Постанова
від 21.10.2021 по справі 924/167/21
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2021 року Справа № 924/167/21

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Бучинська Г.Б. , суддя Василишин А.Р.

секретар судового засідання Пацьола О.О.

за участю представників:

позивача: не з`явився

відповідача 1: Столярчук В.В.

відповідача 2: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Полонської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. у справі №924/167/21, ухвалене суддею Гладій С.В., повний текст складено 29.06.2021 р.

за позовом Полонської міської ради м. Полонне, Хмельницької області

до Грицівської селищної ради смт. Гриців, Шепетівського району, Хмельницької області

до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький

про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. №22-6560-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055

про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію прав №30355520 на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, шляхом внесення до Державного земельного кадастру запису про його скасування

Полонська міська рада м.Полонне, Хмельницької області звернулася з позовною заявою до Грицівської селищної ради смт. Гриців, Шепетівського району, Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. № 22-6560-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію прав №30355520 на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, шляхом внесення до Державного земельного кадастру запису про його скасування.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. у справі №924/167/21 в позові Полонської міської ради м. Полонне, Хмельницької області до Грицівської селищної ради смт.Гриців, Шепетівського району, Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. №22-6560-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію прав №30355520 на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, шляхом внесення до Державного земельного кадастру запису про його скасування - відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. Полонська міська рада звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить поновити строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р., скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Полонської міської ради задовольнити. Також, до апеляційної скарги подано клопотання Полонської міської ради про визнання явку представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у судове засідання при розгляді справи в суді апеляційної інстанції обов`язковою.

Ухвалами Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.08.2021 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Полонська міська рада на рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. у справі №924/167/21, справу призначено до розгляду у судове засідання.

19.08.2021 р. на адресу апеляційного господарського суду від Полонської міської ради надійшли додаткові пояснення по справі №924/167/21.

26.08.2021р. Грицівська селищна рада надіслала відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити апеляційну скаргу Полонської міської ради без задоволення, а судове рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. справі №924/167/21 без змін.

До апеляційного господарського суду від Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 09.09.2021 р. надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому Держгеокадастр просить врахувати пояснення, викладені у відзиві.

Колегія суддів, дослідивши відзив, який поданий Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, зазначає наступне.

Загальні вимоги до форми та змісту заяв з процесуальних питань визначені ст.170 ГПК України.

Приписи ч.ч.1, 2 ст.174 ГПК України в частині залишення позовної заяви без руху не можуть бути застосовані до заяви з процесуальних питань, а у даному випадку, до клопотання про зупинення провадження у справі.

Натомість, вимоги до заяви з процесуальних питань та наслідки недотримання таких вимог визначені статтею 170 ГПК України.

Зокрема, у відповідності до ч.2 ст.170 ГПК України, до заяви, скарги, клопотання чи заперечення, які подаються на стадії виконання судового рішення, в тому числі в процесі здійснення судового контролю за виконанням судових рішень, додаються докази їх надіслання (надання) іншим учасникам справи (провадження).

Суд, встановивши, що відзив подано без додержання вимог ч.1 або 2 цієї статті, повертає її заявнику без розгляду (ч.4 ст.170 ГПК України).

Судом апеляційної інстанції встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області до відзиву не долучено доказів надіслання такої заяви іншим учасникам справи.

Відтак, встановивши, що до відзиву не додано доказів надсилання копії відзиву іншим учасникам справи, у апеляційного господарського суду наявні правові підстави для залишення відзиву без розгляду.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2021 р. визнано явку Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання обов`язковою та викликано уповноваженого представника в судове засідання.

19.10.2021 р. до суду електронною поштою надійшло клопотання позивача від 18.10.2021, в якому просить відкласти судове засідання, у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю представника за довіреністю, та перебуванням іншого представника у відпустці.

Також суд враховує, що позивачем подано клопотання, що не відповідає положенням ст.7 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг , якою передбачено, що оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронний цифровий підпис .

Відповідно до статей 1, 4 Закону України Про електронний цифровий підпис , електронний цифровий підпис - вид електронного підпису, який накладається за допомогою особистого ключа та перевіряється за допомогою відкритого ключа. Електронний цифровий підпис призначений для забезпечення діяльності фізичних та юридичних осіб, яка здійснюється з використанням електронних документів. Електронний цифровий підпис використовується фізичними та юридичними особами - суб`єктами електронного документообігу для ідентифікації підписанта та підтвердження цілісності даних в електронній формі.

Отже, створення електронного документа завершується накладенням електронного цифрового підпису його автора та надає електронному документу статусу оригіналу.

Однак, подане позивачем в електронній формі клопотання про відкладення розгляду справи не підписано електронним цифровим підписом уповноваженої особи заявника, тому не може вважатися оригіналом електронного документа клопотання про відкладення розгляду справи.

У зв`язку з викладеним, та враховуючи відсутність доказів на підтвердження перебування на лікарняному представника за довіреністю, та перебуванням іншого представника у відпустці, клопотання про відкладення розгляду справи не підлягає задоволенню.

21.10.2021 р. на адресу апеляційного господарського суду від Грицівської селищної ради надійшли пояснення на суті спору.

У судовому засіданні представник Грицівської селищної ради заперечив проти доводів апеляційної скарги, вважає що рішення Господарського суду Хмельницької області прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Представники Полонської міської ради та Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове не прибули та не реалізували процесуальне право на участь у судовому засіданні.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Північно-західний апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1.Зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. у справі №924/167/21 у позові відмовлено. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції дійшов висновку про недоведеність позовних вимог про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. № 22-6560-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055. Враховуючи відмову в задоволенні вимог позивача про скасування наказу головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказу № 22-6560-СГ від 26.09.2018р. в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, не підлягає і задоволенню вимога про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію прав № 30355520 на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, шляхом внесення до Державного земельного кадастру запису про його скасування.

2.Узагальнені доводи апеляційної скарги та заперечення щодо них інших учасників справи .

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, Полонська міська рада звертає увагу на те, що рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 року не з`ясовано обставини, що мають значення для справи, не доведено обставини, що мають значення для справи, а висновки суду не відповідають обставинам справи.

Зокрема, суд першої інстанції не надав належної правової оцінки доводам відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, яке є єдиним органом, визначеним Законом України Про Державний земельний кадастр , до повноважень якого входить ведення та адміністрування Державного земельного кадастру внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст. Відповідач Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у відзиві на позов зазначив, що згідно Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад Держгеокадастр забезпечує формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

Отже, відповідним розпорядженням Кабінету Міністрів України встановлено обов`язок Держгеокадастру формувати земельні ділянки шляхом проведення інвентаризації земель державної власності та в подальшому передавати сформовані земельні ділянки у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад.

На виконання цього розпорядження Головним управлінням 26.09.2018 року прийнято наказ №22-6556-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , яким передано Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 6327,2448 га. 26.09.2018 року Головним управлінням прийнято наказ № 22-6560-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , яким передано Грицівській селищній раді Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1492,5765 га, в тому числі і спірну земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,0000 га.

Разом з тим, передача спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 у комунальну власність Грицівській селищній раді Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області відбулася у зв`язку із неточністю даних у індексних кадастрових картах та їх невідповідність Проектам формування Микулинської сільської ради (Грицівська ОТГ) та Новолабунської сільської ради (Полонська ОТГ), при формуванні ДЗК.

В результаті цього спірній земельній ділянці визначено раніше кадастровий номер 6823684500:02:007:0055 з кодом КОАТУУ Микулинської сільської ради, хоча фактично земельна ділянка розташована на території Новолабунської сільської ради Полонської ОТГ.

На підставі клопотання Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області від 24.10.2018 № 2933 Головним управлінням 26.11.2018 року прийнято наказ № 22-8608-СГ Про внесення змін до наказу Головного управління від 26 вересня 2018 р. № 22-6556- СГ , яким Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області у комунальну власність передано спірну земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,0000 га (п. 450 Додатку до наказу).

З метою усунення неточностей на Публічній кадастровій карті України наказом Держгеокадастру від 17.04.2019 року №117 затверджено зміни до Державного земельного кадастру в п.1 ч.1, які стосуються Полонського району та внесено зміни до Державного земельного кадастру.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,0000 га перебуває у комунальній власності Грицівської селищної ради Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області (речове право зареєстровано 18.02.2019 року). Отже, скасування наказу Головного управління від 26.09.2018 року № 22-6560- СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,0000 га Грицівській селищній раді Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області можливо після скасування державної реєстрації права комунальної власності Грицівської селищної ради Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області.

При цьому, судом першої інстанції помилково визначено, що згідно індексної кадастрової карти, наданої Грицівською селищною радою, спірна земельна ділянка знаходиться в межах Микулинецької сільської ради, адже з індексної кадастрової карти неможливо визначити, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах Микулинецької сільської ради. Згідно даних Публічної кадастрової карти спірна земельна ділянка знаходиться в масиві земельних ділянок Новолабунського старостинського округу Полонської міської ТГ (про що також зазначає у відзиві ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області). Суд прийняв до уваги, що Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) зазначено, що перші цифри кадастрового номеру 6823684500 спірної земельної ділянки 6823684500:02:007:0055 належать до земель Микулинецької сільської ради.

Однак, суд не прийняв до уваги та не надав правової оцінки поясненням ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, викладеним у відзиві, та листу начальнику відділу у Полонському районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.07.2020 року вих. №18-22-0,29-133/112-20 (наявний в матеріалах справи), згідно яких повідомляється, що передача спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 у комунальну власність Грицівській селищній раді Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області відбулася у зв`язку із неточністю даних у індексних кадастрових картах та їх невідповідність Проектам формування Микулинської сільської ради (Грицівська ОТГ) та Новолабунської сільської ради (Полонська ОТГ), при формуванні ДЗК.

Мотивуючи заперечення на апеляційну скаргу Грицівська селищна рада у відзиві на апеляційну скаргу звертає увагу на те, що в апеляційній скарзі не значено, у чому полягає незаконність або необґрунтованість рішення (неповнота встановлення обставин, які мають значення для справи, або неправильність установлення обставин, які мають значення для справи, внаслідок необгрунтованої відмови у прийнятті доказів, неправильного їх дослідження чи оцінки, неподання доказів з поважних причин або неправильне визначення- відповідно до встановлених судом обставин правовідносин тощо). Не зазначено нові обставини, що підлягають встановленню, докази, які підлягають дослідженню чи оцінці, обґрунтування поважності причин неподання доказів до суду першої інстанції, заперечення проти доказів, використаних судом першої інстанції.

Отже, відповідно до ст.276 ГПК України вбачаються підстави для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судове рішення без змін, так як суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідач зазначає, що факт видання Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області наказу від 26.11.2018 р. №22-8608-СГ Про внесення змін, до наказу Головного управлінням від 26.09.2018 р. №22-6556-СГ не скасовує оскаржуваний Наказ Держгеокадастру, не спростовує відношення земельної ділянки до земель Микулинської сільської ради на момент видання оскаржуваного Наказу Держгеокадастру, який виданий раніше - 26.09.2018р. На момент видання оскаржуваного Наказу Держгеокадастру спірна земельна ділянка 6823684500:02:007:0055, так саме, як і суміжні ділянки з кадастровими номерами 6823684500:02:007:0052 та 6823684500:02:007:0051 належать до Микулинської сільської ради. Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) зазначено, що перші цифри кадастрового номера 6823684500 спірної земельної ділянки 6823684500:02:007:0055 належать до Микулинської сільської ради. В той час, як Новолабунської сільської ради перші цифри - 6823685000.

Отже, межі Микулинської сільської ради в момент видання оскаржуваного Наказу Держгеокадастру були визначені у складі земельної ділянки 6823684500:02:007:0055 та вірно відображались в Державному земельному кадастрі й помилки не було. Межі територій громад Микулинської та Новолабунської сільської ради проходять по межі земельної ділянки 6823685000:06:004:0085.

Підставою скасування наказу Держгеокадастру №22-6560-СГ від 26.09.2018 року, згідно якого спірну земельну ділянку передано Грицівській селищній раді, позивач зазначає лише наявність наказу головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-8608-СГ Про внесення змін до наказу Головного управління № 22-6556-СГ від 26.11.2018 №22-8608-СГ, яким Полонській міській раді передано спірну земельну ділянку та наказу Держгеокадастру від 17.04.2019 року №117, яким затверджено зміни в частині кадастрового зонування в тому числі і Полонського району. Однак, видання цих наказів після прийняття рішення про передачу землі Грицівській селищній раді не є підставами для скасування права Грицівської селищної ради на землю.

Оскаржуваний наказ Держгеокадастру відповідає вимогам закону.

3. Обставини, встановлені судом апеляційної інстанції.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 року №22-6556-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» було передано Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 6327,2448 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області, згідно додатку. До переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Полонській міській раді об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області, входять земельні ділянки загальною площею 6327,2448 га.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 року №22-6560-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» було передано Грицівській селищній раді Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району, Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1492,5765 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Грицівської селищної об`єднаної територіальної громади Шепетівського району, Хмельницької області, згідно додатку. Право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

Згідно додатку до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. №22-6560-СГ до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Грицівській селищній раді об`єднаної територіальної громади Шепетівського району Хмельницької області, входить також земельна ділянка з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,000 га.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.11.2018 року №22-8608-СГ «Про внесення змін до наказу Головного управління від 26.09.2018р. №22-6556-СГ» внесено зміни до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. №22-6556-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» викладено наказ в наступній редакції: передати Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 6178,6710 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області, згідно додатку. Право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

Згідно додатку до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.11.2018р. №22-8608-СГ до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Полонській міській раді об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області, входить також земельна ділянка з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,000 га.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,000 га зареєстровано 18.02.2019 року за Грицівською селищною радою.

Відповідно до акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27.11.2018р. Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до наказу від 26.11.2018р. № 22-8608-СГ передано із державної власності, а Полонською міською радою Полонської міської об`єднаної територіальної громади прийнято у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком (в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 площею 2,000 га).

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.04.2019 року № 117 «Про внесення до Державного земельного кадастру змін у частині кадастрового зонування Летичівського, Старокостянтинівського, Полонського та Старосинявського районів Хмельницької області» внесено до Державного земельного кадастру зміни в частині кадастрового зонування Летичівського, Старокостянтинівського, Полонського та Старосинявського районів Хмельницької області відповідно до поданих на розгляд Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області матеріалів уточнених індексних кадастрових карт.

15.07.2019р. Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади звернувся з листом № 2315 до Грицівської селищної ради ОТГ в якому просив прийняти заходи щодо приведення у відповідність до чинного земельного законодавства та скасувати реєстрацію права комунальної власності Грицівської селищної ради ОТГ на земельну ділянку за кадастровим номером 6823684500:02:007:0055.

09.08.2019р. Грицівська селищна рада ОТГ надіслала лист №02-19/1232 Виконавчому комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади в якому повідомила, що комунальна власність на земельну ділянку була зареєстрована згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. №22-6560-СГ, акту приймання - передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність, що не суперечить чинному законодавству. Для підтвердження інформації про невідповідність територій належності спірної земельної ділянки Грицівській селищній раді (ОТГ) направлено лист Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області.

11.09.2019р. Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади повторно звернувся з листом № 2715 до Грицівської селищної ради ОТГ в якому просить прийняти заходи щодо приведення у відповідність до чинного земельного законодавства та скасувати реєстрацію права комунальної власності Грицівської селищної ради ОТГ на земельну ділянку за кадастровим номером 6823684500:02:007:0055.

21.10.2019р. Грицівська селищна рада на адресу Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади надіслала лист № 02-19/1603 в якому повідомила, що у виконавчого комітету Грицівської селищної ради відсутні законні підстави скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку або відчужити майно комунальної власності.

21.11.2019р. Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади звернувся з листом №3400 до Грицівської селищної ради ОТГ в якому просить розглянути на сесії Грицівської селищної ради питання про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 у комунальну власність Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області.

13.01.2020р. Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади повторно звернувся з листом № 76 до Грицівської селищної ради ОТГ, в якому просить розглянути на сесії Грицівської селищної ради питання про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 у комунальну власність Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області.

14.02.2020р. Грицівська селищна рада на адресу Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади надіслала лист № 02-19/215 в якому повідомила, що відсутні законні підстави відмови від комунальної власності та безоплатної передачі земельної ділянки кадастровий номер 6823684500:02:007:0055 з комунальної власності селищної ради у комунальну власність Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади.

Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади звернувся з листом №1426 від 28.05.2020р. до начальника відділу у Полонському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в якому просить надати інформацію чи дійсно земельна ділянка з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 розташована на території колишньої Новолабунської сільської ради.

Відділ у Полонському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 17.07.2020р. на адресу Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади надіслав (лист № 18-22-0.29-133/112-20) відповідь в якій повідомив, що ситуація, що виникла навколо суміжних полів Микулинецької сільської ради (тепер Грицівської ОТГ) та Новолабунівської сільської ради (тепер Полонської ОТГ), утворилась через неточність вказаних даних у індексно кадастрових картах та їх невідповідність Проектам формування вище згаданих сільських рад, при формування ДЗК. В результаті чого земельній ділянці було визначено раніше кадастровий номер 6823684500:02:007:0055 з кодом КОАТУУ Микулинської сільської ради, при тому що фактично земельна ділянка розташована на території Новолабунської сільської ради Полонського ОТГ. Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №117 від 17.04.2019р., яким затверджено зміни до Державного земельного кадастру в п. 1 ч. 1, які стосуються Полонського району внесено зміни до ДЗК, які вже вірно відображаються на Публічній кадастровій карті.

Листами №2391 від 01.09.2020р. та №3246 від 30.12.2020р. виконавчий комітет Полонської міської ради звернувся до ГУ Держгеокадасту у Хмельницькій області з проханням скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 року № 22-6560-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055.

У відповідь на лист від 30.12.2020р. № 3246 Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області направлено відповідь вих. № 32-22-0.3-566/2-21 від 04.02.2021 року, якою повідомлено, що скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 року № 22-6560-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 Грицівській селищній раді можливо після скасування державної реєстрації права комунальної власності.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 28.01.2021р. № 242081284 18.02.2019р. зареєстроване право власності земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 площею 2 га за Грицівською селищною радою на підставі наказу № 22-6560-СГ від 26.09.2018р. виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та акту приймання - передачі нерухомого майна, земельної ділянки від 28.09.2018р.

28.01.2021р. державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Полонської міської ради ОТГ прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 56344132 в якому вирішено відмовити Полонській міській раді об`єднаної територіальної громади Хмельницької області у державній реєстрації права власності, комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 з підстав реєстрації права власності на земельну за Грицівською селищною радою.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 16 червня 2021 року у справі №924/167/21 відмовлено у задоволенні позову.

4.Правові норми, застосовані апеляційним судом до спірних правовідносин.

Відповідно до статті 117 Земельного кодексу України у рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність зазначаються: кадастровий номер земельної ділянки; її місце розташування; площа; цільове призначення; відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку; обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади на неї.

Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом інвентаризації земель державної власності (ч.2 ст.79-1 Земельного кодексу України).

Стаття 173 Земельного кодексу України визначає, що межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті.

Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Статтею 46 Закону України "Про землеустрій в Україні" визначено, що для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць, зокрема, включає: експлікація земель в існуючих (за їх наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці; опис меж адміністративно-територіальних одиниць; матеріали виносу меж адміністративно-територіальних одиниць в натуру (на місцевість) з каталогом координат їх поворотних точок.

Проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту може також передбачати пов`язані із цим зміни меж інших суміжних адміністративних одиниць, якщо прийняття рішення про їх зміну згідно із законом належить до компетенції одного органу.

У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Відповідно до ст.35 Закону України «Про землеустрій» , інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

З метою проведення інвентаризації земель розробляється технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель. Вимоги до такої документації встановлюються статтею 57 Закону України «Про землеустрій» згідно якої технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності); в-1) рішення органу місцевого самоврядування, органу виконавчої влади про інвентаризацію земель (у разі проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення); г) копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель; ґ) матеріали топографо-геодезичних вишукувань; д) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини; е) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі; є) робочий і зведений інвентаризаційні плани; ж) матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України.

У разі формування земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включає: а) відомості про обчислення площі земельної ділянки; б) кадастровий план земельної ділянки; в) перелік обмежень у використанні земельних ділянок; г) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання; д) матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість).

Технічна документація погоджується та затверджується в порядку, встановленому статтею 186 Земельного кодексу України.

Відомості, отримані в результаті інвентаризації земель, підлягають внесенню до Державного земельного кадастру відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051.

Відповідно до норм Закону України «Про Державний земельний кадастр» на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель до Державного земельного кадастру вносяться відомості: про межі земельної ділянки; про цільове призначення земельних ділянок; про угіддя земельної ділянки.

Розпорядженням від 31 січня 2018 р. № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад КМ України указав Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 р. забезпечити, серед іншого, формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

5. Правова позиція апеляційного суду стосовно обставин справи і доводів апеляційної скарги.

Загальний порядок передачі земель з державної у комунальну власність визначено статтею 117 Земельного кодексу України. Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Такими суб`єктами є Держгеокадастр відповідно до частини четвертої статті статі 122 Земельного кодексу України та постанови КМУ від 14 січня 2015 р. № 15 «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру» ; міські, селищні, сільські ради, що представляють територіальні громади, відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України.

З матеріалів справи вбачається, що позивач підставою скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-6560-СГ від 26.09.2018 року згідно якого спірну земельну ділянку передано Грицівській селищній раді зазначив наявність наказу головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-8608-СГ «Про внесення змін до наказу Головного управління від 26 вересня 2018 р. №22-6556-СГ» , яким Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області у комунальну власність передано спірну земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, площею 2,0000 га та наказу Держгеокадастру від 17.04.2019 року №117, яким затверджено зміни в частині кадастрового зонування в тому числі і Полонського району.

Таким чином, спір стосується права комунальної власності на земельну ділянку, а предметом дослідження - обставини, що стосуються порядку та підстав передачі Держгеокадастром цієї земельної ділянки з державної власності у комунальну власність одночасно до двох територіальних громад - Грицівської селищної ради Грицівської ОТГ і Полонської міської ради Полонської ОТГ.

Апеляційним судом враховується, що згідно з частинами 1, 4 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастрова карта (план) ведеться для актуалізованого відображення у часі об`єктів Державного земельного кадастру у межах кадастрового кварталу, кадастрової зони, у цілому в межах території адміністративно-територіальної одиниці (село, селище місто, район, область, Автономна Республіка Крим). Складовою частиною кадастрової карти (плану) є індексна кадастрова карта (план), порядок складання якої встановлюється Кабінетом Міністрів України.

А відповідно до пункту 8 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, які були встановлені до набрання чинності Законом України «Про землеустрій» , вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад, індексних кадастрових карт (планів), інших офіційних картографічних та архівних матеріалів.

Порядок ведення Державного земельного кадастру в Україні затверджено постановою КМ України від 17.10.2012 №1051. Відповідно до п. 35 цього Порядку кадастрове зонування полягає у встановленні меж кадастрових зон і кварталів шляхом створення індексних кадастрових карт (планів) з урахуванням таких принципів : суцільність покриття території України, єдність методологічних підходів до здійснення кадастрового зонування в межах території України, унікальність номерів кадастрових зон і кварталів, незалежність кадастрового зонування від адміністративно-територіального поділу України.

Згідно наданої до матеріалів справи Грицівською селищною радою індексної карти Микулинської сільської ради (Міністерство екології та природних ресурсів України. Державна служба геодезії, картографії та кадастру) масштаб 1:10000, замовлення № 42/02, виконано в грудні 2002 р. Державним підприємством «Закрпатгеодезцентр» спірна земельна ділянка знаходиться в межах Микулинської сільської ради.

З матеріалів справи вбачається, що на момент видання оскаржуваного Наказу Держгеокадастру спірна земельна ділянка 6823684500:02:007:0055, так само, як і суміжні ділянки з кадастровими номерами 6823684500:02:007:0052 та 6823684500:02:007:0051 відносяться до Микулинської сільської ради.

Зазначене підтверджується Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), згідно якого перші цифри кадастрового номера 6823684500 спірної земельної ділянки 6823684500:02:007:0055 належать до земель Микулинської сільської ради.

Апелянт посилається на наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії і кадастру від 17.04.2019 №117 Про внесення до Державного земельного кадастру змін у частині кадастрового зонування Летичівського, Старокостянтинівського, Полонського та Старосинявського районів Хмельницької області , яким за твердженням скаржника виправлено помилки, які призвели до виникнення спору про право власності на земельну ділянку.

Слід враховувати, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальні органи діють у відповідності до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.2015 року, відповідно до п. 7 якого Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. Згідно п.9 цього Положення Держгеокадастр в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів Мінагрополітики видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Слід зазначити, що зі змісту наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії і кадастру від 17.04.2019 №117 не вбачається підстав, з яких були ці зміни були внесені. Крім того, внесені зміни, на які посилається апелянт, не могли бути підставою для прийняття Головним управлінням Держгеокадастру в Хмельницькій області наказу від 26.11.2018 №22-8608-05 про внесення змін до раніше прийнятого наказу від 26.09.2018 № 22-6556-СГ, оскільки відбулись хронологічно пізніше, ніж прийняття цього наказу.

Як вже зазначалось, спір стосується права комунальної власності на земельну ділянку, адже саме у неможливості реалізувати це право позивач вбачає порушення своїх прав. Позивач позбавлений можливості здійснити державну реєстрацію спірної земельної ділянки на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-8608-СГ «Про внесення змін до наказу Головного управління від 26 вересня 2018 р. №22-6556-СГ» у встановленому порядку, оскільки право комунальної власності на цю земельну ділянку вже зареєстровано за іншим суб`єктом - Грицівською селищною радою.

Статтею 80 ЗК України територіальні громади визначаються як суб`єкти права власності на землю, які реалізують це право безпосередньо або через органі місцевого самоврядування. Відповідно до цього положення закону, як позивач, так і відповідач можуть бути власниками зазначеної земельної ділянки, віднесення ж земельної ділянки до переліку земельних ділянок , які мають бути передані до певної територіальної громади ґрунтується виключно на даних Державного земельного кадастру.

Апелянтом надаються графічні матеріали, з яких за його твердженням вбачається, що спірна земельна ділянка перебуває у межах території Полонської об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до статті 3 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об`єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.

Стаття 4 цього Закону, крім іншого, встановлює, що територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися.

Згідно частини 4 статті 8 цього ж Закону, дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою. З сукупного аналізу наведених положень вбачається, що межами ОТГ є межі юрисдикцій громад, які об`єднуються. Натомість, спір виникає щодо земельних відносин, які не регулюються положеннями закону про об`єднання територіальних громад.

Апеляційний суд приходить до висновку, що позивачем в обґрунтування права власності на земельну ділянку та скасування з цих підстав як незаконного наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області і реєстрації права власності за Грицівською селищною радою достатніх доказів не надано.

Господарським процесуальним законодавством визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 74, ч. 1 ст. 73 ГПК України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 ГПК України).

Колегією суддів були досліджені докази, які надані сторонами у справі, аргументи сторін та надана їм правова оцінка. За результатами дослідження наданих учасниками доказів, колегія суддів дійшла висновку про недоведеність позивачем тих обставин, які потребували доведення, як істотні і необхідні для встановлення істини.

Таким чином, не може вважатись обґрунтованою вимога про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018р. № 22-6560-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі Грицівській селищній раді земельної ділянки з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, а тому судом першої інстанції правомірно відмовлено в задоволенні позовних вимог у цій частині.

Відносно заявлених позовних вимог щодо скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію прав №30355520 на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055, шляхом внесення до Державного земельного кадастру запису про його скасування, суд зазначає наступне.

Переглядаючи оскаржуване рішення в цій частині колегія суддів звертає увагу, що стаття 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Із офіційним визнанням державою права пов`язується можливість матеріального об`єкта (майна) перебувати в цивільному обороті та судового захисту права власності на нього.

За змістом наведеної норми державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права, що унеможливлює ототожнення факту набуття права з фактом його державної реєстрації. При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права, такої підстави закон не передбачає.

Таким чином, державна реєстрація права є одним з юридичних фактів у юридичному складі, необхідному для виникнення майнових прав, а самостійного значення щодо підстав виникнення такого права не має, і визначає лише момент, після якого виникає право, за наявності інших юридичних фактів, передбачених законом.

Відповідно до статті 11 зазначеного Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

З матеріалів справи вбачається, що державним реєстратором було зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055 за Грицівською селищною радою на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 року № 22-6560-СГ.

За умови, коли суд не прийшов до висновку про необхідність скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 року №22-6560-СГ як такого, яким порушені права позивача, відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію прав №30355520 на земельну ділянку з кадастровим номером 6823684500:02:007:0055. Враховуючи викладене, судова колегія погоджується з висновками Господарського суду Хмельницької області, зазначеними в оскаржуваному рішенні, щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.

6. Висновки за результатами апеляційного розгляду .

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що в апеляційній скарзі не наведено достатніх та переконливих доводів, на підставі яких колегія суддів могла б прийти до висновку про помилковість рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021.

Виходячи з положень статті 11 ГПК України, апеляційний суд виходить з того, що як зазначено у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Відтак, застосовуючи наведену практику Європейського суду, апеляційний суд вважає що, враховуючи зміст статті 269 ГПК України, надавши оцінку основним доводам апеляційної скарги, а також не встановивши в рішенні суду першої інстанції неправильного застосування норм матеріального права в сукупності з відсутніми порушеннями норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування судового рішення, прийшла до висновку про відсутність таких доводів, які б були оцінені як переконливі і достатні для скасування рішення.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів за наслідком апеляційного перегляду приходить до висновку, що доводами апеляційної скарги висновків господарського суду не спростовано, підстав скасування чи зміни рішення, передбачених ст.277-279 Господарського процесуального кодексу України не встановлено, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення господарського суду - без змін.

Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянтів згідно ст.129 ГПК.

Керуючись ст.ст.269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Полонської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.06.2021 р. у справі №924/167/21 - залишити без задоволення, рішення Господарського суду Хмельницької області - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції в порядку ст.284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у строк та в порядку встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу №924/167/21 повернути Господарському суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складений "28" жовтня 2021 р.

Головуючий суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Василишин А.Р.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.10.2021
Оприлюднено01.11.2021
Номер документу100671899
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/167/21

Ухвала від 12.01.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 21.10.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Постанова від 21.10.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 07.10.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 06.10.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 23.09.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 06.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 06.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 16.06.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні