Постанова
від 23.06.2022 по справі 909/542/21
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" червня 2022 р. Справа №909/542/21

м.Львів

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Гриців В.М. (головуюча), Зварич О.В., Якімець Г.Г.

розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" на рішення Господарського суду Івано-Франківської області (суддя Ткаченко І.В.) від 03 листопада 2021 року у справі №909/542/21 за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кам-Мет" про стягнення 196 540 грн штрафу

ВСТАНОВИВ:

У червні 2021 на розгляд Господарського суду Івано-Франківської області надійшла позовна заява АТ "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кам-Мет" про стягнення 196540 грн штрафу.

Господарський суд Івано-Франківської області рішенням від 3 листопада 2021 року в позові відмовив.

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" просить скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 03 листопада 2021 року у справі №909/542/21 та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог; витрати зі сплати судового збору за апеляційної скарги покласти на відповідача.

Вважає, що висновки суду не відповідають обставинам справи, суд першої інстанції неправильно застосував ст. 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України.

Західний апеляційний господарський суд ухвалою від 6 грудня 2021 року у справі №909/542/21 відкрив провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 03 листопада 2021 року у справі №909/542/21. Вирішив розглядати апеляційну скаргу без повідомлення учасників справи.

Відповідно до статті 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Західний апеляційний господарський суд розглянув апеляційну скаргу, матеріали справи і вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні з огляду на таке.

За матеріалами справи, 05 січня 2021 року, згідно з даними накладної №38481719 зі станції Хриплин регіональної філії "Львівська залізниця" на станцію Сартана регіональної філії "Донецька залізниця", ТОВ "Кам-Мет" відправлено вагон №60126083 з вантажем (брухт чорних металів не пойменований в алфавіті). Маса вантажу визначена вантажовідправником без участі представників залізниці, завантаження проводилося силами та засобами вантажовідправника, що підтверджується відмітками у графах 24, 26, 28 перевізного документа.

У листі від 09.06.2021 Виробничий структурний підрозділ "Івано-Франківської дирекції залізничних перевезень" станція Хриплин повідомив ТОВ "Кам-Мет", що на ст. Хриплин відсутні станційні вагонні ваги та немає можливості проводити тарування і зважування вагонів. Відповідно до дозволу №М-2/677 від 07 жовтня 2020 року, зважування вагонів вантажовласника ТОВ "Кам-Мет" проводиться на автомобільних вагах ТОВ "Карпаттехноцентр" типу ВБА-40-20 зав. № 242 на ст. Хриплин.

Згідно з даними, зазначеними у свідоцтві про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №1090/м, чинного до 16 вересня 2021 року, вага автомобільна ВБА-40-12(4) зав. №242, що належить ТОВ "Карпаттехноцентр" відповідає вимогам нормативно-правого акта.

01.03.2019 ТОВ "Карпаттехноцентр" (орендодавець) та ТОВ "Кам-Мет" (орендар) уклали договір №19/03, відповідно до умов якого орендодавець зобов`язався передати орендареві у тимчасове платне користування 2500 кв. м. виробничої площадки для зберігання брухту та відходів чорних металів, автомобільну вагу марки ВБА-40-12 №242 за адресою вул. Автоливмашівська, 6-г в м. Івано-Франківську.

На виконання умов договору, ТОВ "Карпаттехноцентр" передало, а ТОВ "Кам-Мет" прийняло у тимчасове користування виробничу площадку з твердим покриттям площею 2500 кв. м, що підтверджується актом прийому-передачі майна від 01 березня 2019 року.

Завантаження вагона відбувалося на під`їзній колії, що прокладена на територію ТОВ "Карпаттехноцентр" по вул. Автоливмашівській, 6-г м. Івано-Франківськ. Вагон був наданий для перевезення із зазначенням ваги вагону: тара 235 ц. Зважування металобрухту, що завантажувався у вагон №60126083 здійснювалося на автомобільних вагах ТОВ "Карпаттехноцентр".

Процедура зважування із зазначенням маси тари автомобіля, маси брутто та маси брухту металу, котрий завантажився у вагон зазначена в журналі зважування металобрухту для завантаження у п/вагони, в якому вказано, що маса металобрухту котра була завантажена у вагон №60126083 становила 66200 кг. Така ж вага і була зазначена вантажовідправником в залізничній накладній №38481719.

З урахуванням наведеного ТОВ "Кам-Мет" 05.01.2021 здійснило завантаження вагону №60126083 з дотриманням технологічного регламенту визначення маси вантажу на автомобільній вазі ТОВ "Карпаттехноцентр" на станції Хриплин.

11 січня 2021 року, на станції Нижньодніпровськ-Вузол регіональної філії "Придніпровська залізниця" було проведено контрольне зважування вагона №60126083 на справних 150-тонних електронно-тензометричних вагах станції Нижньодніпровськ-Вузол, в результаті чого складено комерційний акт №450003/8 від 11 січня 2021 року, в якому зазначено, що в документі (накладній №38481719) невірно вказана маса вантажу, зокрема, при переваженні вагону з повною зупинкою та його розчепленням, встановлено, що вага брутто 88 500 кг, тара за документом 23 500 кг, вага нетто 65 000 кг, що менше ваги зазначеної в документі на 1 200 кг. Вагон відправлено на станцію призначення.

Вказаний результат зафіксовано в Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.

14 січня 2021 року, на станції призначення Сартана регіональної філії "Донецька залізниця" було проведено комісійне контрольне зважування вагона №60126083 на справних 150-тонних вагах вантажоодержувача, в результаті чого складено комерційний акт № 484809/10 від 14 січня 2021 р., в якому зазначено, що в за документом (накладною № 38481719): брутто - не вказано, тара - 23 500 кг, нетто - 66 200 кг, а фактично виявилось: брутто - 88 650, тара за документом - 23 500 кг, нетто - 65 150 кг, що менше ваги зазначеної в документі на 1 050 кг та менше від попутного комерційного акту на 150 кг. Вагон зважувався двічі, відтак, результат не змінився.

Відповідно до ст. 118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу позивач нарахував відповідачу штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення, а саме провізна плата по накладній №38481719 за вагон №60126083 складає 39 308 грн, відтак розмір штрафу - 196 540 грн.

Предметом розгляду у цій справі є вимога позивача про стягнення з відповідача 196 540 грн штрафу.

Суд апеляційної інстанції переглядає рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 03 листопада 2021 року у справі №909/542/21, яким суд у позові Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кам-Мет" про стягнення 196 540 грн штрафу відмовив.

Відповідно до ч. 2 ст. 908 ЦК України загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно ч. 3 ст. 909 ЦК України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень (частини 1, 2 ст. 307 ГК України).

В статті 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою КМУ від 06.04.1998 №457, визначено, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення

Згідно ст. 23 Статуту залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом. Під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів. Станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом.

З огляду на викладене, залізнична накладна №38481719 свідчить про укладення між позивачем (перевізником) та відповідачем (вантажовідправником) договору перевезення вантажу на користь вантажоодержувача.

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Тарні і штучні вантажі перевозяться із зазначенням у накладній маси і кількості вантажних місць. Маса цих вантажів визначається до здавання їх для перевезення і зазначається на вантажних місцях. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо). Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

У п. 2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. №644, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08 червня 2011 р. № 138 (Правил), визначено, що відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

За змістом ст. 122 Статуту залізниць України підставою для покладення на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст. 129 Статуту.

Статтею 129 Статуту залізниць України передбачено, що акти загальної форми та комерційні акти складаються для засвідчення обставин, як можуть бути підставою для матеріальної відповідальності.

Пунктом 22 Правил видачі вантажів, які зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за №862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що у зв`язку з відсутністю на станції Хриплин станційних вагонних ваг, відповідно до дозволу №М-2/677 від 07.10.2020, зважування вантажу відправником - ТОВ "Кам-Мет" здійснювалось на автомобільних вагах ТОВ "Карпаттехноцентр", що підтверджується наявними в матеріалах справи листом виробничого структурного підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" станції Хриплин від 09.06.2021, копією журналу зважування металобрухту для завантаження у п/вагони. Так як можливості зважити тару (порожній вагон) у ТОВ "Кам-Мет" не було, масу тари відправник зазначив відповідно до карткових даних вагону №60126083.

Із змісту комерційних актів №450003/8 від 11.01.2021 та №484809/10 від 14.01.2021 видно, що при переважуванні вагону №60126083 на 150-ти тонних вагах з повною зупинкою та розчепленням вагону, відправленого за накладною №38481719, було встановлено розбіжності фактичної маси вантажу із зазначеною в накладній масою. При цьому позивач не зважував вантаж, а зважив завантажений вагон: розвантаження вантажу для визначення тари - маси порожнього вагона не здійснювалося, як і не здійснювалося зважування чистої маси вантажу.

Визначення чистої маси вантажу позивач здійснив шляхом математичного розрахунку, віднімаючи від маси зваженого завантаженого вагона, масу порожнього вагона 23500 кг, взятої з накладної, внесеної самою залізницею, як сталої величини, без здійснення її перевірки. У результаті розрахунку позивач і отримав різницю.

Таким чином, при здійсненні контрольного перевантажування маси вантажу на станції Нижньодніпровськ-Вузол та станції Сартана, здійснювалося не у той самий спосіб як на станції відправлення.

Крім того, маса брутто на станції Нижньодніпровськ-Вузол склала 88500 кг, а на станції Сартана 88650 кг. Таким чином, різниця в масі від попутного комерційного акту 150 кг, що оцінюється критично колегією суддів в якості дійсної маси визначеної перевізником.

Після зважування вагону №60126083 та складання комерційних актів, вантаж попрямував до вантажоодержувача ПрАТ "МК "Азовсталь", котрим проведено зважування вагону №60126083 і встановлено, що маса вагона з металобрухтом становила 88650 кг (така ж вага брутто зазначена у комерційному акті №484809/10 від 14 січня 2021 року), вага вантажу (без тари) становить 66250 кг, тобто фактично майже та маса, що вказана вантажовідправником в накладній, а вага порожнього вагона склала 22400 кг, замість задекларованої залізницею у накладній 23500 кг.

Таким чином, письмовими доказами і фактичними обставинами справи, встановленими в ході її розгляду, підтверджено відповідність маси вантажу у вагоні №60126083, що була зазначена відповідачем у перевізних документах фактичній масі вантажу, однак маса самого вагона не відповідала масі вагона, задекларованій перевізником, що відповідно не може бути підставою для застосування до відповідача фінансових санкцій.

Зважаючи на наведене, суд апеляційної інстанції поділяє обгрунтований і правомірний висновок суду першої інстанції про відмову у позові.

Відповідно до статті 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 3 листопада 2021 року у справі №909/542/21 ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Доводи скаржника про те, що висновки суду не відповідають обставинам справи та судом першої інстанції неправильно застосовано ст. 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України спростовуються матеріалами справи та наведеними вище обставинами.

За приписами частин 4 і 5 статті 240 ГПК України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи суд підписує рішення без його проголошення. Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281, 282, 284 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення Господарського Івано-Франківської області від 3 листопада 2021 року у справі №909/542/21 залишити без змін, апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" - без задоволення.

Судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця".

Постанова набирає законної сили з дня прийняття.

Повний текст постанови складено 24 червня 2022 року.

Головуюча суддяВ.М. Гриців

Суддя О.В. Зварич

Суддя Г.Г. Якімець

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.06.2022
Оприлюднено06.07.2022
Номер документу105066905
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/542/21

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кролевець О.А.

Постанова від 23.06.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Рішення від 03.11.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 19.10.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 26.08.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 17.08.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 04.08.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 09.06.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні