Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2021 р. № 520/16072/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітова О.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень , -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків,61057), в якому просить суд: визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 12.07.2021 року № 855237-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 19490,74 грн., № 855238-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 2108,36 грн., № 855239-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 803,34 грн., № 855240-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 8887,13 грн. за платежем "орендна плата з фізичних осіб 18010900" за податковий період 2021 рік, прийняті Головним управлінням ДПС у Харківській області, утвореним на правах відокремленого підрозділу ДПС України.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до рішення Близнюківської селищної Ради Лозівського району, харківської області від 23.07.2021 № 359-У111 були внесені зміни до договорів оренди землі та укладені додаткові угоди від 02.08.2021, якими були змінені створені в договорах орендарі землі - Орендаря з фізичної особи ОСОБА_1 на юридичну особу Фермерське господарство Агротрек в особі голови ОСОБА_1. та орендодавця з Головного управління Держземагенства у Харківській області на Близнюківську селищну Раду Лозівського району Харківської області. Таким чином, на думку позивача, оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 12.07.2021 № 855237-2411-2027, № 855238-2411-2027, № 855239-2411-2027, № 855240-2411-2027 за платежем "орендна плата з фізичних осіб 18010900" є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 26.08.2021 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідач надав до суду відзив згідно змісту якого у задоволенні вимог просив суд відмовити. Також вказав, що зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині сторін договору були внесені після прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень контролюючим органом.
Відповідно до ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Розгляд справи було призначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Згідно з п.10 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Частиною 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч.1 ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
12 червня 2015 року між ОСОБА_1 , який є засновником та керівником Фермерського господарства Агротрек та Головним управлінням Держземагенства у Харківській області (орендодавцем) були укладені:
- договір оренди № б/н від 12.06.2015 земельної ділянки з кадастровим номером 6320684500:02:000:0525, площею 16,2847 га (землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя (рілля));
- договір оренди № б/н від 12.06.2015 земельної ділянки з кадастровим номером 6320684500:02:000:0040, площею 9,0655 га (землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя (рілля));
- договір оренди № б/н від 12.06.2015 земельної ділянки з кадастровим номером 6320684500:02:000:0341, площею 1,7345 га (землі сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя (землі під господарськими будівлями і дворами);
- договір оренди № б/н від 12.06.2015 земельної ділянки з кадастровим номером 6320684500:02:000:0318, площею 0,6609 га (землі сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя (землі під господарськими будівлями і дворами).
12.07.2021 Головним управлінням ДПС у Харківській області винесено податкові повідомлення-рішення, якими визначено суми податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 № 855237-2411-2027 на суму 19490, 74 грн, № 855238-2411-2027 на суму 2108,36 грн, № 855239-2411-2027 на суму 803,34 грн, № 855240-2411-2027 на суму 8887,13 грн.
Оскаржувані податкові повідомлення-рішення отримані позивачем 22.07.2020 (а.с.15, 16).
Позивачем зазначено та з матеріалів справи судом встановлено, що відповідно до рішення Близнюківської селищної Ради Лозівського району, харківської області від 23.07.2021 № 359-У111 були внесені зміни до договорів оренди землі та укладені додаткові угоди від 02.08.2021, якими були змінені створені в договорах орендарі землі - Орендаря з фізичної особи ОСОБА_1 на юридичну особу Фермерське господарство Агротрек в особі голови ОСОБА_1. та орендодавця з Головного управління Держземагенства у Харківській області на Близнюківську селищну Раду Лозівського району Харківської області. Тобто орендар передав право користування земельно ділянкою створеній ним юридичній особі.
Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до ст. 7 ПК України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Відповідно до пп. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
За змістом пп. 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 даного Кодексу землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Положеннями ст. 54 ПК України визначено обов`язок нарахування суми податку фізичній особі контролюючим органом шляхом направлення податкового повідомлення - рішення, яке підлягає сплаті протягом 60 днів з дня вручення.
За приписами ст. 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з пп. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Положеннями п. 288.1 ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Пунктами 288.2 та 288.3 ст. 288 ПК визначено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до п. 288.4 ст. 288 ПК України розмір та умови внесення її плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Пунктом 288.5 ст. 288 ПК передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. 288.5.2); може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у пп. 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (пп. 288.5.3).
Згідно з п. 288.7 ст. 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
У відповідності до п. 287.2 ст. 287 ПК України облік фізичних осіб-платників податку і нарахування відповідних сум проводяться щороку до 1 травня. Згідно з п. 286.5 ст. 286 даного Кодексу нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Положеннями п. 286.1 ст. 286 ПК України закріплено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Відповідно до п. 287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Статтею 125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень".
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Аналіз вищевказаних вимог дає підстави для висновку, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, а саме, з дня реєстрації договору оренди земельної ділянки в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
В силу вимог ст. 8 Закону України "Про фермерське господарство" після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Як вже встановлено судом, на підставі Договорів №б/н від 12.06.2015, укладених з Головним управлінням Держземагентства у Харківській області, ОСОБА_1 отримав в оренду на 49 років земельні ділянки: площею 16,2847 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0525; площею 9,0655 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0040); площею 1,7345 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0341); площею 0,6609 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0318) для ведення фермерського господарства.
Як судом вже було встановлено, відповідно до рішення Близнюківської селищної Ради Лозівського району, харківської області від 23.07.2021 № 359-У111 були внесені зміни до договорів оренди землі та укладені додаткові угоди від 02.08.2021, якими були змінені створені в договорах орендарі землі - Орендаря з фізичної особи ОСОБА_1 на юридичну особу Фермерське господарство Агротрек в особі голови ОСОБА_1. та орендодавця з Головного управління Держземагенства у Харківській області на Близнюківську селищну Раду Лозівського району Харківської області. Тобто орендар передав право користування земельно ділянкою створеній ним юридичній особі.
Обґрунтовуючи протиправність оскаржуваних рішень, позивач вказує на те, що орендар передав право користування земельно ділянкою створеній ним юридичній особі ФГ Агротрек .
При цьому, відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право користування землею, так само як і суміжні права та обов`язки землекористувача, виникають з моменту реєстрації права оренди або право власності на землю.
Суд зазначає, що посилання позивача на внесені відповідно до рішення Близнюківської селищної Ради Лозівського району, харківської області від 23.07.2021 № 359-У111 зміни до договорів оренди землі та на укладені додаткові угоди від 02.08.2021, якими були замінені сторони в договорах оренди землі, а саме: Орендаря з фізичної особи ОСОБА_1 на юридичну особу Фермерське господарство Агротрек в особі голови ОСОБА_1. та Орендодавця з Головного управління Держземагенства у Харківській області на Близнюківську селищну раду Лозівського району Харківської області, не можуть бути доказом неправомірності дій контролюючого органу, оскільки вищевказані дії із внесення змін до договорів оренди позивача були вчинені після отримання оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, а тому не могли враховуватись при їх прийнятті контролюючим органом.
Враховуючи вищевикладене та беручи до уваги те, що орендарем земельних ділянок на момент винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень був ОСОБА_1 , суд приходить до висновку, що саме на нього покладено обов`язок сплати орендної плати, відповідно до укладених ним договорів оренди землі.
Також суд звертає увагу, що факт використання земельних ділянок через створене позивачем ФГ "Агротрек" не може змінювати статусу позивача як орендаря земельних ділянок та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату за земельні ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у справі №808/3798/16 від 28.08.2018 та постанові Верховного Суду у справі №120/4362/18-а від 13.09.2019.
Велика Палата Верховного Суду, вирішуючи питання щодо переходу права постійного користування земельною ділянкою до селянського (фермерського) господарства від його засновника, у постанові від 23.06.2020 року по справі №179/1043/16-ц вказала на те, що передбачені законом особливості надання фізичній особі земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства підтверджують те, що таку ділянку можна було безоплатно отримати лише для створення відповідного господарства, після чого її використання можливе було тільки для ведення селянського (фермерського) господарства, тобто для вироблення, переробки та реалізації товарної сільськогосподарської продукції. Таку діяльність здійснює саме селянське (фермерське) господарство, а не його засновник. Іншими словами, після набуття засновником селянського (фермерського) господарства права постійного користування земельною ділянкою для ведення такого господарства та проведення державної реєстрації останнього постійним користувачем зазначеної ділянки стає селянське (фермерське) господарство.
Аналогічний правовий висновок зроблено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 червня 2020 року у справі №922/989/18 (№12-205гс18), на яку посилається позивач.
Великою Палатою Верховного Суду задля формування єдиної практики у питанні застосування приписів Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про фермерське господарство", щодо процедури оформлення переходу прав та обов`язків орендаря від фізичної особи до створеного нею фермерського господарства, розглядалася справа №927/79/19, за результатами перегляду якої 30.06.2020 було прийнято постанову.
У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду зазначила:
"Згідно із частиною першою статті 8-1 Закону України "Про оренду землі" право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу.
Разом з тим вищенаведеними нормами Закону України "Про фермерське господарство" запроваджений механізм, за яким земельна ділянка спочатку надається в оренду громадянину з метою здійснення підприємницької діяльності (для ведення фермерського господарства), проте останній може використовувати її лише шляхом створення фермерського господарства як форми здійснення своєї підприємницької діяльності. Таке фермерське господарство створюється після отримання громадянином земельної ділянки в оренду. З моменту створення цього фермерського господарства та його державної реєстрації до нього за нормами Закону України "Про фермерське господарство" переходять права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі.
Отже, в цьому випадку не відбувається відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки, що обмежено частиною першою статті 8-1 Закону України "Про оренду Землі", а здійснюється встановлений нормами Закону України "Про фермерське господарство" перехід прав та обов`язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним фермерського господарства. При цьому такий перехід відбувається в силу вищенаведених норм Закону України "Про фермерське господарство" та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод".
Аналізуючи зазначені висновки Верховного Суду, необхідно зазначити, що їх зміст стосується правил переходу прав та обов`язків орендаря земельної ділянки за договором оренди землі до новоствореного фермерського господарства.
Тоді як, предметом дослідження у вказаній справі є правомірність рішень контролюючого органу, який повинен діяти виключно на підставі, у спосіб та порядку визначеному законом.
Разом з тим, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотеку, Єдиного реєстру заборони відчеження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, на момент винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, відсутні відомості про зареєстроване речове право на досліджені земельні ділянки щодо ФГ "Агротрек", на відміну від зареєстрованих відомостей про позивача щодо права користування земельними ділянками площею 16,2847 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0525); площею 9,0655 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0040); площею 1,7345 га (кадастровий номер 6320684500:02:000:0341); площею 0,6609 (кадастровий номер 6320684500:02:000:0318).
За сукупністю викладених обставин, суд приходить до переконання, що податкові повідомлення-рішення від 12.07.2021 року № 855237-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 19490,74 грн., № 855238-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 2108,36 грн., № 855239-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 803,34 грн., № 855240-2411-2027 на суму податкового зобов`язання 8887,13 грн. за платежем "орендна плата з фізичних осіб 18010900" за податковий період 2021 рік, прийняті Головним управлінням ДПС у Харківській області правомірно, а відтак не підлягають скасуванню.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про залишення адміністративного позову без задоволення..
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд , -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду .
Суддя О.М.Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2021 |
Оприлюднено | 26.10.2021 |
Номер документу | 100554193 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні