ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/3243/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" до Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
16.07.2021 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" (позивач) до Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (відповідач) з такими позовними вимогами:
визнати незаконною бездіяльність Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, яка полягає в не розгляді клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" від 23 квітня 2021 року щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області;
зобов`язати Ставчанську сільську раду надати дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23.04.2021 року ТОВ "Поліекс Продакшн" звернулось з клопотанням до Ставчанської сільської ради щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області та додано викопіювання з кадастрової карти.
Вважає, що при подачі заяви виконані всі передумови для отримання відповідного дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і підстави для відмови у наданні такого дозволу відсутні.
Зазначив, що подана заява від 23.04.2021 відповідачем до цього часу не розглянута, порушує вимоги ЗК України, Закону України "Про звернення громадян" та свідчить про його незаконну бездіяльність, що дає підстави звернутись до суду за захистом порушеного права.
Ухвалою суду від 16.07.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Ухвалою суду від 16.07.2021 року запропоновано відповідачу в п`ятнадцятиденний строк, з моменту її отримання, подати відзив на позовну заяву. Копію ухвали від 16.07.2021 року відповідач отримав 22.07.2021 року, проте у встановлений строк відзив на позовну заяву не подав.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про інше, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено наступні обставини у справі та відповідні їм правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" (код ЄДРПОУ 39673103), зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 03.03.2015 року №1038102000000582. Адреса місцезнаходження - вул. Полетаєва, 2А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018 (а.с. 6).
23.04.2021 року позивачем направлено на адресу відповідача клопотання в якому просив надати з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, дозвіл на розроблення Технічної документації із землеустрою щодо встановлення/відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду, площею, 0,10 га (7322588000:02:001:0046), 13.01 - для розміщення та експлуатації об`єктів її споруд телекомунікацій за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що розташована в с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району, Чернівецька область. Копія цього клопотання також направлено відповідачу на його електронну пошту за адресою: stavchanu@ukr.net. Відповідь просив направити у встановлений законом строк на поштову та електронну адресу: polyex.llc@gmail.com. До поданого клопотання було додано: копії установчих документів; викопіювання з кадастрової карти з бажаним місцем розташування землі (а.с. 7-8). Відповідно до фіскального чеку №5800214654908, клопотання було направлено на адресу позивача 23.04.2021 року та відповідно до Трекінгу вручено відповідачу 27.04.2021 року (а.с. 9-10).
У зв`язку з не розглядом клопотання позивача від 23.04.2021 року щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області, позивач звернувся до суду з даним позовом.
До спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавств та робить висновки по суті спору.
Згідно положень ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд перевіряє дотримання вказаних критеріїв суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності.
У спірних правовідносинах суд застосовує положення Земельного кодексу України у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин (далі - ЗК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 2 ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно з положеннями ч.ч. 1-3 та 5 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частинами 1-3 статті 123 ЗК України визначено, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки .
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (ч. 2 ст. 123 ЗК України).
Приписами ч. 3 ст. 123 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою у місячний строк вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням підстав такої відмови. Однак, відповідачем з моменту отримання клопотання позивача від 23.04.2021 року по день прийняття судом рішення в даній справі, не забезпечено виконання вимог Земельного кодексу України та не прийнято рішення за наслідком розгляду заяви позивача про надання дозволу з розробки проекту землеустрою.
Суд звертає увагу, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою після спливу встановленого законом місячного строку розгляду заяви позивача, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Зазначені факти свідчать про протиправну бездіяльність Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, яка полягає у не розгляді клопотання ТОВ "Поліекс Продакшн" від 23.04.2021 року щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Ставчанської сільської ради надати дозвіл ТОВ "Поліекс Продакшн" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду, суд зазначає наступне.
Статтею 123 ЗК України встановлено, що у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Разом з тим, матеріали справи не містять доказів того, що позивач скористався вказаним вище правом та не замовив розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу уповноваженим органом за принципом мовчазної згоди.
Статтею 55 Конституції України закріплено фундаментальний принцип судового захисту всіх порушених прав людини і громадянина. Так, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України, зокрема, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Таким чином, здійснюючи передбачене ст. 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.
Вирішуючи спір, суд зобов`язаний надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Суд звертає увагу , що у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками розгляду звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.
Отже, критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Аналогічна правова позиція застосована Верховним Судом у постанові від 02.02.2021 р. справа №420/3294/19 (провадження №К/9901/32192/19).
Разом з тим судом встановлено, що відповідач не прийняв жодного рішення за клопотанням позивача про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області, отже в даному випадку є бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною.
Разом з тим, враховуючи неприйняття відповідачем жодного з можливих рішень (надати чи не надати дозвіл позивачу), суд не наділений повноваженнями підмінювати суб`єкта владних повноважень на встановлення підстав (або їх відсутність) для відмови у наданні такого дозволу, якими можуть бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Беручи до уваги наведене, суд вважає, що належним способом захисту прав позивача у спірних правовідносинах є зобов`язання Ставчанську сільську раду розглянути клопотання ТОВ "Поліекс Продакшн" від 23 квітня 2021 року щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області, що відповідатиме фактичним обставинам справи та спірним у справі правовідносинам.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З вказаних підстав суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Щодо розподілу судових витрат.
Відповідно до з квитанції №0.0.2195305358.1. від 14.07.2021 року позивачем було сплачено судовий збір на суму 2270,00 грн, доказів на понесення інших судових витрат позивач суду не надав.
Враховуючи задоволення основних позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача, то у відповідності до приписів статті 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути судові витрати (судовий збір) в сумі 2270,00 грн.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" до Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, яка полягає у не розгляді клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" від 23 квітня 2021 року щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області.
3. Зобов`язати Ставчанську сільську раду розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" від 23 квітня 2021 року щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду площею 0,1000 га (кадастровий номер 7322588000:02:001:0046) для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій, що розташована с. Ставчани (в межах населеного пункту) Чернівецького району Чернівецької області.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліекс Продакшн" судовий збір у сумі 2270 (дві тисячі двісті двадцять сім) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, сплачений згідно з квитанцією №0.0.2195305358.1. від 14.07.2021 року.
5. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ТОВ "Поліекс Продакшн" (код ЄДРПОУ 39673103, вул. Полєтаєва, 2-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018);
Відповідач - Ставчанська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 04417547, вул. Головна, 52, с. Ставчани, Кіцманський район, Чернівецька область, 59316).
Суддя В.О. Григораш
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2021 |
Оприлюднено | 23.11.2021 |
Номер документу | 101228347 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні