Рішення
від 18.11.2021 по справі 540/5850/21
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/5850/21

Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Варняка С.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області Яриша Ярослава Геннадійовича в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу до Тавричанської сільської ради Каховського району Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області Яриш Ярослав Геннадійович в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу звернувся до суду з позовом, у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Тавричанської сільської ради Каховського району Херсонської області щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів площею 2,00 га, з кадастровим номером 6523580700:05:016:0001 (державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 321161 від 18.08.2009), що розташоване в с. Волинське на території Тавричанської об`єднаної територіальної громади;

- зобов`язати Тавричанську сільську раду Каховського району Херсонської області вжити заходів для оформлення та отримання спеціального паспорта па місце видалення відходів, розташоване в с. Волинське на території Тавричанської об`єднаної територіальної громади.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що 18.08.2009 року на підставі розпорядження голови Каховської районної державної адміністрації № 217 від 01.04.2009 року, Волинській сільській раді Каховського району Херсонської області, яка нині перебуває у підпорядкуванні Тавричанської об`єднаної територіальної громади, видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 321161 площею 2,0 га, з цільовим призначенням під розміщення громадського сміттєзвалища. Разом з тим, органом місцевого самоврядування документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою під сміттєзвалищем, до цього часу належним чином не оформлено, спеціальний паспорт на місце зберігання відходів не складено.

Місце видалення відходів у с. Волинське експлуатується за відсутності паспорта місця видалення відходів, екологічних та санітарно-гігієнічних досліджень. Схема санітарного очищення населеного пункту у встановленому законом порядку не затверджена, зазначене підтверджується листом Тавричанської сільської ради від 25.08.2021 року вих. № 150.

Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації № 287 від 28.04.2017 року "Про посилення контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з твердими побутовими відходами", з метою поліпшення в області екологічної ситуації та забезпечення вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з твердими побутовими відходами, зобов`язано голів районних адміністрацій рекомендувати головам об`єднаних територіальних громад протягом 2017 року виконати наступні завдання:

1.2. довести сільським, селищним і міським головам до виконання протягом 2017 року наступні завдання:

1.2.1. вжити заходів щодо оформлення документів на право користування або володіння земельними ділянками під місцями видалення побутових відходів;

1.2.2. забезпечити паспортизацію кожного місця видалення ТПВ з подальшою їх реєстрацією та внесенням до реєстру місць видалення відходів Херсонської області;

1.2.3. визначити виконавців робіт з вивезення побутових відходів, розробити схеми санітарного очищення населених пунктів.

Проте Тавричанською сільською радою, в порушення положень ст. 26, ч. 2, 4 ст. 33 Закону України "Про відходи", п. 9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.1999 № 2034, заходи, спрямовані на проведення паспортизації сміттєзвалища в с. Волинське до цього часу не вжиті.

Тавричанська сільська рада Каховського району Херсонської області, будучи наділеною повноваженнями щодо виготовлення спеціальних паспортів місць видалення відходів, всупереч вимогам чинного законодавства, ігноруючи неодноразові доручення виконавчої гілки влади, жодних заходів спрямованих на раціональне поводження з відходами, зокрема, щодо виготовлення паспорту місця видалення відходів в с. Волинське Каховського району Херсонської області, до цього часу не вчинила.

Таким чином, відсутність розпорядчих документів на сміттєзвалище, розташоване на території Тавричанської територіальної громади, створює ризики для нормального функціонування місця видалення відходів, що може призвести до негативних наслідків.

Ухвалою від 06.10.2021 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 15.11.2021 року.

Прокурор та представник Державної екологічної інспекції Південного округу надали клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Відповідач у судове засідання не з`явився, відзиву на позовну заяву суду не надав.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Виходячи з викладеного, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

18.09.2009 року на підставі розпорядження голови Каховської районної державної адміністрації № 217 від 01.04.2009 року Волинській сільській раді Каховського району Херсонської області видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 321161 площею 2,0 га, з цільовим призначенням під розміщення громадського сміттєзвалища.

Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації №287 від 28.04.2017 року "Про посилення контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з твердими побутовими відходами" з метою поліпшення в області екологічної ситуації та забезпечення вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з твердими побутовими відходами, зобов`язано голів районних адміністрацій рекомендувати головам об`єднаних територіальних громад протягом 2017 року виконати наступні завдання:

1.2. довести сільським, селищним і міським головам до виконання протягом 2017 року наступні завдання:

1.2.1. вжити заходів щодо оформлення документів на право користування або володіння земельними ділянками під місцями видалення побутових відходів;

1.2.2. забезпечити паспортизацію кожного місця видалення ТПВ з подальшою їх реєстрацією та внесенням до реєстру місць видалення відходів Херсонської області;

1.2.3. визначити виконавців робіт з вивезення побутових відходів, розробити схеми санітарного очищення населених пунктів.

Каховська окружна прокуратура звернулася до Тавричанської селищної ради з листом № 52/2-963ВИХ21 від 25.08.2021 року, у якому просила надати інформацію про заходи, здійснені Тавричанською селищною радою на підвідомчій території для дотримання вимог законодавства у сфері поводження з відходами, висвітливши при цьому питання щодо:

- розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів територіальної громади;

- організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення;

- наявності та стану виконання місцевих та/або регіональних програм поводження з відходами;

- надати інформацію щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами (вказати кількість сміттєзвалищ, їх місцерозташування, площу, наявність правовстановлюючих документів, проектів та паспортів відходів та місць їх видалення).

На лист № 52/2-963 від 25.08.2021 року Тавричанська сільська рада листом від 25.08.2021 року № 150 повідомила, що за відсутністю коштів, схеми санітарною очищення населених пунктів не розроблені. На території сільської ради є чотири державних актів на земельні ділянки під сміттєзвалищами:

1 с. Дудчине площа - 0,0500 га серія ЯЯ № 323461;

2. с.Дудчине площа - 0,0500 га серія ЯЯ № 323460;

3. с.Дудчнне площа - 0,8500 га серія ЯЯ № 323462;

4. с.Волинське площа - 2,0000 га серія ЯЯ№ 321101.

Проекти, паспорти відходів та місць їх видалення відсутні.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.

Частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно- правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься, у тому числі, вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства (пункт 54 частини 1 статті 26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідно до статті 1 Закону України "Про відходи" відходи - будь - які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними; виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів; поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення; збирання відходів - діяльність, пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення; зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах (до їх утилізації чи видалення); об`єкти поводження з відходами - місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів; відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах; власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про відходи" суб`єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава.

Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

Відповідно до статті 21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: виконання вимог законодавства про відходи; розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; здійснення інших повноважень відповідно до законів України тощо.

Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

Частиною 2 та частиною 4 статті 33 Закону України "Про відходи" встановлено, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

Відповідно до статті 26 Закону України "Про відходи" державному обліку та паспортизації підлягають в обов`язковому порядку всі відходи, що утворюються на території України і на які поширюється дія цього Закону.

Державний облік та паспортизація відходів здійснюються у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Система і форми звітності, порядок надання і використання відповідної інформації про відходи, а також порядок перегляду їх номенклатури розробляються на основі державного класифікатора відходів і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади.

Відповідно до пункту 9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.1999 року № 2034 передбачено, що паспортизація відходів передбачає складення і ведення паспортів відходів, паспортів місць видалення відходів, реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів відповідно до державного класифікатора ДК 005-96 "Класифікатор відходів" та номенклатури відходів. Форми паспортів відходів та інструкції щодо їх ведення розробляються Мінекоенерго за участю інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади і затверджуються ним за погодженням з МОЗ.

Частиною 3 ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 726-р, відповідно до абзацу першого пункту 71 розділу V "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Херсонської області.

Пунктом 61 розділу V "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються за з урахуванням зокрема таких положень:

1) у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);

4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;

5) якщо територія розформованої територіальної громади включена до територій кількох сформованих територіальних громад, кожна з цих громад стає правонаступником належних розформованій територіальній громаді:

нерухомого майна, у тому числі земельних ділянок, розташованих на території сформованої територіальної громади;

речей, призначених для обслуговування відповідних об`єктів нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням (у тому числі у зв`язку із здійсненням відповідних повноважень або наданням послуг). Належність речей, призначених для обслуговування кожного об`єкта нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням, визначається на підставі останньої суцільної інвентаризації;

прав засновника (учасника) юридичної особи, заснованої розформованою територіальною громадою (у тому числі в особі відповідної сільської, селищної, міської ради), якщо місцезнаходженням такої юридичної особи є населений пункт, включений до території відповідної сформованої територіальної громади;

8) не пізніше завершення другої сесії новообраної ради у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами та розміщених поза адміністративним центром сформованої територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом;

9) юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;

10) з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету починається реорганізація відповідних юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, шляхом їх приєднання до юридичної особи - виконавчого комітету новообраної ради. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим пунктом;

11) юридична особа - виконавчий комітет новообраної ради є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;

Рішенням І сесії Тавричанської сільської ради VIII скликання від 17.11.2020 року №1 "Про початок повноважень депутатів Тавричанської сільської ради" визнано повноваження депутатів Тавричанської сільської ради.

Рішенням другої сесії Тавричанської сільської ради VIII скликання від 30.1 1.2020 року № 13 "Про початок реорганізації юридичної особи Волинська сільська рада Каховського району Херсонської області шляхом приєднання до Тавричанської сільської ради Каховського району Херсонської області" розпочато процедуру реорганізації юридичної особи - Волинська сільська рада Каховського району Херсонської області (ЄДРПОУ 26518697), розташованої за адресою: 74851, вул. Леніна, с. Волинське Каховського району Херсонської області, шляхом приєднання до Тавричанської сільської ради Каховського району Херсонської області (ЄДРПОУ 26519001), розташованої за адресою: 74862, вул. Соборна, 26, с. Тавричанка Каховського району Херсонської області. Окрім цього, визнано, що Тавричанська сільська рада Каховського району Херсонської області є правонаступником прав та обов`язків Волинської сільської ради Каховського району Херсонської області з дня набуття повноважень Тавричанською сільською радою Каховського району Херсонської області, обраною Тавричанською сільською об`єднаною територіальною громадою 25.10.2020 року.

Тавричанська сільська рада Каховського району Херсонської області є правонаступником Волинської сільської ради Каховського району Херсонської області.

Тавричанська сільська рада Каховського району Херсонської області, будучи наділеною повноваженнями щодо виготовлення спеціальних паспортів місць видалення відходів, всупереч вимогам чинного законодавства, ігноруючи неодноразові доручення виконавчої гілки влади, жодних заходів спрямованих на раціональне поводження з відходами, зокрема, щодо виготовлення паспорту місця видалення відходів в с. Волинське Каховського району Херсонської області, до цього часу не вчинила.

Таким чином, відсутність розпорядчих документів на сміттєзвалище, розташоване на території Тавричанської територіальної громади, створює ризики для нормального функціонування місця видалення відходів, що може призвести до негативних наслідків.

Згідно із частин 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Тавричанської сільської ради Каховського району Херсонської області щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів площею 2,00 га, з кадастровим номером 6523580700:05:016:0001 (державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №321161 від 18.08.2009), що розташоване в с. Волинське на території Тавричанської об`єднаної територіальної громади.

Зобов`язати Тавричанську сільську раду Каховського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 26519001, вул. Соборна, 26, с. Тавричанка, Каховський район, Херсонська область, 74862) вжити заходів для оформлення та отримання спеціального паспорта на місце видалення відходів площею 2,00 га, з кадастровим номером 6523580700:05:016:0001 (державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 321161 від 18.08.2009), що розташоване в с. Волинське на території Тавричанської об`єднаної територіальної громади.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя С.О. Варняк

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2021
Оприлюднено22.11.2021
Номер документу101184893
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/5850/21

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Пекний А.С.

Рішення від 18.11.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 06.10.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні