Рішення
від 03.11.2021 по справі 909/542/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/542/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03.11.2021 м. Івано-Франківськ Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В., при секретарі судового засідання Сегін І. В., за участю представника позивача адвоката Губорєвої Я. А., представника відповідача адвоката Говзана М. М., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 909/542/21 за позовом акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Кам-Мет" 196 540 грн штрафу.

АТ "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом про стягнення з ТОВ "Кам-Мет" 196 540 грн штрафу. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем, як відправником, у залізничній накладній неправильно зазначено масу вантажу, про що складено комерційний акт, на підставі якого йому нараховано штраф у розмірі, визначеному ст. 118 Статуту залізниць України.

09 червня 2021 р., суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, згідно з якою відповідачу належало подати відзив на позов у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі. Відповідно до даних рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, копію цієї ухвали відповідач отримав 16 червня 2021 р.

29 червня 2021 р., через канцелярію суду надійшов відзив ТОВ "Кам-Мет" на позовну заяву, із змісту якого вбачається, що відповідач проти позову заперечує, при цьому зазначає, що представник відправника ТОВ "Кам-Мет" правильно вніс у накладну відомості, як це передбачено п. 2.3 Правил перевезення вантажів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за № 862/5083. Також відповідач вказав на те, що в порушення п. 22 Правил видачі вантажів, при здійсненні контрольного переважування маси вантажу на станції Нижньодніпровськ-вузол та станції Сартана, здійснювалося не таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Так, визначення маси вантажу здійснювалося на станції відправлення на автомобільних вагах, де визначалась чиста маса вантажу, а не маса бутто, контрольне переважування вантажу на залізничних вагах станції відправлення не здійснювалося у зв`язку з їх відсутністю. Крім того, відповідач зазначив, що не відповідність маси самого вагона масі вагона задекларованій перевізником не може бути підставою для застосування до відповідача фінансових санкцій. В підтвердження наведеного відповідач подав суду, зокрема, копію акту прийому-передачі брухту від 15 січня 2021 р. № 91694, лист виробничого структурного підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" станції Хриплин про відсутність на станції вагонної тари, копію журналу зважування металобрухту для завантаження в п/вагон, копію карткових даних вагону, копію листа про погодження на спільне використання ваг.

20 липня 2021 р., від АТ "Укрзалізниця" до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій позивач зазначив, що саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, а залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей. Також позивач вказав на те, що позиція відповідача щодо наявності розбіжностей фактичної маси тари належними доказами не доведена.

04 серпня 2021 р., суд дійшов висновку про необхідність переходу від спрощеного позовного провадження до розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 26 серпня 2021 р.

26 серпня 2021 р., суд закрив підготовче провадження у цій справі та розгляд її по суті призначив на 13 жовтня 2021 р., однак в цей день судове засідання не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Ткаченко І. В. у відпустці.

19 жовтня 2021 р., суд призначив розгляд справи по суті на 03 листопада 2021 р.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, суд

в с т а н о в и в:

05 cічня 2021 р., згідно з даними накладної № 38481719 зі станції Хриплин регіональної філії "Львівська залізниця" на станцію Сартана регіональної філії "Донецька залізниця", ТОВ "Кам-Мет" відправлено вагон № 60126083 з вантажем брухт чорних металів не пойменований в алфавіті. Маса вантажу визначена вантажовідправником без участі представників залізниці, завантаження проводилося силами та засобами вантажовідправника, що підтверджується відмітками у графах 24, 26, 28 перевізного документа.

В листі від 09 червня 2021 р. № 9/06-21 , Виробничий структурний підрозділ "Івано-Франківської дирекції залізничних перевезень" станція Хриплин листом від 09 червня 2021 р. № 9/06-21 повідомив ТОВ "Кам-Мет", що на ст. Хриплин відсутні станційні вагонні ваги та немає можливості проводити тарування і зважування вагонів. Відповідно до дозволу № М-2/677 від 07 жовтня 2020 р., зважування вагонів вантажовласника ТОВ "Кам-Мет" проводиться на автомобільних вагах ТОВ "Карпаттехноцентр" типу ВБА-40-20 зав. № 242 на ст. Хриплин.

Згідно з даними, зазначеними у свідоцтві про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 1090/м, чинного до 16 вересня 2021 р., вага автомобільна ВБА-40-12(4) зав. № 242, що належить ТОВ "Карпаттехноцентр" відповідає вимогам нормативно-правого акта.

01 березня 2019 р., ТОВ "Карпаттехноцентр" (орендодавець) та ТОВ "Кам-Мет" (орендар) уклали договір № 19/03, відповідно до умов якого орендодавець зобов`язався передати орендареві у тимчасове платне користування 2500 кв. м. виробничої площадки для зберігання брухту та відходів чорних металів, автомобільну вагу марки ВБА-40-12 № 242 за адресою вул. Автоливмашівська, 6-г в м. Івано-Франківську.

На виконання умов договору, ТОВ "Карпаттехноцентр" передало, а ТОВ "Кам-Мет" прийняло у тимчасове користування виробничу площадку з твердим покриттям площею 2500 кв. м, що підтверджується актом прийому-передачі майна від 01 березня 2019 р.

Завантаження вагона відбувалося на під`їзній колії, що прокладена на територію ТОВ "Карпаттехноцентр" по вул. Автоливмашівській, 6-г м. Івано-Франківськ. Вагон був наданий для перевезення із зазначенням ваги вагону: тара 235 ц. Зважування металобрухту, що завантажувався у вагон № 60126083 здійснювалося на автомобільних вагах ТОВ "Карпаттехноцентр".

Процедура зважування із зазначенням маси тари автомобіля, маси брутто та маси брухту металу, котрий завантажився у вагон зазначена в журналі зважування металобрухту для завантаження у п/вагони, в якому вказано, що маса металобрухту котра була завантажена у вагон № 60126083 становила 66200 кг. Така ж вага і була зазначена вантажовідправником в залізничній накладній № 38481719.

Отже, з врахуванням вищенаведеного ТОВ "Кам-Мет", 05 січня 2021 р., здійснило завантаження вагону № 60126083 з дотриманням технологічного регламенту визначення маси вантажу на автомобільній вазі ТОВ "Карпаттехноцентр" на станції Хриплин.

11 січня 2021 р., на станції Нижньодніпровськ-Вузол регіональної філії "Придніпровська залізниця" було проведено контрольне зважування вагона № 60126083 на справних 150-тонних електронно-тензометричних вагах станції Нижньодніпровськ-Вузол, в результаті чого складено комерційний акт № 450003/8 від 11 січня 2021 р., в якому зазначено, що в документі (накладній № 38481719) невірно вказана маса вантажу, зокрема, при переваженні вагону з повною зупинкою та його розчепленням, встановлено, що вага бутто 88 500 кг, тара за документом 23 500 кг, вага нетто 65 000 кг, що менше ваги зазначеної в документі на 1 200 кг. Вагон відправлено на станцію призначення.

Даний результат зафіксовано в Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.

14 січня 2021 р., на станції призначення Сартана регіональної філії "Донецька залізниця" було проведено комісійне контрольне зважування вагона № 60126083 на справних 150-тонних вагах вантажоодержувача, в результаті чого складено комерційний акт № 484809/10 від 14 січня 2021 р., в якому зазначено, що в за документом (накладною № 38481719): бутто - не вказано, тара - 23 500 кг, нетто - 66 200 кг, а фактично виявилось: бутто - 88 650, тара за документом - 23 500 кг, нетто - 65 150 кг, що менше ваги зазначеної в документі на 1 050 кг та менше від попутного комерційного акту на 150 кг. Вагон зважувався двічі, відтак, результат не змінився.

У відповідності до вимог ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу позивач нарахував відповідачу штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення, а саме провізна плата по накладній № 38481719 за вагон № 60126083 складає 39 308 грн, відтак розмір штрафу - 196 540 грн.

Отже, предметом даного спору є вимога позивача про стягнення з відповідача штрафу.

Як визначено в частинах 1, 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, зокрема, з договорів та інших правочинів. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 2 ст. 908 ЦК України, загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За змістом ч. 3 ст. 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень (частини 1, 2 ст. 307 ГК України).

В ст. 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою КМУ від 06 квітня 1998 р. № 457, визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно зі ст. 23 Статуту залізниць України, відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом. Під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів. Станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом.

Отже, залізнична накладна № 38481719 свідчить про укладення між позивачем (перевізником) та відповідачем (вантажовідправником) договору перевезення вантажу на користь вантажоодержувача.

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Тарні і штучні вантажі перевозяться із зазначенням у накладній маси і кількості вантажних місць. Маса цих вантажів визначається до здавання їх для перевезення і зазначається на вантажних місцях. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо). Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

У п. 2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. № 644, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08 червня 2011 р. № 138 (Правил), визначено, що відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

За змістом ст. 122 Статуту залізниць України, підставою для покладення на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст. 129 Статуту.

Статтею 129 Статуту залізниць України передбачено, що акти загальної форми та комерційні акти складаються для засвідчення обставин, як можуть бути підставою для матеріальної відповідальності.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів, які зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що у зв`язку з відсутністю на станції Хриплин станційних вагонних ваг, відповідно до дозволу № М-2/677 від 07 жовтня 2020 р., зважування вантажу відправником - ТОВ "Кам-Мет" здійснювалось на автомобільних вагах ТОВ "Карпаттехноцентр", що підтверджується наявними в матеріалах справи листом виробничого структурного підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" станції Хриплин від 09 червня 2021 р., копією журналу зважування металобрухту для завантаження у п/вагони. Так як можливості зважити тару (порожній вагон) у ТОВ "Кам-Мет" не було, масу тари відправник зазначив відповідно до карткових даних вагону № 60126083.

Із змісту комерційних актів № 450003/8 від 11 січня 2021 р. та № 484809/10 від 14 січня 2021 р. вбачається, що при переважуванні вагону № 60126083 на 150-ти тонних вагах з повною зупинкою та розчепленням вагону, відправленого за накладною № 38481719, було встановлено розбіжності фактичної маси вантажу із зазначеною в накладній масою. При цьому позивач не зважував вантаж, а зважив завантажений вагон: розвантаження вантажу для визначення тари - маси порожнього вагона не здійснювалося, як і не здійснювалося зважування чистої маси вантажу.

Визначення чистої маси вантажу позивач здійснив шляхом математичного розрахунку, віднімаючи від маси зваженого завантаженого вагона, масу порожнього вагона 23500 кг, взятої з накладної, внесеної самою залізницею, як сталої величини, без здійснення її перевірки. В результаті даного розрахунку позивач і отримав різницю.

Отже, при здійсненні контрольного перевантажування маси вантажу на станції Нижньодніпровськ-Вузол та станції Сартана, здійснювалося не у той самий спосіб як на станції відправлення.

Після зважування вагону № 60126083 та складання комерційних актів, вантаж попрямував до вантажоодержувача ПрАТ "МК "Азовсталь", котрим проведено зважування вагону № 60126083 і встановлено, що маса вагона з металобрухтом становила 88650 кг (така ж вага бутто зазначена у комерційному акті № 484809/10 від 14 січня 2021 р.), вага вантажу (без тари) становить 66250 кг, тобто фактично та маса, що вказана вантажовідправником в накладній, а вага порожнього вагона склала 22400 кг, замість задекларованої залізницею у накладній 23500 кг.

Таким чином, письмовими доказами і фактичними обставинами справи, встановленими в ході її розгляду, підтверджено відповідність маси вантажу у вагоні № 60126083, що була зазначена відповідачем у перевізних документах фактичній масі вантажу, однак маса самого вагона не відповідала масі вагона, задекларованій перевізником, що відповідно не може бути підставою для застосування до відповідача фінансових санкцій.

Враховуючи наведене, в позові АТ "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення з ТОВ "Кам-Мет" 196 540 грн штрафу слід відмовити.

Судові витрати, згідно з положеннями ст. 129 ГПК України, суд покладає на позивача.

Керуючись статтями 129, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд

в и р і ш и в:

у позові акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Кам-Мет" 196 540 грн штрафу - відмовити.

Судові витрати, пов`язані з розглядом справи, - покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя І. В. Ткаченко

Повний текст рішення складено 12 листопада 2021 р.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення03.11.2021
Оприлюднено15.11.2021
Номер документу101026327
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/542/21

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Постанова від 23.06.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Рішення від 03.11.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 19.10.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 26.08.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 17.08.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 04.08.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 09.06.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні