Рішення
від 01.11.2021 по справі 280/3007/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

01 листопада 2021 року 11 год. 27 хв.Справа № 280/3007/20 м.Запоріжжя Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., за участі секретаря судового засідання Лузан К.Ю. та сторін

від позивача: ОСОБА_1

від відповідача: Шишко О.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощенного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області

до - Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області

про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,-

ВСТАНОВИВ:

06 травня 2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі - позивач) до Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області, розташованого за адресою: 71304, Запорізька область, Кам`янсько - Дніпровський район, м. Кам`янка - Дніпровська, вул. Набережна, буд. 130, шляхом зобов`язання Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області повністю зупинити експлуатацію приміщень закладу за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень,

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивачем, за наслідками якої було складено акт №5 від 15.01.2020, в якому зазначено, що в ході перевірки Позивачем встановлено, об`єкт Відповідача - будівля, приміщення та територія Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області, розташованого за адресою: 71304, Запорізька область, Кам`янсько-Дніпровський район, м. Кам`янка-Дніпровська, вул. Набережна, 130, експлуатується з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; Не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівель закладу засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; Лікувальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування. ; Не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; не обладнано, приміщення, будівлі закладу, системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; шляхи евакуації лікувального закладу не забезпечено евакуаційним освітленням.; Електромережа у коридорі першого поверху, регістратури, кабінеті 32, підвальному приміщенні, протитуберкульозному кабінеті поліклініки, кабінеті старшої медичної сестри терапії прокладена по горючій основі; у кабінетах больничних листів поліклініки, процедурному кабінеті другого поверху терапії допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією; Допускається розміщення електророзеток та вимикачів на горючій основі (конструкції) у актовій залі та підвалі поліклініки, кабінеті завідуючого відділення пункту переливання крові, корпусі КДЛ, відділенні ОЕНМП, хірургічному відділенні, інфекційному відділенні, палаті №9 та процедурному кабінеті терапії; здоблення стін на шляхах евакуації (коридорі) стамотологічного відділення, хірургічного відділення, реанімації, інфекційного відділення, рентгенологічного відділення, пункту переливання крові, КДЛ, відділенні - ОЕНМП, приміщенні актової зали закладу виконано з матеріалів з високою пожежною небезпекою; Не укомплектовано засобами пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, з розрахунку на 1 щит: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт; У корпусі поліклініки та піщеблоці закладу допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж; не забезпечені лінії живлення до кожного побутового кондиціонера автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів; приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами (протипожежні двері) відповідно до ДБН В 1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ; пожежні кран-комплекти у поліклініці знаходяться у не справному стані; В електрощитах котельні та бухгалтерії використовуються саморобні некалібровані плавкі вставки, у зв`язку з чим наявні підстави для зупинення експлуатації вищевказаного приміщення до усунення виявлених порушень.

Ухвалою суду від 08.05.2020 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків.

27 травня 2020 р. ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощенного позовного провадження. Судове засідання призначено на 23.06.2020 об 12 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 23.06.2020 клопотання представника позивача про поновлення строку звернення до адміністративного суду - задоволено.

Визнано поважним пропущений строк звернення до суду Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області.

Поновлено пропущенний строк звернення до суду із позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області (юридична адреса: 71304, Запорізька область, Кам`янсько - Дніпровський район, м. Кам`янка - Дніпровська, вул. Набережна, буд. 130, код ЄДРПОУ 01992854) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації.26.02.2020 від представника відповідача через канцелярію суд (вх. №8882) подано відзив на позовну заяву.

23 червня 2020 року ухвалою суду зупинено провадження у справі до 16 листопада 2020 року об 10 год. 00 хв.

24.06.2020 від представника відповідача через канцелярію суду (вх. №29257) поданий відзив на позов. У відзиві зазначено, що відповідач є неналежним відповідачем по справі, оскільки власником майна є Кам`янсько - Дніпровська районна рада Запорізької області. Позивачем не представлено доказів відсутності обробки дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту при здачі будинку в експлуатацію, або обов`язковість проведення такої обробки дерев`яних елементів за термінами в даний час, відповідно до затверджених нормативів (які не вказані Позивачем). При таких обставинах твердження Позивача, в цій частині правопорушення, не можна вважати правомірними і об`єктивними. Також як зазначає відповідач, незрозуміло, які норми ДБНВ.2.5.-56:2014 Відповідачем порушені, а ті які вказані Позивачем на Відповідача не поширюються. Позивачем не представлено доказів що правопорушення створює загрозу життя людини (перегрів електричних проводів і їх подальше замикання, як це стверджує Позивач, не обов`язково призведе до пожежі, але обов`язково призведе до спрацьовування запобіжників які відключать автоматично систему електропостачання). Позивачем правопорушенням визначено порушення п.6.2.3. таб. 4 ДБН В.2.5.-74:2013 т.е лікувальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель . Звертає увагу суду на то, що нормі ДБНВ.2.5.-74:2013, на які посилається Позивач, відповідно з п.1.п.1.1 - ці будівельні норми встановлюють основні вимоги до проектуванню нових систем і схем водопостачання населених пунктів. При таких обставинах ці норми можуть застосовуватися тільки при проектуванні будинків, і не можуть застосовуватися при регулюванні спірних правовідносин. Таким чином твердження в цій частині правопорушення Позивача, ґрунтуються на нормах ДБН які не поширюються на спірні правовідношення. Позивач не є органом уповноваженим здійснювати контроль за проведенням Відповідачем заміру опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання. Таким чином твердження Позивача в цій частині правопорушення неправомірні. Не забезпеченння освітлення шляхів евакуації не може бути підставою для повного зупинення роботи лікувального закладу, що підтверджується також аналогічної справою Постанови ВСУ від 19.05.2020 справа №420/5156/18. З наведених підстав просить суд у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 16.11.2020 заперечення на позовну заяву та клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без розгляду у адміністративній справі №280/3007/20 - повернуто заявнику без розгляду.

Ухвалою суду від 16.11.2020 зупинено провадження по справі для примирення сторін до 15.02.2021 до 12 год. 00 хв.

16 листопада 2020 року ухвалою суду продовжено зупинення у справі до 15 лютого 2021 року об 12 год. 00 хв.

15 лютого 2021 року ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі до 15 березня 2021 року об 17 год. 00 хв.

15 березня 2021 року ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі до 14 квітня 2021 року об 09 год. 20 хв.

14 квітня 2021 року від представника відповідача через канцелярію суду (вх. №21420) подано клопотання про долучення до матеріалів справи письмових доказів.

14 квітня 2021 р. ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі до 17 серпня 2021 року об 09 год. 50 хв.

17 серпня 2021 року ухвалою суду продовженно зупинення провадження у справі до 01 листопада 2021 року об 09 год. 30 хв.

18.08.2021 від представника позивача через канцелярію суду (вх. №47038) подані додаткові пояснення.

01.11.2021 від представника відповідача через канцелярію суду (вх. №62633) подано клопотання про долучення документів.

Ухвалою суду від 01.11.2021 поновлено провадження по справі та призначено судове засідання на 01.11.2021 о/об 09 год. 30 хв.

Представником позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Суд, оцінивши обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наступне.

Кам`янсько-Дніпровським районним сектором Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 14 січня по 15 січня 2020 року було проведено позапланову перевірку Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області за наслідками якої було складено акт № 5 від 15.01.2020.

В ході перевірки Позивачем встановлено, що об`єкт Відповідача - будівля, приміщення та територія Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області, розташованого за адресою: 71304, Запорізька область, Кам`янсько-Дніпровський район, м. Кам`янка-Дніпровська, вул. Набережна, 130, експлуатується з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівель закладу засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.;

- лікувальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ;

- не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не обладнано, приміщення, будівлі закладу, системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- шляхи евакуації лікувального закладу не забезпечено евакуаційним освітленням..

- електромережа у коридорі першого поверху, регістратури, кабінеті 32, підвальному приміщенні, протитуберкульозному кабінеті поліклініки, кабінеті старшої медичної сестри терапії прокладена по горючій основі;

- у кабінетах больничних листів поліклініки, процедурному кабінеті другого поверху терапії допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією;

- допускається розміщення електророзеток та вимикачів на горючій основі (конструкції) у актовій залі та підвалі поліклініки, кабінеті завідуючого відділення пункту переливання крові, корпусі КДЛ, відділенні ОЕНМП, хірургічному відділенні, інфекційному відділенні, палаті №9 та процедурному кабінеті терапії;

- здоблення стін на шляхах евакуації (коридорі) стамотологічного відділення, хірургічного відділення, реанімації, інфекційного відділення, рентгенологічного відділення, пункту переливання крові, КДЛ, відділенні ОЕНМП, приміщенні актової зали закладу виконано з матеріалів з високою пожежною небезпекою;

- не укомплектовано засобами пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, з розрахунку на 1 щит: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

- у корпусі поліклініки та піщеблоці закладу допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;

- не забезпечені лінії живлення до кожного побутового кондиціонера автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів;

- приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами (протипожежні двері) відповідно до ДБН В 1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ;

- пожежні кран-комплекти у поліклініці знаходяться у не справному стані;

- в електрощитах котельні та бухгалтерії використовуються саморобні некалібровані плавкі вставки.

В подальшому, 18.08.2021 Кам 'янсько-Дніпровським районним сектором Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 30 вересня по 01 жовтня 2020 року було проведено позапланову перевірку Комунального некомерційного підприємства Кам 'янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області, за наслідками якої було складено акт № 43 від 01.10.2020.

В ході перевірки Позивачем встановлено, що об`єкт Відповідача - будівлі, споруди, приміщення та територія Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько- Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області, за адресою: 71304, Запорізька область, Кам`янсько-Дніпровський район, м. Кам`янка-Дніпровська, вул. Набережна, 130, експлуатується з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- допускається з`єднання, відгалуження та окінгровання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівель закладу засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

-лікувальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування. ;

- не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

-не обладнано, приміщення, будівлі закладу, системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- шляхи евакуації лікувального закладу не забезпечено евакуаційним освітленням;

- електромережа у коридорі першого поверху, регістратури, кабінеті 32, підвальному приміщенні, протитуберкульозному кабінеті поліклініки, кабінеті старшої медичної сестри терапії прокладена по горючій основі;

- у кабінетах больничних листів поліклініки, процедурному кабінеті другого поверху терапії допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією;

- допускається розміщення електророзеток та вимикачів на горючій основі (конструкції) у актовій залі та підвалі поліклініки, кабінеті завідуючого відділення пункту переливання крові, корпусі КДЛ, відділенні ОЕНАШ, хірургічному відділенні, інфекційному відділенні, палаті №9 та процедурному кабінеті терапії;

- здоблення стін на шляхах евакуації (коридорі) стамотологічного відділення, хірургічного відділення, реанімації, інфекційного відділення, рентгенологічного відділення, пункту переливання крові, КДЛ, відділенні ОЕНМП, приміщенні актової зали закладу виконано з матеріалів з високою пожежною небезпекою;

- не укомплектовано засобами пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, з розрахунку на 1 щит: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском -1 шт., протипожежне покриваю - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

- у корпусі поліклініки та піщеблоці закладу допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;

- не забезпечені лінії живлення до кожного побутового кондиціонера автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів;

- приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами (протипожежні двері) відповідно до ДБН В і. 1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ;

- пожежні кран-комплекти у поліклініці знаходяться у не справному спиті;

- в електрощитах котельні та бухгалтери використовуються саморобні некаїібровані плавкі вставки.

Згідно висновків акту перевірки, акту позапланової перевірки позивач дійшов висновку, що подальша експлуатація об`єктів створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що стало підставою для звернення до суду.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку доказам і перевіряючи правомірність дій позивача у фіксації порушень за критеріями частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема актів перевірки, складених за результатами здійснення планового і позапланового заходів, де зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, орган державного нагляду (контролю), суд зазначає про таке.

Оцінюючи твердження позивача про наявні порушення і ризики небезпеки для людини, суспільства, держави та позицію відповідача про відсутність порушень, зазначених у акті №5 від 15.01.2020, № 43 від 01.10.2020, суд зазначає про таке.

Суд, вважає за необхідне зазначити, що законом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності .

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Частиною 4 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності`визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Чинним Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані з захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до ч.1 ст.64 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до пп. 35 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі - Позивач), затвердженого наказом ДСНС України № 611 від 12.11.2018, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту, складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а вразі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування.

Згідно ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:

11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, а саме: підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду - щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єкті господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Крім того, згідно з частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Відповідно до вимог пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Положеннями абзацу 1 частини 1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності" передбачено, що підставою для здійснення позапланових заходів може бути подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням. Отже, керівництво відповідача повинно після усунення всіх порушень звернутись до позивача з клопотанням про проведення повторної перевірки для підтвердження факту виконання усіх приписів щодо додержання законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Суд зазначає, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Як вбачається з матеріалів справи, суд встановив наступне.

Кам`янсько-Дніпровським районним сектором Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 14 січня по 15 січня 2020 року було проведено позапланову перевірку Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області (далі - Відповідач), за наслідками якої було складено акт № 5 від 15.01.2020.

В ході перевірки Позивачем встановлено, що об`єкт Відповідача - будівля, приміщення та територія Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області, розташованого за адресою: 71304, Запорізька область, Кам`янсько-Дніпровський район, м. Кам`янка-Дніпровська, вул. Набережна, 130, експлуатується з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівель закладу засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.;

- лікувальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ;

- не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не обладнано, приміщення, будівлі закладу, системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- шляхи евакуації лікувального закладу не забезпечено евакуаційним освітленням..

- електромережа у коридорі першого поверху, регістратури, кабінеті 32, підвальному приміщенні, протитуберкульозному кабінеті поліклініки, кабінеті старшої медичної сестри терапії прокладена по горючій основі;

- у кабінетах больничних листів поліклініки, процедурному кабінеті другого поверху терапії допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією;

- допускається розміщення електророзеток та вимикачів на горючій основі (конструкції) у актовій залі та підвалі поліклініки, кабінеті завідуючого відділення пункту переливання крові, корпусі КДЛ, відділенні ОЕНМП, хірургічному відділенні, інфекційному відділенні, палаті №9 та процедурному кабінеті терапії;

- здоблення стін на шляхах евакуації (коридорі) стамотологічного відділення, хірургічного відділення, реанімації, інфекційного відділення, рентгенологічного відділення, пункту переливання крові, КДЛ, відділенні ОЕНМП, приміщенні актової зали закладу виконано з матеріалів з високою пожежною небезпекою;

- не укомплектовано засобами пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, з розрахунку на 1 щит: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

- у корпусі поліклініки та піщеблоці закладу допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;

- не забезпечені лінії живлення до кожного побутового кондиціонера автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів;

- приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами (протипожежні двері) відповідно до ДБН В 1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ;

- пожежні кран-комплекти у поліклініці знаходяться у не справному стані;

- в електрощитах котельні та бухгалтерії використовуються саморобні некалібровані плавкі вставки.

Вказані порушення є суттєвим, адже вони можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі, а тому не усунення цих порушень є підставою для застосування до відповідача заходів реагування.

Суд критично оцінює твердження представника відповідача, що майже всі порушення, які є такими, що впливають на ризик надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, усунуті.

Матеріалами справи встанолено, що 18.08.2020 Кам 'янсько-Дніпровським районним сектором Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 30 вересня по 01 жовтня 2020 року було проведено позапланову перевірку Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько-Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області, за наслідками якої було складено акт № 43 від 01.10.2020.

Відповідачем допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Відповідно до вимог пункту 1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697.

З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Здійснення з`єднання проводів способом скрутками під дією повітря веде до окислення поверхні проводів, в наслідок чого збільшується напруга в системі електропостачання, яка приводить до перегрівання електричних проводів з подальшим їх замиканням, що несе загрозу пожежі або ураження електричним струмом. Тому, це порушення створює загрозу для здоров`я і життя людей.

Відповідачем не виконано оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівель закладу засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Пунктом 2 Правил пожежної безпеки в Україні зазначено Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах , тобто правила є обов`язковими до виконання для всіх фізичних та юридичних осіб в межах території України.

Так 3 пункт розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, в якому зазначено: Центральні органи виконавчої влади з урахуванням специфічних умов та особливостей щодо забезпечення пожежної безпеки об`єктів, віднесених до їх сфери управління, за необхідності видають галузеві правила пожежної безпеки, які не повинні суперечити цим Правилам та знижувати їх вимоги , тобто Правила пожежної безпеки в Україні є обов`язковими до виконання для всіх фізичних та юридичних осіб в межах території України.

Під час здійснення заходу державного нагляду(контролю) Відповідачем не було надано жодної документації яка підтвердила б виконання даної вимоги Правил пожежної безпеки в Україні.

Лікувальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування.

Відповідно до п 6.2.3,6.2.7 та 6.2.13 ДБН В.2.5-74:2013 визначається необхідна кількість витрати води та тривалість гасіння пожежі для житлових, громадських та промислових підприємств. Для встановлення необхідної кількості води для гасіння пожежі з урахуванням об`ємно-планувального рішення необхідно звернутися до організації яка має право виконати розрахунки або розрахувати власноруч. Пунктом 12.16. ДБН В.2.5-74:2013 визначається відстань до зовнішніх джерел водопостачання . Під час перевірки Відповідач не надав жодної проектної документації щодо зовнішнього водопостачання.

Відповідачем не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

Відповідач стверджує, що ГУ ДСНС України у Запорізькій області не може здійснювати контроль за проведенням заміром опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання відповідно до ПТЕ.

Відповідач правильно дав визначення п.1.20. глави 1 розділу IV Замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ , але він не правильно зрозумів тлумачення якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ .

Це стосується строків проведення заміру опору ізоляції, щоб вони не перечили Правилам технічної експлуатації електроустановок споживачів .

ГУ ДСНС України у Запорізькій області під час державного нагляду(контролю) перевіряє усі наявні документи які були видані після проведення заміру опору ізоляції та строк виконання даного заходу.

Доводи щодо існування реальної, а не уявно припустимої, чи удаваної небезпеки виникнення пожежі, не є доводом щодо не прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про застосування запобіжного заходу, є оманним мислення відповідача.

Відповідно правил пожежної безпеки в Україні існують відповідні вимоги до використання об`єкту без існування дійсної загрози життю та здоров`ю людей.

Висновок відповідача, що виявлені під час перевірки порушення віднесені до таких що не створюють загрози життю та здоров`ю людей, суд не має приймати до уваги, за тих обставин що право визначати ступень небезпеки підконтрольних об`єктів належить тільки уповноваженому державному органу, що здійсню державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідачем не обладнано, приміщення, будівлі закладу, системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту

Відповідно до п.8.1 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту будинки охорони здоров`я умовною вистою до 26, 5 метрів вимагається обладнання усіх приміщень системами протипожежної сигналізацією із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів у приміщеннях для сну.

Щодо систем оповіщення детально описано в розділі 9 Системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . В нормативному документі сказано, що приведення в дію системи оповіщення виконується через сигнал від системи пожежіюі сигналізації.

Тому тлумачення Відповідача, що вимоги ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту на лікувальні заклади не поширюються є невірним.

Шляхи евакуації лікувального закладу не забезпечено евакуаційним освітленням.

Сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги не забезпечені евакуаційним освітленням.

Відповідно до вимог пункту 2.31 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням.

Евакуаційне освітлення призначено для полегшення евакуації людей з приміщень, в яких внаслідок пожежі зникло основне робоче освітлення, а також присутні зони з обмеженою видимістю внаслідок задимлення, що приводить до ускладнення евакуації людей у разі виникнення пожежі із приміщень будівлі, особливо у нічний час доби, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.

Із заперечення відповідача стає зрозумілим, що ним навіть не вживалось намірів спрямованих на виконання вказаного порушення вимог пожежної безпеки.

Електромережа у коридорі першого поверху, регістратури, кабінеті 32, підвальному приміщенні, протитуберкульозному кабінеті поліклініки, кабінеті старшої медичної сестри терапії прокладена по горючій основі.

Відповідно до вимог пункту 1.12 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, Відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів повинна бути не менше 1 метра.

У разі відкритого прокладання незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від них до горючих основ (конструкцій, деталей) повинна становити не менше 0,01 метра. У разі неможливості забезпечити вказану відстань провід (кабель) слід відокремлювати від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 метра.

У разі прихованого прокладання таких проводів (кабелів) їх необхідно ізолювати від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу, що підтверджується актом проведення прихованих робіт.

Прокладання електромережі по горючій основі сприяє виникненню пожежі та розповсюдження вогню по горючим матеріалам, яка може виникнути в результаті експлуатації електромережі, та несе загрозу для здоров`я і життя людей.

Особливу увагу слід звернути на те, що відповідач - це медичний заклад.

У постанові Верховного Суду від 18.09.2018 по справі № 826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При цьому, згідно з п. 35-36 постанови Верховного Суду від 28.02.2019 по справі № 810/2400/18, недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до п.41 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі № 2040/6351/18, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

У п. 48 постанови Верховного Суду від 04.06.2019 по справі № 809/443/16 та п.45 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі № 2040/6351/18 зазначено, що посилання позивача на те, що ним усунуто частину виявлених порушень не свідчить про минування загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.

Верховний Суд у п.55 постанови від 03.04.2020 по справі № 806/77/18 зазначив, що необладнання приміщень закладу системою протипожежного захисту, незабезпечення приміщення системою оповіщення людей про пожежу за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Відповідна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.06.2019 в справі № 814/2356/17, від 07.08.2019 в справі № 810/1820/18.

Верховний Суд у п. 33 постанови від 31.03.2020 у справі № 160/998/19 вказав: Оскільки порушення пожежної безпеки не були усунуті в повному обсязі, а ті, які залишились, можуть створювати загрозу життю або здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування .

Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.

При цьому, обов`язок щодо забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки покладено на суб`єкта господарювання незалежно від того, чи є він власником або користувачем відповідного об`єкта. Виникненню такого обов`язку кореспондує здійснення господарської діяльності за відповідною адресою.

Разом з тим, при обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли і тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Аналогічні правові висновки викладені в постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26 лютого 2020 року у справі № 826/7073/18, від 25 лютого 2020 року у справі № 826/15768/18.

Окрім цього слід вказати, що все ж таки застосування заходу реагування після з`ясування того факту, що зазначені в акті перевірки порушення усунуті, втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.

З цього питання Верховний Суд неодноразово формував правовий висновок про наявність реальної загрози саме на момент ухвалення рішення судом, адже зупинення роботи підприємства - це крайня необхідність під час існування загрози а не постфактум, адже такий захід не є покаранням, а є превентивним заходом. (Постанова Верховного Суду від 28 травня 2019 року у справі № 819/1850/17, яка підтримана Верховним судом 19 березня 2020 року у справі № 140/2323/19, адміністративне провадження №К/9901/3439/20 (ЄДРСРУ № 88305332).

В разі виявлення порушень, у зв`язку із порушеннями підприємствами правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зупинення роботи останніх здійснюється виключно за рішенням суду і є крайньою необхідністю, лише у зв`язку з неусуненням виявлених недоліків.

Оскільки відповідачем не надано жодних доказів усунення виявлених порушень чи доказів того, що такі порушення поступово усуваються, а виявлені порушення пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей та персоналу медичного закладу, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування.

Подібний висновок сформовано Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 31.03.2020 у справі №160/998/19 (адміністративне провадження №К/9901/24269/19).

Суд звертає увагу відповідача, що обов`язок щодо забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки покладено на суб`єкта господарювання незалежно від того, чи є він власником або користувачем відповідного об`єкта. Виникненню такого обов`язку кореспондує здійснення господарської діяльності за відповідною адресою.

Комунальне некомерційне підприємство Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області є лікарняним закладом охоронии здоровя - комунальним унітарним некомерціним підприємством, що надає послуги вторинної/спеціалізованої медичної допомоги будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом.

Згідно п.п. 6.2.1 п. 6 Розділу 6 Статуту, підприємство зобов`язане додержуватися норм техніки безпеки та охорони праці.

Згідно п. 7.2 Розділу 7 Статуту, поточне керівництвао Підприємством здійснює керівник Підприємства - Директор.

Відповідно до п. 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (затвердженні наказом Міносвіти України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359), забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства. Тому керівник комунального закладу освіти зобов`язаний забезпечувати пожежну безпеку у закладі. Якщо розпорядником коштів являється місцева рада, то це не є перешкодою для комунального закладу звертатись до місцевої влади за фінансуванням робіт для забезпечення робіт з пожежної безпеки.

Відсутність фінансування комунального закладу Відповідача для виконання протипожежних заходів не звільняє від необхідності їх виконання.

За таких обставин, суд погоджується з позивачем, що порушення, які були виявлені під час планової перевірки відповідача та які не усунуті є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є неприпустимим.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

В зв`язку з наведеним, держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей. До таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола субєктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання цих вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоровю людей.

Відповідно до п. п. 24, 33 частини 1 статті 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним, що розуміється у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері. Настання реальної загрози життю та/або здоровю людей від пожежі або надзвичайної ситуації з обставинами, що можуть призвести до займання, розповсюдження вогню та вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу, підвищених температур тощо) створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людини. Суд враховує, що життя та здоров`я людини є найвищою цінністю.

Закони, інші нормативно-правові акти, зокрема Правила пожежної безпеки в Україні №1417 від 30.12.2014 є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Згідно з пункту 4 Розділу І Правил №1417, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до положень статей 4-7 Закону України Про пожежну безпеку , правила пожежної безпеки в Україні є обов`язковими для виконання всіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями (незалежно від виду їх діяльності та форм власності), посадовими особами та громадянами.

Наявність порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту підтверджується наявними у матеріалах справи доказами та не було спростовано відповідачем під час судового розгляду справи.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування шляхом знеструмлення електроживлення, закриття всіх входів (із накладенням печаток) та заборони експлуатацію дошкільного навчального закладу.

З огляду на наведене та фактичні обставини справи суд дійшов висновку, що порушення, зазначені в акті №5 від 15.01.2020, №43 від 01.10.2020 є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм, тому в даному випадку необхідно зупинити експлуатацію будівлі Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Аналогічна правова позиція в аналогічних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 04.06.2019 у справі № 809/443/16.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності..

З урахуванням викладеного, враховуючи той факт, що порушення, виявлені під час планової перевірки об`єкта, створюють загрозу життю та здоровю людей (відвідувачів, працюючого персоналу тощо), і на даний час у суду відсутні докази повного усунення виявлених порушень, суд вважає позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області обґрунтованими та такими, які підлягають задоволенню.

Згідно ч. 2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області (юридична адреса: 71304, Запорізька область, Кам`янсько - Дніпровський район, м. Кам`янка - Дніпровська, вул. Набережна, буд. 130, код ЄДРПОУ 01992854) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації - задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області, розташованого за адресою: 71304, Запорізька область, Кам`янсько - Дніпровський район, м. Кам`янка - Дніпровська, вул. Набережна, буд. 130, шляхом зобов`язання Комунального некомерційного підприємства Кам`янсько - Дніпровська центральна районна лікарня Кам`янсько - Дніпровської районної ради Запорізької області повністю зупинити експлуатацію приміщень закладу за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі виготовлено та підписане суддею 08.11.2021.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2021
Оприлюднено10.11.2021
Номер документу100928643
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/3007/20

Постанова від 31.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 01.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Рішення від 01.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні