ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путят инський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" червня 2010 р. Справа № 10/2227
Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
головуючого судді
суддів:
при секретарі ,
за участю представників ст орін:
від позивачів:
- Славутської районної держ авної адміністрації: не з'яви вся,
- Лисиченської сільської ра ди: не з'явився,
- Державної інспекції з конт ролю за використанням та охо роною земель у Хмельницькій області: не з'явився,
від відповідача: не з'явився ,
від прокуратури: Сич Ю.М. (посвідчення №52),
розглянувши апеляційну ск аргу державного підприємств а "Сільськогосподарське підп риємство "Хмельницьке"
на рішення господарського суду Хмельницької області
від "15" березня 2010 р. у справі № 10/2227 (суддя Виноградова В.В.)
за позовом Славутського мі жрайонного прокурора (м. Слав ута) в інтересах держави в осо бі Славутської районної держ авної адміністрації (м. Славу та Хмельницької області), Лис иченської сільської ради (с. Л исиче Славутського району Хм ельницької області), Державн ої інспекції з контролю за ви користанням та охороною земе ль у Хмельницькій області (м. Х мельницький)
до державного підприємств а "Сільськогосподарське підп риємство "Хмельницьке"
(с. Цівоха Славутського райо ну Хмельницької області)
про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, стягнення шкоди та вартості обстеження самовільно зайня тих земельних ділянок , -
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2009 року Славутсь кий міжрайонний прокурор в і нтересах держави в особі Сла вутської районної державної адміністрації, Лисиченської сільської ради та управлінн я з контролю за використання м і охороною земель у Хмельни цькій області звернувся до г осподарського суду міста Киє ва з позовом до державного пі дприємства "Агроспецсервіс " про: зобов'язання звільнити самовільно зайняті земельні ділянки площею 47,88 га, 40,23 га та 9,10 га, що розташовані за межами н аселеного пункту с.Дідова Г ора та с.Потереба Славутсько го району за належністю Слав утській районній державній а дміністрації; стягнення з відповідача на користь Лис ичанської сільської ради 8 7 840,04 грн. шкоди та на користь упр авління з контролю за викори станням та охороною земель у Хмельницькій області 794,73 грн. вартості обстеження самовіл ьно зайнятих земельних ділян ок.
В обґрунтування позову Сла вутський міжрайонний прокур ор вказує, що відповідач само вільно, без правовстановлююч их документів, зайняв землі з апасу сільськогосподарсько го призначення Лисиченської сільської ради за межами нас еленого пункту загальною пло щею 97,21 га, що зафіксовано в а кті перевірки дотримання в имог земельного законодавс тва від 26 листопада 2008 року. Посилаючись на ст.ст.125,126,212 Земе льного кодексу України проку рор вказує, що самовільно зай нята відповідачем земельна д ілянка повинна бути звільнен а та повернута за належністю власнику. При цьому, керуючис ь Методикою визначення розмі ру шкоди, заподіяної внаслід ок самовільного зайняття зем ельних ділянок, використання земельних ділянок не за ціль овим призначенням, зняття ґр унтового покриву без спеціал ьного дозволу, затвердженою постановою КМУ №963 від 25 липня 2 007 року, відповідачу нарахован о 87 840,04 грн. шкоди, яку прокурор п росить стягнути.
Ухвалою господарського су ду міста Києва від 29 вересня 2009 року у справі №16/350 замінено ві дповідача - державне підприє мство "Агроспецсервіс" на йог о правонаступника - державне підприємство "Сільськогоспо дарське підприємство "Хмельн ицьке". Справу передано за під судністю до господарського с уду Хмельницької області (а.с .102-103, т.1).
Ухвалою господарського су ду Хмельницької області від 02 грудня 2009 року справу 16/350 прийн ято суддею до провадження, зм інено на №10/2227 та призначено до розгляду.
Ухвалою господарського су ду Хмельницької області 14 гру дня 2009 року замінено управлін ня з контролю за використанн ям і охороною земель у Хмельн ицькій області на його право наступника - Державну інспек цію з контролю за використан ням і охороною земель у Хмель ницькій області.
Рішенням господарського с уду Хмельницької області ві д 15 березня 2010 року у справі №10/2227 позов Славутського міжрайон ного прокурора задоволено ча стково.
Стягнуто з державного підп риємства "Сільськогосподарс ьке підприємство "Хмельницьк е" на користь Лисиченської сі льської ради 87 840,04 грн. шкоди.
Стягнуто з державного підп риємства "Сільськогосподарс ьке підприємство "Хмельницьк е" Славутського району в дохо д Державного бюджету України державне мито та витрати на інформаційно-технічне забез печення судового процесу.
В решті позовних вимог про вадження у справі припинено .
Не погоджуючись з прийняти м рішенням, державне підприє мство "Сільськогосподарське підприємство "Хмельницьке" п одало апеляційну скаргу, в як ій просить скасувати вищевка зане рішення суду та прийнят и нове рішення про відмову в з адоволенні позову, посилаючи сь на неповне з'ясування обст авин, що мають значення для сп рави, порушення норм матеріа льного та процесуального пра ва.
В апеляційній скарзі зазна чає, що в оспорюваному рішенн і суду не зазначено в чому сам е полягає шкода, у якій формі п роявляється та який існує пр ичинний зв'язок між неправом ірними діями відповідача та наслідками. Вказує, що підпри ємство своїми діями лише пок ращило родючість землі шляхо м знищення бур'янів через обр облення земельної ділянки пе стицидами і агрохімікатами.
Славутський міжрайонний п рокурор та Славутська районн а державна адміністрація у п исьмових відзивах на апеляці йну скаргу зазначають про не обґрунтованість скарги, прос ять залишити рішення місцево го господарського суду без з мін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Представники сторін в судо ве засідання не з'явились.
В адресованому апеляційно му господарському суду лист і №01-01-09/892 від 01 червня 2010 року Сла вутська районна державна адм іністрація просить розгляда ти скаргу за відсутності пре дставника адміністрації, пос илаючись на неможливість за безпечити його явку в судове засідання та відсутність фі нансування.
Колегія суддів вважає, що не прибуття представників стор ін в судове засідання не пере шкоджає апеляційному розгля ду справи, оскільки сторони н алежним чином повідомлено пр о дату, час та місце засідання суду.
Прокурор в судовому засіда нні заперечує проти апеляцій ної скарги, просить залишити її без задоволення, а судове р ішення - без змін.
Заслухавши пояснення прок урора, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної с карги, колегія суддів приход ить до висновку про необґрун тованість скарги.
При цьому виходить з наступ ного.
Наказом Міністерства агра рної політики України від 15 гр удня 2008 року №833 "Про створення д ержавного підприємства "Сіль ськогосподарське підприємс тво "Хмельницьке" на базі філі ї №25 "Хмельницьке відділення а гропромислового виробництв а" державного підприємства "А гроспецсервіс" створено держ авне підприємство "Сільськог осподарське підприємство "Хм ельницьке" із наданням йому с татусу юридичної особи та ви значено, що державне підприє мство "Сільськогосподарське підприємство "Хмельницьке" є правонаступником майнових п рав та обов'язків державного підприємства "Агроспецсерві с" відповідно до розподільчо го балансу (а.с.78-79, т.1).
28 квітня 2009 року заступником Міністра аграрної політики України затверджено розподі льчий баланс станом на 31 грудн я 2008 року (а.с.94-95,т.1).
Наказом генерального дире ктора державного підприємст ва "Агроспецсервіс" від 12 січн я 2009 року №01/1 ліквідовано філію №25 "Хмельницьке відділення аг ропромислового виробництва ДП "Агроспецсервіс" як структ урний підрозділ ДП "Агроспец сервіс" (а.с.77,т.1).
Відповідно до пункту 1.2 стат уту державного підприємства "Сільськогосподарське підпр иємство "Хмельницьке", затвер дженого наказом Міністерств а аграрної політики України від 19 січня 2009 року №34, державне підприємство "Сільськогоспо дарське підприємство "Хмельн ицьке" визначено правонаступ ником майнових прав та обов'я зків державного підприємств а "Агроспецсервіс" відповідн о до розподільчого балансу (а .с.70, т.1).
Державне підприємство "Сіл ьськогосподарське підприєм ство "Хмельницьке" зареєстро ване як юридична особа та вкл ючене до ЄДРПОУ, що підтвердж ується довідкою управління с татистики у Славутському ра йоні АБ №300809 від 23 березня 2009 рок у, свідоцтвом про державну ре єстрацію юридичної особи сер ії А00 №539702 (а.с.55-56,т.1).
26 листопада 2008 року управлін ням з контролю за використан ням та охороною земель у Хмел ьницькій області проведено п еревірку дотримання вимог зе мельного законодавства, за р езультатами якої складено а кт від 26 листопада 2008 року (а.с.8,т .1).
В ході перевірки встановле но, що на території Лисиченсь кої сільської ради філією №25 Х мельницького відділення агр опромислового виробництва Д П "Агроспецсервіс" використо вуються землі запасу сільськ огосподарського призначенн я загальною площею 97,21 га без пр авовстановлюючих документі в на землю, а саме біля с. Дідов а Гора земельна ділянка запа су сільськогосподарського п ризначення площею 47,88 га, біля с .Потереба земельні ділянки з апасу сільськогосподарсько го призначення, що розділені меліоративним каналом площе ю 40,23га та площею 9,10га засіяні сі льськогосподарськими культ урами (озимий ячмінь), що є пор ушенням ст.ст.125,126 Земельного к одексу України.
Працівниками управління з контролю за використанням т а охороною земель у Хмельниц ькій області складено акти о бстеження земельних ділян ок №11-4-11, №11-4-12 та №11-4-13 та внесено приписи від 26 листопада 2008 рок у №006042, №006046 з вимогою в місячний термін усунути порушення зе мельного законодавства шля хом оформлення правовстанов люючих документів на самовіл ьно зайняті земельні ділянки або їх звільнення (а.с.11-17, 20-22, 25, т.1) .
Державним інспектором упр авління з контролю за викори станням і охороною земель у Х мельницькій області 12 грудня 2008 року складено протокол №003976 про адміністративне правопо рушення відносно директора ф ілії №25 ДП "Агроспецсервіс" О СОБА_2, в якому останній пояс нив, що філією на даний час вир ішується питання по узаконен ню земельних ділянок.(а.с.10, т.1).
Матеріали справи містять л ист директора філії №25 ДП "Агр оспецсервіс" від 22 січня 2008 ро ку №9, адресований голові Слав утської райдержадміністрац ії, з проханням надати в пості йне користування земельні ді лянки, які розташовані на тер иторії Лисиченської сільськ ої ради за межами населеного пункту загальною площею 282, 89 г а, та лист директора філії на а дресу голови Славутської рай держадміністрації від 07 трав ня 2008 року №67 про надання дозво лу на надання в користування земель запасу, які знаходять ся за межами населених пункт ів Лисиченської сільської ра ди загальною площею 190,32 га (а.с.34 ,35, т.1).
Славутська райдержадміні страція листом від 05 груд ня 2008 року №01-01-11/1169 на запит Сла вутського міжрайонного прок урора повідомила, що розпоря джень по наданню в оренду від повідачу земельних ділянок н а території Лисиченської сіл ьської ради за межами населе ного пункту протягом 2007-2008 рокі в головою Славутської райдер жадміністрації не приймалос я (а.с.36, т.1).
Згідно з листом управління Держкомзему у Славутському районі від 12 грудня 2008 року №25-6-8 /666 земельні ділянки із земель запасу Лисиченської сільськ ої ради в оренду чи постійне к ористування ДП "Агроспецсерв іс" не передавались (а.с.42).
Довідка управління статис тики у Славутському районі в ід 11 грудня 2009 року №38-01-20/599 свідчи ть про те, що відповідно до ста тистичного спостереження фо рми №29-с/г, розділу "Довідково" н а 01 грудня 2008 року філія №25 ДП "Аг роспецсервіс" посівних площ озимого ячменю під урожай 2009 р оку не мало (а.с.110, т.1).
Матеріали справи містять д овідку начальника Славутськ ої державної інспекції захис ту рослин №79 від 15 грудня 2009 року , згідно з якою філією №25 ДП "Агр оспецсервіс" у 2008 році, з метою нерозповсюдження шкідливих об' єктів (бур`янів), було обр облено пестицидами 90 га земел ь державної власності на тер иторії Лисиченської сільськ ої ради за межами населеного пункту, які перебувають у під порядкуванні Славутської ра йонної державної адміністра ції, дані землі для вирощуван ня сільськогосподарських ку льтур не використовувались ( а.с.133, т.1).
З листа управління Держком зему у Славутському районі № 01-03-09/1023 від 15 грудня 2009 року вбачає ться, що земельні ділянки, по я ких було складено протоколи щодо їх самовільного зайнятт я, на даний час ДП "Хмельницьки м" не використовуються і част ково на дані землі оформляют ься державні акти на право вл асності на землю за громадян ами у відповідності до рішен ь суду про визнання права вла сності на земельну частку (па й) (а.с.134, т.1).
Державною інспекцію з конт ролю за використанням і охор оною земель у Хмельницькій о бласті надано до матеріалів справи акт перевірки дотрим ання вимог земельного законо давства №56 від 23 грудня 2009 року, яким встановлено, що на час пр оведення перевірки землі зап асу на території Лисиченськ ої сільської ради розпайован і між громадянами с. Дідова Го ра та с. Потереба, в 2009 році земл і не використовувались (а.с.17, т .2).
З листа Славутської міжрай онної прокуратури від 28 січня 2010 року №1268-09 вбачається, що за ін формацією Лисиченської сіль ської ради на даний час земел ьні ділянки відповідачем зві льнено.
Відповідно до ст.13 Конститу ції України земля та інші при родні ресурси є об'єктами пра ва власності українського на роду, від імені якого права вл асника здійснюються органам и державної влади та місцево го самоврядування.
Ст.19 Конституції України пе редбачено, що правовий поряд ок в Україні ґрунтується на з асадах, відповідно до яких ні хто не може бути примушений р обити те, що не передбачено з аконодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самовряду вання, їх посадові особи зобо в'язані діяти лише на підста ві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.
Ст.80 Земельного кодексу Укр аїни (в редакції чинній на мом ент фіксування порушення, да лі - ЗК України) встановлено, щ о суб'єктами права власності на землю є: а) громадяни та юри дичні особи - на землі приватн ої власності; б) територіальн і громади, які реалізують це п раво безпосередньо або через органи місцевого самоврядув ання, - на землі комунальної вл асності; в) держава, яка реалі зує це право через відповідн і органи державної влади, - на землі державної власності.
Відповідно до ст.125 ЗК Україн и право власності та право по стійного користування на зем ельну ділянку виникає після одержання її власником або к ористувачем документа, що по свідчує право власності чи п раво постійного користуванн я земельною ділянкою, та його державної реєстрації; право на оренду земельної ділянки виникає після укладення дог овору оренди і його державно ї реєстрації; приступати до в икористання земельної ділян ки до встановлення її меж у на турі (на місцевості), одержанн я документа, що посвідчує пра во на неї, та державної реєстр ації забороняється.
Ст.126 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку і право постійного к ористування земельною ділян кою посвідчується державним и актами. Право оренди землі о формляється договором, який реєструється відповідно до з акону.
Ч.1 ст.116 ЗК України передбаче но, що громадяни та юридичні о соби набувають права власнос ті та права користування зем ельними ділянками із земель державної або комунальної вл асності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом.
Згідно з п.12 розділу Х "Перехі дні положення" ЗК України до р озмежування земель державно ї та комунальної власності п овноваження щодо розпорядже ння землями (крім земель, пере даних у приватну власність, т а земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межа х населених пунктів здійснюю ть відповідні сільські, сели щні, міські ради, а за межами н аселених пунктів - відповідн і органи виконавчої влади.
Ст.1 Закону України "Про держ авний контроль за використан ням та охороною земель" (в ред акції Закону від 15 квітня 2008 р оку) самовільне зайняття зе мельної ділянки визначено як будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земел ьної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу м ісцевого самоврядування про її передачу у власність або н адання у користування (оренд у) або за відсутності вчинено го правочину щодо такої земе льної ділянки, за винятком ді й, які відповідно до закону є п равомірними.
Відповідно до ст.212 ЗК Україн и самовільно зайняті земельн і ділянки підлягають поверне нню власникам землі або земл екористувачам без відшкодув ання затрат, понесених за час незаконного користування ни ми. Приведення земельних діл янок у придатний для викорис тання стан, включаючи знесен ня будинків, будівель і спору д, здійснюється за рахунок гр омадян або юридичних осіб, як і самовільно зайняли земельн і ділянки. Повернення самові льно зайнятих земельних діля нок провадиться за рішенням суду.
Ч.1 ст.1166 Цивільного кодексу У країни передбачено, що майно ва шкода, завдана неправомір ними рішеннями, діями чи безд іяльністю особистим немайно вим правам фізичної або юрид ичної особи, а також шкода, зав дана майну фізичної або юри дичної особи, відшкодовуєтьс я в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно з вимогами чинного з аконодавства правовідносин и стосовно відшкодування шко ди, спричиненої самовільним зайняттям земельних ділянок , регулюються нормами ст.211 ЗК У країни та Методикою визначен ня розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайн яття земельних ділянок, вико ристання земельних ділянок не за цільовим призначенням , зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, яка затвер джена постановою Кабінету Мі ністрів України від 25 липня 2007 року №963 (далі - Методика).
З метою формування єдиних п ідходів у застосуванні цієї Методики наказом Державної і нспекції з контролю за викор истання та охороною земель в ід 12 вересня 2007 року №110 затверд жено Методичні рекомендації , які використовуються орган ами Держземінспекції для виз начення розміру шкоди, запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельних ділянок .
Відповідно до п.2.1. вказаних р екомендацій шкода, що заподі яна на земельних ділянках де ржавної та комунальної власн ості, які не надані у користув ання та не передані у власніс ть, внаслідок їх самовільног о зайняття, використання не з а цільовим призначенням, зня ття ґрунтового покриву (родю чого шару ґрунту) без спеціал ьного дозволу, повинна бути в ідшкодована державі та терит оріальній громаді.
Згідно з пунктом 3.1 Методичн их рекомендацій підставою дл я здійснення розрахунку розм іру шкоди, заподіяної держав і, територіальним громадам, ю ридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайн яття земельних ділянок, вико ристання земельних ділянок н е за цільовим призначенням, з няття ґрунтового покриву (ро дючого шару ґрунту) без спеці ального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверд жують факт вчинення цього пр авопорушення, а саме: акт пере вірки дотримання вимог земел ьного законодавства; протоко л про адміністративне правоп орушення; припис (з вимогою ус унення порушення земельного законодавства); акт обстежен ня земельної ділянки.
За загальним принципом осо ба, якій завдано збитків у рез ультаті порушення її цивільн ого права, має право на їх відш кодування (ч.1 ст.22 Цивільного к одексу України).
Для застосування такої мір и відповідальності, як відшк одування збитків, потрібна н аявність повного складу циві льного правопорушення: проти правна поведінка, дія чи безд іяльність особи; шкідливий р езультат такої поведінки (зб итки); причинний зв' язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушник а. Відсутність хоча б одного е лемента складу правопорушен ня виключає настання відпові дальності у вигляді відшкоду вання збитків.
Тобто, юридичній або фізичн ій особі (власнику чи користу вачу земельної ділянки) внас лідок її незаконного викорис тання іншою юридичною чи фіз ичною особою можуть бути зап одіяні реальні збитки, які по в'язані із знищенням або пошк одженням речі (знищенням чи п ошкодженням поверхневого ро дючого шару ґрунту), а також зб итки внаслідок упущення виго ди (доходи, які особа могла б р еально одержати за звичайних обставин, якби її право не бул о порушене).
Згідно з пунктом "д" ст.156 ЗК Ук раїни власникам землі та зем лекористувачам відшкодовую ться збитки, заподіяні внасл ідок неодержання доходів за час тимчасового невикориста ння земельної ділянки.
Відповідно до ст.33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона п овинна довести обставини, н а які вона посилається як на підставу своїх вимог та запе речень.
Згідно зі ст.34 вищевказаног о Кодексу господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відпо відно до законодавства пови нні бути підтверджені певним и засобами доказування, не мо жуть підтверджуватись іншим и засобами доказування.
З огляду на вищезазначені в имоги чинного законодавства , обставини справи та докази, щ о містяться в матеріалах спр ави, колегія суддів погоджує ться з висновком місцевого г осподарського суду про довед еність факту самовільного за йняття відповідачем спірних земельних ділянок площею 47,88 г а, 40,23 га та 9,10 га, що розташовані з а межами населеного пункту с .Дідова Гора та с.Потереба Сла вутського району, які перебу вають у розпорядженні Славут ської районної державної адм іністрації, та протиправного використання державним підп риємством "Сільськогосподар ське підприємство "Хмельниць ке" даних земельних ділянок.
Розрахунок розміру шкоди, з аподіяної внаслідок самовіл ьного зайняття земельних діл янок, проведений державним і нспектором з контролю за вик ористанням та охороною земел ь у Хмельницькій області 27 лис топада 2008 року відповідно до М етодики, розмір такої шкоди с кладає 87 840,04 грн. (а.с.18, 23,26, т.1).
Доказів сплати відповідач ем шкоди не подано.
За таких обставин позовні в имоги про стягнення з відпов ідача 87 840,04 грн. шкоди, завданої самовільним зайняттям земел ьних ділянок, є обґрунтовани ми і підлягають задоволенню.
Щодо решти позовних вимог с лід зазначити, що оскільки ма теріали справи містять доказ и звільнення самовільно зайн ятих земельних ділянок, пров едення їх розпаювання та вра ховуючи те, що прокурором і по зивачами до господарського с уду Хмельницької області под ана письмова заява про відмо ву від позову в частині зобов 'язання відповідача звільнит и і повернути самовільно зай няті земельні ділянки площею 97,21 га та в частині стягнення 794, 73 грн. вартості обстеження сам овільно зайнятих земельних д ілянок, місцевий господарськ ий суд дійшов обґрунтованого висновку про наявність прав ових підстав для припинення провадження у справі в цій ча стині на підставі п.4 ч.1 ст.80 Гос подарського процесуального кодексу України.
Доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі, спрост овуються матеріалами справи та не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.
Враховуючи викладене, ріше ння господарського суду Хм ельницької області від 15 бе резня 2010 року у справі №10/2227 відп овідає чинному законодавств у, фактичним обставинам і мат еріалам справи, підстави для його скасування чи зміни від сутні.
Керуючись ст.ст. 101,103,105 Господ арського процесуального код ексу України, Житомирський а пеляційний господарський су д
ПОСТА НОВИВ:
1. Рішення господарського суду Хмельницької області в ід 15 березня 2010 року залишити б ез змін, а апеляційну скаргу д ержавного підприємства "Сіль ськогосподарське підприємс тво "Хмельницьке" - без задово лення.
2. Справу №10/2227 повернути до го сподарського суду Хмельниц ької області.
Головуючий суддя
судді:
Віддрук. 8 прим.: 1 - до справи, 2-4 - позивачам, 5 - відповідачу, 6 - Сл авутській міжрайонній проку ратурі, 7 - Житомирській обласн ій прокуратурі, 8 - в наряд.
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2010 |
Оприлюднено | 13.09.2010 |
Номер документу | 10063113 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Веденяпін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні