Рішення
від 11.11.2021 по справі 9901/252/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

РІШЕННЯ

Іменем України

11 листопада 2021 року

Київ

справа №9901/252/21

адміністративне провадження № П/9901/252/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р., Уханенка С.А., Мартинюк Н.М.,

за участю:

секретаря судового засідання - Пушенко О.І.,

представника позивача - Красненка Ю.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та нечинним указу,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. 25 червня 2021 року Донецька регіональна організація Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Президента України, у якому просила визнати протиправним та нечинним Указ Президента України від 26 травня 2021 року № 210/2021 "Про утворення військово-цивільної адміністрації".

2. Позовні вимоги позивач обґрунтовує, зокрема, тим, що оспорюваний указ, прийнятий відповідачем всупереч чинного законодавства, оскільки таким актом припинено місцеве самоврядування на території Слов`янської територіальної громади. Унаслідок ухвалення оскаржуваного указу стотисячне місто протиправно позбавлено права вирішувати питання життєдіяльності своєї громади. Оскаржуваним указом створено небезпечний правовий прецедент введення військово-цивільної адміністрації в абсолютно мирному місті, яке знаходиться на значному віддаленні від зони бойових дій. Позивач уважає, що Слов`янська міська рада, Виконавчий комітет Слов`янської міської ради, голова Слов`янської міської ради повноцінно функціонували, що підтверджується офіційною вебсторінкою Слов`янської міської ради. Позивач зазначає, що його права істотно порушені, оскільки Донецька регіональна організація Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" набула в установленому законом порядку право представляти інтереси жителів Слов`янської територіальної громади і приймати від імені цієї громади рішення через діяльність у Слов`янській міській раді депутатської фракції Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - за життя . Унаслідок прийняття оскаржуваного указу Слов`янська міська рада припинила свою діяльність як орган місцевого самоврядування, а відповідно і припинені повноваження депутатів, обраних від Донецької регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - за життя , у Слов`янській міській раді. Крім того, прямим наслідком ухвалення оскаржуваного указу стане заборона діяльності позивача в незаконний спосіб. Також позивач посилається на те, що при ухваленні оскаржуваного указу було порушено порядок підготовки та внесення його проекту на розгляд главі держави, установлений Положенням про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України, затвердженого Указом Президента України від 15 листопада 2006 року № 970/2006.

3. Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

IІ. Позиція відповідача щодо позовної заяви

4. Представником Офісу Президента України подано відзив на позовну заяву з проханням відмовити Донецькій регіональній організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" у задоволенні позовних вимог.

5. Відзив мотивовано тим, що підставою для утворення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації слугувала інформація, викладена у листі Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 14 квітня 2021 року № 0.1/11/773/0/2-21 про невиконання новообраною Слов`янською міською радою Краматорського району Донецької області покладених на неї Законом України Про місцеве самоврядування в Україні та іншими актами законодавства функцій. Так, з дня набуття повноважень новообраною Слов`янською міською радою (з 15 грудня 2020 року) відбулось п`ять сесій, на яких, у порушення вимог законодавства, не були вирішені нагальні питання, які забезпечують стале функціонування міської ради, її виконавчих органів, об`єктів інфраструктури, соціальної та бюджетної сфери. У зв`язку з нездійсненням Слов`янською міськрадою покладених на неї Конституцією та законами України повноважень, а також зважаючи на те, що місто Слов`янськ Донецької області розташоване на території, на яку поширюється дія Закону України Про військово-цивільні адміністрації № 141-VIII, Президент України в порядку, передбаченому цим Законом, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації мав право прийняти рішення щодо утворення в цьому місті військово-цивільної адміністрації. Також представник відповідача посилається на те, що позивачем не надано доказів порушення оскаржуваним указом його суб`єктивних прав чи законних інтересів, за захистом яких він звернувся до адміністративного суду. Доводи позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів є абстрактними, не містять жодного обґрунтування негативного впливу спірного указу на його конкретні реальні індивідуально виражені права, свободи чи інтереси та свідчать про незгоду позивача з оскаржуваним указом, що не є тотожним порушенню права, свободи чи інтересу.

ІІІ. Рух справи

6. За результатом автоматизованого розподілу судової справи між суддями позовну заяву 25 червня 2021 року передано для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючої судді), Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р., Уханенка С.А., Шевцової Н.В.

7. Ухвалою Верховного Суду у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду від 30 червня 2021 року відкрито провадження у справі за позовом Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та нечинним указу, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з викликом сторін на 29 липня 2021 року об 11:30.

8. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями суддю Шевцову Н.В. замінено на суддю Мартинюк Н.М. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 28 липня 2021 року № 1413/0/78-21.

9. Ухвалою Верховного Суду у складі суддів Касаційного адміністративного суду від 29 липня 2021 року відмовлено в задоволенні заяви Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" про забезпечення позову у справі № 9901/252/21.

10. Протокольною ухвалою Верховного Суду у складі суддів Касаційного адміністративного суду від 29 липня 2021 року задоволено клопотання представника Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" про витребування у Головного управління Національної поліції у Донецькій області інформації, а саме: чи мали місце у 2021 році у м. Слов`янську Донецької області кримінальні, інші правопорушення або надзвичайні ситуації, пов`язані з діями незаконних збройних формувань, що діють у тимчасово непідконтрольних районах Донецької та Луганської областях, та проведенням операції Об`єднаних Сил. У зв`язку з цим, судове засідання відкладено на 30 вересня 2021 року.

11. У судовому засіданні 30 вересня 2021 року оголошено перерву до 11 листопада 2021 року.

IV. Фактичні обставини справи, установлені Судом

12. 26 травня 2021 року на виконання Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" Президент України В. Зеленський видав Указ № 210/2021 "Про утворення військово-цивільної адміністрації".

13. Указаним Указом утворено Слов`янську міську військово-цивільну адміністрацію Краматорського району Донецької області; командувачу об`єднаних сил, голові Донецької обласної державної адміністрації постановлено здійснити відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" заходи, пов`язані з утворенням військово-цивільної адміністрації.

14. Уважаючи Указ про утворення військово-цивільної адміністрації протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

15. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 102 Конституції України передбачено, що Президент України є главою держави і виступає від її імені, є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Пунктом 1 частини першої статті 106 Конституції України визначено, що Президент України забезпечує державну незалежність та національну безпеку.

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. При цьому, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

16. У частині першій статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

При вирішенні справи Верховний Суд ураховує, що обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 КАС України , в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

17. Відповідно до статті 3 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) боротьба з тероризмом ґрунтується на принципах, зокрема, комплексного використання з цією метою правових, політичних, соціально-економічних, інформаційно-пропагандистських та інших можливостей; пріоритетності попереджувальних заходів; єдиноначальності в керівництві силами і засобами, що залучаються для проведення антитерористичних операцій; антитерористична операція може здійснюватися одночасно із відсіччю збройної агресії в порядку статті 51 Статуту Організації Об`єднаних Націй та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану відповідно до Конституції України та законодавства України.

18. Положеннями статті 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" передбачено, що територія проведення антитерористичної операції - це територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

19. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Згідно з указаним Переліком населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, місто Слов`янськ (Слов`янська міська рада) Донецької області є населеним пунктом обласного значення, на території якого здійснювалася антитерористична операція.

20. 18 січня 2018 року Верховна Рада України, з метою визначення особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, прийняла Закон № 2268-VIII "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" (далі - Закон № 2268-VIII), який набрав чинності 24 лютого 2018 року.

З прийняттям указаного Закону було продовжено правовий режим заходів із забезпечення національної безпеки і оборони у Донецькій та Луганській областях: замість антитерористичної операції передбачено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

21. 30 квітня 2018 року Президент України Указом № 116 увів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року "Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях". Крім того, цього ж дня Президент України підписав наказ Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України "Про початок операції Об`єднаних сил із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації на території Донецької та Луганської областей".

22. 03 лютого 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон № 141-VIII "Про військово-цивільні адміністрації" (далі - Закон № 141-VIII), який набрав чинності з 28 лютого 2015 року.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 141-VIII для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції, можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.

Згідно з частиною другою статті 2 Закону № 141-VIII військово-цивільні адміністрації - це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операції) або у складі Об`єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема проведення антитерористичної операції.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 141-VIII військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.

У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області; районної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації району.

Частиною другою статті 3 Закону № 141-VIII установлено, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів утворюються на території територіальних громад, сільські, селищні, міські ради яких та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання, а також у разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування.

23. Згідно з пунктами 1, 3, 4, 5, 23 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21 травня 1997 року (далі - Закон № 280/97-ВР) установлено, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження регламенту ради; утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск; обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом; затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання; розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету;

Згідно з частинами першою та п`ятою статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

VІ. Позиція Верховного Суду

24. Вивчивши наведені в позовній заяві та відзиві на неї доводи, установивши обставини справи, заслухавши пояснення сторін, Верховний Суд виходить з такого.

25. При вирішенні справи Верховний Суд ураховує, що обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 КАС України, тобто Суд повинен з`ясувати, чи були дії відповідача здійснені в межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням установленої процедури, а також, чи було його рішення прийнято на законних підставах.

26. Вирішуючи цей спір, Верховний Суд оцінює оскаржуване рішення Президента України на відповідність статті 19 Конституції України та статті 2 КАС України, а також вимогам інших законів України.

27. З прийняттям Закону № 2268-VIII створена нова правова основа для вирішення завдання з відсічі ворожій агресії на території Донецької та Луганської областей, унаслідок чого фактично було переформатовано антитерористичну операцію в операцію Об`єднаних сил з передачею управління від Служби безпеки України до Об`єднаного оперативного штабу Збройних Сил України.

28. Отже, на території Донецької та Луганської областей продовжено особливий режим, на який поширюється дія Закону № 141-VIII.

29. Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 31 березня 2021 року у справі № 9901/246/20 та від 21 квітня 2021 року у справі № 9901/263/20.

30. З часу початку операції Об`єднаних сил продовжує діяти Донецька обласна військово-цивільна адміністрація, утворена на підставі Указу Президента України від 05 березня 2015 року № 123/2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій .

31. Ураховуючи, що місто Слов`янськ віднесене до населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, то на це місто поширюється дія Закону № 141-VIII.

32. З огляду на викладене Верховний Суд уважає безпідставними доводи позивача щодо непоширення на територію міста Слов`янська Донецької області положень Закону № 141-VIII.

33. Судом установлено, що підставою для утворення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації слугувала інформація, викладена у листі Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 14 квітня 2021 року № 0.1/11/773/0/2-21, про невиконання новообраною Слов`янською міською радою Краматорського району Донецької області покладених на неї Законом № 280/97-ВР та іншими актами законодавства функцій. Так, з дня набуття повноважень новообраною Слов`янською міською радою (з 15 грудня 2020 року) відбулось п`ять сесій, на яких не були вирішені нагальні питання, які забезпечують стале функціонування міської ради, її виконавчих органів, об`єктів інфраструктури, соціальної та бюджетної сфери, зокрема: не затверджено регламент міської ради (в порушення пункту 1 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР); не обрано секретаря міської ради (в порушення пункту 4 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР); не утворено виконавчий комітет міської ради та не затверджено його персональний склад (в порушення пункту 3 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР); не затверджено структури виконавчих органів новообраної міської ради (в порушення пункту 5 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР); не прийнято рішення міської ради про затвердження бюджету територіальної громади на 2021 рік (в порушення пункту 23 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР та частини другої статті 77 Бюджетного кодексу України). Відсутність міського бюджету на 2021 рік на території Слов`янської міської територіальної громади призводить до обмеження бюджетних асигнувань, блокування реалізації органами місцевого самоврядування своїх завдань та повноважень у сфері охорони здоров`я населення (неможливість придбання медикаментів та виробів медичного призначення), у сфері соціального захисту населення (неможливість виплати компенсацій, пільг та допомоги окремим незахищеним категоріям громадян), у сфері житлово-комунального господарства (погіршення санітарного стану, збільшення обсягів заборгованості за спожиту воду та електричну енергію) та інших сферах.

34. Аналогічна інформація про неналежне виконання Слов`янською міською радою та її виконавчим органом покладених на них Конституцією та законами України повноважень викладена у листі Краматорської районної державної адміністрації Донецької області від 7 квітня 2021 року № 124вх і листі Слов`янської міської ради від 06 квітня 2021 року № 01.01-04я/1232.

35. Міський голова Слов`янської міської ради у листі надає інформацію про блокування роботи міської ради з боку депутатів такої ради, як наслідок - штучне зростання соціальної напруги у місті, що потребує, на його думку, зовнішнього втручання , оскільки усі політичні можливості урегулювання кризи на місці було вичерпано .

36. Також в ході судового засідання представник позивача підтвердив, що дію рішення Слов`янської міської ради про обрання секретаря зупинено, а рішення про затвердження бюджету територіальної громади на 2021 рік не було прийнято .

37. Верховний Суд зазначає, що сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи повинні вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Нездійснення сільськими, селищними, міськими радами та їхніми виконавчими органами покладених на них Конституцією України та законами України повноважень може призвести до порушення гарантованого державою права та реальної здатності територіальної громади (добровільного об`єднання) самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

38. Отже, із встановлених обставин та наданих сторонами доказів такі факти (події) свідчать про те, що Слов`янська міська рада Донецької області не виконувала покладені на неї Конституцією і законами України повноваження.

39. Доводи позивача щодо належного функціонування органів місцевого самоврядування в м. Слов`янську, з посиланням на прийняті Слов`янською міською радою рішення, Суд оцінює критично, з урахуванням того, що зазначені рішення не мали стратегічного характеру та не вирішували нагальних потреб територіальної громади.

40. Водночас не ґрунтуються на нормах чинного законодавства України посилання позивача на те, що стаття 106 Конституції України визначає вичерпний перелік повноважень Президента України та не наділяє його повноваженнями утворювати військово-цивільні адміністрації, що вказує на відсутність повноважень приймати спірний Указ.

41. З цього приводу Верховний Суд зазначає, що згідно з пунктом 17 статті 106 Конституції України Президент України є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України; призначає на посади та звільняє з посад вище командування Збройних Сил України, інших військових формувань; здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави.

42. Указ Президента України "Про утворення військово-цивільної адміністрації" від 26 травня 2021 року № 210/2021 прийнятий главою держави у сфері національної безпеки та оборони, відповідно до частини першої статті 3 Закону № 141-VIII.

43. Відповідно до преамбули Закону № 141-VIII цей Закон визначає організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій, що утворюються як тимчасовий вимушений захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції, що не має на меті зміни та/або скасування конституційно закріпленого права територіальних громад на місцеве самоврядування.

44. З указаного випливає, що з-поміж іншого, у сфері національної безпеки і оборони Президент України здійснює свої повноваження як Головнокомандувач Збройних Сил України.

45. Зважаючи на статус і призначення військово-цивільних адміністрацій, що утворюються як тимчасовий вимушений захід для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення у певному районі (районах), ураховуючи, що саме Президент України є гарантом безпеки та незалежності держави, то законодавцем саме на виконання норм статей 102, 106 Конституції України було визначено право Президента України, у разі потреби, приймати рішення про утворення тимчасових державних органів.

46. У зв`язку із нездійсненням міською радою міста Слов`янська Донецької області та її виконавчими органами покладених на них Конституцією України та законами України повноважень та зважаючи, що місто Слов`янськ розташовано в зоні, на яку поширюється дія Закону № 141-VIII, прийняття Президентом України в порядку, передбаченому Законом задля нормалізації життєдіяльності населення, рішення щодо утворення у місті Слов`янську військово-цивільної адміністрації є законним та обґрунтованим.

47. Щодо відсутності відомостей про кримінальні та інші правопорушення, пов`язані з діями незаконних збройних формувань, що діють у тимчасово непідконтрольних районах Донецької та Луганської областей та в зоні проведення операції Об`єднаних сил, колегія суддів Верховного Суду вважає, що інформація про такі обставини не впливає на підстави прийняття Президентом України рішення щодо утворення у місті Слов`янську військово-цивільної адміністрації.

48. Також Суд звертає увагу, що позивач, посилаючись на те, що при ухваленні оскаржуваного указу було порушено порядок підготовки та внесення його проекту на розгляд главі держави, ні у позовній заяві, ні у судовому засіданні жодним чином не обґрунтував, в чому саме полягали порушення процедури прийняття спірного указу.

49. З огляду на встановлені в цій справі обставини та правове регулювання спірних правовідносин, Суд установив, що Указ Президента України від 26 травня 2021 року № 210/2021 "Про утворення військово-цивільної адміністрації" прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством, він відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, а позовні вимоги не підлягають задоволенню.

VІІ. Судові витрати

50. За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у виді сплати судового збору за подання цього позову відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 255, 262, 266, 295 КАС України, Суд

В И Р І Ш И В :

1. У задоволенні позову Донецької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та нечинним указу відмовити.

2. Судові витрати не розподіляються.

3. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

4. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5. Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 11 листопада 2021 року.

Головуючий: О.В.Кашпур

Судді: В.Е. Мацедонська

О.Р. Радишевська

С.А. Уханенко

Н.М.Мартинюк

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення11.11.2021
Оприлюднено12.11.2021
Номер документу101009979
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —9901/252/21

Окрема думка від 13.07.2023

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Гриців Михайло Іванович

Постанова від 13.07.2023

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Гриців Михайло Іванович

Постанова від 13.07.2023

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Гриців Михайло Іванович

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Анцупова Тетяна Олександрівна

Ухвала від 09.12.2021

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Анцупова Тетяна Олександрівна

Рішення від 11.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Рішення від 11.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні