грн., що підтверджується копією платіжного доручення №1135 від 06.07.2021 року.

Для надання вище перелічених послуг правового характеру загалом витрачено 22 години. За вказану роботу адвокатові сплачено 6000 грн., що вказує на дотримання принципу розумності та співрозмірності при визначення вартості наданих послуг правового характеру.

Згідно пунктами 1,2,3 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу;

Відповідно до підпункту 1-5 до статті 134 КАС України:

1. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

2. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

3. Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

4. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

5. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

З метою розподілу судових витрат позивач повинен подати до суду детальний опис виконаних адвокатом робіт (наданих послуг) та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Таким чином, матеріали справи повинні містити докази на підтвердження виконаних об`ємів робіт, їх кількості та видів.

Суд зазначає, що нормами КАС України передбачено співмірність гонорару адвоката, тобто заявлена адвокатом ціна своїх послуг повинна відповідати складності спору та об`єму робіт, часу, витраченому адвокатом на виконання відповідних робіт.

Згідно висновку Європейського суду з прав людини у справі «Лавентс проти Латвії» , відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір. «Суд висловлює сумнів щодо існування об`єктивної необхідності здійснення деяких витрат, зазначених у цих рахунках-фактурах» . Згідно рішення Європейського суду з прав людини у справі «Данілов проти України» , заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим.

З врахуванням викладеного суд вважає витрати на правничу допомогу обґрунтованими та такими, що підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради (70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Покровська, буд. 26, ЄДРПОУ 38608709) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, буд. 25, ЄДРПОУ 39833546) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити повністю

Визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021, винесений головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесену 14.04.2021 першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС, винесену 17.08.2021 першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Стягнути на користь Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради судовий збір у розмірі 6810 (шість тисяч вісімост десять) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління Держпраці у Запорізькій області.

Стягнути на користь Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради витрати на правничу допомогу у розмірі 6000 (шість тисяч) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління Держпраці у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Судове рішення в повному обсязі складено та підписано 22.10.2021 року.

Суддя О.О. Артоуз

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2021
Оприлюднено24.10.2021
Номер документу100525796
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4366/21

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 26.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 22.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні