ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 листопада 2021 року м. Дніпросправа № 160/11875/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання: Солодкової К.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.01.2021 року (суддя Озерянська С.І., м. Дніпро, повний текст рішення складено 05.01.2021 року) в справі №160/11875/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
в с т а н о в и в:
28.09.2020 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі по тексту - відповідач), в якому просив визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 218242-5540-0403 від 30.06.2020 року в частині визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 18863,04 грн.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.01.2021 року позовні вимоги задоволено.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021 року здійснено заміну відповідача у справі з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658).
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтовувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт зазначав, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Апелянт вказував, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Апелянт вказував, що ОСОБА_1 та Дніпродзержинською міською радою 02.02.2005 року було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0789 га, та у 2018 році ОСОБА_1 продовжував користуватись земельною ділянкою. Згідно з договором оренди земельної ділянки від 02.02.2005 року №02011 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складала 420733,67 грн., ставка податку на підставі п.3.1 Договору становить 1,29% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Між орендарем та орендодавцем 01.02.2012 року укладено додаткову угоду, якою збільшено розмір нормативно - грошової оцінки земельної ділянки до 933856,61 грн. Апелянт вказує, що розраховував орендну плату за користування земельною ділянкою за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0789 га, таким чином: 933856.61 грн. *1.89721 * 3% = 53151,66 грн. На підставі розрахунків, сформовано оскаржуване податкове повідомлення-рішення форми Ф №218242-5540-0403 від 30.06.2020 року на суму 53151,66грн. за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2020 рік за користування позивачем земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 .
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга в межах оскарження та її доводів не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що орендна плата за землю є платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі, розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності). Договором оренди від 02.02.2005 року площа орендованої позивачем земельної ділянки у АДРЕСА_1 складає 789 кв.м. (0,0789га), нормативно-грошова оцінка орендованої позивачем земельної ділянки становить 1142945,4 грн. (789кв.м.* 1448,60 грн.). Суд першої інстанції прйишов до висновку, що розмір орендної плати має складати 34288,62 грн. (1142945,4*3%). Оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині визначення суми орендної плати в розмірі 18863,04 грн. (53151,66 - 34 288,62) є протиправним та підлягає скасуванню. Доводи відповідача щодо підвищення розміру грошової оцінки землі судом відхиляються, оскільки будь-яких доказів даної обставини контролюючим органом не надано.
Матеріалами справи встановлено, що між Дніпродзержинською міською радою та ОСОБА_1 02.02.2005 року укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0789 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Умовами договору передбачено його дію до 23.12.2014 року. Умовами договору передбачено, що орендна плата становить 5175 гривень на рік, що становить 431,25 грн. на місяць.
Рішенням Дніпровського районного суду м. Дніпродзержинська від 02.10.2012 року у справі № 2-1707/6085/12, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду Дніпропетровської області, внесено зміни до договору від 02.02.2005 року, визначено, що річна плата за користування земельною ділянкою встановлюється на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, з урахуванням пільги встановленої рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 року № 475-24/VI.
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 29.07.2020 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2384 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 становить 3453445,31 грн.
Встановлено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області 30.06.2020 року винесено податкове повідомлення-рішення № 218242-5540-0403, яким ОСОБА_1 нараховано орендну плату з фізичних осіб за 2020 рік у розмірі 53151,66 грн.
Листом від 08.09.2020 року № 86649/10/04-36-55-40 ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомило ОСОБА_1 , що податкове повідомлення-рішення винесене з урахуванням, що 02.02.2005 року з Дніпродзержинською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,079 га.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області вказує, що між Орендарем та Орендодавцем 01.02.2012 року укладено додаткову угоду, якою збільшено розмір нормативно - грошової оцінки земельної ділянки до 933856,61грн. Підтвердження цьому твердженню не надає
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 30.09.2021 року було зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області надати до суду розрахунок суми податкового зобов`язання ОСОБА_1 щодо нарахування орендної плати за 2020 рік, інформацію на підставі чого було здійснено розрахунок орендної плати, інформацію щодо відомостей про оренду земельної ділянки ОСОБА_1 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Ухвала від 30.09.2021 року отримана Головним управління ДПС у Дніпропетровській області, проте не виконана.
Проте, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області наводить розрахунок податкового повідомлення-рішення № 218242-5540-0403, вказує, що вираховувало суму, орендної плати виходячи з того, що нормативно - грошовою оцінкою земельної ділянки є 933856,61 грн. 933856,61 грн. *1.89721 * 3% = 53151,66 грн.
ОСОБА_1 погоджується з необхідністю сплати орендної плати за земельну ділянку у частині 34288,62 грн. Суму 34288,62 грн. вираховує, виходячи з того, що нормативно-грошова оцінка орендованої земельної ділянки площею 2384 кв.м становить 3453445,31 грн., що становить 1448,60 грн. за 1 кв.м. ОСОБА_1 орендує частину земельної ділянки розміром 789 кв.м. 789 * 1448,60 = 1142945,40 грн., що є нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки у частині 789 кв.м. 1142945,40 грн. - 3% = 34288,60 грн.
Відповідно пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно зі ст. 5, ст. 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Згідно п. 271.1 ст. 271, п. 274.1 ст. 274 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження). Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно пунктів 288.1, 288.2, 288.3, 288.5 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Згідно пунктів 289.1, 289.2 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Пунктом 1 Розділу ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 року № 489, передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно п. 2-1 Методики грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відбулась внаслідок проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Поземельної книги без подання заяв, на підставі документації, яка є підставою для внесення. таких відомостей.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що розмір орендної плати обраховується від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та з урахуванням площі земельної ділянки, яка орендується згідно договору оренди. Розмір орендної плати за земельну ділянку, у даному випадку земельну ділянку розміром 789 кв.м становить 3% та вираховується з огляду на наявний витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 29.07.2020 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2384 кв.м за адресою: м. Кам`янське, пр. Металургів, 62 становить 3453445,31 грн.
Встановлено, що 1448,60 грн. є показником нормативної грошової оцінки за 1 кв.м. ОСОБА_1 орендує частину земельної ділянки розміром 789 кв.м., з огляду на це 1142945,40 грн. є нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки у частині 789 кв.м. 1142945,40 грн. - 3% = 34288,60 грн.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області невірно обраховувало орендну плату за земельну ділянку, невстановленим чином використовує для обрахунку показник нормативної грошової оцінки 933856,61 грн.
При розрахунку орендної плати за земельну ділянку слід використовувати офіційний, підтверджений витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно ч. 3, ч. 6 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат здійснених суб`єктом владних повноважень, крім пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.01.2021 року в справі №160/11875/20 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Головуючий - суддя О.М. Лукманова
суддя Л.А. Божко
суддя Ю. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2021 |
Оприлюднено | 09.11.2021 |
Номер документу | 100902371 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні