ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.005486
адміністративне провадження № К/9901/9592/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія до Головного управління ДФС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Державної казначейської служби України у Львівській області, про стягнення заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість,
УСТАНОВИВ:
ТОВ Сатурн Біо-Енергія (далі - Товариство) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у Львівській області заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню у розмірі 138 082 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року у справі №813/4271/16 (набрала законної сили 31.07.2017 року), визнано протиправним та скасовано прийняте Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області податкове повідомлення-рішення від 26.07.2016 року №0003081200, визнано протиправним та скасовано прийняту Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області податкову вимогу від 10.10.2016 року року №49913-13, зобов`язано Городоцьку ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області подати Управлінню ДКС України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість ТОВ Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241,70 грн. Таким чином, податковий орган мав подати органові державної казначейської служби висновок про суму відшкодування суми податку на додану вартість у розмірі 146 241,70 грн, однак такий висновок поданий не був. Зазначав, що ГУ ДФС у Львівській області вчасно не направлено висновок про повернення бюджетного відшкодування відповідно до ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення відносин), а також не внесено в Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року, позовні вимоги задоволено.
Стягнуто з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у Львівській області на користь ТОВ Сатурн Біо-Енергія заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню у розмірі 138 082 грн.
Не погоджуючись із зазначеними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій ГУ ДПС у Львівській області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, а в задоволенні позову відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ Сатурн Біо-Енергія зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців з 15 квітня 2014 року, номер запису 1 412 102 0000 00 2597 та є суб`єктом ЗЕД Яворівського району, яке зареєстровано та фактично знаходиться по вул. Маковея. 50, м. Яворів, Львівська область.
20 листопада 2015 року позивач направив до ДФС України податкову декларацію з податку на додану вартість (реєстраційний № пакета 9238182363) щодо бюджетного відшкодування ПДВ у сумі 760 221 грн, фактично сплаченій у попередніх та звітному податкових періодах отримувачем товарів/послуг постачальникам таких товарів/послуг в частині, що не перевищує суму, обчислену за спеціальною формулою, яка вказана в п.200-1.3 ПК України на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.
22 лютого 2016 року ГУ ДФС у Львівській області та Яворівським відділенням Городоцької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області надані відповіді за вих.№830/143ПІ/10/15-01-15-02-17 та за №510/10/13-33-15-00-18/153, які направленні на адресу Товариства де зазначалося про можливі обсяги відшкодування ПДВ, а також про виключення суми ПДВ у розмірі 146 242 грн.
ТОВ Сатурн Біо-Енергія придбало у ПП Стельмах товар (гранульоване лушпиння соняшника) на суму ПДВ 146 241,70 грн.
Згідно листів, які було отримано від Городоцької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області позивачу повідомлено, що суму ПДВ в розмірі 146 241,70 грн на даний момент повернуто не буде, оскільки у отриманій ними інформації по ПП Сельмах код ЄДРПОУ - 39000123 вказано стан 7 у ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей .
З даними обставинами і відмовою у поверненні ПДВ в розмірі 146 241,70 грн позивач не погодився, а відтак подав позов до суду за захистом своїх прав.
02 березня 2017 року Львівським окружним адміністративним судом прийнято постанову у справі №813/4271/16, яка 31 липня 2017 року набрала законної сили. Згідно даної постанови, визнано протиправним та скасовано прийняте Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області податкове повідомлення-рішення від 26.07.2016 року №0003081200, визнано протиправним та скасовано прийняту Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області податкову вимогу від 10.10.2016 року №49913-13, зобов`язано Городоцьку ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області подати Управлінню ДКС України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість ТОВ Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241,70 грн.
Позивач неодноразово звертався до ГУ ДФС у Львівській області із заявами про повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Відповідач на вищевказані заяви, надав відповіді в яких зазначив, що 03 березня 2017 року Міністерством фінансів України прийнято наказ №326 Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Міністерства фінансів України з Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України в процесі формування Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість і їм не відомо процедури у даній конкретній ситуації.
03 жовтня 2017 року ТОВ Сатурн Біо-Енергія подано заяву до Львівського окружного адміністративного суду про зміну сторони виконавчого провадження та способу виконання постанови суду від 02 березня 2017 року.
12 жовтня 2017 року Львівським окружним адміністративним судом частково задоволено заяву ТОВ Сатурн Біо-Енергія про зміну сторони виконавчого провадження та способу виконання постанови суду від 02 березня 2017 року, а саме змінено сторону виконавчого провадження Городоцьку ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області на його правонаступника - ГУ ДФС у Львівській області.
ГУ ДФС у Львівській області подало до Львівського окружного адміністративного суду заяву про встановлення порядку та способу виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року.
05 грудня 2017 року Львівським окружним адміністративним судом задоволено заяву ГУ ДФС у Львівській області та визначено спосіб та порядок виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року, а саме: зобов`язано ГУ ДФС у Львівській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування ТОВ Сатурн Біо-Енергія суми податку на додану вартість у розмірі в розмірі 146 241,70 грн.
Однак, станом на 21 жовтня 2019 року постанова Львівського окружного адміністративного суду від 02 березня 2017 року з відповідними змінами не виконана, а суму бюджетного відшкодування не повернуто.
Враховуючи, що ГУ ДФС у Львівській області проведено списання коштів шляхом взаємозаліку, розмір податку на додану вартість зменшено і становить 138 082 грн.
Позивач, не погодившись з бездіяльністю відповідачів, звернувся із даним позовом до суду.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч.2 ст.14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об 'єднаннями на всій території України.
Судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також: для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами (ч.2 ст. 370 КАС України).
Згідно із ч.4 ст.78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до постанови Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року, (залишеної без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.07.2017 року) у справі №813/4271/16, визнано протиправним та скасовано прийняте Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області податкове повідомлення-рішення від 26.07.2016 року №0003081200, визнано протиправним та скасовано прийняту Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області податкову вимогу від 10.10.2016 року №49913-13, зобов`язано Городоцьку ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області подати Управлінню ДКС України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість ТОВ Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241,70 грн.
Пунктом 200.4 ст.200 ПК України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200.1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу;
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200.1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до п.200.7 ст.200 ПК України, платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Пунктом 200.10 ст.200 ПК України встановлено, що протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.
Відповідно до п.200.15 ст.200 ПК України, у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.
Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
Відповідно до п.п.200.18.2. п.200.18 ст.200 ПК України, орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, надає платнику податку суму автоматичного бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом трьох операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.
Судами попередні інстанцій встановлено, що у судовому порядку скасовано податкове повідомлення-рішення від 26.07.2016 року №0003081200, податкову вимогу від 10.10.2016 року №49913-13 та зобов`язано Городоцьку ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області подати Управлінню ДКС України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість ТОВ Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241,70 грн, таким чином підтверджено право позивача на бюджетне відшкодування заявленої суми.
Станом на час виникнення спірних відносин механізм взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість був визначений Порядком взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 року №39 (далі - Порядок №39).
Так, відповідно до п.6 Порядку №39, у разі коли за результатами проведення перевірок платника податку з урахуванням вимог статей 73 і 83 ПК України підтверджено достовірність нарахованої суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, орган державної податкової служби складає висновок про суми відшкодування податку на додану вартість (далі - висновок), в якому зазначає суму, що підлягає відшкодуванню з державного бюджету.
Згідно із п.7 Порядку №39, орган державної податкової служби за місцем реєстрації платника податку зобов`язаний подати органові державної казначейської служби висновок протягом: трьох робочих днів після закінчення камеральної перевірки податкової декларації платника податку, який має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість; п`яти робочих днів після закінчення перевірки платника податку, який не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість.
Пунктом 8 Порядку №39 визначено, що державна податкова служба надсилає на постійній основі до Державної казначейської служби узагальнену інформацію про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках. Порядок та строки надсилання такої інформації визначаються Державною податковою службою.
Відповідно до п.9 Порядку №39, на підставі висновку та узагальненої інформації про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках, орган державної казначейської служби перераховує платникові податку зазначену у висновку суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку, відкритий в обслуговуючому банку, протягом: трьох операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку має право на автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість; п`яти операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість.
Отже, за правилами Порядку №39 у разі підтвердження контролюючим органом достовірності нарахування платником податку суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, контролюючий орган зобов`язаний скласти та надіслати органу державної казначейської служби висновок про суму відшкодування податку на додану вартість.
Враховуючи постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року у справі №4271/16, яка набрала законної сили 31.07.2017 року, останній п`ятий робочий день для подання органові державної казначейської служби висновку про суму відшкодування суми податку на додану вартість припадає на 07.08.2017 року, однак, як встановили суди попередніх інстанцій, такий висновок взагалі поданий не був, та відповідачем не доказано протилежне.
З огляду на вказане, колегія суддів Верховного Суду погоджується із судами першої та апеляційної інстанцій, що податковий орган був зобов`язаний протягом п`яти робочих днів підготувати відповідний висновок та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Таким чином податковий орган вчасно не направив висновок про повернення бюджетного відшкодування відповідно до ПК України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин), а також з 01.01.2017 року відповідно до редакції ПК України 01.01.2017 року, тому не внесено в Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника, у зв`язку із чим ГУ ДФС у Львівській області вчинив триваюче правопорушення.
Пунктами 52 та 56 підрозділу 2 Розділу XX Перехідні положення ПК України, якими цей підрозділ був доповнений Законом №1797-VIII, визначено, що до 10 січня 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, зобов`язаний на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним п.200.19 ст.200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 1 січня 2017 року, сформувати єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку їх надходження.
Формування, ведення та офіційне публікування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному ст.200 цього Кодексу.
До 1 лютого 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 року №26 затверджено Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - Порядок №26), який, згідно з пунктом 3 Постанови, набирає чинності з 1 квітня 2017 року.
При цьому, вказаною постановою встановлено, що до набрання чинності Порядком, бюджетне відшкодування сум податку на додану вартість за заявами, включеними до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, сформованого згідно з пунктом 52 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України , здійснюється у порядку, що діяв до 1 січня 2017 року.
Згідно із пунктом 6 Порядку №26 інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі органом ДФС на наступний робочий день після виникнення такого випадку.
Пунктом 12 Порядку №26 передбачено, що узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені п.200.13 ст.200 ПК України, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.
При цьому органу Казначейства стають доступними для виконання узгоджені суми бюджетного відшкодування, зазначені в Реєстрі, які підлягають поверненню.
Також, у зв`язку з набранням чинності Порядком №26, з 01.04.2017 року втратив чинність Порядок ведення реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2016 року №68, який передбачав, що реєстри формуються ДФС за даними: прийнятих територіальними органами ДФС податкових декларацій з податку на додану вартість (далі - податкові декларації) або уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість (далі - уточнюючі розрахунки), передбачених абз.4 п.50.1 ст.50 Кодексу, та заяв, поданих у складі податкових декларацій або уточнюючих розрахунків; податкової інформації, зібраної та отриманої органами доходів і зборів, відповідно до глави 7 Кодексу.
Пунктом 10 Порядку №68 було передбачено, що друга частина реєстрів містить інформацію, зокрема, про: зазначену у заяві суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку в банку; дату узгодження територіальним органом ДФС зазначеної у заяві суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню.
Таким чином, Реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, які діяли як до 01.04.2017 року, так і після цієї дати, передбачають його інформаційне наповнення, зокрема, внесення інформації про узгоджену суму бюджетного відшкодування, яка підлягає перерахуванню платнику податків, саме контролюючими органами.
При цьому, у разі внесення заяви про бюджетне відшкодування до Реєстру відповідно до Порядку №68, який діяв до 01.04.2017 року, відповідна інформація мала бути включена у сформований до 10.01.2017 року єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та у Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016 року, за якими станом на 01.01.2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.
Бюджетне відшкодування за такими заявами до 01.04.2017 року мало здійснюватися у раніше визначеному порядку, тобто зі складанням контролюючим органом відповідного висновку та його наданням територіальному органу Державної казначейської служби України.
З 01.04.2017 року передумовою для отримання платником податків належної йому суми бюджетного відшкодування є відображення органом ДФС в Реєстрі інформації про її узгодження.
Однак, судами попередніх інстанцій встановлено, що заявлена позивачем сума бюджетного відшкодування в розмірі 146 241,70 грн, не була відображена контролюючим органом в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016 року, за якими станом на 01.01.2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.
Вказаним підтверджується обґрунтованість заявленої позивачем суми бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 146 241,70 грн, про що свідчить постанова Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року у справі №813/4271/16, що залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.07.2017 року, яка набрала законної сили, у зв`язку з чим така сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою.
Отже, після набрання чинності Порядком №26, тобто з 01.04.2017 року, контролюючий орган, повинен був внести до Реєстру дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника податку, для забезпечення доступу органу Казначейства для виконання, що і зазначалося в ухвалі Львівського окружного адміністративного суду від 05.12.2017 року.
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, станом на час звернення з адміністративними позовами до суду, відомості щодо суми бюджетного відшкодування, зазначеної у податковій декларації з податку на додану вартість у розмірі 146 241,70 грн, (зменшена сума 138 082 грн) не відображені у Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Отже, рішеннями судів визнано протиправною бездіяльність відповідача ГУ ДФС у Львівській області щодо неподання до ГУ ДКС України у Львівській області висновку із зазначенням узгодженої суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість та стягнення пені і протиправною бездіяльність ГУ ДФС у Львівській області щодо не внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість необхідних даних, що передбачені Порядком №26, які необхідні для відшкодування позивачу суми податку на додану вартість на суму 138 082 грн, та які підлягають перерахуванню на рахунок платника податку у банку.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно листа Державної фіскальної служби України від 06.07.2018 року №1949/4/99-99-12-03-02-13 на адвокатський запит повідомлено, що по платнику ТОВ Сатурн Біо-Енергія сума залишку у розмірі 146 241 грн (станом на сьогодні 138 082 грн) не може бути включена до Тимчасового реєстру заяв та Реєстру заяв.
Отже, судами попередніх інстанцій обґрунтовано вказано, що на сьогодні відсутні технічні можливості здійснення процедур відшкодування сум залишків бюджетного відшкодування ПДВ, що підлягатимуть включенню до Тимчасового реєстру заяв за умови законодавчих змін.
За таких обставин, а також відсутність механізму реального відшкодування платнику податків узгодженої суми бюджетного відшкодування вказаного податку, такі способи захисту порушеного права як зобов`язання контролюючого органу надати висновок про підтвердження заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування або внести заяву товариства до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не призведуть до ефективного відновлення права платника податків.
У своїй постанові від 12.02.2019 року у справі №826/7380/15 Велика Палата Верховного Суду звернула увагу, що відповідно до частини першої статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, кожна юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Отже, як обґрунтовано зазначили суди першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням висновку Великої Палати Верховного Суду, що способи захисту, такі як зобов`язання контролюючого органу надати висновок про підтвердження заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування або внести заяву товариства до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не призводять до ефективного відновлення права платника податків, ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права позивача, є стягнення з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у Львівській області на користь позивача заборгованості бюджету із відшкодування ПДВ.
З урахуванням встановлених судами першої та апеляційної інстанцій обставин, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що в межах даної справи оцінка доказів судами першої та апеляційної інстанцій, на підставі яких суди встановили обставини у справі, відповідає правилам оцінки доказів, зокрема правилам оцінки судом належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, достатності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, вмотивованого відхилення або врахування кожного доказу.
Встановлення або визнання доведеними обставин, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішення питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, додаткова перевірка доказів, відповідно до частини другої статті 341 КАС України, знаходиться поза межами касаційного перегляду справи.
В обсязі встановлених в цій справі фактичних обставин, колегія суддів вважає, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Доводи, які містяться у касаційній скарзі, правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій та обставин справи не спростовують.
Відповідно до частини третьої статті 343 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач О.В.Білоус
Судді Н.Є.Блажівська
І.Л.Желтобрюх
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2021 |
Оприлюднено | 08.11.2021 |
Номер документу | 100856813 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Білоус О.В.
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні