ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16 листопада 2021 року 16 год. 10 хв.Справа № 280/8740/20 ПР/280/41/21 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., за участі секретаря судового засідання Лузан К.Ю. та сторін
від позивача: адвокат Анісова О.І.,
від відповідача 1: не прибув,
від відповідача 2: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощенного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД - КР
до - Головного управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП 44118663)
до - Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
02 грудня 2020 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла заява Товариства з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД КР (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач1) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 1 від 16.07.2019 №1742373/41292039 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка подана позивачем;
- зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 07.07.2020, яка подана позивачем датою її фактичного подання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) спірну податкову накладну, проте, позивачем отримано квитанції про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, в якій зазначено, що документ прийнято, але його реєстрація зупинена. Позивач вважає, що ним надано усі документи необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, в свою чергу, відповідачем належної оцінки наданим документам надано не було, що призвело до прийняття необґрунтованих рішеньпро відмову у реєстрації податкових накладних. Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 04.12.2020 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків.
05.01.2021 позивачем подано заяву про усунення недоліків.
У зв`язку з перебуванням судді Сацького Р.В. з 04.01.2021 по 06.01.2021 у відпустці (наказ від 21.12.2020 №407), що підтверджується довідкою Запорізького окружного адміністративного суду від 11.01.2021 №02-35/21/01, питання щодо відкриття провадження по даній справі вирішується суддею у перший робочий день, тобто 11.01.2021.
Ухвалою суду від 11.01.2021 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін. Відповідачам запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
27.01.2021 від представника відповідача 1 через канцелярію суду (вх. №5083) поданий відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що зупинена податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. За висновками комісії ГУ ДПС у Запорізькій області підставами відмови у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку первинних документів ненадання платником податку письмових пояснень стосовно первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахупків-фактури/інвойсів, актів прийманмя-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Таким чином, відповідач прийняв рішення про відмову у реєстрації податкової накладної на підставі тих документів, що були надані на розгляд комісії. Відтак, прийняте рішення є правомірним, а тому у задоволенні позову просить відмовити.
Відповідач-2 правом на надання відзиву не скористався, заяв та клопотань до суду не надав.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 16.03.2021 позовна заява ТОВ Ремспецбуд КР залишена без розгляду з підстави порушення строку звернення до суду.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 13.10.2021 здійснено заміну відповідача у справі з Головного управління ДПС у Запорізькій області на Головне управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП 44118663).
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Ремспецбуд КР - задоволено. Ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року у справі № 280/8740/20 скасовано.
Справу № 280/8740/20 направлено до Запорізького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
01.11.2021 справа надійшла до Запорізького окружного адміністратвиного суду.
Ухвалою судді від 02.11.2021 продовжено розгляд справи №280/8740/20 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено судове засідання на 16 листопада 2021 р.
У судовому засіданні представник позивача на задоволенні позову наполягала, просила суд позов задовольнити.
Представник відповідачів до суду не зявився, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, про причини неявки не повідовим.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД КР є юридичною особою приватного права та платником ПДВ, основним видом господарської діяльності якого є код КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель . Також, ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР займається реалізацією щебеневої продукції, емульсій, мінерального порошку та самостійно виконує процес виготовлення модифікаційного бітуму з подальшою його реалізацією.
Для проведення власної господарської діяльності підприємством РЕМСПЕЦБУД КР на праві суборенди використовується складський майданчик за адресою: місто Кропивницький, вул. Руслана Слободянюка, буд.213-г площею 120 кв.м, а також обладнання для виготовлення та зберігання бітуму, що знаходиться за адресою: місто Кропивницький, вул. Ярослава Мудрого, буд.213-А.
Також, для проведення власної господарської діяльності ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР споживає автотранспортні послуги у таких контрагентів-постачальників, як:
- ФО-П ОСОБА_1 (договір №1206-19П від 12 червня 2019 року);
- ТОВ МАРКЕТ-КР (договір суборенди транспортних засобів з екіпажем №27-08-19 від 27 серпня 2019 року, договір про надання транспортних послуг № 03-06-19РСБ від 3 червня 2019 року).
Крім того, ТОВ ЮЖ-ТЕХ надає ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР послуги із зберігання, розігріву та закачування бітуму в автоцистерни відповідно до договору № 06/07-17 від 6 липня 2017 року.
02 грудня 2019 року між ТОВ РЕМСПЕЦБУД-КР та ТОВ БУДСВІТ-КР було укладено договір №02-12-19к.
Відповідно до п. 1.1. Договору №02-12-19к постачальник передає у зумовлені цим договором строки Покупцю у власність Товар, а Покупець зобов`язується прийняти цей товар та сплатити за нього грошову суму на умовах, визначених Договором.
Відповідно до п. 3.2. Договору №02-12-19к згідно загального правила, поставки здійснюються на базисних умовах постачання DDP м. Кривий Ріг, згідно правил Інкотермс-2010.
На виконання умов договору поставки № 02-12-19к від 2 грудня 2019 року ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР 7 липня 2020 року було реалізовано на адресу ТОВ БУДСВІТ-КР товар (бітум дорожній, пісок, емульсія бітумна, структуруючи енергозберігаюча добавка, пісок із відсівів, суміш готова бетонна, розчин готовий цементний, цемент, бетон, відсів, труби, листи г/к, мінеральний порошок МП1) всього на суму 4 774 705,10 грн, у тому числі ПДВ - 795 784,18 грн, про що Сторонами було підписано видаткову накладну № 48 від 7 липня 2020 року.
Відповідно до п. 3.6. Договору №02-12-19к з моменту прийому Товару Покупцем, його представником, або транспортно-експедиторською фірмою до Покупця переходить права власності на товар і відповідні ризики щодо нього.
Транспортування вищевказаного товару здійснювалось силами ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР , що підтверджується товарно-транспортними накладними: №0707/3731/10 від 07.07.2020, №0707/3731/11 від 07.07.2020, №0707/3731/12 від 07.07.2020, №0707/3731/20 від 07.07.2020, №0707/3731/15 від 07.07.2020, №0707245 від 07.07.2020, №07073335 від 07.07.2020, №06072831 від 06.07.2020, №0607229 від 06.07.2020, №0707231 від 07.07.2020, №0626-2 від 26.06.2020, №0627-1 від 27.06.2020, №0628-3 від 28.06.2020, №0628-4 від 28.06.2020, №0703-1 03.07.2020, №0703-2 від 03.07.2020, №0703-3 від 03.07.2020, №0703-4 від 03.07.2020, №0706-1 від 06.07.2020, №0705-2 від 05.07.2020, №0705-3 від 05.07.2020, №0701-2 від 01.07.2020, №0701-3 від 01.07.2020, №0701-4 від 01.07.2020, №0704-1 від 04.07.2020, №0704-2 від 04.07.2020, №0704-3 від 04.07.2020, №0704-4 від 04.07.2020, №0624-1 від 24.06.2020, №0624-2 від 27.04.2020, №0624-3 від 24.06.2020, №0624-4 від 24.06.2020, №0625-1 від 25.06.2020, №0625-2 від 25.06.2020, №0625-3 від 25.06.2020, №0625-4 від 25.06.2020, №0626-1 від 26.06.2020, №0707-1 від 07.07.2020, №0707-2 від 07.07.2020, №0707-3 від 07.07.2020, №0707-4 від 07.07.2020, №0708-4 від 08.07.2020, №0706-4 від 06.07.2020, №0702-1 від 02.07.2020, №0623-1 від 23.06.2020, №0629-1 від 29.06.2020, №0629-2 від 29.06.2020, №0628-3 від 28.06.2020, №0629-4 від 29.06.2020, №0630-1 від 30.06.2020, №0630-2 від 30.06.2020, №0630-3 від 30.06.2020, №03071809 від 03.07.2020, №0607221 від 06.06.2020, №0607209 від 06.07.2020, №070720 від 07.07.2020, №070721 від 07.07.2020, №0207-2 від 02.07.2020, №0307-3 від 03.07.2020, №0107-1 від 01.07.2020, №0407-4 від 04.07.2020, №0407-4 від 04.07.2020, №0107-1 від 01.07.2020, №0207-2 від 02.07.2020, №0307-5 від 05.07.2020, №0207-3 від 06.07.2020, №0307-3 від 03.07.2020, №0107-7 від 07.07.2020, №0707-1 від 07.07.2020, №0707-2 від 07.07.2020, №0707-4 від 07.07.2020.
Позивачем було складено податкову накладну №1 від 07.07.2020 на загальну суму 4774705,10 грн, в тому числі 795784,18 грн податку на додану вартість та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
08.07.2020 ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР було отримано квитанцію з ЄДРПН податкова накладна прийнята, реєстрація реєстрація ПН/РК від 07.07.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України з підстав: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою проведення реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2020 в ЄДРПН, 10.07.2020 ТОВ РЕМПСПЕЦБУД КР було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, до якого було додано письмові пояснення щодо сутності проведеної господарської операції, а також додано завірені копії первинних документів.
16.07.2020 Відповідачем 1 було прийнято рішення №1742373/41292039 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2020. Відповідно до змісту вищевказаного рішення підставою для відмови в проведення реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2020 вказано: ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) .
Вважаючи рішення Відповідача 1 №1742373/41292039 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2020 незаконним та таким, що прийнято безпідставно, Позивачем 28.07.2020 було подано скаргу до Державної податкової служби України (№9180339206 від 28.07.2020).
07.08.2020 ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР було отримано рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №40462/41292039/2 від 05.08.2020 відповідно до якого скаргу ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної №1742373/41292039 від 16.07.2020 - без змін.
Не погоджуючись з рішеннями ГУ ДПС в Запорізькій області №1742373/41292039 від 16.07.2020, позивач звернувся до суду з позовом про визнання їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а податкову накладну №1 від 07.07.2020 такою, що складені з дотриманням вимог чинного законодавства та підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розглядаючи спір по суті, суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту187.1 статті187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У відповідності до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складеноподаткову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Так, відповідно до отриманих позивачем квитанцій, реєстрація спірних накладних зупинена у зв`язку із їх відповідністю пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування .
Разом з тим, вищезазначені Квитанції не містять інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (які є Додатком №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165). Рішення ГУ ДПС у Запорізькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної №1742373/41292039 від 16.07.2020 не містять.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваними спірними рішеннями комісії ГУ ДПС у Запорізькій області відмовлено у реєстрації податкових накладних, а підставами зазначених рішень зазначено неподання платником податку копій документів, при цьому рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували здійснення господарських операцій, що стали передумовою для складення податкової накладної №1 від 07.07.2020. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, зокрема, судом встановлено, що товар, який було поставлено ТОВ БУДСВІТ-КР за безпідставно незареєстрованою накладною №1 від 07.07.2020 в повному обсязі було придбано ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР у ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ (код ЄДРПОУ 42164000) згідно видаткової накладної №293 від 01.10.2019.
01.06.2019 ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ уклав з ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР договір поставки товару №0106-2019Б, відповідно до умов якого ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ зобов`язався поставити товар, а ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР оплачувати товар на умовах, визначених цим договором та додатками до нього.
На виконання умов договору №0106-2019Б ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ була складена та подана 17.10.2019, засобами електронного зв`язку з метою реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкова накладна № 1 від 01.10.2019 на суму 3943323,76 грн, в т.ч. ПДВ - 788664,75 грн.
Проте, ГУ ДПС в Дніпропетровській області було прийнято рішення №1320492/42164000 про відмову у реєстрації у ЄРПН податкової накладної ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ № 1 від 01.10.2019, з підстав ненадання платником податку копій документів.
ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ не погодилось з вищевказаним рішенням ГУ ДПС в Дніпропетровській області та звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом у справі №160/10158/19.
Відповідно до рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом у справі №160/10158/19, що набрало законної сили 13.03.2020, визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в особі Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1320492/42164000 від 01.11.2019, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.10.2019.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладну №1 від 01.10.2019.
Таким чином, судовим рішенням, що набрало законної сили, встановлено реальність господарських операцій, щодо набуття та реалізації ТОВ БІТМІН-МАРКЕТ товарно-матеріальних цінностей, що в подальшому були реалізовані ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР до ТОВ БУДСВІТ-КР .
З урахуванням викладеного судом встановлено, що комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС України не досліджено належним чином надані документи та пояснення ТОВ РЕМСПЕЦБУД КР , що призвело до прийняття необґрунтованого рішення.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року №475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржувані рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи комісією ГУ ДПС зазначених вище принципів при прийнятті рішень дотримано не було.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В даному випадку, відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не зазначено їх у оскаржуваних рішеннях, а відмова у реєстрації податкових накладних фактично обґрунтована відсутністю документів складських документів (інвентаризаційних описів).
Також, з наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію податкових накладних.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що рішення №1742373/41292039 від 16.07.2020 є протиправним та підлягає скасуванню.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
При цьому суд зазначає наступне.
Відповідно п.14.1.60 ст. 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1200 Урядом постановлено утворити Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу. Установити, що Державна податкова служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Відповідно до ч. 7 ст. 5 Закону Про центральні органи виконавчої влади № 3166-V1 від 17.03.2011 (зі змінами), міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, щодо яких набрав чинності акт Кабінету Міністрів України про їх припинення, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах компетенції до завершення здійснення заходів з утворення міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, до якого переходять повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що припиняється, та можливості забезпечення здійснення ним цих функцій і повноважень, про що видається відповідний акт Кабінету Міністрів України. Таким чином, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності розпорядження КМУ від 21.08.2019 № 682р здійснюється Державною податковою службою України.
Згідно з абз. 6 п. 2 Постанови КМУ № 1200, Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби, Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 682-р установлена можливість забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 pоку № 227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Таким чином, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682р здійснюється Державною податковою службою України.
Враховуючи вказане, відповідачем-суб`єктом владних повноважень, до якого має бути звернута позовна вимога про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є Державна податкова служба України.
Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню, відповідно пунктів 19-20 Порядку №1246, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16.07.2020 датою подання їх на реєстрацію.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ст. 90 КАС України).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 2102,00 грн підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка приймала оскаржуване рішення. Оригінал платіжного документу №53023873 від 03.12.2020 знаходиться в матеріалах адміністративної справи.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД - КР (69000, м. Запоріжжя, вул. Братська, буд. 1, код ЄДРПОУ 41292039) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663), до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 16.07.2019 №1742373/41292039 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД - КР .
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 07.07.2020, яка подана Товариством з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД - КР , датою її фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ ВП 44118663) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю РЕМСПЕЦБУД - КР (69000, м. Запоріжжя, вул. Братська, буд. 1, код ЄДРПОУ 41292039) судовий збір у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення в повному обсязі виготовлено та підписане суддею 22.11.2021.
Суддя Р.В. Сацький
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2021 |
Оприлюднено | 25.11.2021 |
Номер документу | 101282712 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні