ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про призначення експертизи та зупинення провадження у справі
Справа № 500/4670/21
29 жовтня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у підготовчому засіданні клопотання представника позивача про призначення експертизи в адміністративній справі за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Майдан 20 до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , Підгаєцька міська рада про визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Майдан 20 (далі ОСББ) через представника адвоката Мужа В.В. звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, у якому просить визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі (далі ДЗК) земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, площею 0,03 га, за адресою: АДРЕСА_1 .
Позов обґрунтовано наступними обставинами.
Рішенням Підгаєцької міської ради від 23.10.2020 №1194 Про розгляд клопотання ОСББ Майдан 20 надано дозвіл позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку в АДРЕСА_1 . На підставі цього рішення позивач звернувся до землевпорядної організації та оформив відповідну документації із землеустрою. Проте отримав рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру у зв`язку з тим, що має місце накладення земельних ділянок згідно з інформацією з ДЗК.
Як з`ясував позивач, на частину земельної ділянки, яку він бажав оформити у постійне користування для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, внесено 19.04.2021 до ДЗК відомості про земельну ділянку, на підставі документації із землеустрою ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, незважаючи на той факт, що дані землі відносяться до земель житлової та громадської забудови.
ОСББ вважає, що державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області вчинено протиправну дію щодо внесення відомостей до ДЗК на підставі документації із землеустрою ОСОБА_1 .
Зміна цільового призначення земель у межах сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 не відбулася з земель житлової та громадської забудови на землі для особистого селянського господарства. Відповідно реєстрація земельної ділянки (внесення відомостей про земельну ділянку) з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 є незаконною.
З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.
Одночасно з позовною заявою до суду надійшло клопотання представника позивача про призначення експертизи з питань землеустрою. Клопотання обґрунтоване тим, що підставою позову є невідповідність цільового призначення земельної ділянки у документації із землеустрою, виготовленої ОСОБА_1 , і внесення на підставі цієї документації інформації до ДЗК. При цьому першочергове призначення земельної ділянки є землі житлової та громадської забудови , а внесено інформацію як для особистого селянського господарства .
За таких обставин, представник позивача вважає, що є необхідність проведення експертизи з питань землеустрою для вирішення питань про відповідність розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування та про відповідність зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.
Для встановлення поставлених питань необхідними є спеціальні знання, відмінні ніж знання у сфері права. Представник позивача просив призначити експертизу з питань землеустрою, на вирішення якої поставити наступні питання: чи відповідають розроблена документація із землеустрою на земельну ділянку та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності? Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?
Ухвалою суду від 04.08.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , призначено підготовче засідання у справі.
У підготовчому засіданні 27.09.2021 оголошено перерву до 21.10.2021, запропоновано третій особі надати письмові пояснення щодо позову, а також враховуючи те, що представник третьої особи не заперечував проти проведення експертизи, судом звернута увага, що учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта, на надана можливість подати такі суду.
Ухвалою суду від 27.09.2021, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, відповідно до частини четвертої статті 173 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) для належної підготовки справи для розгляду по суті продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.
07.10.2021 надійшли письмові пояснення представника третьої особи.
Ухвалою суду від 21.10.2021, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, керуючись статтею 49 КАС України залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Підгаєцьку міську раду, власника земельних ділянок, оскільки рішення у справі безпосередньо вплине на права та обов`язки такого суб`єкта владних повноважень, зобов`язано третю особу надати до суду містобудівну документацію (Генеральний план, детальний план території), яка визначає режим забудови, для з`ясування функціонального призначення (категорії земель) по земельних ділянках, щодо яких прийняті рішення, в одному випадку, щодо позивача ОСББ про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування із земель житлової та громадської забудови для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, в іншому - щодо третьої особи ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Ухвалою суду від 21.10.2021, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, судове засідання відкладено до 29.10.2021.
У судове засідання 29.10.2021 учасники справи, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду, не прибули.
Разом з тим, представник позивача подав до суду клопотання про проведення судового засідання без його участі. Просив розглянути клопотання про призначення експертизи, на вирішення експерта додатково поставити питання: чи відповідає документація із землеустрою ОСОБА_1 . Генеральному плату м.Підгайці чи іншій документації на місцевому рівні (за її наявності)?
Також до суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи за його відсутності.
Враховуючи неприбуття учасників справи та зазначені вище заяви сторін, суд, враховуючи положення частини дев`ятої статті 205, частини четвертої статті 229 КАС України, продовжив підготовче провадження у порядку письмового провадження.
Вирішуючи клопотання представника позивача про призначення експертизи, з яким були ознайомлені учасники справи та мали можливість висловити свою думку, дослідивши матеріали справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів.
Частиною другою статті 73 КАС України визначено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з частинами першою-третьої статті 101 КАС України висновком експерта є докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені в результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.
Відповідно до частини першої статті 102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.
Отже, експертиза призначається у разі необхідності з`ясування судом обставин, які стосуються предмету доказування, у спірному випадку обставин, які підтверджують заявлені позовні вимоги.
Обов`язковою передумовою призначення в адміністративному процесі судової експертизи є необхідність з`ясування судом тих обставин, які потребують спеціальних знань, та в силу їх специфічного характеру не можуть бути з`ясовані судом на основі положень чинного законодавства, що може вплинути на правильне вирішення спору по суті.
Статтею 1 Закону України Про судову експертизу від 25.02.1994 № 4038-XII визначено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Відповідно до підпункту 1.2.2 пункту 1.2 розділу І Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 року № 53/5, одним з видів (підвидів) експертизи є експертиза з питань землеустрою.
Пунктом 7.1 пункту 7 розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26 грудня 2012 року №1950/5) визначено, що основними завданнями експертизи з питань землеустрою є: визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам; визначення відповідності виконаної нормативної грошової оцінки земель вимогам нормативно-правових актів.
Суд зазначає, що предметом розгляду цієї справи є правомірність формування та державна реєстрація в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, площею 0,0300 га, за адресою АДРЕСА_1 , на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту на умовах надання у власність на території міста Підгайці, майдан Незалежності.
Підставами позову зазначено невідповідність цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, яка сформована за рахунок земель житлової та громадської забудови, без зміни цільового призначення з земель житлової та громадської забудови на землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства.
В матеріалах адміністративної справи є два проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки, які виготовлялися на підставі рішень Підгаєцької міської ради:
1) №1194 від 23.10.2020 Про розгляд клопотання ОСББ Майдан 20 , яким надано дозвіл ОСББ на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку в АДРЕСА_1 , площею 0,2000 га (а.с.62), перший проект землеустрою (а.с.52-101).
2) №1167 від 25.09.2021 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 , яким ОСОБА_1 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0300 га, із земель сільськогосподарського призначення (а.с.126), другий проект землеустрою (а.с.117-152).
Відповідно до вихідних даних першого проекту землеустрою земельна ділянка в АДРЕСА_1 , площею 0,2000 га перебуває в категорії земель житлової та громадської забудови, цільове призначення: 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; угіддя - 007 01 малоповерхова забудова (а.с.52-101).
Згідно з вихідними даними другого проекту землеустрою земельна ділянка в АДРЕСА_1 , площею 0,0300 га, належить до земель сільськогосподарського призначення, цільове використання: 01.03 для ведення особистого селянського господарства (а.с.117-152). Така земельна ділянка сформована та зареєстрована державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 (а.с.155-157).
Відповідно до рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у м.Енергодарі Міжрайонного управління у Кам`янсько-Дніпровському районі та м.Енергодарі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 07.05.2021 № РВ-2301136642021 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, ОСББ відмовлено у реєстрації земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку в АДРЕСА_1 , через встановлення перетину земельної ділянки з земельною ділянкою з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 (яка сформована за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 ), площа співпадіння більше 31 відсотка (а.с.5).
З огляду на предмет позовних вимог, суд має надати оцінку чи відповідає розроблена документація із землеустрою, а саме: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту, загальною площею 0,0300 га, із земель сільськогосподарського призначення, вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, чи визначено вид використання земельної ділянки з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою, а також з`ясувати цільове призначення земельної ділянки, яку бажає отримати у власність ОСОБА_1 , чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки.
За наведених обставин у сукупності, дотримуючись основних засад здійснення судочинства, суд дійшов висновку про необхідність задоволення клопотання позивача та призначення експертизи з питань землеустрою.
Згідно з частинами третьою, четвертою статті 102 КАС України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом.
Учасники справи не надали пропозицій експертної установи, тому така визначається судом.
Питання експерту у відповідних клопотання надав лише представник позивача, такі враховуються судом.
Частиною першою статті 103 КАС України визначено, що про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Частиною першою статті 136 КАС України передбачено, що суд може зобов`язати учасника справи, який заявив клопотання про виклик свідка, призначення експертизи, залучення спеціаліста, перекладача, забезпечення, витребування або огляд доказів за їх місцезнаходженням, попередньо (авансом) оплатити витрати, пов`язані з відповідною процесуальною дією.
З огляду на положення статті 136 КАС України, суд вважає за необхідне витрати, пов`язані з проведенням експертизи покласти на позивача ОСББ.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 236 КАС України суд має право зупинити провадження у справі в разі призначення судом експертизи - до одержання її результатів.
У зв`язку з неможливістю та недоцільністю подальшого розгляду адміністративної справи до проведення експертизи, суд вважає за необхідне зупинити провадження у цій адміністративній справі на час проведення експертизи - до одержання її результатів.
Керуючись статтями 72, 101-103, 180, 236, 241, 248, 256, 294 Кодексу адміністративного судочинства України суд,
УХВАЛИВ:
Клопотання представника позивача про призначення експертизи з питань землеустрою задовольнити.
Призначити у справі за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Майдан 20 до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , Підгаєцька міська рада про визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки експертизу з питань землеустрою.
Проведення експертизи з питань землеустрою доручити Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Січових Стрільців, 4 м. Тернопіль, 46025).
На вирішення експерта поставити наступні питання:
1. Чи відповідає розроблена документація із землеустрою - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0300 га, кадастровий номером земельної ділянки 6124810100:02:005:0013, вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?
2. Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?
3. Чи відповідає розроблена документація із землеустрою - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: місто Підгайці, майдан Незалежності, площею 0,0300 га, кадастровий номером земельної ділянки 6124810100:02:005:0013, містобудівній документації, яка визначає режим забудови, функціональне призначення земельної ділянки, - Генеральному плану міста Підгайці чи іншій документації на місцевому рівні (детальному плану території) (за її наявності)? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?
Відповідно до частини восьмої статті 101 Кодексу адміністративного судочинства України якщо під час підготовки висновку експерт встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини.
Направити матеріали адміністративної справи №500/4670/21 разом з ухвалою суду про призначення експертизи Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Зобов`язати учасників справи надати на вимогу експерта матеріали, які є об`єктами експертизи, та інші документи, необхідні для проведення експертизи.
Зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Майдан 20 оплатити витрати, пов`язані з проведенням експертизи згідно з рахунком, виставленим експертом (експертною установою).
Зобов`язати Тернопільське відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз після проведення експертизи невідкладно надіслати на адресу суду висновок експерта та матеріали експертизи разом з адміністративною справою.
На час проведення експертизи зупинити провадження у справі до одержання результатів експертизи.
Попередити експерта, який буде проводити експертизу, про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
Копію ухвали направити учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили після її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст ухвали складено та підписано 29 жовтня 2021 року.
Суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2021 |
Оприлюднено | 01.11.2021 |
Номер документу | 100676580 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні