Рішення
від 12.11.2021 по справі 640/24592/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

12 листопада 2021 року справа №640/24592/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомМіністерства юстиції України (далі по тексту - позивач, Мін`юст) доПолітичної партії Партія Чернівчан (далі по тексту - відповідач) проанулювання реєстрації (державної реєстрації від 09 квітня 2019 року №171/19.4) Політичної партії Партія Чернівчан В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, зазначаючи, що реєстраційне свідоцтво політичної партії Партія Чернівчан підлягає анулюванню, оскільки відповідачем впродовж шести місяців не створено та не зареєстровано обласних та прирівняних до них організацій, чим порушив частину сьому статті 11 Закону України Про політичні партії , що є підставою для звернення до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва.

Ухвалою від 23 грудня 2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі №640/24592/19 в порядку спрощеного позовного провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою від 18 серпня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва задовольнив заяву представника Політичної партії Партія Чернівчан про розгляд справи в порядку загального позовного провадження та призначив підготовче засідання.

Ухвалою від 18 серпня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва закрив підготовче провадження та призначив справу №640/24592/19 до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні 20 вересня 2021 року суд ухвалив здійснювати розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки станом на момент розгляду справи, створено обласні організації у більшості регіонів України, що є виконанням вимог статті 11 Закону України Про політичні партії ; порушення шестимісячного строку, протягом якого політична партія забезпечує створення та реєстрацію своїх структурних утворень у чотирнадцяти з двадцяти семи адміністративно-територіальних одиниць України, перелічених у частині другій статті 133 Конституції України, не може бути безумовною підставою для анулювання свідоцтва такої політичної партії.

Мін`юст у відповіді на відзив зазначив, що законом встановлено чіткий строк протягом якого політична партія зобов`язана забезпечити утворення та реєстрацію своїх обласних та прирівняних до них партійних організацій.

Дослідивши наявні у справі докази, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.

Рішенням від 09 квітня 2019 року №171/19.4 Про державну реєстрацію Політичної партії Партія Чернівчан Мін`юст вирішив провести державну реєстрацію партії на підставі рішення Установчого з`їзду Політичної партії Партія Чернівчан від 04 травня 2018 року про створення партії, затвердження її статуту та програми, обрання керівних та контролюючих органів.

У зв`язку з тим, що Політичною партією Партія Чернівчан у шестимісячний строк не створено та не зареєстровано обласних та прирівняних до них організацій, позивач звернувся до суду із чим позовом.

Вирішуючи спір по суті позовних вимог, Окружний адміністративний суд міста Києва керується такими мотивами.

Частиною четвертою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються нормами Конституції України та Законом України Про політичні партії в Україні (у редакції, яка діяла на час звернення позивача із даним позовом).

Частиною першою статті 2 Закону України Про політичні партії в Україні визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина перша статті 3 Закону України Про політичні партії в Україні ).

Згідно з частинами першою-третьою статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні , реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , після перевірки поданих матеріалів.

З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.

Про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у 10-денний строк з дня їх утворення.

Політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим (частина сьома статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні ).

З урахуванням рішення Конституційного Суду України від 16 жовтня 2007 року №9-рп/2007 положення частини шостої статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні слід розуміти як обов`язок політичної партії утворити та зареєструвати обласні і прирівняні до них партійні організації не менш як у чотирнадцяти з двадцяти семи адміністративно-територіальних одиниць України, наведених у частині другій статті 133 Конституції України.

Частиною першою статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні передбачено, що у разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Пунктом 1 частини першої статті 18 Закону України Про політичні партії в Україні встановлено, що державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.

Підпунктом 83 15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №228, передбачено, що Мін`юст здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.

Підставою звернення з цим позовом до суду є перевірка позивачем відомостей Єдиного реєстру громадських формувань, за результатами якої встановлено, що Політичною партією Партія Чернівчан протягом шести місяців не створено та не зареєстровано обласних та прирівняних до них організацій партії, що є порушенням положень статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні .

Відповідач зазначив, що станом на час розгляду справи, зареєстровано обласні організації Політичної партії Партія Чернівчан у 14 областях України, на підтвердження чого надав не підписаний та не засвідчений будь-яким чином документ під назвою Дані про реєстрацію обласних організацій політичної партії Партія Чернівчан станом на 06.07.2021 року у формі таблиці з посиланням на веб-адресу https://data.gov.ua/dataset/6266fef2-cfea-409a-9709-86584e8a2c5c .

Перейшовши за цим посиланням, з метою перевірки вказаної інформації, суду не вдалося встановити факту реєстрації обласних організацій Політичної партії Партія Чернівчан .

З урахуванням викладеного, на думку суду, відповідач не надав належних та допустимих доказів на підтвердження утворення та реєстрації своїх обласних організацій у більшості областей України.

У свою чергу, позивач надав в матеріали справи листи головних територіальних управлінь юстиції у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях, у яких вказано про відсутність даних щодо реєстрації обласних та прирівняних до них структурних утворень Політичної партії Партія Чернівчан станом на початок листопада 2019 року.

Таким чином, судом встановлено, що відповідач протягом шести місяців з дня реєстрації не забезпечив утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України. При цьому, суд не зміг встановити на підставі наявних у справі доказів, які надані учасниками справи, факт реєстрації обласних організацій відповідача на момент розгляду даної справи по суті.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, адміністративний позов Мін`юсту задоволенню не підлягає.

Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень стягнення судового збору з відповідача не передбачено.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України задовольнити повністю.

2. Анулювати реєстрацію Політичної партії ПАРТІЯ ЧЕРНІВЧАН від 09 квітня 2019 року №171/19.4.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Міністерство юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, 13; ідентифікаційний код 00015622);

Політична партія Партія Чернівчан (58003, м. Чернівці, вул. О. Доброго, буд. 13, офіс 15; ідентифікаційний код 42939597).

Суддя В.А. Кузьменко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення12.11.2021
Оприлюднено15.11.2021
Номер документу101034603
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/24592/19

Постанова від 22.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 13.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Постанова від 11.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 12.11.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні