ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 січня 2021 року Справа № 160/11875/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Озерянської С.І. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін ( в письмовому провадженні) у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
28.09.2020 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 218242-5540-0403 від 30.06.2020 року, винесене Головним управлянням ДПС у Дніпропетровській області, в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 18 863, 04 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані протиправним нарахування грошового зобов`язання в більшому розмірі ніж передбачено договором оренди, укладеним між сторонами, та чинним законодавством.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в поряду спрощеного провадження без виклику сторін.
Відповідач надав до суду відзив, в якому заперечував проти заявлених позовних вимог, та вказував на те, що грошове зобов`язання з орендної плати за землю визначено вірно, оскільки було прийнято рішення про збільшення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, а отже зобов`язання нараховано у відповідності до даного розміру оцінки земельної ділянки.
Згідно положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 02.02.2005р. між Дніпродзержинською міської радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки №02011, розташованої у АДРЕСА_1 .
Згідно п. 3.1. цього договору, орендна плата вноситься в розмірі 5175,00 грн./рік.
02.10.2012р. Дніпровським районним судом м. Дніпродзержинська було винесено рішення по справі №2-1707/6085/12, яке залишене без змін ухвалою апеляційного суду Дніпропетровської області від 21.01.2013р., про внесення змін до вказаного договору оренди.
Цим рішенням внесено зміни до п. 3.1. договору оренди від 02.02.2005р., шляхом викладення п. 3.1. в новій редакції: Річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету. Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України .
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 30.06.2020р. було винесено податкове повідомлення-рішення №218242-5540-0403 з орендної плати з фізичних осіб, яким визначено суму податкового зобов`язання за 2020 рік у розмірі 53151,66 грн.
Не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно із ч. 1 ст. 6 Закону України Про оренду землі орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 14 Закону України Про оренду землі ).
Статтею 15 зазначеного Закону визначені істотні умови договору оренди, серед яких є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
За приписами п. 288.7 ст. 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Згідно із п. 285.1 ст. 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Відповідно до п. 285.2 ст. 285 Податкового кодексу України базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Пунктом 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України передбачено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
За положеннями п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Пунктом 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Пунктом 271.1.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
За приписами ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Як встановлено рішенням Кам`янської міської ради №1105-25/VII від 22.06.2018р. Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста ставка податку за земельні ділянки, незалежно від виду цільового призначення земель, нормативну грошову оцінку яких проведено, складає 1%.
Згідно Витягу №943 від 30.07.2020р. із технічної документації нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 2384 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:01:011:0141 складає 3 453 445,31 грн.
Тобто, оцінка одного квадратного метра вказаної земельної ділянки становить 1448,60 грн. (3 453 445,31 грн. : 2384 кв.м.).
Як вбачається з договору оренди від 02.02.2005р. площа орендованої позивачем земельної ділянки у АДРЕСА_1 складає 789 кв.м. (0,0789га).
Таким чином, нормативно-грошова оцінка орендованої позивачем земельної ділянки становить 1 142 945,4 грн. (789кв.м.* 1448,6 грн.).
За таких обставин розмір орендної плати має складати 34 288,62 грн. (1 142 945,4*3%).
Розраховуючи позивачу розмір грошового зобов`язання з орендної плати, відповідач визначив його на рівні 53 151,66 грн.
З огляду на викладене, оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині визначення суми орендної плати в розмірі 18 863,04 грн. (53 151,66 - 34 288,62) є протиправним та підлягає скасуванню.
Доводи відповідача щодо підвищення розміру грошової оцінки землі судом відхиляються, оскільки будь-яких доказів даної обставини контролюючим органом не надано.
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частина 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
В той же час, і ч. 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, правомірність податкового повідомлення-рішення в оскаржуваній його частині не доведена.
Оцінуючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ 43145015, 49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 218242-5540-0403 від 30.06.2020 року, винесене Головним управлянням ДПС у Дніпропетровській області, в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 18 863, 04 грн.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 840,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.І. Озерянська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2021 |
Оприлюднено | 12.05.2021 |
Номер документу | 96792553 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Озерянська Світлана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні