ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2021 року м. Київ № 0520/6831/18-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідністю "Хлібний смак" про застосування заходів реагування,
встановив:
До Донецького окружного адміністративного суду звернулася Державна екологічна інспекція у Донецькій області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідністю "Хлібний смак" (далі - відповідач, ТОВ Хлібний смак ) про застосування заходів реагування у вигляді тимчасової заборони експлуатації джерела викидів №0201 труба димова від печі ФТЛ-2-24 та котла №2 типу "Карнавалійський", джерел викидів №0202, №0203, №0204, дефлектора.
В обґрунтування позову зазначено про порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства. Зазначено, що в ході перевірки було встановлено, що відповідачем не дотримуються вимоги законодавства про охорону атмосферного повітря, а саме: Хлібозавод №7 ТОВ Хлібний смак в період з 05.06.2018 по 18.07.2018 здійснював викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викиду №0201 труба димова від печі ФТЛ-2-24 та котла №2 типу Карнавалійський та джерела №0202, 0203, 0204 дефлектори та джерело викиду №0205 дихальний клапан складу паливо-мастильних матеріалів без дозволу на викиди спеціального органу виконавчої влади, що є порушенням статті 11 Закону України Про охорону атмосферне повітря . Також встановлено порушення відповідачем статті 10 вказаного Закону.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14.08.2018 адміністративну справу №0540/6831/18-а передано Окружному адміністративному суду міста Києва на підставі пункту 2 частини першої статті 29 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України).
Ухвалою судді Окружного адміністративного суду міста Києва Аблова Є.В. від 14.09.2018 позовну заяву Державної екологічної інспекції у Донецькій області прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
19.10.2018 відділом документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярією) суду зареєстровано відзив на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідністю "Хлібний смак", до якого було долучено заяву із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження. Заява відповідача мотивована складністю предмета доказування та необхідністю проведення підготовчого засідання з метою повного для всебічного встановлення обставин справи.
У відзиві відповідач вказує на те, що дозвіл видається власнику стаціонарного джерела викиду, з якого надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або суміші, оскільки власником джерела викиду є ТОВ Компанія хлібінвест , то дозвіл, отриманий останнім №1 423 310 600-19 є дійсним з 03.12.2015 до 03.12.2025. Крім того, зазначено, що в акті перевірки не міститься будь-яких посилань на перевірку повітря, вплив діяльності відповідача на склад повітря його зміну, тощо. Зауважено, що на виконання припису №02-114 від 24.07.2018 відповідачем були вчинені усі необхідні дії для отримання дозволу, в тому числі проведені роботи по виконанню контрольних вимірювань викидів забруднюючих речовин. Вважає, що позивачем не надано доказів здійснення ТОВ Хлібний смак викидів забруднюючих речовин, тобто, здійснення діяльності, провадження якої є суспільно-небезпечним, становить ризики заподіяння шкоди довколишньому середовищу та порушує екологічні права громадян.
У відповіді на відзив позивач вказує на численні звернення від мешканців стосовно порушень, що спричинили шкоду їх правам, здоров`ю та негативного впливу на стан атмосферного повітря внаслідок господарської діяльності хлібозаводу №7 ТОВ Хлібний смак . Зауважено, що Департамент екології та природніх ресурсів Донецької ОДА відмовив ТОВ Хлібний смак хлібозавод №7 у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
На підставі розпорядження керівника апарату Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.05.2019 №617 та згідно з витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи №0520/6831/18-а між суддями Окружного адміністративного суду міста Києва для її розгляду й вирішення визначено суддю Чудак О.М.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва Чудак О.М. від 27.05.2019 прийнято до свого провадження адміністративну справу №0520/6831/18-а, заяву відповідача із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення. Ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.02.2021 вирішено витребувати у Державної екологічної інспекції у Донецькій області письмові пояснення з відповідно підтверджуючими їх належним чином засвідченими доказами щодо усунення відповідачем порушень, зазначених в акті перевірки, актуальних станом на час вирішення даної справи. Також, вирішено витребувати у Товариства з обмеженою відповідністю "Хлібний смак" письмові пояснення з відповідно підтверджуючими їх належним чином засвідченими доказами щодо усунення порушень, зазначених в акті перевірки, актуальних станом на час вирішення даної справи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.03.2021 вирішено вдруге витребувати у Товариства з обмеженою відповідністю "Хлібний смак" письмові пояснення з відповідно підтверджуючими їх належним чином засвідченими доказами щодо усунення порушень, зазначених в акті перевірки, актуальних станом на час вирішення даної справи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.07.2021 вирішено вдруге витребувати у Державної екологічної інспекції у Донецькій області письмові пояснення з відповідно підтверджуючими їх належним чином засвідченими доказами щодо усунення відповідачем порушень, зазначених в акті перевірки, актуальних станом на час вирішення даної справи.
На виконання ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.07.2021 Державною екологічною інспекцією у Донецькій області листом від 13.08.2021 №12-2704/21 повідомлено, що на теперішній час відсутня інформація щодо усунення Товариством з обмеженою відповідальністю Хлібний смак порушень, зазначених в акті перевірки.
Отже, дослідивши матеріали справи, оцінивши пояснення, надані учасниками судового процесу, а також докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Хлібний смак є суб`єктом господарювання, основним видом діяльності якого за КВЕД є 10.71 Виробництво хліба та хлібобулочних виробів; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання . Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ Хлібінвест здійснювало відповідно до дозволу, видано Департаментом екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації №1423310600-19 від 03.12.2015, з терміном дії з 03.12.2015 до 03.12.2025.
Згідно договору суборенди №01/06/18АД-КУР від 01.06.2018 між ТОВ Хлібний смак та ТОВ Хлібінвест , ТОВ Хлібінвест передає ТОВ Хлібний смак в тимчасове платне користування майно для здійснення господарської діяльності. Перелік об`єктів переданих ТВ Хлібний смак вказаний в додатку №1 до договору суборенди №01/06/18АД-КУР від 01.06.2018.
Згідно договору суборенди №01/06/2018АН-КУР від 01.06.2018 між ТОВ Хлібний смак та ТОВ Хлібінвест , ТОВ Хлібінвест передає ТОВ Хлібний смак в тимчасове користування нерухомого майна. Перелік приміщень загальною площею 482, 3 кв. м., наданих в суборенду ТОВ Хлібний смак , вказаний в додатку №1 до договору суборенди №01/06/2018АН-КУР від 01.06.2018.
Державною екологічною інспекцією у Донецькій області відповідно до Наказу від 09.07.2018 №200, Погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав від 06.07.2018 №6553 ДРС України, звернення ОСОБА_1 на урядову гарячу лінію від 12.06.2018 щодо прохання вжити заходів для припинення забруднення атмосферного повітря від викидів пекарні старшим державним інспектором з охорони навколишнього середовища Донецької області Філоненко О.А. та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Донецької області Черняком О.О., Наумовим В.О., Смирновим О.С. в період з 18.07.2018 - 24.07.2018 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони атмосферного повітря ТОВ Хлібний смак хлібозавод №7 (ЄДРПОУ 41675639) за адресою: 85612, Донецька область, м. Курахове, Мар`їнський район, вулиця Побєди, будинок 4.
За результатами перевірки складено акт від 24.07.2018 №02-114.
В ході позапланової перевірки відповідача виявлено та зафіксовано в акті порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме:
1. Хлібозавод №7 ТОВ Хлібний смак в період 05.06.2018 по 18.07.2018 здійснював викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викиду №0201 труба димова від печі ФТЛ-2-24 та котла №2 типу Карнавалійський та джерела №0202, 0203, 0204 дефлектори та джерело викиду №0205 дихальний клапан складу паливо-мастильних матеріалів без дозволу на викиди спеціального органу виконавчої влади, що є порушенням статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
2. На Хлібозаводі №7 ТОВ Хлібний смак порушується порядок здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме не забезпечується здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел викидів (0201, 0202, 0203, 0204 труба від печі ФТЛ-2-24 та котла №2 типу Карнавалійський , що є порушенням статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
3. На джерелі викидів 0201 (труба димова від печі ФТЛ-2-24 та котла №2 типу Карнавалійський відсутні умови для проведення інструментальних вимірювань концентрації забруднюючих речовин, які встановлені в КНД 211.2.3.063-98, а саме невідповідність розміру пробовідбірного отвіру, що є порушенням статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
4. На момент перевірки виявлено відсутність дихального клапану складу паливо-мастильних матеріалів, викид здійснюється через відкритий отвір резервуару, шо є порушенням статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
Відповідачем також наданий припис №02-114 від 24.07.2018, згідно якого, встановлено терміни виконання змісту припису.
Оскільки відповідач здійснює грубі порушення природоохоронного законодавства, то, Державна екологічна інспекція у Донецькій області звернулася до суду із даним позовом про застосування заходів у вигляді тимчасової заборони.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пункту 1 розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України 28.09.2017 №652 Державна екологічна інспекція у Донецькій області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.
Таким чином, Державна екологічна інспекція у Донецькій області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, яка створена для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Зі змісту наведених норм слідує, що за рішенням суду може бути зупинено повністю або частково виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання, які здійснюються в порушення вимог законодавства, виявлені та зафіксовані відповідним актом, складеним за результатами здійснення заходу, та виключно за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря, визначені Законом України Про охорону атмосферного повітря , який спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферного повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище.
Законом України Про охорону атмосферного повітря встановлено, що атмосферне повітря є одним з основних життєво - важливих елементів навколишнього природного середовища.
Відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими нормативно-правовими актами (стаття 2 Закону України Про охорону атмосферного повітря ).
Судом встановлено, що в акті перевірки щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю Хлібний смак , зазначено, що проведено позаплановий захід за адресою: 85612, Донецька область, м. Курахове, Мар`їнський район, вул. Побєди, буд. 4, початок перевірки - 18.07.2018; завершення перевірки - 24.07.2018.
В акті перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зазначено порушення відповідачем вимог статей 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і(або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.
Забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.
В силу основних термінів у галузі охорони атмосферного повітря, які визначено Законом України Про охорону атмосферного повітря та Інструкцією про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 р. №7 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 15.03.1995 р. за №1/597:
викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин;
джерело викиду (джерело забруднення атмосфери) - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить (поширюється) в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин;
стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу. Викиди від стаціонарних джерел викиду можуть бути організованими через організоване стаціонарне джерело викиду або неорганізованими через неорганізоване стаціонарне джерело викиду забруднюючих речовин;
організований викид - викид який надходить в атмосферу через спеціально споруджені газоходи, труби, аераційні ліхтарі та інші споруди;
неорганізований викид - викид, який надходить в атмосферу у вигляді ненаправлених потоків газопилової суміші від джерел забруднення не оснащених спеціальними спорудами для відведення газів газоходами, трубами та іншими спорудами.
Відповідно до статті 5 Закону України Про охорону атмосферного повітря у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються зокрема нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел: технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин.
Згідно вимог статті 7 Закону України Про охорону атмосферного повітря нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів.
Відповідно до статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об`єктів.
Статтею 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря встановлено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог статті 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря , господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Суд звертає увагу, що за змістом статті 1 Закону України Про охорону атмосферного повітря , забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища. Відповідно до частини п`ятої статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Аналіз зазначених норм свідчить про те, що отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами необхідно суб`єктам господарювання, що здійснюють викиди забруднюючих речовин, які справляють негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.
Єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами встановлює Порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302. Відповідно до даного Порядку, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.
Отже, законодавець встановив обов`язок отримувати даний дозвіл тим підприємствам, які експлуатують об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 14.03.2018 (справа №820/12120/15).
Разом з тим, згідно листа Департаменту екології та природних ресурсів від 12.11.2018 №07-15/6130/90-18, Департаментом відмовлено у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ Хлібний смак (хлібозавод №7, місто Курахове, вулиця Побєди, 4).
Відповідно до пунктів в та е частини першої статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить:
- обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин;
- надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.
Згідно пункту і частини другої статті 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у невиконанні розпоряджень органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, та вчиненні опору їх представникам.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина восьма статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Вищевказані норми, у разі невиконання вимог припису, надають Державній екологічній інспекції у Донецькій області право на звернення до суду з позовом до суб`єкта господарювання про тимчасову заборону здійснювати господарську діяльність до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Отже, у ході судового розгляду справи судом не встановлено наявності у ТОВ Хлібний смак дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відповідно до Закону України "Про охорону атмосферного повітря", а також інших доказів, які б підтверджували виконання ним вимог припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 24.07.2018 № 02-114.
Окрім того, суд також зазначає, що вказані порушення виявлені відповідачем у липні 2018 року, проте станом на день постановлення судового рішення відповідачем не усунуті, що підтверджується листом Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 13.08.2021 №12-2704/21, наданим на виконання ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.07.2021 по даній справі.
Суд наголошує, що статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а відтак у даній справі пріоритетним є забезпечення пожежної безпеки мешканцям гуртожитку, тобто вжиття відповідних заходів для захисту їх життя і здоров`я.
Так, відповідно до частин першої, другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Згідно з частиною першою статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" від 23.02.2006 №3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод і практику Європейського Суду з прав людини як джерело права.
Так, у рішенні від 29.04.2002 по справі "Прітті проти Сполученого Королівства" Європейський Суд з прав людини дійшов висновку, що перше речення статті 2 (1) Конвенції зобов`язує державу не лише утримуватися від умисного та незаконного позбавлення життя, а й уживати відповідних заходів для захисту життя тих, хто перебуває під її юрисдикцією. Зобов`язання держави у цьому відношенні виходить за межі її основного обов`язку із захисту права на життя, зі статті 2 Конвенції може також випливати позитивний обов`язок органів влади вживати превентивних оперативних заходів із захисту людини.
При цьому доцільно зауважити, що заходи, застосування яких вимагає позивач, не є санкціями за своєю правовою природою, мають тимчасовий характер і є заходами реагування у сфері господарської діяльності на виявлені порушення вимог законодавства, дія яких може бути припинена при усуненні таких порушень.
Згідно статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, відповідно до положень статті 139 КАС України, суд зазначає, що згідно з частиною другою цієї статті при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки такі заходи Державною екологічною інспекцією у Донецькій області в ході розгляду даної справи не вживалися, судовий збір на їх користь стягненню з відповідача не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 242-247, 255 КАС України, суд
вирішив:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідністю "Хлібний смак" про застосування заходів реагування, - задовольнити.
Застосувати до хлібзаводу №7 Товариства з обмеженою відповідальністю Хлібний смак (ЄДРПОУ 41675639) за адресою: 85612, Донецька область, м. Курахове, Мар`їнський район, вулиця Побєди, будинок 4, заходи реагування у вигляді тимчасової заборони експлуатації джерела викидів №0201 труба димова від печі ФТЛ-2-24 та котла №2 типу "Карнавалійський", джерел викидів №0202, №0203, №0204, дефлектори.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач - Державна екологічна інспекція у Донецькій області (місцезнаходження юридичної особи: 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, будинок 18 а; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 38034476).
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю Хлібний смак (місцезнаходження юридичної особи: 02099, м. Київ, вул. Зрошувальна, 5; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 41675639).
Суддя О.М. Чудак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2021 |
Оприлюднено | 09.11.2021 |
Номер документу | 100895849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Чудак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні