Постанова
від 26.01.2022 по справі 280/4366/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 січня 2022 року м. Дніпросправа № 280/4366/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Юрко І.В., суддів: Чумака С.Ю., Шальєвої В.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2021 року в адміністративній справі № 280/4366/21 (головуючий суддя першої інстанції Артоуз О.О.) за позовом Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради до Головного управління Держпраці у Запорізькій області про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач 31.05.2021 року звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держпраці у Запорізькій області, в якому з урахуванням уточнень просив:

- визнати протиправним та скасувати припис про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року,

- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС від 14.04.2021 року,

- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС від 17.08.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що основна заробітна плата виплачується на підприємстві своєчасно з дотриманням норм законодавства, що не заперечується відповідачем. Що стосується додаткової заробітної плати у вигляді доплати членам мобільної медичної бригади, то, оскільки фінансування цього виду доплати здійснюється НСЗУ відповідно до Договору від 20.05.2020 року №2720-Е520-Р000, лише після отримання звіту за певний період, її виплата проводиться після перерахування коштів НСЗУ.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2021 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано припис про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року, винесений головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів управління з питань праці Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Рубаном Костянтином Олександровичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Визнано протиправною та скасовано постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС, винесену 14.04.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Визнано протиправною та скасовано постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС, винесену 17.08.2021 року першим заступником начальника Головного Управління Держпраці у Запорізькій області Дановським Володимиром Віталійовичем щодо Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати та прийняти постанову про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Скаржник зазначає, що виплата медичним працівникам здійснювалась з порушенням відповідних строків виплати заробітної плати. Доплата, передбачена наказом №768, є додатковою заробітною платою. Зазначена доплата повинна проводитись за весь робочий час, відпрацьований працівником за професією (посадою), яка зазначена у переліку до наказу №768 та у персональному переліку працівників, яким встановлена доплата.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, в суді апеляційної інстанції справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів в порядку письмового провадження.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на скаргу, встановила наступне.

Позивач - КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради є юридичною особою (код ЄДРПОУ 38608709), комунальним некомерційним підприємством, яке здійснює загальну медичну практику.

Згідно із розпорядженням голови Оріхівської міської ради від 02.05.2019 року №151-к на посаду головного лікаря КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради призначено ОСОБА_1 (а.с.22).

Відповідач - Головне управління Держпраці у Запорізькій області є суб`єктом владних повноважень.

В період з 26.10.2020 року по 29.10.2020 року ГУ Держпраці у Запорізькій області проведено інспекційного відвідування КНП Центр первинної медико- санітарної допомоги Оріхівської міської ради, за результатами якого 29.10.2020 року складено акт №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ (а.с.41-43).

За висновками акту контролюючим органом встановлено порушення позивачем: ч.1, 2 ст.115 КЗпП України, ч.1 ст.24 Закону України Про оплату праці №108, пункт 1 припису №ЗП9848/581/АВ/П не виконано.

Вказаний акт перевірки та припис щодо усунення виявлених порушень від 29.10.2020 року направлено на адресу позивача рекомендованою кореспонденцією.

Припис щодо усунення виявлених порушень вручено уповноваженій особі позивача головному лікарю-Бондаренко А.І. та надано термін 3 місяці для усунення виявлених порушень (а.с.44-45).

09.02.2021 року ГУ Держпраці у Запорізькій області видано наказ №248 щодо проведення заходу державного нагляду (контролю), у зв`язку з ненаданням відповіді про факт усунення виявлених порушень, зазначених у приписі від 29.10.2020 року №ЗП9848/581/АВ- ЗП 14971/581/АВ-П (а.с.103).

Відповідно до направлення №107 від 09.02.2021 року проведено інспекційне відвідування позивача щодо факту виконання припису, за результатами позапланового заходу 26.02.2021 року складено акт №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135АВ (а.с.92-97) .

Висновками акту встановлено, що відповідно до Договору №2720-Е520-Р000 від 20.05.2020 року про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, медична допомога, яка надається мобільними бригадами, що створені для реагування на гостру респіраторну хворобу COVID-19 підприємством отримано звіт №0038608709C20J2B від 04.11.2020 року, вартість наданих медичних послуг склала 50942,05 грн. (а.с.23-31, 106).

Зазначені кошти КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради кошти отримано на свій рахунок 11.11.2020 року згідно платіжного доручення №69718 від 11.11.2020 року та здійснено доплату працівникам мобільної медичної бригади з проведення заборів зразків біологічних матеріалів КНП ЦПМСД за жовтень 2020 року ( проведено виплати 18.11.2020 у розмірі 16500 грн., що підтверджує витяг з розрахунково-платіжної відомості №40 від 18.11.2020 року, та 26.11.2020 року у розмірі 1134,68 грн., що підтверджує витяг з розрахунково-платіжної відомості №36 від 26.11.2020 року).

Звіт №0038608709С20К2В від 15.12.2020 року - вартість мед послуг склала -50942,05 грн. кошти надійшли на рахунок 22.12.2020 року. Доплата медичним працівникам за листопад 2020 року виплачена фактично 24.12.2020 року у розмірі 18012,35 грн., відомість №47 від 24.12.2020 року (а.с.104),

Контролюючим органом фактично встановлено порушення строків виплати заробітної плати ч.1 ст.115 КЗпП України, ч.1 ст.24 Закону України Про оплату праці №108, пункт 1 припису від 29.10.2020 року не виконано.

Акт перевірки та припис щодо усунення виявлених порушень направлено на адресу позивача рекомендованою кореспонденцією (поштова накладна №7170105742264 від 26.02.2021 року). Відповідно до реєстру поштових відправлень дане відправлення вручене - 13.03.2021 року.

11.03.2021 року відповідачем складено акт про відмову від підпису, оскільки до відповідача не повернуто примірник підписаного акту та припису (а.с.56).

14.04.2021 року ГУ Держпраці у Запорізькій області винесено постанову про накладення на позивача штрафу №ЗП 14971/581/АВ/П-ЗПЗ 81/13 5/АВ/ІП-ФС в розмірі 12000 грн. на підставі абз.1 ч.2 ст.265 КЗпП України (а.с.65-66).

Вказана постанова отримана позивачем 20.04.2021 року.

Крім того, 17.06.2021 року позивач отримав направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 09.06.2021 року №618, з якого вбачається, що відповідач направляється перевірити стан виконання припису про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року, підставою перевірки є невиконання вимог цього припису (а.с.175).

24.06.2021 року на адресу позивача надійшла вимога про надання документів, термін виконання - до 16.30 год. 22.06.2021 року. У відповіді від 24.06.2021 року №896 на вказану вимогу, позивач звернув увагу відповідача на те, що вимогу отримано вже після терміну виконання, що надавався (а.с.177).

Таким чином, 22.06.2021 року (тобто ще за два дні до отримання вимоги) відповідачем складено акт про неможливість проведення заходу державного контролю №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ/П-ЗП381/135/АВ-П-ЗП4209/135/НП з посиланням на те, що п.1, 2, 3 вимоги №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ/П-ЗП381/135/АВ-П-ЗП4209/135/НД від 17.06.2021 року не виконано (а.с.179-180).

09.07.2021 року позивач отримав повідомлення контролюючого органу від 06.07.2021 року за №08/03.4-06/6944 про розгляд справи, в якому зазначено про отримання уповноваженою посадовою особою акту про неможливість проведення заходу державного контролю у КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради.

14.07.2021 року позивач отримав повідомлення відповідача від 08.07.2021 року №08/03.4-06/7051 про складання протоколу, та зазначено дату прибуття позивача до управління Держпраці у строк до 09.07.2021 року та дата 16.07.2021 року, тобто в дні, коли головним лікарем здійснюється особистий прийом пацієнтів.

Позивач листом від 14.07.2021 року №980 повідомив відповідача про вказані вище обставини.

26.08.2021 року позивачем отримано постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС від 17.08.2021 року в сумі 18000 грн. (а.с.184).

Не погодившись з приписом про усунення виявлених порушень та постановами про накладення штрафів, позивач оскаржив їх до суду.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив із того, що відповідач при притягненні позивача до відповідальності не пересвідчився у своєчасному отриманні позивачем вимоги про витребування документів, завчасного повідомлення про розгляд справи про правопорушення та надання достатнього часу для подання витребуваних документів. Постанови відповідача від 14.04.2021 року та від 17.08.2021 року є незаконними, оскільки перша винесена без урахування тієї обставини, що у позивача не було іншого механізму виплати ковідних коштів , аніж той, який передбачений у договорі від 20.05.2020 року №2720-Е520-Р000, що укладений із Національною службою здоров`я України, а друга постанова відповідача винесена за нібито перешкоджання інспекторові праці у здійсненні перевірки того припису, якого на момент перевірки позивач навіть не отримав.

Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.

Пунктом 10 розділу 10 Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 13.04.2020 року передбачено створити у складі Державного бюджету України фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, та її наслідками на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину.

На виконання цього Закону Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову Про затвердження Порядку використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, та її наслідками від 22.04.2020 року №302 (чинна з 25.04.2020 року).

Відповідно до зазначеної Постанови кошти фонду спрямовуються на:

- здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемії гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, зокрема, на закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для здійснення зазначених заходів, закупівлю медичних послуг за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;

- додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2, а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемії гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2, до завершення здійснення зазначених заходів.

23.03.2020 року набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України №246 Про деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2 . Пунктом 1 цієї Постанови (з урахуванням подальших змін та доповнень) встановлено, що на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-2 (далі коронавірусна хвороба (СОVID-19), визначений Кабінетом Міністрів України в акті про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), до завершення здійснення зазначених заходів встановлюється додаткова доплата у розмірі до 300 відсотків заробітної плати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням передбачених законодавством обов`язкових доплат та надбавок:

- у закладах охорони здоров`я, що надають медичну допомогу хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19) та уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг з Національною службою здоров`я, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19);

- медичним та іншим працівникам центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, які задіяні до реагування на випадки коронавірусної хвороби (СОVID-19), та уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг з Національною службою здоров`я;

- у державних закладах охорони здоров`я, що визначені у рішеннях відповідних центральних органів виконавчої влади для надання стаціонарної медичної допомоги хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19), медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичної допомоги хворим на коронавірусну хворобу (СОVID-19).

Конкретний перелік посад працівників, яким встановлюється доплата, затверджується керівником відповідного закладу охорони здоров`я.

Відповідно до п.2 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2020 року №246 Про деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-Co-2 доплати, визначені абзацами другим і третім пункту 1 цієї постанови, здійснюються за рахунок коштів, отриманих закладами охорони здоров`я відповідно до договорів про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг, укладених з Національною службою здоров`я, та з місцевих бюджетів.

30.03.2020 року позивачем видано наказ №35-Адм, яким створено мобільну бригаду з проведення заборів зразків біологічних матеріалів у складі 3 медичних працівників та водія автотранспортних засобів.

Відповідно до вимог Постанови КМУ від 23.03.2020 року №246, 20.05.2021 року із застосуванням електронного цифрового підпису між Національною службою здоров`я України та КНП Центр первинної медико-санітарної допомоги Оріхівської міської ради (позивачем) укладено договір №2720-Е520-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Пунктом 8 цього Договору передбачено, що надавач (КНП ЦПМСД Оріхівської міської ради) зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.

Пунктом 26 Договору встановлено, що оплата медичних послуг згідно з договором здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог 23 договору. У разі здійснення попередньої оплати медичних послуг за договором відповідно до законодавства підставою для оплати є рахунок надавача. Обов`язок з оплати за договором є виконаним у належний строк з моменту подання замовником відповідного платіжного доручення органам Казначейства.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем згідно із вказаним договором своєчасно подаються звіти про фактично надані медичні послуги за календарний місяць. Національна служба здоров`я України на підставі отриманих та затверджених звітів перераховує грошові кошти для здійснення доплати медичним працівникам.

Вказані обставини відповідачем в апеляційній скарзі не спростовано.

Відповідно до вимог частинами першої та другої ст. 115 Кодексу законів про працю України заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата. У разі коли день виплати заробітної плати збігається з вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується напередодні.

Аналогічні вимоги містить ч.1 ст.24 Закону України Про оплату праці .

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.04.2020 року №768 Про затвердження Переліку посад медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та лікуванням пацієнтів із випадками гострої респіраторної хвороби COVID-19, cпричиненої короновірусом SARS-CoV-2, яким здійснюється доплата в розмірі трьох окладів (тарифних ставок) за березень 2020 року (далі - наказ № 768) затверджений перелік посад медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом-CoV-2 та лікуванням пацієнтів із випадками гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом-CoV-2, яким здійснюється доплата в розмірі трьох окладів (тарифних ставок) за березень 2020 року.

Пунктом 2 зазначеного наказу встановлено, що персональний перелік працівників, яким встановлюється доплата, затверджується керівником відповідного закладу охорони здоров`я.

Структура заробітної плати визначена статтею 2 Закону України Про оплату праці , відповідно до якої заробітна плата складається із основної та додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат.

Основна заробітна плата це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати до них належать виплаті у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Доплата, передбачена наказом № 768, є додатковою заробітною платою.

Відповідно до статті 94 Кодексу законів про працю України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Доплата повинна проводитися за весь робочий час, відпрацьований працівником за професією (посадою), яка зазначена у переліку до наказу №768 та у персональному переліку працівників, яким встановлена доплата.

Відповідно частини другої Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2020 року №246 доплати, визначені абзацами другим і третім пункту 1 цієї постанови, здійснюються за рахунок коштів, отриманих закладами охорони здоров`я відповідно до договорів про медичне обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення за відповідним переліком та обсягом медичних послуг, укладених з Національною службою здоров`я, та з місцевих бюджетів.

Кабінетом Міністрів України визначено чіткий порядок виплати відповідних виплат у вигляді доплати членам мобільної медичної бригади, що передбачає подання відповідних звітів за звітний місяць та відповідне перерахування коштів відповідно до укладених договорів.

Пунктом 26 укладеного Договору передбачено, що оплата медичних послуг здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог пункту 23 Договору.

Пунктом 26 Договору встановлений строк для здійснення виплат від НЗСУ до позивача. Вказані доплати були виплачені працівникам відразу після надходження їх на рахунок позивача.

Будь-яких доказів, щодо порушення подання позивачем звітів до НЗСУ про фактично надані медичні послуги за календарний місяць або затримки виплати доплат до заробітної плати після надходження від НСЗУ коштів на рахунок позивача, апелянтом ані суду першої, ані суду апеляційної інстанції не надано, та в матеріалах справи такі докази відсутні.

Відтак, припис про усунення виявлених порушень №ЗП9848/581/АВ-ЗП14971/581/АВ-П-ЗП381/135/АВ/П від 26.02.2021 року та постанова про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП14971/581/АВ/П-№ЗП381/135/АВ/ІП-ФС від 14.04.2021 року є неправомірними та підлягають скасуванню.

Стосовно постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП4209/135/НП/СП-ФС від 17.08.2021 року, апеляційний суд зазначає наступне.

Згідно тексту вказаної постанови, станом на 23.06.2021 року підприємством не надано відповідних документів для проведення інспекційного відвідування на вимогу від 17.06.2021 року, у зв`язку із чим 23.06.2021 року складений акт про неможливість проведення заходу державного контролю у зв`язку із створенням перешкод у діяльності інспектора праці шляхом ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування та ненадання на ознайомлення документів, які є предметом інспекційного відвідування. Зазначеною постановою на підставі абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України застосовано до позивача штраф в розмірі 18000 грн. (а.с.184).

Відповідно до абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.

Апеляційний суд звертає увагу, що вказаний акт від 23.06.2021 року не містить визначення про відмову позивачем у допуску до проведення інспекційного відвідування, відсутності об`єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням або відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, не зазначено, що позивач чинив будь-які перешкоди проведенню інспекційного відвідування.

Колегія суддів зазначає, що недопущення до проведення перевірки та створення перешкод у її проведенні є активною дією суб`єкта господарювання.

Поряд з цим, відповідачем ані суду першої, ані суду апеляційної інстанції не надано доказів неможливості отримати будь-які документи у позивача під час проведення інспекційного відвідування, в тому числі з причин відсутності таких документів, та в матеріалах справи такі докази відсутні.

За таких обставин, кваліфікувати дії позивача як недопущення до проведення перевірки в даній справі неможливо.

Такі висновки узгоджуються з позицією викладеною у постановах Верховного Суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 804/4215/17, від 01 грудня 2020 року у справі №520/8842/18, від 29 липня 2021 року у справі № 160/3068/19.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої щодо наявності підстав для скасування оскаржуваної постанови про накладення штрафу.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність винесення оскаржуваних в даній справі приписа та постанов про накладення штрафу.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення адміністративного позову.

У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах Проніна проти України (пункт 23) та Серявін та інші проти України (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2021 року в адміністративній справі № 280/4366/21 залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2021 року в адміністративній справі № 280/4366/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя І.В. Юрко

суддя С.Ю. Чумак

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.01.2022
Оприлюднено15.02.2022
Номер документу103194477
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4366/21

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 26.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 22.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні