Рішення
від 20.10.2021 по справі 903/452/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 жовтня 2021 року Справа № 903/452/21

Господарський суд Волинської області у складі судді Вороняка А. С., за участі секретаря судового засідання Коритан Л. Ю., розглянувши матеріали по справі

за позовом Луцької міської ради

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Волинській області

третьої особою на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 ,

про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування наказу, визнання недійсної додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки,

за участю представників-учасників справи:

від позивача: Іщик В. А., довіреність № 1.1-8/5446/2020 від 01.12.2020;

від відповідача : Гаврилюк М. О. (довіреність № 0-3-0.6-15/62-21 від 25.05.2021);

від третьої особою на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Бурда Д.П., адвокат, ордер серія АС 102439 від 06.08.2021.

Права та обов`язки учасникам судового процесу роз`яснені відповідно до ст.ст. 42, 46 ГПК України.

Відводу складу суду не заявлено.

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Діловодство суду» .

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Суть спору: Луцька міська рада звернулась з позовом до відповідача - Головного управлінні Держгеокадастру у Волинській області в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Волинській області щодо неприйняття наказу про передачу у власність Луцької міської територіальної громади, земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), яка розташована за межами населених пунктів Луцької міської територіальної громади Луцького району (колишня Одерадівська сільська рада);

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Волинській області прийняти наказ в порядку ч.1 ст. 117 Земельного кодексу України про передачу у власність Луцької міської територіальної громади земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) та направити на адресу Луцької міської ради акт приймання-передачі вказаної земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ про поновлення договору оренди земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820;

- визнати недійсною додаткову угоду від 23.03.2021 до договору оренди земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ та додаткова угода від 23.03.2021 про поновлення договору оренди землі від 23.03.2021 суперечать актам цивільного законодавства, а також інтересам Луцької міської територіальної громади та держави в частині отримання орендної плати у випадку проведенні земельних торгів(аукціону) з продажу права оренди спірних земельних ділянок.

Ухвалою суду від 22.06.2021 прийняти позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 13.07.2021; витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Волинській області належним чином засвідченні копії: наказу Головного управлінні Держгеокадастру у Волинській області від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ «Про поновлення договору оренди земельної ділянки» ; договору оренди земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та ОСОБА_1 ; додаткової угоди від 23.03.2021 до договору оренди земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820 від 18.06.2014. Постановлено клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 розглянути в підготовчому судовому засіданні.

09.07.2021 від Головного управлінні Держгеокадастру у Волинській області надійшов відзив на позовну заяву № 3-0.6-4093/2-21 від 06.07.2021, в якому зазначено, що доводи позивача є безпідставними та не ґрунтуються на нормах чинного законодавства. Відповідач звертає увагу на правову позицію Верховного Суду України, висловлену у постановах від 13.06.2017 (у справі №21-139а17) від 17.04.2019 (по справі №342/158/17) та від 03.06.2020 (у справі №464/5990/16-а), на одну із яких посилається позивач. Згідно пунктів 37, 38 постанови Верховного Суду України у справі №342/158/17 як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи. Тобто, Верховний Суд України виокремлює у протиправної бездіяльності 2 види: невиконання і виконання з порушенням строків. В даному випадку, відповідач вважає, що при виконанні обов`язкових для Головного управління дій (передачі земельної ділянки у комунальну власність) наявні строки, які суб`єкт владних повноважень не порушив, прийняв наказ, що говорить про відсутність бездіяльності з боку Головного управління.

Крім того, Головне управління звертає увагу суду на те, що 27.05.2021 набрав чинності Закон України №1423-ІХ від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляцїї у сфері земельних відносин» , який вніс зміни до ряду законодавчих актів у земельній сфері, в тому числі Земельного кодексу України. Зокрема, розділ X Перехідних положень Кодексу доповнено пунктом 24, відповідно до якого, з дня набрання чинності вищевказаним Законом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад (крім земель оборони, природно- заповідного призначення та ін.) Тобто, земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, в тому числі спірна земельна ділянка площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, в силу вимог закону стали комунальною власністю. Згідно абзацу 9 п. 24 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Відповідач вважає, що приписи чинного законодавства Головне управління при прийняття наказу від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ та укладенні додаткової угоди від 23.03.2021 не порушило, навпаки діяло в межах та у спосіб, що передбачені нормами закону, просить відмовити Луцькій міській раді у задоволенні позову до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, про протиправним та скасування наказу, визнання недійсної додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки.

Ухвалою суду від 13.07.2021 залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 та повідомлено учасників справи про те, що підготовче засідання відбудеться 10.08.2021.

06.08.2021 позивач подав додаткові пояснення від 04.08.2021, в яких зазначено, щодо посилання на пункт 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, то за відсутності наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про передачу земельної ділянки кадастровий номер 0722884300:04:000:1818 та акту її приймання-передачі, прийнятих в порядку ст. 117 ЗК України, неможливо здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на неї. Щодо наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 11.12.2020 № 47-ОТГ, позивач вказує, що на адресу Луцької міської ради надходив наказ від 11.12.2020 № 47-ОТГ. Даний наказ містив положення про передачу Луцькій міській раді земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 594,4057 га. До наказу було додано акт приймання-передачі №47-ОТГ від 11.12.2020, що містив перелік земельних ділянок що передаються. Зокрема до акту було включено 138 земельних ділянок. Проте зазначений акт приймання-передачі містив суттєві недоліки, невідповідності та неточності по земельних ділянках сільськогосподарського призначення державної власності, що унеможливлює прийняття Луцькою міською радою таких земельних ділянок (в тому числі і спірну земельну ділянку кадастровий номер 0722884300:04:000:1820) та державну реєстрацію права комунальної власності на них. Про вказані недоліки Луцька міська рада інформувала відповідача листами № 1.1-30/407/2021 від 16.01.2021, №1.1-30/5847/2020 від 24.12.2020, № 1.1-30/2265/2021 від 29.04.2021. Проте зазначені вище недоліки відповідачем усунуті не були, що позбавляє Луцьку міську раду можливості прийняти у комунальну власність земельні ділянки згідно зазначеного вище акту приймання-передачі та зареєструвати на них вправо власності. Позивач вважає, що є всі підстави стверджувати, що на даний час відсутній наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та акт приймання-передачі, на підставі яких Луцька міська рада мала б змогу прийняти в комунальну власність земельну ділянку кадастровий номер 0722884300:04:000:1820 та здійснити щодо неї державну реєстрацію права комунальної власності.

10.08.2021 в судовому засіданні було оголошено перерву до 02.09.2021.

16.08.2021 відповідач подав заперечення № 9-3-0.62-4688/2-21 від 12.08.2021, в яких зазначає, що доводи позивача є безпідставними та не ґрунтуються на нормах чинного законодавства. Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113 „Деякі питання щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» Держгеокадастру доручено забезпечити передачу з 17 листопада 2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 ЗК України. Крім того, п.1 наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру №48 від 17.11.2020 «Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності» керівникам Головних управлінь Держгеокадастру в областях доручено передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України з 17 листопада 2020 року. Відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113, наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 № 485, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.05.2021 № 248, наказом Головного управління від 11.12.2020 № 47-ОТГ передано Луцькій ОТГ, в особі Луцької міської ради Луцького району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 594,4057 га, в тому числі і земельну ділянку площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність.

Відповідач звертає увагу суду на те, що Головним управлінням неодноразово надсилалися на адресу Луцької міської ради листи від 15.12.2020 №18-3-0.32-8401/2-20, від 23.12.2020 №18-3-0.32-8644/2-20 з проханням повідомити Головне управління про готовність підписання відповідного акту приймання - передачі земельних ділянок із зазначенням відповідної дати. Однак, позивач не виявив бажання підписати даний акт та проводив лише переписку з Головним управлінням.

Також зазначає, що у наданих додаткових поясненнях на відзив позивач вказує на виявлення недоліків в акті приймання-передачі та інформування відповідача про них. А також про те, що зазначені недоліки відповідачем усунуто не було, що нібито позбавило Луцьку міську раду можливості прийняти у комунальну власність земельні ділянки згідно акту приймання-передачі та зареєструвати на них право власності, що є помилковим, так як Головним управлінням листом від 01.03.2021 № 18-3-0.3-1617/2-21 повідомлено Луцьку міську раду, що інформація про недоліки була опрацьована при формуванні переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які будуть включені до акту приймання-передачі земельних ділянок. Даний перелік було надіслано до Луцької міської ради, що спростовує доводи позивача про бездіяльність Головного управління щодо передачі земельних ділянок з державної у комунальну власність. Таким чином, відповідач вважає, що відсутня бездіяльність з боку Головного управління, а твердження позивача, зазначені у додаткових поясненнях про відсутність наказу Головного управління щодо передачі Луцькій ОТГ, в особі Луцької міської ради Луцького району, у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 594,4057 га, в тому числі і земельну ділянку площею 97,7389 га кадастровий номер 0722884300:04:000:1820 є помилковим, оскільки наявність даного наказу не заперечується самою Луцькою міською радою в додаткових поясненнях. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи. В даному випадку при виконанні обов`язкових для Головного управління дій (передачі земельної ділянки у комунальну власність) наявні строки, які суб`єкт владних повноважень не порушив, прийняв наказ, що говорить про відсутність бездіяльності з боку Головного управління.

Крім того, Головне управління звертає увагу суду на те, що 27.05.2021 року набрав чинності Закон України №1423-IX від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» , який вніс зміни до ряду законодавчих актів у земельній сфері, в тому числі Земельного кодексу України. Тобто, земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, в тому числі спірна земельна ділянка площею 97,7389 га кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, в силу вимог закону стали комунальною власністю, а тому Головне управління на даний час не має права здійснювати розпорядження даною земельною ділянкою.

Також відповідач вказує на те, що абзацом 8 п 24 розділу X ЗК України Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору. На думку Головного управління, Луцькою міською радою не доведено належними доказами протиправну бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, а також не доведено протиправність прийнятого наказу №3-707/15-21-СГ від 22.03.2021 про поновлення договору оренди землі та додаткової угоди від 23.03.2021, що є підставою для відмови у позові.

16.08.2021 третьою особою на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору подано пояснення, в яких зазначено, що враховуючи те, що поновлення Договору оренди землі від 18.06.2014 року на підставі додаткової угоди здійснено в порядку переважного права орендаря на поновлення договору, що виключає можливість проведення земельних торгів, тому доводи позивача, що розмір орендної плати може бути значно більшим у випадку проведення земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди спірної земельної ділянки не заслуговують на уваги, а розмір оренди відповідає максимально дозволеному розміру 12 відсотків від нормативної грошової оцінки. Третя особа звертає увагу суду, що спірна земельна ділянка ніколи не включалася до переліку земельних ділянок .державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на і земельні торги окремими лотами. Вважає позов безпідставним та необґрунтованим.

02.09.2021 судом на місці ухвалено закрити підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.09.2021. В судовому засіданні 02.09.2021 оголошено перерву до 22.09.2021.

Ухвалою суду від 22.09.2021 повідомлено сторони, що розгляд справи по суті відбудеться 20.10.2021.

В судовому засіданні 20.10.2021 представник позивача позов підтримав, просив задовольнити повністю; представник відповідача позов заперечив, просив відмовити в задоволенні позову; представник третьої особи просив відмовити в задоволенні позову.

Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,

встановив:

18.06.2014 між Головним управлінням Держземагенства у Волинській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі (далі - Договір) (а.с. 30-31).

У відповідності до п.1 Договору орендодавець згідно наказу ГУ Держземагенства у Волинській області від 18.06.2014 №3-143/15-14-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 0722884300:04:00:000:1820 сільськогосподарського призначення для створення та ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Одерадівської сільської ради Луцького району Волинської області.

В оренду передається земельна ділянка площею 97,7389 га, у тому числі рілля - 97,7389 га (п. 2).

Нормативна грошова оцінка становить 3163105,22 грн (п. 5).

Договір укладено на 7 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8).

Договір зареєстровано в Державному реєстрі 27.06.2014, що підтверджується інформацією з Державних реєстрів від 31.05.2021 (а.с. 14-16).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області "Про поновлення договору оренди земельної ділянки" № 3-701/15-21-СГ від 22.03.2021 поновлено договір оренди землі від 18.06.2014, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Волинській області та ОСОБА_1 , предметом якого є земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 97,7389 га з кадастровим номером 0722884300:04:000:1820. Пункти 5, 9 договору викладено у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.03.2021 становить 3476097,71 грн і підлягає щорічній індексації"; "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та становить 417131,72 грн в рік". Додано п. 8.1 "договір поновлено на новий строк 7 років" (а.с. 29).

23.03.2021 між ОСОБА_1 та Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2014, якою сторони поновили договір оренди землі від 18.06.2014 та внесли зміни до п.п.5,9 договору виклавши їх в такій редакції:

«п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.03.2021 становить 3476097,71 грн і підлягає щорічній індексації» ;

«п. 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та становить 417131,72 грн в рік» .

Доповнено договір п. 8.1, згідно якого договір поновлено на новий строк 7 років (а.с.32).

Особливості передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність станом на сьогодні регулюються ст. 117 Земельного кодексу України, відповідно до частини першої якої передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Виключення, коли землі державної власності не можуть передаватись у комунальну власність передбачено в ч.2 цієї статті, відповідно до якої до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні (абз.2 ч.1 ст.117 Земельного кодексу України).

Відповідно до п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.05.2021 №248, Головне управління Держгеокадастру у Волинській області у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством на території Волинської області; здійснює землеустрій, у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель (пп.пп.13, 21 п.4 Положення).

Указом Президента України №449 від 15.10.2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" Кабінету Міністрів України доручено:

1) активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність;

2) опрацювати питання щодо стимулювання оформлення територіальними громадами права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності;

3) вжити в установленому порядку заходів щодо врегулювання питання забезпечення набуття гарантованого права громадян на землю під час передачі у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких громадянам надано дозволи на розроблення документації із землеустрою;

4) забезпечити супроводження законопроектів щодо фінансової підтримки фермерських господарств, удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, встановлення прозорого процесу проведення електронних земельних аукціонів;

5) вжити в установленому порядку заходів щодо прискорення створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних України.

16.11.2020 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» , п.1 якої постановлено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити:

1) прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності;

2) передачу з 17 листопада 2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України;

3) передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліків земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги, після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди (емфітевзису) таких земельних ділянок відповідно до статті 117 Земельного кодексу України;

4) передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15 грудня 2020 року документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до статті 117 Земельного кодексу України;

5) у разі відмови органів місцевого самоврядування від підписання акта приймання-передачі земельних ділянок, зазначених у підпункті 1 цього пункту, вжиття заходів до включення відповідних земельних ділянок до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги з урахуванням вимог Земельного кодексу України.

Таким чином за приписами вказаних норм саме на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру покладено обов`язок щодо формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, шляхом проведення інвентаризації земель з подальшою передачею їх у комунальну власність. Тобто, на виконання вказаних норм повинно було здійснено: 1) формування зазначених земель шляхом інвентаризації; 2) передача після інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність.

Пунктом 1 наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру №485 від 17.11.2020 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності" визначено керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до ст. 117 ЗК України з 17.11.2020.

В результаті інвентаризації серед інших і була сформована земельна ділянка площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Луцького району за межами населених пунктів (колишня Одерадівська сільська рада) та передана в оренду ОСОБА_1 .

Наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 11.12.2020 №47-ОТГ передано Луцькій територіальній громаді в особі Луцької міської ради Луцького району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 594,4057 га (в тому числі земельна ділянка площею 97,7389 га з кадастровим номером 0722884300:04:000:1820) га згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність. Право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Перехід права власності на земельні ділянки не припиняє встановлених обмежень, обтяжень (а.с. 33).

11.12.2020 ГУ Держгеокадастру у Волинській області складено акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність (а.с. 34).

Луцька міська рада у листах-відповідях від 24.12.2020 №1.1-30/5847/2020, від 26.01.2021 №1.1-30/407/2021, від 29.04.2021 №1.1-30/2265/2021 повідомляла ГУ Держгеокадастру у Волинській області, що в процесі вивчення та опрацювання переліку визначених у наказі від 11.12.2020 та акті приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність земельних ділянок загальною площею 594,4057 га, які планується передати з державної у комунальну власність, виявлено суттєві недоліки та неточності по земельних ділянках сільськогосподарського призначення, зокрема повністю відсутня інформація щодо земельних ділянок, які плануються передати в комунальну власність по колишній Княгининівській ОТГ та Прилуцькому старостинському окрузі; на території колишньої Заборолівської ОТГ та Жидичиської ОТГ є земельні ділянки, які не включені до акту приймання-передачі; у перелік включені земельні ділянки, які перебувають у приватній власності, які відсутні в Державному земельному кадастрі України та Публічній кадастровій карті України та на яких розміщені об`єкти нерухомого майна (а.с. 64-67).

Зауваження щодо спірної земельної ділянки площею 97,7389 га з кадастровим номером 0722884300:04:000:1820 відсутні.

Листами від 15.12.2020 №18-3-0.32-8401/2-20, від 23.12.2020 №18-3-0.32-8644/2-20 ГУ Держгеокадастру у Волинській області інформувало Луцьку міську раду про визначення дати підписання акту приймання-передачі земельних ділянок , опрацювання недоліків при формуванні переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які будуть включені до акту приймання-передачі (а.с. 90-91).

Акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність Луцькою міською радою не підписаний (а.с. 34).

Як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду №342/158/17 від 17.04.2019, №464/5990/16-а від 03.06.2020.

Твердження позивача про наявність безпідставної бездіяльності відповідача щодо передачі з державної власності у власність Луцької міської територіальної громади земельної ділянки площею 97,7389 га з кадастровим номером 0722884300:04:000:1820 є безпідставним та таким, що спростовується матеріалами справи, зокрема наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 11.12.2020 №47-ОТГ, актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 11.12.2020, у зв`язку з чим позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності щодо неприйняття наказу про передачу у власність територіальної громади земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, яка розташована за межами населених пунктів Луцької міської територіальної громади Луцького району; зобов`язання відповідача прийняти наказ про передачу у власність позивача земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, яка розташована за межами населених пунктів Луцької міської територіальної громади Луцького району та направити на адресу позивача акт приймання-передачі земельної ділянки не підлягають задоволенню.

Крім того судом враховано, що 27.05.2021 набрав чинності Закон України від 28.04.2021 „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» , який вніс зміни до ряду законодавчих актів у земельній сфері, в тому числі Земельного кодексу України.

Зокрема, розділ X Перехідних положень Кодексу доповнено пунктом 24, відповідно до якого, з дня набрання чинності вищевказаним законом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад (крім земель оборони, природно- заповідного призначення та ін.)

Тобто, земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, в тому числі спірна земельна ділянка площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820, в силу вимог закону вважаються комунальною власністю.

Згідно абзацу 9 п. 24 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

З дня набрання чинності цим пунктом до Державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними (абз. 12 п.24 ЗК України).

В матеріалах справи відсутні докази звернення позивача до відповідних органів щодо державної реєстрації права власності на спірну земельну ділянку, відмови у такій реєстрації.

Згідно ст. 48 ГПК України залучення до участі у справі співвідповідача, замінена неналежного відповідача здійснюється судом лише за заявою позивача.

Заявляючи позовні вимоги про визнання недійсною додаткової угоди, стороною якої є ОСОБА_1 позивач просить залучити її до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Наказом Головного управління від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ та укладеною на його підставі додатковою угодою від 23.03.2021 до договору оренди землі від 18.06.2014 встановлено нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки - 3476097,71 грн, а розмір орендної плати - 12 відсотків від нормативної грошової оцінки землі у сумі 417131,72 грн в рік.

За змістом ч.2 ст. 21 Закону України „Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін( ч.1 ст. 23 Закону).

Згідно вимог п. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки, а також може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Враховуючи вищевикладене спірний наказ Головного управління від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ та додаткова угода від 23.03.2021 укладені у відповідності до вимог чинного законодавства України.

Згідно ст.33 Закону України "Про оренду землі" після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Аналогічні положення визначені п. 8 договору оренди землі від 18.06.2014.

Згідно ст. 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря.

Згідно абз. 11 п. 24 розділу Х Перехідних положень ЗК України перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

Посилання позивача, що розмір орендної плати міг бути значно більшим у разі проведення земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди спірної земельної ділянки не береться судом до уваги, оскільки в даному випадку продовження договору оренди землі здійснено в порядку переважного права орендаря на поновлення договору, що виключає можливість проведення земельних торгів.

Доводи позивача, що наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ та додаткова угода від 23.03.2021 суперечать постанові Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113, Указу Президента України №449 від 15.10.2020, наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №485 від 17.11.2020, ст. 117 ЗК України є безпідставними, з огляду на таке.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113, наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №485 від 17.11.2020 передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність проводиться з 17 листопада 2020 року без зазначення граничного строку.

Докази реєстрації прав власності на спірну земельну ділянку за Луцькою міською радою в матеріалах справи відсутні.

Отже, пролонгація договору оренди земельної ділянки 22.03.2021 не порушує вимоги чинного законодавства та законні права і інтереси позивача.

Таким чином оскаржуваний наказ та додаткова угода винесені відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України та підзаконними нормативними актами, у зв`язку з чим позовні вимоги про визнання протиправним та скасування наказу відповідача від 22.03.2021 №3-701/15-21-СГ про поновлення договору оренди земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820; визнання недійсною додаткової угоди від 23.03.2021 до договору оренди земельної ділянки площею 97,7389 га, кадастровий номер 0722884300:04:000:1820 не підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом. Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (постанова Конституційного суду України №3-рп/2003 від 30.01.2003 року).

У зв`язку з відмовою у позові, правові підстави покладення судових витрат на відповідача згідно ст. 129 ГПК України відсутні.

Керуючись ст.ст. 4, 53, 55 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

вирішив:

у задоволенні позову Луцької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування наказу, визнання недійсною додаткової угоди відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст

рішення складено

28.10.2021.

Суддя А. С. Вороняк

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення20.10.2021
Оприлюднено29.10.2021
Номер документу100642474
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/452/21

Постанова від 04.07.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 21.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 15.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 08.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 25.05.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 14.02.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 23.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 20.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 25.11.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні