ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2021 рокуСправа № 160/9961/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача, Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, про припинення права на виконання будівельних робіт, -
ВСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 22.06.2020 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради про:
- припинення права ОСОБА_1 на виконання будівельних робіт на об`єкті Нове будівництво аптека за адресою: АДРЕСА_1 , набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), зареєстрованого 28.04.2021 за номером ДП 051210428683.
2. Ухвалою від 29.06.2021 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків. 22.07.2021 засобами поштового зв`язку надійшло клопотання позивача про долучення до матеріалів справи платіжного доручення від 14.07.2021 № 15 на суму судового збору 2270 грн.
3. Ухвалою суду від 29.07.2021 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради (код ЄДРПОУ 40714755; пл. Молодіжна, 1, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50101), призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено строки на подання заяв по суті спору.
4. 03.09.2021 відповідач надав відзив на позов.
5. 10.09.2021 до суду надійшла направлена 06.09.2021 засобами поштового зв`язку заява ТОВ Дніпродзержинська фармацевтична компанія про залучення заявника до участі у справі у якості третьої особи на стороні відповідача без самостійних вимог.
6. Ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання ТОВ Дніпродзержинська фармацевтична компанія про залучення у якості третьої особи до участі у справі.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
7. Позивач вважає наявними підстави для припинення на підставі рішення суду права на виконання будівельних робіт, набуте ОСОБА_1 , оскільки замовником у повідомленні № ДП051210428683 у розділі земельна ділянка використовується для будівництва на підставі: замовник ОСОБА_1 зазначила наступну інформацію: Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 102805682 від 07.11.2017р., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1397965612110, номер запису про інше речове право 23215120 від 01.11.2017, договір оренда земельної ділянки, серія та номер 2017545 від 31.10.2017р. кадастровий номер 1211000000:12:261:0012, земельна ділянка площею 0,0145 га для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком, адреса: АДРЕСА_1 .
8. Оскільки об`єктом будівництва є Нове будівництво аптеки за адресою: АДРЕСА_1 , а відповідно до пункту 3 Переліку закладів охорони здоров`я , затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28.10.2002 № 385, аптека належить до закладів охорони здоров`я та згідно із пунктом 16 Пояснень до Переліку аптека - це заклад охорони здоров`я, основним завданням якого є забезпечення населення, закладів охорони здоров`я, підприємств, установ і організацій лікарськими засобами і виробами медичного призначення, позивач зазначив, що відповідно до КВЦПЗ нове будівництво аптеки може здійснюватися на земельній ділянці яка має цільове призначення Для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги код КВЦПЗ 03.03.
9. Замовником будівництва ОСОБА_1 у повідомленні № ДП051210428683 наведено недостовірні дані про земельну ділянку, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, а саме: нове будівництво аптеки, яка є закладом охорони здоров`я здійснюється на земельній ділянці, яка не була відведена для цієї мети, а надавалася для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком та має цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
10. За приписами частини першої статті 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
11. Частиною другою статті 39-1 Закону № 3038 визначено, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.
12. З огляду на викладене, право на виконання будівельних робіт набуте ОСОБА_1 на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), по об`єкту Нове будівництво аптеки за адресою: України, АДРЕСА_1 , зареєстрованого 28.04.2021 за номером ДП 051210428683 підлягає припиненню на підставі рішення суду.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
13. Відповідач проти позову заперечив, зазначивши, що не погоджується з вимогами позовної заяви про припинення права на виконання будівельних робіт, оскільки в діях відповідача відсутні будь-які порушення.
14. Зокрема, відповідач є власником нежилої будівлі за адресою АДРЕСА_1 ) на підставі договору купівлі-продажу нерухомості, укладеного 05.11.2003.
15. Відповідач користується земельною ділянкою, за вказаною адресою, на підставі рішення міськвиконкому Криворізької міської ради від 30.03.1999 № 38-4/ХХІІІ та договору оренди земельної ділянки від 31.10.2017 № 2017545.
16. У відповідності до вимог Закону України Про регулювання містобудівельної діяльності відповідачем набуто право на виконання будівельних робіт, шляхом реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт, про що свідчить витяг з Реєстр у дозвільних документів.
17. Відповідач здійснив усі передбачені законом дії та виконав усі встановлені вимоги для здійснення ремонтно-будівельних робіт за адресою Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, пр-т Перемоги, 13а.
18. В порядку заперечень проти вимог про припинення права на виконання будівельних робіт, повідомляємо, що припинення права на виконання будівельних робіт, як наслідок здійснення заходу державного архітектурно-будівельного контролю застосовується судом за умови здійснення самого заходу, в порядку передбаченому законом. Звернення до суду з вимогою про припинення права на виконання будівельних робіт без проведення заходу державного контролю не допускається.
19. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
20. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок, за його результатами посадовою особою відповідного органу складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акту перевірки, складається ще й протокол разом з приписом про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Вказаний порядок здійснення державного архітектурно-будівельний контролю має бути дотриманий і у випадку вжиття заходів, визначених частиною 2 статті 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
21. Аналогічна правова позиція вже була висловлена Верховним Судом у його постановах від 14.03.2018 у справі № 814/1914/16, від 26.06.2018 у справі № 826/20445/16, від 10.02.2020 у справі № 826/8793/18, від 26.02.2020 у справі № 826/15443/17, від 26.02.2020 у справі № 826/1310/18, від 26.02.2020 у справі № 826/1310/18, від 02.12.2020 у справі № 826/14061/18, від у справі № 806/2959/17, від 09.04.2021 у справі № 640/4901/20.
22. В супереч встановленого законом порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, позовна заява подана до суду поза межами здійснення заходів архітектурно-будівельного контролю.
23. Позивачем у даній справі, як уповноваженим органом влади, не було здійснено планової чи позапланової перевірки дотримання відповідачем вимог закону у сфері містобудівної діяльності, під час здійснення ремонтно-будівельних робіт за адресою Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, пр-т Перемоги 13а.
24. Фактично, підставою для звернення до суду з позовною заявою про припинення права на виконання будівельних робіт є оціночне судження відповідних посадових осіб відповідача.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
25. 28.04.2021 замовник ОСОБА_1 подала у паперовій формі до Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради повідомлення № ДП 051210428683 про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), яким повідомила про початок виконання будівельних робіт, визначених державними будівельними нормами, стандартами:
- найменування об`єкта будівництва: нове будівництво аптеки за адресою: АДРЕСА_1 ;
- місце розташування об`єкта будівництва: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1211000000:12:261:0012;
- дата і номер наказу про присвоєння адреси об`єкті будівництва, найменування органу, який його прийняв: 07.05.2020, наказ № 144-А, Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради;
- вид будівництва: нове будівництво;
- код об`єкта згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000: 1230.9;
- технічний нагляд здійснює ОСОБА_2 , кваліфікаційний сертифікат серія АТ №002285, тел. НОМЕР_1 ;
- проектна документація розроблена: Товариство з обмеженою відповідальністю ФІН АП КОНСАЛТ , Україна,50002, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Пушкіна, будинок 4, ЄДРПОУ 40818620, тел. 380979010087;
- та затверджена замовником: рішення ОСОБА_1 б\н від 02.06.2020 про затвердження проекту Нове будівництво аптеки за адресою: АДРЕСА_1 ;
- інформація про генерального підрядника: господарським способом ОСОБА_1 , АДРЕСА_2 , паспорт НОМЕР_2 , виданий Бердянським РВ УМВС України в Запорізькій області 16.08.1996, номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , тел. НОМЕР_4 ;
- містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані: Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради № 78 від 14.05.2020;
- земельна ділянка використовується для будівництва на підставі: витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 102805682 від 07.11.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 397965612110, номер запису про інше речове право 23215120 від 01.11.2017, договір оренди земельної ділянки, серія та номер 2017545 від 31.10.2017, кадастровий номер 1211000000:12:261:0012;
- загальна площа об`єкта відповідно до проектної документацій кв. метрів: 54,50;
- тривалість будівництва 9 місяців.
26. 29.04.2021 за вих. № 7-04/26-16/44 Відділ з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради направив запит до Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради щодо надання: містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом від 14.05.2020 № 78, копії заяви замовника на отримання містобудівних умов та обмежень, наказу про зміну адреси, договору оренди землі від 31.10.2017 № 2017545.
27. 30.04.2021 Відділом з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради прийнято наказ № 2 Про проведення позапланової перевірки , яким вирішено:
- провести позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті будівництва Нове будівництво аптеки за адресою: АДРЕСА_1 замовник - ОСОБА_1 , на підставі абзацу 4 пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю , затвердженого постановою КМУ від 23.05.2011 № 553, у зв`язку з необхідністю перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1) № ДП 051210428683 від 28.04.2021;
- перевірку провести у термін з 11.05.2021 по 24.05.2021.
28. Для проведення позапланового заходу видано направлення від 06.05.2021 № 9.
29. Позивач повідомляв відповідача про проведення заходу шляхом направлення 17.05.2021 рекомендованого листа штриховий кодовий ідентифікатор 5010102751527, яке з 19.05.2021 знаходилось у точці видачі, та 03.09.2021 повернуто зворотно за закінченням терміну зберігання.
30. 07.05.2021 Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради на запит від 29.04.2021 надав запитувані документи на 22 аркушах.
31. Згідно із описом об`єкта, складеного під час проведення позапланової перевірки, від 24.05.2021 за об`єктом будівництва Нове будівництво аптека за адресою: АДРЕСА_1 :
- замовник або уповноважена особа відсутні на об`єкті будівництва (про місце і час був проінформований;
- в ході огляду зафіксовано: об`єкт будівництва огороджений парканом, будівельні роботи не ведуться, будівельники та техніка відсутні, доступ до об`єкта відсутній, замовник (уповноважений представник) з 11.05.2021 по 24.05.2021 на об`єкті відсутні.
32. Згідно із витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-12133063122020 від 20.03.2020:
1) загальні відомості про земельну ділянку:
- кадастровий номер: 1211000000:12:261:0012;
- місце розташування: АДРЕСА_3 ;
- цільове призначення: 03.07. Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;
- категорія земель: землі житлової та громадської забудови;
- вид використання земельної ділянки: для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком;
- форма власності: комунальна;
- площа земельної ділянки, гектарів: 0,0145;
- дата державної реєстрації земельної ділянки: 10.08.2012;
2) відомості про оренду:
- орендар: ОСОБА_1 ;
- дата державної реєстрації речового права: 01.11.2017;
- строк дії речового права: 10.08.2022.
33. Публічна кадастрова карта України на час розгляду цієї справи по суті містить відомості про цільове призначення земельної ділянки: 03.07. Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком.
34. ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу від 06.11.2003 придбала об`єкт нерухомості: А-1 незавершене будівництво павільйону загальною площею 29,8 кв.м, І-замощення 103,1 кв.м, № 1 огорожа 39,4 кв.м, розташований в АДРЕСА_3 на земельній ділянці площею 140 кв.м згідно рішення № 38-4/ХХІІІ від 30.03.1999. Право власності зареєстровано 03.03.2006.
35. 26.11.2019 між ОСОБА_1 (сторона 1) та ТОВ Дакордд (сторона 2) укладено попередній договір, згідно із яким:
- пункт 1: сторона 1 та сторона 2 зобов`язуємось у майбутньому, в строк протягом 1 місяця з дня оформлення та отримання стороною 1 зареєстрованих відповідним органом у порядку, передбаченому чинним законодавством України, правовстановлюючих документів на нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_3 ), після реконструкції, укласти договір купівлі-продажу вищезазначеної нежитлової будівлі, надалі - основний договір, у встановленій законом формі та на умовах, визначених цим договором;
- пункт 2: елементи основного договору:
--підпункт 2.1: продавець ОСОБА_1 , покупець ТОВ Дакордд ;
--підпункт 2.2: об`єкт (предмет договору): нежитлова будівля, розташована за адресою: АДРЕСА_3 ), яка на день посвідчення цього договору належить стороні 1 на підставі договору купівлі-продажу нерухомості, укладеного 05.11.2003 та зареєстрованого Криворізькою філією Товарної біржі Українська за реєстраційним № 214035; предмет договору розташований на земельній ділянці з цільовим призначенням - 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки - для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком; загальною площею 0,0145 га, кадастровий номер 1211000000:12:261:0012, яка відповідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сформованими 26.11.2019 ОСОБА_3 , приватним нотаріусом Криворізького міського нотаріального округу Дніпропетровської області, перебуває у комунальній власності та у користуванні сторони 1 на підставі договору оренди земельної ділянки № 2017545, укладеного 31.10.2017 між стороною 1 та Криворізькою міською радою Дніпропетровської області;
- пункт 7: сторона 2 зобов`язується сплатити всі витрати щодо здійснення комплексу робіт з реконструкції (переобладнання, перепланування, прибудови, тощо) нерухомого майна, що є предметом цього договору, отримання проектної, дозвільної, технічної документації, правовстановлюючих документів на вищевказане нерухоме майно, реєстрації їх в уповноважених органах, та відшкодувати витрати, понесені стороною 1 з оформлення документів, необхідних для нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу нерухомого майна (у тому числі, правовстановлюючі документи, технічний паспорт, оцінку нерухомого майна тощо);
- пункт 8: на підтвердження зобов`язання і на забезпечення його виконання, з метою забезпечення реалізації своїх намірів щодо продажу вищезазначеного майна сторона 1 передала стороні 2 ключі від предмету договору та технічну документацію на нього, а також звільнила предмет договору від особистих речей до підписання цього договору;
- пункт 9: сторони домовились про надання стороною 1 в безоплатне користування стороні 2 предмету договору відповідно до його цільового призначення в період з дня укладання цього договору до дня укладання та підписання основного договору.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
36. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).
37. Згідно із статтею 1 Закону № 3038-VI:
- будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва (пункт 1);
- замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву (пункт 4).
38. Об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури (абзац другий частини першої статті 4 Закону № 3038-VI).
39. Суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи (частина друга статті 4 Закону № 3038-VI).
40. Особливості регулювання земельних відносин при здійсненні містобудівної діяльності встановлені статтею 24 Закону № 3038-VI.
41. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства (абзац другий частини другої статті 24 Закону № 3038-VI).
42. Зміна цільового призначення земельної ділянки допускається виключно за умови дотримання правил співвідношення між новим видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеного відповідною містобудівною документацією на місцевому рівні, крім випадків, визначених частиною третьою статті 20 Земельного кодексу України (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 3038-VI).
43. Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила його застосування з визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Зазначені класифікатор та правила використовуються для ведення Державного земельного кадастру і містобудівного кадастру (абзац другий частини четвертої статті 24 Закону № 3038-VI).
44. Забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва (частина перша статті 26 Закону № 3038-VI).
45. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації (частина четверта статті 26 Закону № 3038-VI).
46. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 34 Закону № 3038-VI, замовник має право виконувати будівельні роботи після:
- подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.
47. Контроль за виконанням підготовчих та будівельних робіт здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю (частина п`ята статті 34 Закону № 3038-VI).
48. Право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт (частина перша статті 36 Закону № 3038-VI).
49. Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється. Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається (частина друга статті 36 Закону № 3038-VI).
50. У разі якщо право на будівництво об`єкта передано іншому замовнику або змінено осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, або змінено інші відомості про початок виконання будівельних робіт, які містяться у Реєстрі будівельної діяльності, а також у разі коригування проектної документації на виконання будівельних робіт в установленому законодавством порядку, замовник протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю (частина шоста статті 36 Закону № 3038-VI).
51. Згідно із пунктом 3 частини сьомої статті 36 Закону № 3038-VI право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: на підставі судового рішення, що набрало законної сили.
52. Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та за виконання будівельних робіт без повідомлення (частина восьма статті 36 Закону № 3038-VI).
53. Відповідно до частини другої статті 39-1 Закону № 3038-VI у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.
54. Замовник будівництва після припинення права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, або скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації може повторно надіслати повідомлення або подати декларацію згідно з вимогами, встановленими законодавством (частина третя статті 39-1 Закону № 3038-VI).
55. Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
56. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Державний архітектурно-будівельний контроль замовників будівництва, які є фізичними особами, здійснюється відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності з урахуванням особливостей правового статусу таких осіб. Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.
57. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
58. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
59. Згідно із пунктом 2 абзацу шостого статті 41 Закону № 3038-VI підставами для проведення позапланової перевірки є необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів.
60. Повторне проведення позапланової перевірки за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для раніше проведеної позапланової перевірки об`єкта будівництва чи суб`єктів містобудування, забороняється.
61. У разі систематичного (два і більше разів підряд) перешкоджання проведенню перевірки посадовим особам органу державного архітектурно-будівельного контролю, невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, встановлених під час перевірки, а саме: порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, проектної документації на будівництво об`єкта, будівельних норм і правил, а також в інших випадках, визначених цим Законом, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю звертається до суду із позовом про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт (абзац сімнадцятий частини першої статті 41 Закону № 3038-VI).
62. Орган державного архітектурно-будівельного контролю використовує відомості з електронної системи з метою здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю (абзац дев`ятнадцятий частини першої статті 41 Закону № 3038-VI).
63. Порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок врегульовано статтею 20 ЗК України.
64. При встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення (частина перша статті 20 ЗК України).
65. Згідно із частиною другою статті 20 ЗК України віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо:
- земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу;
- земельних ділянок приватної власності - їх власниками.
66. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою (абзац четвертий статті 20 ЗК України).
67. Категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту (частина третя статті 20 ЗК України).
68. При внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення або зміну цільового призначення земельної ділянки належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони визначається за даними Державного земельного кадастру Відомості про цільове призначення земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру (частина четверта статті 20 ЗК України).
69. Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила його застосування з визначенням категорій земель та видів цільового призначення земельних ділянок, які можуть встановлюватися в межах відповідної функціональної зони, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Зазначені класифікатор та правила використовуються для ведення Державного земельного кадастру і містобудівного кадастру (абзац перший частини п`ятої статті 20 ЗК України).
70. Віднесення земельних ділянок до певних категорії та виду цільового призначення земельних ділянок має відповідати класифікатору та правилам, зазначеним в абзаці першому цієї частини (абзац другий частини п`ятої статті 20 ЗК України).
71. Відповідно до частини шостої статті 20 ЗК України зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує:
- розроблення документації із землеустрою (крім випадків формування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності, не сформованих у земельні ділянки);
- прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування (крім рішень про встановлення і зміну цільового призначення земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють такі органи).
72. Згідно із абзацом першим-другим частини сьомої статті 20 ЗК України, зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується у разі: якщо земельна ділянка перебуває у користуванні на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, у заставі - із землекористувачем, заставодержателем (підпис якого на погодженні посвідчується нотаріально).
73. Наслідки порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель встановлені статтею 21 ЗК України. Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:
а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;
б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок;
в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною;
г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
74. З метою забезпечення державної політики щодо створення та функціонування закладів охорони здоров`я і заняття медичною і фармацевтичною діяльністю наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28.10.2002 № 385 затверджено Перелік закладів охорони здоров`я , затвердженого наказом (далі - Перелік закладів охорони здоров`я).
75. Згідно із розділом 3 Фармацевтичні (аптечні) заклади Переліку закладів охорони здоров`я до такого переліку включені: аптека, аптечна база (склад), база (склад) медичної техніки, база спеціального медичного постачання (центральна, республіканська, обласна), магазин (медичної техніки, медичної оптики).
76. Згідно із пунктом 16 пояснень до Переліку закладів охорони здоров`я, аптека це - заклад охорони здоров`я, основним завданням якого є забезпечення населення, закладів охорони здоров`я, підприємств, установ і організацій лікарськими засобами і виробами медичного призначення.
77. Класифікація видів цільового призначення земель затверджена наказом
Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 (далі - КВЦПЗ).
78. Код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі (пункт 1.2 розділу І КВЦПЗ).
79. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів (пункт 1.4 розділу І КВЦПЗ).
80. Розділом ІІ КВЦПЗ визначено класифікацію видів цільового призначення земель:
-секція В: Землі житлової та громадської забудови;
--03: Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування);
---03.03: Для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги;
---03.07: Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
81. Заявлений спір виник у зв`язку із виявленням контролюючим органом факту подання замовником нового будівництва у повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 28.04.2021 недостовірних відомостей щодо цільового призначення земельної ділянки, а саме, зазначення, що земельна ділянка використовується для будівництва згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.11.2017, договору оренди від 31.10.2017, згідно із якими земельна ділянка відведена за цільовим призначенням за КВПЦЗ 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання земельної ділянки: для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком, коли як фактично замовник повідомив про нове будівництво аптеки, що передбачає забудову земельної ділянки для використання за кодом КВЦПЗ 03.03 Для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги.
82. Відповідач, заперечуючи проти позову, зазначає про оціночне судження позивача, недопущення порушень, неможливість звернення до суду без проведення заходу державного контролю у присутності суб`єкта містобудування або його представника, необхідність складення за результатами позапланового заходу припису, протоколу, як передумову звернення до суду.
83. Надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що відповідно до абзацу другого частини другої статті 24 Закону № 3038-VI, забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
84. Судом встановлено, не заперечено сторонами, що надана в оренду земельна ділянка кадастровий номер 1211000000:12:261:0012 має цільове призначення 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання земельної ділянки: для розміщення торгівельного павільйону з літнім майданчиком.
85. Вказані відомості містить і Публічна кадастрова карта України.
86. Згідно із частиною восьмою статті 36 Закону № 3038-VI замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт.
87. У повідомленні від 28.04.2021 замовник будівництва зазначив про початок будівельних робіт господарським способом з нового будівництва аптеки із визначенням тривалості будівництва 9 місяців.
88. Таким чином, оскільки КВЦПЗ розмежовує цільове призначення земель - будівництво та обслуговування будівель торгівлі (03.07) та будівництво та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я (03.03), а Перелік закладів охорони здоров`я включає у складі фармацевтичних (аптечних) закладів - аптеки, визначаючи їх закладами охорони здоров`я, суд погоджується із доводами позивача щодо невідповідності використання земельної ділянки за видом її цільового призначення.
89. Крім того, наслідки порушення порядку зміни цільового призначення земель встановлені статтею 21 ЗК України.
90. Відповідно до частини другої статті 39-1 Закону № 3038-VI у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.
91. Таким чином, матеріалами справи підтверджено порушення, яке стало підставою для звернення до суду із цим позовом.
92. Надаючи оцінку доводам відповідача щодо порушення порядку проведення перевірки, не надання припису, не складення протоколу, як обов`язкової передумови звернення до суду із цим позовом, суд зазначає, що згідно із пунктом 2 абзацу шостого статті 41 Закону № 3038-VI підставою для проведення позапланової перевірки є необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів.
93. При цьому, повторне проведення позапланової перевірки за тим самим фактом, що був підставою для раніше проведеної позапланової перевірки об`єкта будівництва чи суб`єктів містобудування, забороняється.
94. Контролюючий орган, у відповідності до встановленої процедури, 30.04.2021 видав наказ № 2 про проведення позапланової перевірки та відповідне направлення, проте відсутність замовника будівництва на об`єкті унеможливила її проведення, зокрема, відомості про проведення перевірки з 19.05.2021 знаходилось у точці видачі поштового відділення, відповідач у повідомленні про початок будівельних робіт зазначив не власний номер засобу зв`язку, а номер засобу зв`язку з ТОВ ФІН АП КОНСАЛТ (0979010087).
95. Направлена 15.06.2021 поштовим зв`язком позивачем на адресу відповідача копія позову рекомендованим відправленням штриховий кодовий ідентифікатор 5010102790336, також не одержана позивачем з 18.06.2021, та повернута відправнику за закінченням строку зберігання.
96. Вищенаведене свідчить про ухилення відповідача від одержання поштової кореспонденції від позивача, однак поведінка замовника будівництва не може нівелювати функцію державного нагляду (контролю) та необхідність додержання замовником встановлених законодавством норм та правил.
97. Враховуючи, що у порядку пункту 2 абзацу шостого статті 41 Закону № 3038-VI позапланова перевірка може бути ініційована один раз та протягом трьох місяців з дати подання повідомлення про початок будівельних робіт, а частина друга статті 39-1 Закону № 3038-VI встановлює право органу державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду на звернення до суду із позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення - у разі виявлення таким органом факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні, суд вважає обґрунтованим заявлений позов.
98. Закон № 3038-VI у частині другої статті 39-1 та абзаці сімнадцятому частини першої статті 41 передбачає самостійні підстави для звернення до суду із позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, окремо абзац сімнадцятий вказаної норми наголошує на праві контролюючого органу звернутись до суду із таким позовом в інших випадках, визначених цим Законом.
99. Факт подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні, підтверджено матеріалами наданими позивачем, одержаними у законному порядку, не спростовано відповідачем, отже підстави для звернення до суду із цим позовом прямо визначені частиною другою статті 39-1 Закону № 3038-VI та є обґрунтованими.
100. Після усунення допущеного порушення в порядку частини третьої статті 39-1 Закону № 3038-VI замовник будівництва після припинення права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, може повторно надіслати повідомлення згідно з вимогами, встановленими законодавством.
101. Правові позиції Верховного Суду, наведені у постановах вказаних відповідачем у відзиві, суд не може застосовувати у розглянутому спорі, оскільки з 01.12.2019 у новій редакції викладена частина друга статті 39-1 Закону № 3038-VI, застосування якої не аналізувалось судом касаційної інстанції у спорах, що виникли у 2016-2018 роках, а у справі № 640/4901/20 предметом спору не було припинення права на виконання будівельних робіт.
102. Щодо доводів відповідача, наведених у направленому суду поштовим зв`язком 31.08.2021 відзиві, про незнання обґрунтування позову у зв`язку із не отриманням копії позову та відповідних документів, суд зазначає, що копія ухвали про відкриття провадження у справі та позовна заява з додатками також двічі направлена відповідачу безпосередньо судом та одержана відповідачем 27.08.2021 (штрихові кодові ідентифікатори 4930016642489, 5010203081794) та 15.09.2021 (штрихові кодові ідентифікатори 4930016698123, 5010203081492).
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
103. З аналізу матеріалів справи суд дійшов до висновку про обґрунтованість заявленого позову та наявність підстав для його задоволення.
104. Підстави для покладення на відповідача витрат на сплату судового збору відсутні відповідно до статті 139 КАС України, у зв`язку із чим суд не вбачає підстав для задоволення клопотання позивача про стягнення з відповідача витрат на сплату судового збору.
105. Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
106. Адміністративний позов Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради (код ЄДРПОУ 40281529; пл. Молодіжна, 1, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50101) до ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ; АДРЕСА_4 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача, Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради (код ЄДРПОУ 40714755; пл. Молодіжна, 1, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50101), про припинення права на виконання будівельних робіт - задовольнити повністю.
107. Припинити право ОСОБА_1 на виконання будівельних робіт на об`єкті Нове будівництво аптека за адресою: АДРЕСА_1 , набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), зареєстрованого 28.04.2021 за номером ДП 051210428683.
108. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2021 |
Оприлюднено | 18.11.2021 |
Номер документу | 101139349 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні