Рішення
від 10.11.2021 по справі 560/10596/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/10596/21

РІШЕННЯ

іменем України

10 листопада 2021 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л.

розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Красилівської міської ради Хмельницької області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення восьмої сесії восьмого скликання Красилівської міської ради від 09.07.2021 №29 "Про розгляд звернень громадян із земельних питань" в частині пункту 2 про розгляд заяви позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства;

- зобов`язати Красилівську міську раду Хмельницької області повторно розглянути заяву від 07.06.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га, яка розташована на території Хмельницької області, Красилівського району, Кульчинівської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства, з метою подальшої передачі у власність.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням восьмої сесії восьмого скликання Красилівської міської ради від 09.07.2021 №29 йому відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га, з метою подальшої передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства, в зв`язку з тим, що згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Кульчинівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та відомостей в Державному земельному кадастрі, земельна ділянка має цільове призначення: 16.00 землі запасу, у тому числі за земельними угіддями: пасовище (землі загального користування).

Позивач вказує, що рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є протиправним, оскільки воно не містить підстав для відмови, встановлених статтею 118 Земельного кодексу України.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить у задоволенні позову відмовити повністю. Зазначає, що за результатами розгляду звернення позивача прийнято спірне рішення про відмову в наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га, з метою подальшої передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок частини сформованої земельної ділянки комунальної власності площею 10,3471 га кадастровий номер 6822785800:03:001:0078, яка розташована на території Хмельницької області, Красилівського району, Кульчинівської сільської ради, у зв`язку з тим що згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Кульчинівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та відомостей в Державному земельному кадастрі, земельна ділянка має цільове призначення: 16.00 землі запасу, у тому числі за земельними угіддями: пасовище (землі загального користування).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6822785800:03:001:0078 землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, за видом сільськогосподарських угідь - пасовище.

Відповідач вважає, що задоволення суспільної потреби при вирішенні суспільнозначимого питання про безоплатну передачу земельної ділянки з комунальної власності у приватну ставиться у перевагу приватному інтересу особи. Дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є рішенням, без якого не може бути реалізоване право на отримання земельної ділянки у власність. Надання дозволу не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність. У зв`язку з цим, спірне рішення від 09.07.2021 №29 не порушує права та інтереси ОСОБА_1 .

До суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що на момент подачі заяви від 07.06.2021 відповідно до інформації Державного земельного кадастру вказана ним земельна ділянка мала цільове призначення 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - землі запасу. Зазначає, що має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га, земельна ділянка, яку він бажає отримати у власність, не віднесена до земель, які не можуть бути передані у приватну власність.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 30.08.2021 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.09.2021 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_1 07.06.2021 звернувся до Красилівської міської ради Хмельницької області з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прощею 2 га, яка розташована на території Хмельницької області, Красилівського району, Кульчинівської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства, з метою подальшої передачі у власність.

Відповідно до інформації Державного земельного кадастру від 06.06.2021 та витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 31.08.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 6822785800:03:001:0078, площею 10.3471 га, має цільове призначення 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - землі запасу, форма власності - комунальна.

Рішенням восьмої сесії міської ради восьмого скликання Красилівської міської ради Хмельницької області від 09.07.2021 №29 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га, з метою подальшої передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок частини сформованої земельної ділянки комунальної власності площею 10,3471 га кадастровий номер 6822785800:03:001:0078, яка розташована за адресою Хмельницька область, Красилівський район, Кульчинівської сільська рада, в зв`язку з тим, що згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Кульчинівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та відомостей в Державному земельному кадастрі, вищевказана земельна ділянка має цільове призначення: 16.00 землі запасу, у тому числі за земельними угіддями: пасовище (землі загального користування).

Позивач, вважаючи порушеними його права, звернувся з позовом до суду.

IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність визначений нормами Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

Згідно з частиною 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до абзацу 1 частини 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, законодавцем встановлено вичерпний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень встановлюється невідповідність місця розташування об`єкта вимогам, зазначеним у ЗК Україні, які повинні бути затверджені у встановленому законом порядку, або вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.

Як встановив суд, позивач звернувся до Красилівської міської ради Хмельницької області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прощею 2 га, яка розташована на території Хмельницької області, Красилівського району, Кульчинівської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства, з метою подальшої передачі у власність, за рахунок частини сформованої земельної ділянки комунальної власності площею 10,3471 га кадастровий номер 6822785800:03:001:0078.

Відповідно до інформації Державного земельного кадастру від 06.06.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 6822785800:03:001:0078 має цільове призначення 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - землі запасу, тип власності - комунальна.

Досліджуючи зміст оскарженого рішення, суд встановив, що в ньому відсутні посилання на підстави, передбачені статтею 118 ЗК України.

Підставою для відмови позивачу у надані дозволу на розробку проекту землеустрою слугувало те, що дані земельні ділянки належать до земель загального користування (пасовище).

Відповідач обґрунтовує свою позицію тим, що згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Кульчинівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та відомостей в Державному земельному кадастрі, вказана земельна ділянка має цільове призначення: 16.00 землі запасу, у тому числі за земельними угіддями: пасовище (землі загального користування).

Таким чином, відповідач не вирішив питання за результатом звернення позивача згідно з вимогами статті 118 ЗК України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що підстави, якими керувався відповідач, приймаючи оскаржене рішення, не можуть вважатися законними підставами для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

Тому оскаржене рішення є протиправним та його слід скасувати.

Разом з тим, пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі по тексту - Закон №280/97-ВР) передбачає, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За змістом частин 1, 2 статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Суд не заперечує право колегіального органу приймати рішення в межах наданих йому повноважень, однак робити це він зобов`язаний з урахуванням вимог та обмежень, встановлених частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.02.2018 у справі №545/808/17.

Відповідно до частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З урахуванням викладеного, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є саме зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та за результатами розгляду прийняти рішення, передбачене статтею 118 Земельного кодексу України, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, наявні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, а також звільнення позивача від сплати судового збору відповідно до вимог пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення восьмої сесії міської ради восьмого скликання Красилівської міської ради Хмельницької області від 09.07.2021 №29 "Про розгляд звернень громадян із земельних питань" в частині відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зобов`язати Красилівську міську раду Хмельницької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07.06.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок частини сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6822785800:03:001:0078, яка розташована на території Кульчинівської сільської ради, Красилівського району, Хмельницької області, з метою подальшої передачі безоплатно у власність та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України, з урахуванням висновків суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ) Відповідач:Красилівська міська рада Хмельницької області (пл. Незалежності, 2, Красилів, Хмельницька область, 31000 , код ЄДРПОУ - 04060737)

Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2021
Оприлюднено11.11.2021
Номер документу100966935
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/10596/21

Постанова від 17.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 10.11.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні