ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2021 рокум. ПолтаваСправа № 440/10065/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області та Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" /далі - позивач, ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області /далі - відповідач-1/ та Державної служби України з безпеки на транспорті /далі - відповідач-2, Укртрансбезпека/ про визнання протиправними та скасування постанов Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 від 16 серпня 2021 року, якою накладено штраф в розмірі 1700,00 грн, та №189260 від 16 серпня 2021 року, якою накладено штраф в розмірі 34000,00 грн /а.с.1-5/.
Позов обґрунтований тим, що оскаржувані постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 від 16 серпня 2021 року та №189260 від 16 серпня 2021 року підлягають скасуванню як протиправні, оскільки у позивача відсутній у власності та користуванні автомобіль марки SCANIA, а 08 липня 2021 року жодний із його транспортних засобів не рухався по а/д Н-08 км 208 та відповідно не проходив перевірку та габаритно-ваговий контроль. Чинним законодавством встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, витребувано докази.
Правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач-1 не скористався.
Відповідач-2 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 31-39/ зазначив, що 08 липня 2021 року під час проведення рейдової перевірки інспекторами Укртрансбезпеки був перевірений транспортний засіб марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , який належить позивачу та за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 , та виявлено порушення абзацу 3 частини першої статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме: надання послуг з перевезення вантажу транспортним засобом, який обладнаний цифровим тахографом без оформлення роздруківки даних роботи цифрового тахографа за 08 липня 2021 року. Водій зі змістом акту №250231 від 08 липня 2021 року був ознайомлений, однак підписувати акт та надавати письмові пояснення відмовився, про що зроблено відповідний запис в акті. Також 28 липня 2021 року під час проведення рейдової перевірки інспекторами Укртрансбезпеки був перевірений транспортний засіб марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , який належить позивачу та за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 , та виявлено порушення абзацу 16 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме: перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, а саме: навантаження на здвоєні осі транспортного засобу 20,89 т при допустимих 16 т. Постанова Кабінету Міністрів України "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" №879 від 27 червня 2007 року регламентує порядок здійснення габаритно-вагового контролю незалежно від типу вантажу. Зважування транспортного засобу проводилося на повіреному автоматичному приладі для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь, який відповідає Сертифікату відповідності регульованого засобу вимірювальної техніки. Водій зі змістом акту №250247 від 28 липня 2021 року був ознайомлений, що засвідчив власним підписом та надав заперечення. Методика ХАДІ не є нормативно-правовим актом, а є науковою авторською роботою. Повідомлення про призначення розгляду справи від 16 серпня 2021 року було направлено позивачеві на його адресу рекомендованим поштовим відправленням №3602023701910 та отримано ним 05 серпня 2021 року, однак на розгляд справи позивач чи уповноважена ним особа не прибули. Таким чином, постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 від 16 серпня 2021 року та №189260 від 16 серпня 2021 року винесені правомірно.
У відповіді на відзив /а.с.75-77/ позивач зазначив, що у справі №547/725/21 судовим рішенням скасовано постанову відносно водія ОСОБА_1 серії БАА №130708 від 28 липня 2021 року за частиною першою статті 132-1 КУпАП. Відповідачами не надано доказів того, що позивачем надано послуги з перевезення вантажів без оформлення документів, передбачених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт , оскільки належний підприємству автомобіль SHACMAN не має тахографа та водій не міг надати роздруківки даних роботи цифрового тахографа за 08 липня 2021 року. Підстави для встановлення тахографа відсутні, оскільки позивач не здійснює міжнародні перевезення.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 6 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" (ідентифікаційний код юридичної особи 41113505, місцезнаходження: вул. Мічуріна, буд. 2, кв. 10, с. Білецьківка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760) зареєстровано як юридична особа 31 січня 2017 року та здійснює діяльність за основним видом 49.41 "Вантажний автомобільний транспорт" /а.с. 7/.
Згідно зі Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 /а.с.59-60/ ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" є власником транспортного засобу (спеціалізованого вантажного самоскиду марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску - 2021, дата реєстрації 25 червня 2021 року).
Відповідно до Товарно-транспортної накладної №00000033180 від 08 липня 2021 року /а.с.66/ автомобільний перевізник, ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП", здійснював перевезення вантажу (асфальтобетонна суміш), маса брутто 19,16 т на автомобілі реєстраційний номер НОМЕР_3 з пункту навантаження: м. Кременчук, в пункт розвантаження: м. Миргород, водій - ОСОБА_1 .
На підставі направлення на рейдову перевірку Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №008135 від 05 липня 2021 року /а.с 46/ старшим державним інспектором 28 липня 2021 року о 13:20 проведено перевірку транспортного засобу марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 .
За результатами перевірки Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (Полтавська область) складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №250231 від 08 липня 2021 року /а.с.65/, в якому зафіксовано, що 08 липня 2021 року о 14:00 на ділянці дороги а/д Н-08 км 208 проведено перевірку транспортного засобу SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_2 , що належить ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП", водій - ОСОБА_1 (документ, що посвідчує особу водія - серії НОМЕР_4 ). Під час перевірки виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" внаслідок надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону а саме: не оформлено роздруківку даних роботи цифрового тахографа за 08 липня 2020 року. Водій з вказаним актом ознайомлений, від пояснень та підпису акту відмовився.
Відповідно до Товарно-транспортної накладної №28-07-21/11 від 28 липня 2021 року /а.с.57/ та паспорту-накладної №08-07-21/11 від 28 липня 2021 року /а.с. 58/ автомобільний перевізник, ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП", здійснював перевезення вантажу (асфальтобетонна суміш), маса брутто 10,620 т на автомобілі реєстраційний номер НОМЕР_3 з пункту навантаження: м. Миргород, в пункт розвантаження: а/д 01701378 , водій - ОСОБА_1 .
На підставі направлення на рейдову перевірку Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №008138 від 26 липня 2021 року /а.с 45/ старшим державним інспектором 28 липня 2021 року о 13:20 проведено перевірку транспортного засобу марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 .
За результатами перевірки Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (Полтавська область) складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №250247 від 28 липня 2021 року /а.с.42/, в якому зафіксовано, що 28 липня 2021 року о 13:20 на ділянці дороги а/д 01701378 км 2+545 проведено перевірку транспортного засобу SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_2 , що належить ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП", водій - ОСОБА_1 (документ, що посвідчує особу водія - серії НОМЕР_4 ). Під час перевірки виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом 16 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" внаслідок перевищення встановлених законодавством встановлених норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Водій з вказаним актом ознайомлений, що підтверджується його особистим підписом.
Відповідно до квитанції зважування /а.с. 52/ 28 липня 2021 року о 13:08 здійснено зважування транспортного засобу НОМЕР_1 та встановлення ваги (тонн) навантаження на вісь 1 - 6650 кг, вісь 2 - 10360 кг, вісь 3 - 10530 кг, загальна - 27540 кг.
Згідно з довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю №050048 від 28 липня 2021 року /а.с. 54/ найменування, місце розташування пункту габаритно-вагового контролю - а/д 01701378 км. 2+545; водій транспортного засобу - ОСОБА_1 ; автомобіль (тягач): марка SHACMAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; тип транспортного засобу - 3; результати вагового контролю: навантаження на осі, тонн: 1) 6,65, 2) 10,36, 3)10,53.
Відповідно до акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 28 липня 2021 року /а.с. 55/ габаритно-ваговий контроль проводився Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки а/д 01701378 км ; автомобіль (тягач): марка SHACMAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; суб`єкт, що перевіряється: ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП", водій - ОСОБА_1 ; найменування та вид вантажу - асфальт; маршрут руху та пройдена дистанція: Полтавська область м. Миргород - Великі Кринки, 76 км, повна маса, тонн: нормативно допустима - 40,0, фактична - 27,54; осьові навантаження, тонн: нормативно допустимі 11/_/16 та фактичні 6,65/10,36/10,53.
Згідно з розрахунком плати за проїзд великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №0067013 від 28 липня 2021 року /а.с.53/ платник - ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП", маршрут - м. Миргород - Великі Кринки, пройдена відстань - 76 км, автомобіль марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , водій - ОСОБА_1 , фактичні вагові та (або) габаритні параметри транспортного засобу навантаження на здвоєні осі становить 20,89 т, параметри, на які нараховується плата за проїзд, - 4,89, плата за проїзд за перевищення нормативних параметрів 0,42 євро/км, перевищення параметрів нормативів становить 30,56%. Всього до сплати 95,76 євро.
Повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №60639/28.3/24-21 від 29 липня 2021 року /а.с.43/, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Полтавська область) з 10:00 год до 12:00 год 16 серпня 2021 року), надіслано Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (Полтавська область) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" рекомендованим поштовим відправленням №3602023701910 та вручено адресату 05 серпня 2021 року, що підтверджується списком згрупованих поштових відправлень /а.с.44/ та інформацією відстеження поштових відправлень із сайту Укрпошти /а.с. 91/.
16 серпня 2021 року в.о. заступника начальника Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Полтавська область) Лисенко С.О. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 /а.с. 64/, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано (стягнуто) адміністративно-господарський штраф в сумі 1700,00 грн за надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, передбачених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт , 08 липня 2021 року на а/д Н-08км208 на транспортному засобі державний номерний знак НОМЕР_1 .
16 серпня 2021 року в.о. заступника начальника Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Полтавська область) Лисенко С.О. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №189260 /а.с. 41/, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" на підставі абзацу 16 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано (стягнуто) адміністративно-господарський штраф в сумі 34000,00 грн за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу 28 липня 2021 року на а/д 01701378 км 2+545 на транспортному засобі SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 .
Примірники вказаних постанов разом із супровідним листом Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Полтавська область) №66693/28.2/24-21 від 17 серпня 2021 року /а.с.47/ надіслано Товариству з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" рекомендованим поштовим відправленням №3602023703611 та вручено адресату 20 серпня 2021 року, що підтверджується списком згрупованих поштових відправлень №3223, фіскальним чеком від 18 серпня 2021 року /а.с.48/ та інформацією відстеження посилок із сайту Укрпошти /а.с. 92/.
Не погодившись із прийняттям постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 від 16 серпня 2021 року та №189260 від 16 серпня 2021 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05 квітня 2001 року /далі - Закон №2344-III/.
Відповідно до положень статті 6 Закону №2344-III загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.
Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08 листопада 2006 року затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті /далі - Порядок №1567/, який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Пунктом 3 Порядку №1567 встановлено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №103 від 11 лютого 2015 року /далі - Положення №103/, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року №592 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" утворені як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно Додатку 3, зокрема, Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року № 196-р "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті" вирішено погодитися з пропозицією Міністерства інфраструктури і Державної служби з безпеки на транспорті щодо утворення територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, реорганізувавши шляхом злиття відповідні територіальні органи зазначеної Служби за переліком згідно з додатком.
Так, у Додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 березня 2020 року № 196-р передбачено утворення територіального органу Укртрансбезпеки - Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, внаслідок реорганізації шляхом злиття Управління Укртрансбезпеки у Харківській області, Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області та Управління Укртрансбезпеки у Сумській області.
Отже, Слобожанське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки є територіальним органом Державної служби України з безпеки на транспорті, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, які уповноважені здійснювати державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті, зокрема, шляхом здійснення рейдових перевірок та притягнення до відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Відповідно до пунктів 26 та 27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.
З такого правового регулювання слідує, що на відповідачів покладено обов`язок лише щодо повідомлення суб`єкта господарювання про час і місце розгляду справи про порушення під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням, а у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання відповідачі уповноважені здійснювати розгляд справи про порушення без її участі.
Судом встановлено, що повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №60639/28.3/24-21 від 29 липня 2021 року, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Полтавська область) з 10:00 год до 12:00 год 16 серпня 2021 року), надіслано Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (Полтавська область) на адресу ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" рекомендованим поштовим відправленням №3602023701910 та вручене адресату 05 серпня 2021 року.
З огляду на викладене, позивача було належним чином повідомлено про дату, час та місце розгляду справи.
Оскільки Положеннями Порядку №1567 не передбачено можливості суб`єкта господарювання подавати до управління Укртрансбезпеки заперечення до акту та порядку розгляду таких заперечень, суд доходить висновку про безпідставність доводів позивача про недотримання відповідачем-1 порядку розгляду їх заперечень та відповідно їх неврахування.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05 квітня 2001 року /далі - Закон №2344-III/.
За визначеннями, наведеними у статті 1 цього Закону, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями; рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту); внутрішні перевезення - перевезення пасажирів і вантажів між населеними пунктами, розташованими на території однієї держави; внутрішні перевезення - перевезення пасажирів та/чи вантажів територією України без перетину державного кордону України; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка; міжнародні перевезення пасажирів і вантажів - перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону.
Отже, ТОВ "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", про що свідчать відповідні записи в товарно-транспортній накладній №50320040 від 16 березня 2020 року /а.с.85/.
Судом встановлено, що оскаржуваною постановою №189258 від 16 серпня 2021 року до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" внаслідок надання позивачем послуг з вантажоперевезень згідно з товарно-транспортною накладною №00000033180 від 08 липня 2021 року транспортним засобом, який обладнаний аналоговим тахографом, без оформлення обов`язкових документів, а саме: роздруківки даних роботи цифрового тахографа за 08 липня 2021 року.
Так, абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи - за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частин першої-другої статті 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Статтею 49 Закону № 2344-ІІІ встановлено, що водій транспортного засобу зобов`язаний, серед іншого, мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень; дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.
Відповідно до статті 18 Закону № 2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.
Згідно з пунктами 1.2 та 1.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07 червня 2010 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за № 811/18106 /далі - Положення № 340/, це Положення встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку. Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).
Пунктом 6.1 Положення № 340 встановлено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Під час перевірки 08 липня 2021 року транспортного засобу марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 інспекторами Управління Укртрансбезпеки встановлено, що такий автомобіль обладнаний цифровим тахографом та вказану обставину позивач в ході судового розгляду справи не спростував.
Згідно з пунктами 3.3, 3.6 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року № 385, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 року за № 946/18241 /далі - наказ № 385/, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом ; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР); наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку; дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа; дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.
Враховуючи приписи наведених вище норм, суд доходить висновку, що у випадку встановлення у транспортному засобі тахографа перевізник та водій забезпечують наявність у водія, який здійснює керування транспортним засобом, обладнаним аналоговим тахографом, роздруківку даних роботи тахографа.
Суд вважає безпідставним довід позивача про те, що при здійсненні внутрішніх перевезень відсутній обов`язок щодо ведення тахографу та надання роздруківки даних роботи тахографа відповідно до частин сьомої та восьмої статті 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" , з огляду на наступне.
Згідно з частиною сьомою та восьмою статті 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" у транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої - тахографи.
Водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
З наведених норм слідує, що у випадку здійснення міжнародних перевезень наявність тахографу є обов`язковою та його відсутність тягне за собою відповідальність, передбачену абзацом 11 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", тоді як при здійсненні внутрішніх перевезень наявність тахографу не вимагається, однак, якщо транспортний засіб, яким здійснюються внутрішні перевезення, все-ж-таки обладнаний тахографом, то водії таких транспортних засобів зобов`язані допускати до перевірки тахографів інспекторів та надавати їм роздруківки даних роботи тахографа.
Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 11 лютого 2020 року у справі № 820/4624/17.
Крім того, відповідно до пункту 6.3. Положення № 340 лише у випадку відсутності у транспортному засобі тахографу водій веде індивідуальну контрольну книжку водія.
Так, відповідно до пункту 6.3. Положення № 340 водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).
Таким чином, за відсутності у транспортному засобі тахографа обов`язковим є ведення індивідуальної контрольної книжки, водночас під час судового розгляду позивачем не надано до суду індивідуальної контрольної книжки водія ОСОБА_1 станом на 08 липня 2021 року, а тому довід позивача щодо необладнання транспортного засобу марки SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , цифровим тахографом, суд вважає неспроможним та недоведеним.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що водій ОСОБА_1 здійснював перевезення вантажу без оформлення роздруківки даних роботи цифрового тахографа за 08 липня 2021 року, чим порушив вимоги статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
З огляду на доведеність у ході судового розгляду справи факту порушення позивачем вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 від 16 серпня 2021 року прийнята відповідачем-1 на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.
Судом встановлено, що оскаржуваною постановою №189260 від 16 серпня 2021 року до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф на підставі абзацу 16 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Так, відповідно до абзацу 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону № 2344-III, великоваговий транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлені на території України допустиму максимальну масу чи осьове навантаження.
Відповідно до частин першої та другої статті 2 Закону № 2344-III законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень. Завданнями законодавства з питань перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом є зокрема: установлення вимог до перевізників, водіїв та транспортних засобів щодо забезпечення безпеки перевезень та екологічної безпеки; визначення системи державного контролю, прав, обов`язків та відповідальності державних органів виконавчої влади та перевізників за порушення міжнародних договорів та законодавства України.
Згідно з частиною першою статті 33 Закону № 2344-ІІІ автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
Відповідно до статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен, зокрема, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
Частиною четвертою статті 48 Закону № 2344-III встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до положень частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08 вересня 2005 року №2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Наказом Міністерства транспорту України "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні" від 14 жовтня 2014 року №363 /далі - Правила перевезення №363/ на водія та перевізника покладено ряд обов`язків щодо навантаження, розміщення, закріплення та перевезення сипучого вантажу.
Відповідно до пунктів 2.5 та 2.7 Правил перевезення №363 за способом вантаження і розвантаження вантажі бувають: штучними, сипучими, навалочними і наливними, а в залежності від маси, габаритів одного вантажного місця та специфіки вантажі підрозділяються на такі, перевезення яких здійснюється: за цими правилами і за спеціальними правилами (великовагові, великогабаритні, небезпечні). За цими правилами здійснюються перевезення вантажів, маса і габарити яких в транспортному положенні разом з транспортним засобом не перевищують обмеження, що встановлені Правилами дорожнього руху України.
Згідно з пунктом 27.1 Правил перевезення № 363 великовагові і великогабаритні вантажі при вантаженні, перевезенні та розвантаженні потребують не тільки додержання підвищеної обережності, застосування спеціальних пристроїв і кріплення, а також відповідних умов на маршруті перевезення і спеціальних узгоджень та дозволів.
Перевезення цієї категорії вантажів автомобільними транспортними засобами здійснюється з особливостями, встановленими Правилами проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року №30.
Відповідно до пунктів 2-4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 /далі - Правила № 30/, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306.
Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року /далі - Правила дорожнього руху №1306/, передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування врегульовано Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 /далі - Порядок № 879/.
За визначеннями, наведеними у пункті 2 Порядку № 879, вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології; великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки; габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.
Відповідно до пункту 3 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Пунктом 4 Порядку №879 визначено, що робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку. Власники (балансоутримувачі) пунктів габаритно-вагового контролю здійснюють фінансування робіт (послуг) з їх утримання, обслуговування та забезпечення функціонування.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Згідно з пунктом 21 Порядку №879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Пунктом 39 Порядку № 879 відповідальність за збереження великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, рух яких заборонено, за весь час з моменту заборони руху до його відновлення несе перевізник, а в разі перевезення вантажу - вантажовідправник.
Судовим розглядом встановлено, що позивачем, як автомобільним перевізником, 28 липня 2021 року транспортним засобом SHACMAN, державний номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 /а.с.60/, що належить позивачу, здійснювалося перевезення вантажу згідно ТТН №28-07-21/11 від 28 липня 2021 року та паспорту-накладної №28-07-21/11 від 28 липня 2021 року, зі змісту яких слідує, що позивачем здійснювалось перевезення асфальтобетонної суміші.
Факт перевищення транспортним засобом перевізника нормативних вагових параметрів щодо осьового навантаження зафіксовано в акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 28 липня 2021 року /а.с.55/, довідці № 050048 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 28 липня 2021 року /а.с. 54/, розрахунку №0067013 від 28 липня 2021 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування /а.с. 53/, талоні-зважуванні № 2356 від 28 липня 2021 року /а.с. 52/.
Вказаними документами підтверджується, що навантаження на здвоєні осі транспортного засобу склало 20,89 т (10,360 т +10,530 т), при дозволеному навантаженні - 16 т, внаслідок чого перевищено вагові параметри на 30,56%.
Довід позивача про те, що предметом перевезення був сипучий вантаж (суміш), який є рухомим під час руху транспортного засобу та його маса є несталою в різних точках автомобіля, суд відхиляє як неспроможний, з огляду на таке.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року, передбачено, що рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на строєні осі понад 22 т у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється, а відповідно до пункту 4 Правил № 30 допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Відповідно до положень Вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28 липня 2016 року № 255, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2016 року за № 1171/29301, вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове зважування у русі і визначати повну масу вантажного транспортного засобу з похибкою не більше ніж 2 % та дискретністю вимірювання в межах технічних характеристик вагового обладнання, визначених виробником.
Аналіз наведеного дає підстави для висновку, що законодавцем передбачено критичну похибку в розмірі 2%, що еквівалентно 0,32 т на здвоєні осі, що дозволяє перевізнику самостійно враховувати специфіку вантажу, в тому числі й сипучого, який під час транспортування здатний зміщуватись та розподілятись нерівномірно.
Однак, в дослідженому судом випадку навантаження на здвоєні осі перевищує гранично допустимі 2%, оскільки навантаження на здвоєні осі транспортного засобу склало 20,89 т замість належного 16 т та допустимого навантаження з урахуванням похибки 16,32 т, при тому що вантаж (асфальтобетонна суміш) належить до подільних вантажів та його вага під час перевезення могла бути проконтрольована позивачем під час навантаження транспортного засобу, в тому числі шляхом меншого навантаження вантажу на транспортний засіб та/або закріплення вантажу засобами кріплення (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо).
Також суд відхиляє аргумент позивача щодо незаконності оскаржуваної постанови з підстави відсутності затвердженої спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології методики виконання вимірювань поосьоових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, адже за змістом статей 4 і 29 Закону України "Про дорожній рух", статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги" визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком №879, яким й керувались відповідачі.
Стосовно доводу позивача про відсутність обов`язку у спірному випадку (при перевезенні подільного, сипучого вантажу) отримувати дозвіл на рух автомобільними дорогами при перевищенні встановлених законодавством габаритно-вагових норм, то суд вважає його необґрунтованим з огляду на таке.
Згідно зі статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Аналогічні вимоги встановлені в частині другій статті 29 Закону України "Про дорожній рух", норми якої наведені вище.
У цих положеннях законодавець не встановив жодних виключень щодо обов`язкової наявності дозволу на рух в залежності від виду вантажу, який перевозиться (подільний, неподільний вантаж, сипучий вантаж, рідини тощо), на що звертає увагу позивач, а тому обов`язок отримати дозвіл на участь у дорожньому русі виникає у разі перевищення транспортним засобом вагових та габаритних параметрів над нормативними.
З огляду на доведеність в ході судового розгляду справи факту перевищення позивачем встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні 28 липня 2021 року вантажу без відповідного дозволу, суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №189260 від 16 серпня 2021 року прийнята відповідачем-1 на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.
Отже, в ході судового розгляду справи відповідачами, які є суб`єктами владних повноважень, відповідно до вимог частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України доведено допущення позивачем порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГІСТРАЛЬ ГРУПП" (вул. Мічуріна, буд. 2, кв. 10, с. Білецьківка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, ідентифікаційний код 41113505) до Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) та Державної служби України з безпеки на транспорті (пр-т Перемоги, буд. 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправними та скасування постанов Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Полтавської області про застосування адміністративно-господарського штрафу №189258 від 16 серпня 2021 року, якою накладено штраф у розмірі 1700,00 грн, та №189260 від 16 серпня 2021 року, якою накладено штраф у розмірі 34000,00 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2021 |
Оприлюднено | 02.11.2021 |
Номер документу | 100713408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні