Рішення
від 06.07.2023 по справі 500/4670/21
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4670/21

06 липня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Майдан 20» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , Підгаєцька міська рада про визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Майдан 20» (далі - ОСББ) через представника адвоката Мужа Валерія Вікторовича звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, у якому просить визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі (далі - ДЗК) земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, площею 0,03 га, за адресою: АДРЕСА_1 .

Позов обґрунтовано наступними обставинами.

Рішенням Підгаєцької міської ради від 23.10.2020 №1194 «Про розгляд клопотання ОСББ «Майдан 20»» надано дозвіл позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку в АДРЕСА_1 . На підставі цього рішення позивач звернувся до землевпорядної організації та виготовив відповідну документації із землеустрою. Проте отримав рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру у зв`язку з тим, що має місце накладення земельних ділянок згідно з інформацією з ДЗК.

Як з`ясував позивач, на частину земельної ділянки, яку він бажав оформити у постійне користування для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, внесено 19.04.2021 до ДЗК відомості про земельну ділянку, на підставі документації із землеустрою ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, незважаючи на той факт, що дані землі відносяться до земель житлової та громадської забудови.

ОСББ вважає, що державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області вчинено протиправну дію щодо внесення відомостей до ДЗК на підставі документації із землеустрою ОСОБА_1 .

Зміна цільового призначення земель у межах сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 не відбулася з земель житлової та громадської забудови на землі для особистого селянського господарства. Відповідно реєстрація земельної ділянки (внесення відомостей про земельну ділянку) з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 є незаконною.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 04.08.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , призначено підготовче засідання у справі.

25.08.2021 до суду від Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області надійшов відзив на позов (том 1 а.с.114-116). Відповідач у відзиві на позов його заперечує, посилаючись на те, що рішенням Підгаєцької міської ради Підгаєцького району № 1167 від 25.09.2020 надано дозвіл ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Підгайці, майдан Незалежності, з метою передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянської господарства, земельна ділянка орієнтовною площею 0,0300 га виділено з земель сільськогосподарського призначення. Вказане рішення є дійсними і ніким не скасовувалось.

ОСОБА_1 замовила розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, вчинила дії по реєстрації вказаної земельної ділянки у ДЗК. Відповідно до вихідної земельно-кадастрової інформації про земельну ділянку з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, площею 0,03 га: цільове призначення землі сільськогосподарського призначення (не змінювалось проектом землеустрою). Відомості про земельну ділянку, яка запроектована для відведення: цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення (для ведення особистого селянського господарства).

Згідно з пояснювальною запискою, яка є частиною проекту землеустрою, відведення земельної ділянки здійснюється за рахунок земель 12.3 Не надані у власність або постійне користування в межах населеного пункту (шифр рядка 96) (графа 5 рілля), які віднесені згідно статті 19 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до земель сільськогосподарського призначення.

Відповідач зазначає, що проект землеустрою погоджений Відділом містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту райдержадміністрації. Також в проекті землеустрою наявний висновок про розгляд документації із землеустрою експерта державної експертизи ОСОБА_2 , в якому зауваження та пропозиції до документації із землеустрою відсутні.

Відповідач вважає, що позовна заява ОСББ ґрунтується на припущеннях, а тому просить в позові відмовити.

07.10.2021 надійшли до суду пояснення третьої особи ОСОБА_1 , які зводяться до того, що виготовлення проекту землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером 6124810100602600560013 площею 0,03 га, яка знаходиться в АДРЕСА_1 , проводилося на підставі рішення Підгаєцької міської ради 25.09.2020 № 1167 про надання їй дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою безоплатно передачі у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення. У відповідності до вихідної земельно-кадастрової інформації про вказану земельну ділянку та відомостей про земельну ділянку, за рахунок яких передбачалось надати земельну ділянку, це землі сільськогосподарського призначення (цільове призначення не змінювалось проектом землеустрою). Відведення земельної ділянки здійснювалося за рахунок земель нікому не наданих у власність, у тому числі ОСББ, що вбачається зі змісту пояснювальної записки. Проект землеустрою погоджений Відділом містобудування, архітектури розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту. Проект землеустрою містить висновок інспектора державної експертизи ОСОБА_3 із розгляду документації в якому відсутні будь-які зауваження та пропозиції до документації із землеустрою. Третя особа просить в позові відмовити (том 1 а.с.178).

Відповідно до ухвали суду від 27.09.2021 продовжено строк підготовчого провадження у цій справі на тридцять днів.

Ухвалою суду від 21.10.2021 залучено до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Підгаєцьку міську раду. Одночасно запропоновано Підгаєцькій міській раді надати пояснення з приводу заявлених позовних вимог, а також зобов`язано надати суду містобудівну документацію: генеральний план м. Підгайці та детальний план території для з`ясування категорії землі по спірній ділянці.

27.10.2021 Підгаєцькою міською радою надано викопіювання з геопросторових даних та містобудівної документації населених пунктів Тернопільської області міста Підгайці, на якому позначена земельна ділянка з кадастровим номером 6124810100602600560013 (а.с.198-210). Генеральний план м. Підгайці (його копія) суду не представлений. Жодних письмових пояснень третьою особою не надано.

Ухвалою суду від 29.10.2021 призначено експертизу з питань землеустрою, проведення якої доручено Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз. На вирішення експерта поставлено наступні питання:

1. Чи відповідає розроблена документація із землеустрою - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0300 га, кадастровий номером земельної ділянки 6124810100:02:005:0013, вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

2. Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?

3. Чи відповідає розроблена документація із землеустрою - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, за адресою: місто Підгайці, майдан Незалежності, площею 0,0300 га, кадастровий номером земельної ділянки 6124810100:02:005:0013, містобудівній документації, яка визначає режим забудови, функціональне призначення земельної ділянки, - Генеральному плану міста Підгайці чи іншій документації на місцевому рівні (детальному плану території) (за її наявності)? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?

Одночасно цією ж ухвалою провадження у справі зупинене до одержання результатів експертизи.

12.05.2023 до суду надійшов висновок експерта Тернопільського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 05.05.2023 №1229/21-22 (том 2 а.с.38-50) та матеріали адміністративної справи.

Ухвалою суду від 23.06.2023 поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 23.06.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 06.07.2023.

У судове засідання 06.07.2023 учасники справи, належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи, не прибули.

Від представника позивача адвоката Мужа В.В. надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності у порядку письмового провадження.

Від представників відповідача, третіх осіб повідомлень про причини неявки до суду не надходило, клопотань про відкладення розгляду справи також. Відтак, з урахуванням положень частини третьої статті 205, 229 КАС України суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

14.09.2020 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадський формувань зареєстровано юридичну особу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Майдан 20» (том 2 а.с.84).

Рішенням Підгаєцької міської ради від 23.10.2020 №1194 «Про розгляд клопотання ОСББ «Майдан 20» вирішено надати дозвіл ОСББ «Майдан 20» на складання проекту щодо відведення земельної ділянки в постійне користування із земель житлової та громадської забудови для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, орієнтовною площею 0,2000 га, в АДРЕСА_1 (том 1 а.с.62).

Розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування із земель житлової та громадської забудови для обслуговування багатоквартирного житлового будинку на замовлення ОСББ здійснювало Товариство з обмеженою відповідальність «СПМ Геодезія». Копія проекту долучена до матеріалів адміністративної справи (том 1 а.с.52-101).

Відповідно до пояснювальної записки до цього проекту площа земельної ділянки становить - 0,0924 га. На час складання проекту землеустрою земельна ділянка перебуває в категорії земель: землі житлової та громадської забудови; умови відведення: в постійне користування; цільове призначення: 02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; угіддя - 007 01 малоповерхова забудова.

Проект землеустрою містить висновок Відділу містобудування та архітектури Тернопільської районної державної адміністрації від 27.04.2021 № 01-06/288 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування ОСББ площею 0,0924 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 (том 1 а.с.72-73).

Також до проекту землеустрою долучено висновок про розгляд документації із землеустрою на відповідність вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, документації із землеустрою експерта державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Флакей Оксани Романівни, в якому зауваження та пропозиції до документації із землеустрою відсутні (том 1 а.с.74-75).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування із земель житлової та громадської забудови для обслуговування багатоквартирного житлового будинку ОСББ, розроблений Товариством з обмеженою відповідальність «СПМ Геодезія», був поданий для реєстрації земельної ділянки в ДЗК.

Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Енергодарі Міжрайонного управління у Кам`янсько-Дніпровському районі та м. Енергодарі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № РВ-23011366642021 від 07.05.2021 за результатами розгляду заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 29.04.2021 (реєстраційний номер ЗВ-9705216602021) разом з доданими до неї документами та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа. У висновку щодо перевірки електронного документа зазначено, що відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено перетин з земельною ділянкою 6124810100:02:005:0013, площа співпадіння на 31,2731 % (том 1 а.с.5-6).

Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, то судом встановлено, що на таку розроблено ФОП ОСОБА_4 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на підставі рішення Підгаєцької міської ради №1167 від 25.09.2020 (том 1 а.с.24, 16-51, 117-157).

Відповідно до пояснювальної записки до цього проекту землеустрою площа земельної ділянки становить 0,0300 га. Відведення земельної ділянки здійснюється за рахунок земель 12.3 Землі не надані у власність або постійне користування в межах населеного пункту (шифр рядка 96) (графа 5 рілля), які віднесені згідно статті 19 ЗК України до землі сільськогосподарського призначення. Земельна ділянка відповідно до класифікації видів цільовою призначення земель (КВЦПІЗ) буде віднесена до 01.03 Для ведення особистого селянського господарства (том 1 а.с.20).

Проект землеустрою містить висновок Відділу містобудування та архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту Підгаєцької районної державної адміністрації від 25.01.2021 № 162 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах надання у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, площею 0,0300 га на території: м. Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району, Тернопільської області (том 1 а.с.47-48).

Згідно з пунктом 12 цього висновку, досліджуваний проект землеустрою погоджений з врахуванням статей 39, 186-1 ЗК України та з врахуванням вимог містобудівної документації території (генерального плану Поплавської сільської ради).

Також до проекту землеустрою долучено висновок про розгляд документації із землеустрою на відповідність вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, документації із землеустрою експерта державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_2 , в якому зауваження та пропозиції до документації із землеустрою відсутні (том 1 а.с.49-50).

Також судом встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області проводилися перевірки дотримання вимог земельного законодавства земельної ділянки, про що складені акти від 10.03.2021 та 30.04.2021 (том 1 а.с.12-14). Об`єкт перевірки - земельна ділянка з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013. За висновками перевіряючих фактичне використання земельної ділянки (до відведення земельної ділянки) землі житлової та громадської забудови, земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Земельна ділянка відповідно до довідки 6-зем має призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд.

Висновок експерта №1229/21-22 від 05.05.2023 стосовно питання цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 містить посилання на викопіювання з геопросторових даних та містобудівної документації населених пунктів Тернопільської області міста Підгайці, де вказано, що земельна ділянка з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 розташована на озеленених територіях серед міської малоповерхової забудови (том 1 а.с. 210).

Таке викопіювання з геопросторових даних та містобудівної документації населених пунктів Тернопільської області міста Підгайці надане третьою особою Підгаєцькою міською радою. Проте цією третьою особою не надано на виконання ухвали суду від 21.10.2021 Генеральний план м. Підгайці, що розроблений Тернопільським проектним інститутом «Діпроцивільпромбуд» у 1994 році, на який є посилання у висновку Відділу містобудування та архітектури Тернопільської районної державної адміністрації від 27.04.2021 № 01-06/288 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування ОСББ.

Стосовно поставлених питань експерту Тернопільському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, то висновок експерта від 05.05.2023 №129/21-22 за результатами проведеної експертизи з питань землеустрою містять такі відповіді:

1. Копія Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту загальною площею 0,0300 га на умовах надання у власність на території м.Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області Підгаєцької міської ради, що розроблений ФОП ОСОБА_4 , не відповідає вимогам ч.6 с.118 Земельного кодексу України, п. 5.11 Національного стандарту України «Державна уніфікована система документації» Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів ДСТУ 4163-2003» та п.3.3.2 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації. При цьому в змісті проекту наявні суперечливі відомості стосовно приналежності земельної ділянки до певної категорії земель за основним цільовим призначенням (див. Висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах надання у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,0300 га на території м. Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області відділу містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту Підгаєцької районної державної адміністрації від 25.01.2021 №162).

Визначити відповідність стосовно затвердження копії Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту загальною площею 0,0300 га на умовах надання у власність на території м.Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області Підгаєцької міської ради, що розроблений ФОП ОСОБА_4 вимогам законодавства не вбачається за можливе, у зв`язку із відсутністю в матеріалах справи відповідних рішень стосовно затвердження землевпорядної документації та передачі земельної ділянки у власність.

2. Земельна ділянка, за результатами розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту загальною площею 0,0300 га на умовах надання у власність на території м.Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області Підгаєцької міської ради, що розроблений ФОП ОСОБА_4 , на підставі рішення 54 сесії 7 скликання Підгаєцької міської ради №1167 від 25 вересня 2020 року «Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 », якій в подальшому присвоєно кадастровий номер 6124810100:02:005:0013, тільки віднесена до земель сільськогосподарського призначення, та відведена за рахунок земель запасу (земель не наданих у власність чи користування), а, отже, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 не змінювалося, а оскільки в матеріалах справи відсутні відомості про затвердження вищезгаданого проекту землеустрою, то експертові не вбачається надати відповідь стосовно відповідності затвердження цільового призначення земельної ділянки.

3. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту загальною площею 0,0300 га на умовах надання у власність на території м.Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області Підгаєцької міської ради, що розроблений ФОП ОСОБА_4 (досліджувана його копія), ймовірно розроблений із відхиленням від вимог містобудівної документації м. Підгайці Тернопільського району Тернопільської області, при цьому категоричну відповідь можливо надати лише після безпосередньо вивчення генерального плану м. Підгайці та його пояснювальної записки, що розроблені Тернопільським проектним інститутом «Діпроцивільпромбуд» у 1994 році, а також додаткових роз`яснень відділу містобудування та архітектури Тернопільської районної державної адміністрації Тернопільської області як уповноваженого органу містобудування та архітектури (том 2 а.с.39-50).

ОСББ не погоджуючись з діями державного реєстратора щодо реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 в ДЗК, яка на його переконання перетинається із земельною ділянкою, необхідною для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, та з метою скасування її реєстрації звернулося до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 193 ЗК України (тут і надалі на момент виникнення спірних правовідносин) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Статтею 194 ЗК України встановлено, що призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру встановлює Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI.

У відповідності до частини першої статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною першою статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний кадастровий реєстратор:

здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей;

перевіряє відповідність поданих документів вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою та містобудівної документації;

формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;

здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;

присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;

надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;

здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;

передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Частинами першою-другою, шостою статті 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Згідно статті 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Частиною першою статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:

на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні;

на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;

на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;

на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).

Згідно положень частин першої-п`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Частиною тринадцятою статті 79-1 ЗК України визначено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Статтею 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (на час виникнення спірних правовідносин), зокрема, передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

поділу чи об`єднання земельних ділянок;

якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;

ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки (частина десята статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Судом встановлено, що підставою для відмови ОСББ у здійсненні державної реєстрації в ДЗК та формуванні кадастрового номеру земельної ділянки, яка передбачалася для надання позивачу в постійне користування із земель житлової та громадської забудови для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, в АДРЕСА_1 , було накладання (перетин) з земельною ділянкою 6124810100:02:005:0013, яка визначена для передачі у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, площа співпадіння на 31,2731 %.

У змісті висновку експерта Тернопільського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (висновок від 05.05.2023 №129/21-22) зазначається про порівняння ним в програмному забезпечені для цифрової картографії та землеустрою Digitals/Delta XE Version 5.0 Professional шляхом співставлення проектних меж земельної ділянки, що відводиться для постійного користування ОСББ «Майдан 20» площею 0,0924 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 (червоний контур), та межі земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 (зелений контур), що відображено на рисунку 1.

На рисунку 1 відображено накладання (перетин) меж земельної ділянки, що відводиться для постійного користування ОСББ для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , та межі земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, яка визначена для передачі у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (том 2 а.с.48 зворот).

Відтак, земельна ділянка, за результатами розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту загальною площею 0,0300 га на умовах надання у власність на території м.Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області Підгаєцької міської ради, є частиною земельної ділянки, яка виділена для передачі у користування ОСББ. При цьому земельна ділянка, дозвіл на складання проекту щодо якої надано позивачу відповідно до рішення Підгаєцької міської ради від 23.10.2020 за №1194 «Про розгляд клопотання ОСББ «Майдан 20», належить до земель житлової та громадської забудови для обслуговування багатоквартирного житлового будинку в АДРЕСА_1 (том 1 а.с.62).

Також суд звертає увагу, що Відділ містобудування та архітектури Тернопільської районної державної адміністрації Тернопільської області при складанні Висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування ОСББ площею 0,0924 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , від 27.04.2021 №01-06/288, керуючись містобудівною документацією, яка визначає режим забудови, функціональне призначення земельної ділянки генеральним планом м. Підгайці, розробленим Тернопільським проектним інститутом «Діпроцивільпромбуд» у 1994 році, вказав режим забудови, функціональне призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, фактичне використання землі громадської та житлової забудови (том 1 а.с.72).

Згідно з викопіюванням з геопросторових даних та містобудівної документації населених пунктів Тернопільської області міста Підгайці, на якому виділено земельну ділянку з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, зазначено, що ділянка розташована на озеленених територіях серед міської малоповерхової забудови (том 1 а.с.210).

Наведені обставини свідчать на користь висновку, що земельна ділянка з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 не могла належати до земель сільськогосподарського призначення.

Стосовно заперечень відповідача та третьої особи ОСОБА_1 про те, що проект землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 містить відповідні погодження без зауважень та недоліків, то суд зауважує на таке.

Матеріали проекту землеустрою, розробленого з метою відведення земельної ділянки площею 0,0300 га у власність ОСОБА_1 з земель не наданих у власність чи користування (земель запасу) для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту м. Підгайці, майдан Незалежності, містять рішення Підгаєцької міської ради від 25.09.2020 за №1167 про те, що земельна ділянка відводиться ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення, а в пояснювальній записці до проекту землеустрою вказано, що відведення земельної ділянки здійснюється за рахунок земель не наданих у власність або постійне користування в межах населеного пункту (угіддя - рілля), які віднесені згідно статті 19 ЗК України до землі сільськогосподарського призначення.

Проте у пункті 6 висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах надання у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,0300 га на території м. Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області Відділом містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту Підгаєцької районної державної адміністрації від 25.01.2021 №162, вказано, що фактичне використання земельної ділянки ст. 19 ЗК України землі сільськогосподарського використання. В пункті 5 висновку №162 зазначено містобудівну документацію, яка визначає режим забудови, функціональне призначення земельних ділянок - генплан Підгаєцької міської ради, а не генеральний план м. Підгайці.

У пункті 12 цього ж висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах надання у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства відділом містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту Підгаєцької районної державної адміністрації зазначено, що досліджуваний проект землеустрою погоджений з врахуванням, зокрема, статті 39 ЗК України та з врахуванням вимог містобудівної документації території (генерального плану Пополавської сільської ради).

Суд зауважує, що положення статті 39 ЗК України, на яку є посилання у висновку Відділу містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту Підгаєцької районної державної адміністрації від 25.01.2021 №162 регламентує використання земель житлової та громадської забудови, та передбачає, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Фактично у висновку Відділу містобудування, архітектури, розвитку інфраструктури, житлово-комунального господарства та цивільного захисту Підгаєцької районної державної адміністрації від 25.01.2021 №162 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах надання у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,0300 га на території м. Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області, земельна ділянка, яка відводиться гр. ОСОБА_1 , визначена з приналежністю одночасно як і до категорії земель житлової громадської забудови, так і до земель сільськогосподарського призначення.

За таких обставин, коли в межах земельної ділянки, яка передбачена для передачі у користування ОСББ для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, сформована інша земельна ділянка з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, що поставлено судом під сумнів з огляду на допущені невідповідності при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах надання у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,0300 га на території м. Підгайці, майдан Незалежності, Підгаєцького району Тернопільської області, то порушуються права та інтереси позивача, позаяк він позбавлений можливості оформити право користування на земельну ділянку для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Вказане право позивача та захист його законних інтересів підлягає відновленню шляхом прийняття судового рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013 площею 0,03 га, за адресою: місто Підгайці, майдан Незалежності в Державному земельному кадастрі. Такий спосіб захисту є належним та достатнім і відповідає положенням частини десятої статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», а тому у позовній вимозі про визнання незаконною державної реєстрації цієї земельної ділянки слід відмовити.

Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до задоволення частково.

Відповідно до частин першої, третьої статті 139 КАС України, враховуючи, що суд задовольняє позов частково, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у сумі 1135,00 грн, перерахований до бюджету згідно з квитанцією №119 від 23.07.2021 (том 1 а.с.105).

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Майдан 20» до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 , Підгаєцька міська рада про визнання незаконною та скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити частково.

Скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6124810100:02:005:0013, площею 0,03 га, за адресою: місто Підгайці, майдан Незалежності.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Майдан 20» судовий збір у розмірі 1135,00 грн (одна тисяча сто тридцять п`ять грн 00 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Майдан 20» (майдан Незалежності, 20, місто Підгайці, Тернопільська область, 48000, ідентифікаційний код юридичної особи 377710829).

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області (вулиця проспект Миру, 14, місто Чернігів, Чернігівська область, 14000, ідентифікаційний код юридичної особи 39764881).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Підгаєцька міська рада (вулиця Шевченка, 39, місто Підгайці, Тернопільська область, 48000, ідентифікаційний код юридичної особи 04058462).

Повний текст рішення складено та підписано 06 липня 2023 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112037671
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —500/4670/21

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Рішення від 06.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 29.10.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні