ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
УХВАЛА
про процесуальне правонаступництво
"02" листопада 2021 р. Справа№ 911/1961/20
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Разіної Т.І.
суддів: Іоннікової І.А.
Михальської Ю.Б.
Секретар судового засідання: Безрадна А.Л.
За участю представників учасників процесу: згідно протоколу судового засідання від 02.11.2021 р.
Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Вороньківської сільської ради на ухвалу Господарського суду Київської області від 25.05.2021 у справі №911/1961/20 (суддя Саванчук С.О., м. Київ)
за позовом Головурівської сільської ради
до Приватного підприємства "Трансводпостач"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Державне підприємство "Адміністрація річкових портів"
про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Господарського суду Київської області від 25.05.2021 у справі №911/1961/20 позов Головурівської сільської ради до Приватного підприємства "Трансводпостач" про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання вчинити дії залишено без розгляду.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням Вороньківська сільська рада звернулась до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить ухвалу Господарського суду Київської області від 25.05.2021 у справі №911/1961/20 про залишення позову без розгляду скасувати, справу передати для подальшого розгляду до Господарського суду Київської області.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 15.07.2021. апеляційну скаргу у справі № 911/1961/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: Разіна Т.І., (головуючий суддя (суддя-доповідач)), судді: Іоннікова І.А., Михальська Ю.Б.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2021 розгляд апеляційної скарги Вороньківської сільської ради на ухвалу Господарського суду Київської області від 25.05.2021 у справі № 911/1961/20 призначено до розгляду на 05.10.2021.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 05.10.2021 розгляд справи №911/1961/20 відкладено на 02.11.2021.
У судове засідання з`явилися уповноважені представники відповідача та третьої особи.
Скаржник та позивач у судове засідання не з`явився, про дату, час та мсце судового засідання були належним чином повідомлені, що підтверджується рекомендованим поштовим поверненням, наявним у матеріалах справи.
Заяв/клопотань про відкладення розгляду апеляційної скарги від скаржника та позивача через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів Північного апеляційного господарського суду не надходило.
Суд дослідивши зміст апеляційної скарги, заслухавши представників відповідача та третьої особи. Після виходу із нарадчої кімнати, прийшов до висновку про наявність підстав для здійснення процесуального правонаступництва, а саме заміни позивача у справі №911/1961/20 Головурівської сільської ради на її правонаступника Вороньківську сільську раду Бориспільського району Київської області, з огляду на таке.
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулюються Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".
Згідно із абз. 1 ч. 3 і абз. 1, 2 ч. 4 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадоЗ дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом. Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.
Частиною 6 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" унормовано, що реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.
Частиною 3 ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади. Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
Так, як зазначає скаржник у поданій ним апеляційній скарзі, що згідно п. 7-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України. Рішення Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 № 715-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області адміністративним центром Вороньківської громади визначено с. Вороньків, в яку увійшли наступні територіальні громади: Вороньківська, Головурівська, Процівська, Мирненська, Сошниківська, Старівська.
Згідно із п. 14 Додатку 9 до постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 ПЕРЕЛІК сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року у Вороньківська сільська територіальна громада обиратиметься на перших виборах депутатів Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області та посади сільського голови Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області, що обиратиметься на перших виборах сільського, селищного, міського голови.
У п. 8 ст. ст. 45 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.
Згідно із п.9 ст. 6-1 Розділ V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.
Як убачається із рішення Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області від 08.12.2020 №10-1-VІІІ Про початок реорганізації Головурівської сільської ради, Мирненсьої сільської ради, Процівської сільської ради, Сошниківської сільської ради та Старівської сільської ради шляхом приєднання до Вороньківської сільської ради вирішили почати процедуру реорганізації Головурівської сільської ради шляхом приєднання до Вороньківської сільської ради. Реоганізацію завершити у строк до 09.03.2021 року ( п. 1 зазначеного рішення).
Відповідно до п. 2 цього рішення Вороньківська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Головурівської сільської ради.
Вказаним рішенням вирішено затвердити план організаційних заходів щодо добровільного приєднання території громади села Головурівка, форму передавального акта та форму акта- приймання передачі документів.
Крім того, скаржник зазначає, що відповідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області" адміністративним центром Вороньківської громади визначено с. Вороньків, в яку увійшли наступні територіальні громади: Вороньківська, Головурвська, Процівська, Мирненська, Сошниківська, Старівська. Також зазначає, що у відповідності положень Закону України "Про місце самоврядування" Вороньківська сільська рада набувала повноважень в день відкриття першої сесії відповідної ради (рішення Вороньківської сільської ради "Про повноваження депутатів Вороньківської сільської ради" №1-1-VІІІ від 08.12.2020), і, відповідно, фактично і юридично із 08.12.2020 Вороньківська сільська рада є правонаступником прав та обов`язав Головурівської сільської ради.
Рішенням Вороніківської сільської ради Бориспільського району Київської області від 11.02.2021 №587-4- VІІІ Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна сільських рад, які реорганізації шляхом приєднання до Вороньківської сільської ради , зокрема, затверджено передавальний акт від 25.12.2020, за яким Вороньківська сільська рада є правонаступником майна, активів та зобов`язань Головурівської сільської ради.
Суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що "публічне" правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Таким чином, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) компетенції, визначеної Конституцією України та законами України, одного суб`єкта владних повноважень до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його компетенції, визначеної Конституцією України та законами України.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами чинного законодавства.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Враховуючи вище викладене та приймаючи до уваги розпочату процедуру реорганізації Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області, можна дійти висновку про припинення нею повноважень та набуття Борзнянською міською радою Чернігівської області повноважень правонаступництва.
З огляду на вищевикладене, враховуючи системний аналіз змісту положень ст. 104 Цивільного кодексу України, ч.ч. 3, 4 ст. 8 і ч. 1, 3 ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" переконливо свідчить про те, що саме Вороньківська сільська рада Бориспільського району Київської області як відповідна юридична особа є правонаступником прав та обов`язків Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області приєднаної територіальної громади, оскільки остання увійшла до складу ОТГ, а Головурівськька сільська рада Бориспільського району Київської області перестала існувати як орган місцевого самоврядування в силу положень ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".
За приписами ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 Господарського процесуального кодексу України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає за необхідне за необхідне здійснити заміну учасника судового процесу - Головурівсьої сільської ради Бориспільського району Київської області (позивача) на її правонаступника - Вороньківську сільську раду Бориспільського району Київської області (скаржник у справі).
Відповідно до ч. 2 ст. 281 ГПК України процедурні питання, пов`язані з рухом справи, клопотання та заяви учасників справи, питання про відкладення розгляду справи, оголошення перерви, зупинення провадження у справі, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом, вирішуються судом апеляційної інстанції шляхом постановлення ухвал в порядку, визначеному цим Кодексом для постановлення ухвал суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 52, 234, 235, 281 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,-
УХВАЛИВ:
1. Замінити позивача у справі №911/1961/20 Головурівську сільську раду на її правонаступника Вороньківську сільську раду Бориспільського району Київської області (08352, Київська обл., Бориспільський р-н, с. Вороньків, вул. Паркова, буд. 2; ідентифікаційний код ЄДРПОУ 04363509).
2. Копію ухвали надіслати учасникам у справі.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строк, передбачений ст.ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складено та підписано - 03.11.2021.
Головуючий суддя Т.І. Разіна
Судді І.А. Іоннікова
Ю.Б. Михальська
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2021 |
Оприлюднено | 04.11.2021 |
Номер документу | 100772360 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Разіна Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні