Рішення
від 04.11.2021 по справі 400/5779/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2021 р. № 400/5779/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В. С. за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження розглянув адміністративну справу

за позовом:Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідача:Державної служби України з безпеки на транспорті, пр-т Перемоги, 14, м. Київ 135, 01135, Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті, вул. Космонавтів, 61, м. Миколаїв, 54056,

треті особи:Товариство з обмеженою відповідальністю "Корпорація Бузькі Карєри", вул. Першотрвнева, 22, Олександрівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56530,

про:визнання протиправною та скасування постанови від 10.06.21 р. № 281653,

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач 1), Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач 2), третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Корпорація Бузькі Кар`єри" про визнання протиправною та скасування постанови від 10.06.2021 № 281653 .

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм не попускав, а відповідними матеріалами не підтверджено порушенням вимог законодавства, висновки викладені в постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу не підтверджено відповідними матеріалами перевірки., оскільки Позивач транспортний засіб передав в оренду на підставі договору, тому не є автомобільним перевізником, а відповідно до ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт саме перевізники несуть відповідальність за порушення законодавства у сфері автомобільного транспорту.

Відповідач надав суду відзив, в якому позов не визнає, оскільки при проведення перевірки було встановлено порушення максимально допустимих параметрів на вісь. Таким чином, посадові особи, при розгляді справи, за наявними матеріалами, виявили підстави для винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Ухвалою суду від 26.07.2021 року суд відкрив провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження.

22.07.2021 року позивач подав заяву про забезпечення позову, шляхом зупинення дії постанови та стягнення на підставі постанови від 10.06.2021 року №281653 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн..

Ухвалою суду від 22.07.2021 року заяву позивача задоволено.

15.09.2021 року від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд

ВСТАНОВИВ:

19.05.2021 року посадовими особами Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (Одеська область) на а/д Н-24 Благовіщинське-Миколаїв 210 км + 840 м, на підставі направлення на перевірку від 17.05.2021 року №003587, проведено ваговий контроль транспортного засобу Mercedes-Benz Axor 1840 LS, реєстраційний номер НОМЕР_1 та причіп NFP-EUROTRAILER, д/н НОМЕР_2 .

Під час проведення рейдової перевірки виявлено надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких встановлений в ст.48 ЗУ про автомобільний транспорт , а саме перевищення встановлених вагових норм на строєну вісь з одиночними шинами від 10% але не більше 20%, чим порушено ч.1 абз.15 ЗУ Про автомобільний транспорт .

Посадовими особами 19.05.2021 року складено акт №265809 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Акт від 19.05.2021 року №265809 був складений відносно ФОП ОСОБА_1 ., та саме до позивача застосований штраф у розмірі 17000,00 грн.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами складено Акт №0053111 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.

Позивач зазначив, що він є власником транспортного засобу Mercedes-Benz, реєстраційний номер НОМЕР_1 , проте вказаний транспортний засіб та напівпричіп згідно з договором оренди від 01.09.2020 року №01/09-2021 передав ТОВ ЗУБ.Р . Відповідно до договору оренди транспортних засобів від 12.05.2021 року №12/05-2021укладеногоміж ТОВ ЗУБ.Р зазначений транспортний засіб та напівпричіп перебувають у користуванні ТОВ Корпорація Бузькі кар`єри .

Відповідач вказує, що під час здійснення габаритно-вагового контролю 19.05.2021року водієм посадовій особі Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки не було надано жодного документу, який свідчив би про те, що перевізником в даному випадку є ТОВ Корпорація Бузькі кар`єри , жодних зауважень під час перевірки в акті не зазначено, про незгоду з результатами зважування водієм також жодних зауважень не надано.

Позивач вказує, що відповідальність має нести перевізник тобто ТОВ Корпорація Бузькі кар`єри , оскільки транспортний засіб був переданий йому на підставі договору оренди. Таким чином, Постанова від 10.06.2021 року №281653 була складена на доказах, які не фіксують факту скоєння правопорушення з боку позивача.

Положенням про Державну службі України з безпеки на транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 року передбачено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади. Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному транспорті, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Статтею 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» N 1567 від 08.11.2006 передбачено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи.

Відповідно до частини другої статті 29 Закону України від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ Про дорожній рух з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За статтею 33 Закону України від 08 вересня 2005 року № 2862-IV Про автомобільні дороги (далі - Закон № 2862-IV) рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

За пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Як передбачено статтею 48 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ Про автомобільний транспорт (далі - Закон № 2344-ІІІ), автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до підпункту 4 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування (далі - Порядок № 879) габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Згідно з п. 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до ст.1 Закону України « Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Відповідальність на підставі ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» при перевезенні вантажу покладається на перевізника.

За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян відповідно до ст.60 Закону України « Про автомобільний транспорт» .

Позивач надав суду договори оренди, відповідно до яких транспортний засіб та напівпричіп згідно з договором оренди від 01.09.2020 року №01/09-2021 передав ТОВ ЗУБ.Р . Відповідно до договору оренди транспортних засобів від 12.05.2021 року №12/05-2021укладеногоміж ТОВ ЗУБ.Р зазначений транспортний засіб та напівпричіп перебувають у користуванні ТОВ Корпорація Бузькі кар`єри .

Відповідач у відзиві вказав, що власник транспортного засобу в разі передачі транспортного засобу у тимчасове користування зобов`язаний здійснити перереєстрацію такого транспортного засобу та отримати тимчасовий реєстраційний талон відповідно .

Відповідно до п.16 постанови КМУ №1388 від 07.09.1998 Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Крім того, відповідно до п.6.3 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затверджений наказом МВС № 379 від 11.08.2010, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.01.2011 за № 123/18861, якщо власник ТЗ передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження ТЗ іншій фізичній або юридичній особі (особам), то їм за письмовою заявою, поданою ними особисто або уповноваженим представником, працівниками Центру оформляється і видається тимчасовий реєстраційний талон на період дії документа, який

підтверджує право користування і (або) розпорядження ТЗ. У п.30 постанови ВС від 20.12.2018 по справі № 804/8740/16 щодо реєстраційних документів на транспортний засіб зазначено, що то пряма вимога щодо їх наявності у водія міститься у статті 39 Закону № 2344-ІІІ. Попри те, що наведені положення пункту 6.3 Інструкції № 379 та пункту 16 Порядку № 1388 передбачають видачу тимчасового реєстраційного талона на транспортний засіб за зверненням користувача транспортного засобу, все ж його наявність, відповідно і необхідність звернутися про його отримання, встановлена Законом № 2344-ІІІ.

Позивачем не доведено суду належними доказами, що договір оренди транспортного засобу об`єктивно існував при здійсненні перевірки. Суд надає оцінку постанові відповідача ретроспективно, на підставі тих документів, які були надані інспекторам водієм транспортного засобу. Матеріали справи не містять будь-яких доказів, що водій надавав при перевірці або договір оренди, або тимчасовий реєстраційний талон, тому суд критично відноситься до наданого суду договору оренди транспортного засобу та розглядає його, як намагання позивача уникнути відповідальності.

Відповідно до норм постанови КМУ №1388 та Інструкції № 379 від 11.08.2010 оформлення тимчасового реєстраційного талону є єдиним належним та допустимим доказом того, що позивач передав транспортний засіб у користування та не є перевізником . Відповідальність на підставі ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за відсутність документів при перевезенні вантажу покладається на перевізника. Позивач не надав суду доказів, що він не є перевізником в розумінні вимог Закону України Про автомобільний транспорт .

Також позивач зазначає, що особа, яка проводила зважування автомобіля, на вимогу водія не пред`явила документи про проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки та не надав жодної інформації про використовувані автомобільні ваги, також надано особі, яка здійснювала перевірку на підтвердження перевезення вантажу накладну №239 від 19.05.2021 року, де зазначено масу одержаного щебню, позивач стверджує, що різниця між фактичним навантаженням транспортного засобу та по результатам габаритного контролю становить 75 кг, тому вказане свідчить про невідповідність вимірювальної техніки вимогам законодавства та перебування її в несправному стані.

Щодо даної позиції суд зазначає, що матеріали справи не містять підтвердження вищевказаного, оскільки водієм не зазначено жодних зауважень в Акті, більш того водії відмовився від надання будь-яких пояснень та підпису.

У справі встановлено, що підставою для видання спірної постанови про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу стали результати габаритно-вагового контролю транспортного засобу.

Відповідно до цих результатів вагові параметри вказаних транспортних засобів перевищують нормативно допустимі вагові обмеження більш ніж на 2 %, що дало підставою вважати цей транспортний засіб великоваговим, для руху якого, за правилами частини четвертої статті 48 Закону № 2344-ІІІ, повинен бути відповідний дозвіл.

Отже за описаних обставин, відповідач мав достатні підстави для накладення штрафу відповідно до статті 60 Закону № 2344-ІІІ .

Суд зазначає, що договір (договір оренди) не є первинним обліковим документом для цілей бухгалтерського обліку і його наявність свідчить лише про намір виконати дії (операції) в майбутньому, а не про їх фактичне виконання, відтак, господарська операція пов`язана не з фактом підписання договору, а з фактом руху активів платника податків та руху його капіталу, про що зазначено Верховним Судом у постанові від 22.03.2018 по справі N 815/2364/17.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Позивач не надав суду доказів протиправності спірної постанови, належних та допустимих доказів на спростування висновків постанови про накладання штрафу, тому позов задоволенню не підлягає.

Судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Державної служби України з безпеки на транспорті (пр-т Перемоги, 14, Київ 135, 01135, код ЄДРПОУ 39816845), Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Космонавтів, 61, м. Миколаїв, 54056, код ЄДРПОУ 39816845) третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Корпорація Бузькі Карєри" (вул. Першотравнева, 22,смт Олександрівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56530, код ЄДРПОУ 39549435) про визнання протиправною та скасування постанови від 10.06.2021 № 281653 - відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя В. С. Брагар

Дата ухвалення рішення04.11.2021
Оприлюднено08.11.2021
Номер документу100849236
СудочинствоАдміністративне
Сутьрозгляд справи в порядку письмового провадження. Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами. З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються

Судовий реєстр по справі —400/5779/21

Постанова від 09.03.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 04.11.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні