Постанова
від 06.10.2021 по справі 340/120/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 жовтня 2021 року м. Дніпросправа № 340/120/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2021 року в адміністративній справі №340/120/21 (суддя у 1 інстанції Петренко О.С.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Делвер Компані" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Делвер Компані" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області від 08.12.2020 р. №2213249/42289289; від 08.12.2020 року №2213246/42289289; від 08.12.2020 року №2213247/42289289; від 08.12.2020 р. №2213244/42289289; від 08.02.2020 року №2213245/42289289; від 08.02.2020 року за №2213248/42289289; від 08.02.2020 року за №2213243/42289289;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №1 від 03.04.2020 року, №3 від 06.04.2020 року, №6 від 09.04.2020 року, датою їх направлення - 17.11.2020 року; №2 від 06.04.2020р., №4 від 08.04.2020р., №5 від 09.04.2020 року, датою їх направлення - 02.12.2020 року; №7 від 10.04.2020 року датою її направлення - 03.12.2020 року.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2021 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області: від 08.12.2020 р. №2213249/42289289; від 08.12.2020 року №2213246/42289289; від 08.12.2020 року №2213247/42289289; від 08.12.2020 р. №2213244/42289289; від 08.12.2020 року №2213245/42289289; від 08.12.2020 року за №2213248/42289289; від 08.12.2020 року за №2213243/42289289. Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №1 від 03.04.2020 року, №3 від 06.04.2020 року, №6 від 09.04.2020 року, датою їх направлення - 17.11.2020 року; №2 від 06.04.2020р., №4 від 08.04.2020р., №5 від 09.04.2020 року, датою їх направлення - 02.12.2020 року; №7 від 10.04.2020 року датою її направлення - 03.12.2020 року. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Делвер Компані" понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 15890 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Делвер Компані" понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 15890 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду та прийняти нове про відмову у задоволені позову.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивачем не було надано в повному обсязі документи, які б підтверджували реальність господарської операції за результатами якої складені податкові накладні.

Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що між 11.10.2019 року між ТОВ "Делвер Компані" (далі - комісіонер) та ТОВ "ТПК "Омега-Автопоставка" (далі - комітент) укладено договір комісії №ДК-11100. Предметом договору є реалізація продукції, що належить комітенту на експорт, укладати експортні ЗЕД купівлі - продажу товару з нерезидентами, зберігати та транспортувати товар, відповідно до базису поставки, за укладеними договорами поставки за укладеними договорами, укладати необхідні договори митного оформлення товару та виконувати всі необхідні митні платежі.

Для виконання зобов`язань по договору комісії №ДK-11100 від 11.10.2019р. були складено наступні документи: додаткова угода № 1 від 14.10.2019 до договору комісії №ДК-11100 від 11.10.2019р., додаток №2 від 30.10.2019р., додаток № 3 від 13.11.2019р., додаток № 4 від 14.11.2019р., додаток № 5 від 18.11.2019р., додаток № 6 від 19.11.2019р., довіреність № 25856 від 11.10.2019р., акт приймання-передачі товару №10 від 13.11.2019р., акт приймання-передачі товару № 1 від 15.11.2019р., акт приймання-передачі товару № 2 від 25.11.2019р., звіт комісіонера № 2 від 22.11.2019р., акт приймання-передачі товару №1 від 04.12.2019р., акт приймання-передачі товару № 1 від 03.12.2019р., акт приймання-передачі товару № 2 від 09.12.2019р., звіт комісіонера № 3 від 20.01.2020р., звіт комісіонера № 4 від 20.01.2020р., звіт комісіонера № 5 від 04.03.2020р., звіт комісіонера № 6 від 13.03.2020р., додаткова угода № 3 від 30.11.2019р., додаткова угода № 5 від 23.12.2019р., додаткова угода № 6 від 25.01.2020р., додаткова угода № 7 від 25.01.2020р., акт здачі приймання робіт № 43 від 03.04.2020р., акт здачі-приймання робіт № 44 від 06.04.2020р., акт здачі приймання робіт № 45 від 06.04.2020р., акт здачі-приймання робіт № 46 від 08.04.2020р., акт здачі приймання робіт № 47 від 09.04.2020р., акт здачі-приймання робіт № 48 від 09.04.2020р., акт здачі приймання робіт № 49 від 10.04.2020р., рахунок на оплату № 43 від 03.04.2020р., рахунок на оплату, №44 від 06.04.2020р., рахунок на оплату № 45 від 06.04.2020р., рахунок на оплату № 46 від 08.04.2020р., рахунок на оплату № 47 від 09.04.2020р., рахунок на оплату .№ 48 від 09.04.2020р., рахунок на оплату № 49 від 10.04.2020р.

Оплата ТОВ "Торгова-Промислова Компанія "Омега-Автопоставка" комісійної винагороди Товариству здійснена згідно наступних платіжних доручень: №4912871444 від 06.04.2020р., № 4915481139 від 07.04.2020р., № 4917531573 від 09.04.2020р., № 4919991153 від 10.04.2020р.

Товариством перераховано кошти ТОВ "Торгова-Промислова Компанія "Омега Автопоставка'' за реалізований товар згідно договору комісії №ДК-11100 від 11.10.2019р., що підтверджується наступними документами: банківська виписка АТ "КІБ" по клієнту ТОВ "Делвер Компані'' за 08.04.2020р. б/н від 22.04.2020р., банківська виписка АТ "КІБ" по клієнту ТОВ "Делвер Компані" за 10.04.2020р. б/н від 13.04.2020р., банківська виписка АТ "УкрСибБанк" по клієнту ТОВ "Делвер Компані" за 10.04.2020р. б/н від 12.04.2020р., акт звірки взаєморозрахунків по переданому на комісію товару за період: 11.10.2019-12.05.2020 б/н від 12.05.2020р., акт звірки взаєморозрахунків по комісійній винагороді за період: 11.10.2019-12.05.2020 б/н від 12.05.2020р.

На виконання договору комісії Товариством укладено договір на перевезення вантажів автомобільним або залізничним транспортом № 141 О-П від 14.1О.2019р. з фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (далі - ФОП " ОСОБА_1 "). Відповідно до даного договору ФОП " ОСОБА_1 " (Перевізник) зобов`язується виконати або організувати виконання визначених цим договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу автомобільним та залізничним транспортом в міському, приміському та міжміському напрямі за заявками Товариства (Замовника). Перевізник на користь замовника виконує операції, пов`язані з перевезенням, включаючи: розробку маршруту перевезення; організацію або рекомендацію по висновку договорів на перевезення вантажу; організацію навантажувальних та розвантажувальних робіт; інші операції, пов`язані з перевезенням.

Для виконання умов договору № 1410-П від 14.10.2019р. були складені наступні документи: заявка № 3 від 31.10.2019р., заявка № 4 від 25.11.2019р., заявка № 5 від 02.12.2019р., заявка № 7 від 09.12.2019р., заявка № 8 від 12.12.2019р., заявка № 9 від 13.12.2019р., товарно -транспортна накладна № 26 та 73 від 13.11.2019р., товарно-транспортна накладна № 2514 від 13.11.2019р., товарно-транспортна закладна № СД/11-119 від 05.12.2019, товарно-транспортна накладна № СД/11-142 від 05.12.2019р., товарно-транспортна накладна №СД/11-146 від 05.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-084 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-151 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-153 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна N№ СД/11-155 від 06.12.2019, товарно-транспортна накладна № СД/11-156 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-157 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна №СД/11-158 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-103 від 06.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-109 від 07.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-141 від 07.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-143 від 07.12.2019р., товарно-транспортна накладна №СД/11-159 від 07.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-161 від 07.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-163 від 07.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-144 від 08.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-150 від 08.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-152 від 08.12.2019р., товарно-транспортна накладна № СД/11-165 від 08.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 138 від 24.12.2019р., залізнична накладна № 44623817 від 27.11.2019р., залізнична накладна № 44802080 від 18.12.2019р., залізнична накладна № 44810315 від 19.12.2019, товарно -транспортна накладна № 9197 від 14.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 445 від 15.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 17/11-5 від 17.12.2019р., товарно-транспортна накладна №000141 від 17.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 17/1132 від 17.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 18/12-4 від 18.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 1112/1 від 20.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 141/7 від 19.12.2019р., товарно -транспортна накладна № 9197 від 22.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 2212-1 від 22.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 2404 від 23.12.2019р., товарно-транспортна накладна № 260 від 16.01.2020р., товарно-транспортна накладна № 012 від 16.01.2020р., товарно транспортна накладна № 152 від 16.01.2020р., товарно-транспортна накладна № 281 від 18.01.2020р., акт виконаних робіт № 39 від 30.11.2019р., акт виконаних робіт № 11 від 31.01.2020р., акт виконаних робіт № 45 від 31.12.2019р., акт виконаних робіт № 46 від 31.12.2019р., акт виконаних робіт № 12 від 31.01.2020р., акт виконаних робіт № 13 від 31.01.2020р., рахунок-фактура №39 від 30.11.2019р., рахунок-фактура № 11 від 31.01.2020р., рахунок-фактура № 45 від 31.12.2019р., рахунок-фактура № 46 від 31.12.2019р., рахунок-фактура № 12 від 31.01.2020р., рахунок-фактура № 13 від 31.01.2020р.

Товариством перераховано кошти ФОП " ОСОБА_1 за послуги по перевезенню вантажу автотранспортом та залізничним транспортом по договору № 11/11-19 від 11.11.2019р. згідно з платіжного доручення №138 від 01.02.2020р., платіжного доручення № 327 від 27.03.2020р., платіжного доручення № 229 від 26.02.2020р., платіжного доручення № 231 від 26.02.2020р., платіжного доручення № 329 від 30.03.2020р. та платіжного доручення № 330 від 30.03.2020р.

На виконання договору комісії №ДК-111 ОО від 11.10.2019р. позивачем укладено договір на виконання послуг по декларуванню і митному оформленню предметів, що переміщуються через митний кордон України № 11/11-19 від 11.11.2019р. з ТОВ "Юнікорн Меритайм''.

Відповідно до даного договору ТОВ "Юнікорн Меритайм" (Декларант) за винагороду здійснює від свого імені за рахунок Товариства (Клієнт) представлення інтересів в митних органах, оформлюючи необхідну документацію, так само і здійснюючі інші дії, необхідні для належного проходження митної процедури.

Для виконання умов договору № 11/11-19 від 11.11.2019р. були складені наступні документи : акт виконання робіт (надання послуг) № 738 від 22.11.2019р., акт виконання робіт №41 від 20.01.2020р., рахунок на оплату № 748 від 22.11.2019р., рахунок на оплату № 46 від 20.01.2020р.

Товариством перераховано кошти ТОВ "Юнікорн Меритайм" за оформлення вантажно митних декларацій (далі - ВМД) по договору № 11/11-19 від 11.11.2019р. згідно платіжного доручення №43 від 19.12.2019р., платіжного доручення № 180 від 31.01.2020р.

Також, Товариством на виконання договору комісії №ДК-11100 від 11.10.2019р. укладено договір № 11/2019-DC від 13.11.2019р. з ТОВ Миколаївське підприємство "Термінал Укрхарчозбутсировина".

Відповідно до договору № 11/2019-DC від 13.11.2019р. ТОВ Миколаївське підприємство "Термінал-Укрхарчозбутсировина" (Виконавець) бере на себе зобов`язання виконати або організувати надання послуг Товариству (Замовник) по митному оформленню олії соняшникової по зовнішньоекономічному контракту Товариства, яка переміщується через митний кордон України, в Миколаївській митниці ДФСУ та по оформленню сертифікатів походження, сертифікатів перевезення, санітарних сертифікатів, сертифікатів здоров`я, фітосанітарних сертифікатів при експорті вантажу, згідно з інструкціями Товариства.

Для виконання умов договору № 11/2019-DC від 13.11.2019р. були складені наступні документи: акт надання послуг № 220 від 13.03.2020р., акт надання послуг № 190 від 04.03.2020р., рахунок на оплату № 148 від 13.03.2020р., рахунок на оплату № 121 від 04.03.2020р.

Товариством перераховано кошти ТОВ Миколаївське підприємство "Термінал- Укрхарчозбутсировина" за оформлення вантажно-митних декларацій (далі - ВМД) по договору № 11/2019-DC від 13.11.2019 згідно платіжного доручення № 385 від 17.03.2020р. та банківської виписки ПАТ АБ "Укргазбанк" по клієнту ТОВ "Делвер Компані" за 15.05.2020р. 6/н від 15.05.2020.

Крім того, на виконання договору комісії №ДК-11100 від 11.10.2019р. Товариством укладено контракт № МР3010O від 30.10.2019р. з компанією ALPEX PROJECT LTD на реалізацію товару ( олія соняшникова нерафінована, з насіння врожаю 2019) в кількості 1600 тон +/-10% на загальну суму 28 192 000,00 грн.

Для виконання умов контракту № МР3010O від 30.10.2019р. були складені наступні документи: рахунок-проформа № МР30100 від 30.10.2019р., вантажна митна декларація (ЕК 10 РР) № UA504120/2019/109692 від 16.11.2019р., повідомлення про фактичне вивезення № UA504120/2019/109692 від 21.11.2019р., рахунок-фактура № МР21110 від 21.11.2019р., вантажна митна декларація (ЕК 10 ДР) № UA504120/2019/109960 від 22.11.2019р.

Крім того, на виконання договору комісії №ДК-1110O від 11.10.2019 р.Товариством укладено контракт № 1411-0 від 14.11.2019 з компанією ALPEX PROJECT LTD на реалізацію товару (олія соняшникова нерафінована, з насіння врожаю 2019) в кількості 400 тон +/-10% на загальну суму 7 132 000,00 грн.

Для виконання умов контракту № 1411-0 від 14.11.2019р. були складені наступні документи: рахунок-проформа № 1411-0 від 14.11.2019р., вантажна митна декларація (ЕК 10 РР) № UA508220/2020/100063 від 03.10.2020р., повідомлення про фактичне вивезення № UA508220/2020/100063 від 15.01.2020р., рахунок-фактура № 150120-08 від 15.01.2020р., вантажна митна декларація (ЕК 1 О ДР) № UA508220/2020/100465 від 20.01.2020р.

Крім того, на виконання договору комісії №ДК-11100 від 11.10.2019р. Товариством укладено контракт № К-13110 від 13.11.2019р. з компанією ALPEX PROJECT L TD на реалізацію товару (олія соняшникова нерафінована, з насіння врожаю 2019) в кількості 650 тон +/-10% на загальну суму 11 453 000,00 грн.

Для виконання умов контракту № К-13110 від 13.11.2019р. були складені наступні документи: рахунок-проформа № К-1311O від 13.11.2019р., вантажна митна декларація (ЕК 10 РР) № UA508220/2020/l 00062 від 03.01.2020р., повідомлення про фактичне вивезення № LA508220/2020/100062 від 15.01.2020р., рахунок-фактура № 150120-07 від 15.01.2020р., вантажна митна декларація (ЕК 1 О ДР) № UA508220/2020/l 00466 від 20.01.2020р.

Крім того, на виконання договору комісії №К-111000 від 11.10.2019р. Товариством укладено контракт № 1811-0 від 18.11.2019 з компанією ALPEX PROJECT I,TD на реалізацію товару (олія соняшникова нерафінована, з насіння врожаю 2019) в кількості 360 тон +/-10% на загальну суму 6 390 000,00 грн.

Для виконання умов контракту № 1811-0 від 18.11.2019р. були складені наступні документи: рахунок-проформа № 1811-0 від 18.11.2019р., вантажна митна декларація (ЕК 10 РР) №UA508140/2020/000353 від 16.02.2020р., повідомлення про фактичне вивезення №UA508140/2020/000353 від 06.03.2020р., рахунок-фактура № 060320-01 від 06.03.2020р., вантажна митна декларація (ЕК 1 О ДР) № UA508140/2020/000596 від 13.03.2020р.

Також на виконання договору комісії №ДК-11100від 11.10.2019р. Товариством укладено контракт № М2219OАП від 19.11.2019р. з компанією ALPEX PROJECT LTD на реалізацію товару (олія соняшникова нерафінована, з насіння врожаю 2019) в кількості 500 тон - 10% на загальну суму 8 810 000,00 грн.

Для виконання умов контракту № М2219OАП від 19.11.2019р. були складені наступні документи: рахунок-проформа № М2219OАП від 24.02.2020р., вантажна митна декларація (ЕК 10 РР) № UA508140/2020/000423 від 24.02.2020р., повідомлення про фактичне вивезення №А508140/2020/000423 від 26.02.2020р., рахунок-фактура № М2602OАП від 26.02.2020р., вантажна митна декларація (ЕК 10 ДР) № UA508140/2020/000515 від 04.03.2020.р

З метою виконання договірних умов, ТОВ "Делвер Компані" складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних наступні податкові накладні: №1 від 03.04.2020р. (дата направлення - 17.11.2020р.), №2 від 06.04.2020р. (дата направлення - 02.12.2020р.); № 3 від 06.04.202 року (дата направлення - 17.11.2020р.), №4 від 08.04.2020р. (дата направлення - 02.12.2020р.), №5 від 09.04.2020р. (дата направлення - 02.12.2020р.), №6 від 09.04.2020р. (дата направлення - 17.11.2020р.), №7 від 10.04.2020 р. (дата направлення - 03.12.2020р,) для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно з отриманими квитанціями, вказані податкові накладні прийнята, але їх реєстрацію було зупинено.

Позивачем було направлено на адресу ДПС електронне повідомлення щодо подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій щодо відмовлених в реєстрації ПН/РК з поясненнями.

Оскаржуваними рішеннями Комісії року було відмовлено у реєстрації вказаних вище податкових накладних. Підставою зазначено ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010р. № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010 (далі іменується ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10. статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1 .3 статті 200-1 цього Кодексу.

Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

У разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена згідно з пунктом 201.16 цієї статті) податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця. Таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або допущено помилки при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної та/або порушено граничні терміни реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв`язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви із скаргою з урахуванням вимог, встановлених підпунктом 78.1.9 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з`ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов`язань з податку за такою операцією.

Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

За правилами пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складеноподаткову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Відповідно до отриманих платником податків Квитанцій, реєстрація податкових накладних в ЄРПН зупинена у зв`язку із відповідністю платника податків пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, одним із критеріїв ризиковості платника податку є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстраціїподатковій накладній/розрахунку коригування.

Так, у квитанції податковий орган не вказав жодної податкової інформації, яка йому відома, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданої для реєстрації податковій накладній.

Так, у Квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН вказано: «Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі іменується Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН / РК в ЄРПН.

Зі змісту оскаржуваних рішень вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в ЄРПН слугувало ненадання платником податку документів: первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Так, форма рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі передбачає можливість проставлення фіскальним органом відмітки у відповідній графі, яка визначає підстави для відмови, зокрема, щодо неподання відповідних документів.

Графа форми рішення первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних містить вимогу щодо необхідності підкреслення тих документів, які не надані.

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що оскаржувані рішення не містять жодних підкреслень у графі первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, яка по своїй суті визначає лише загальний перелік документів. Наданих комісії регіонального рівня документів, після зупинення реєстрації податкових накладних, було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

При цьому доцільне звернути увагу також на таке.

У пункті 70 рішення від 20 жовтня 2011 року «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини (далі також - ЄСПЛ) підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Крім того, ЄСПЛ звертає увагу на те, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019р. у справі №815/2985/18 (адміністративне провадження №К/9901/14651/19).

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.

Відтак, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Незважаючи на те, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не є предметом розгляду в рамках даного спору, суд вважає за необхідне відзначити, що таке рішення податкового органу не містить в собі вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

При цьому, недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд зазначає наступне то відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р. №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

З огляду на наведене, колегія суддів погоджує висновок суду про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2021 року в адміністративній справі №340/120/21 - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2021 року в адміністративній справі №340/120/21 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя Н.А. Олефіренко

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2021
Оприлюднено27.10.2021
Номер документу100590068
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/120/21

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. ПЕТРЕНКО

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 06.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 01.04.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.С. Петренко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні