ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2021 року Чернігів Справа № 620/11708/21
Чернігівський окружний адміністративний суду складі:
головуючого судді Клопота С.Л.,
за участю секретаря Шевченко А.В.,
представника позивача Король М.В.
представника відповідача Бойко Т.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Семенівка Агро Плюс" до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування припису,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Семенівка Агро Плюс" звернулось з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області та просить:
1. Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління у Чернігівській області від 01 вересня 2021 року за № 494-ДК/0269ПР/03/01/-21.
2. Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління у Чернігівській області від 01 вересня 2021 року за № 494-ДК/0270ПР/03/01/-21.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що перевірка контролю за дотриманням земельного законодавства шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, як об`єктів перевірки, на території Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, кадастрові номери 7424784500:23:001:0002, 7424710100:26:001:1972, 7424710100:26:001:2261 та земельної ділянки без кадастрового номеру площею 3,0000 га, що знаходиться суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 7424710100:26:001:0826, проводилась без сповіщення ТОВ "Семенівка Агро Плюс" та без залучення її уповноважених осіб.
Також позивач зазначив, що одна із земельних ділянок, які були предметом перевірки, не сформована, їй не присвоєно кадастровий номер, а тому вона взагалі не є об`єктом цивільних прав.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала та просила його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.
01 вересня 2021 року Головним управлінням у Чернігівській області у відношенні ТОВ "Семенівка Агро Плюс" було винесено приписи за № 494-ДК/0269ПР/03/01/-21 та № 494-ДК/0270ПР/03/01/-21.
Не погодившись з такими приписами, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Стаття 19 Конституції України чітко встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те. що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У своїй діяльності Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області керується Конституцією України, законами України та Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади Державна інспекція сільського господарства ліквідується, а функції із здійснення державного нагляд (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів покладаються на Держави службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Постановою Кабінету Міністрів України Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру від 14.01.2015 № 15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області.
Зміни до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області в частині повноважень щодо здійснення нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності були зареєстровані 30.11.2016.
Таким чином, починаючи з 30.11.2016 Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області здійснює функції державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів.
Відповідно до приписів статті 187 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Приписами статті 188 ЗК України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені в Законі України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19 червня 2003 року №963-IV (далі-Закон№963-IV)
Згідно зі статтею 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать: здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.
Статтею 9 Закону №963- IV передбачено, що державний контроль за використання та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг грунтів здійснюється шляхом проведення перевірок.
Положеннями статті 10 Закону №963-IV встановлено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення замовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Відповідно до статті 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Положеннями частини першої статті 144 ЗК України визначено, що у разі виявлення порушення земельного законодавства державний-інспектор з контролю за використанням та охороною земель складає протокол про адміністративне правопорушення, накладає на особу, яка допустила правопорушення, адміністративне стягнення та видає цій особі припис про його усунення у 30-денний строк.
З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що у Головного управління та державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель наявні повноваження на проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою.
Відповідно до положень статті 14 Конституції України - земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а державний контроль за використанням і охороною земель забезпечує його охорону. Одним з основних завдань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель є запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення (стаття 2 Закону №963-IV).
Відповідно до покладених на Головне управління завдань 11.08.2021 було видано наказ №494-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності , згідно з яким державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Чернігівської області Гулаку М.М. було доручено у термін з 12 по 19 серпня 2021 року здійснити захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, як об`єктів перевірки, на території Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, кадастрові номери 7424784500:23:001:0002, 7424710100:26:001:1972, 7424710100:26:001:2261 та земельної ділянки без кадастрового номеру площею 3,0000 га, що знаходиться суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 7424710100:26:001:0826.
Перевірка (огляд місцевості) проводилась за участі сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 та начальника відділу земельних відносин та агропромислового розвитку Семенівської міської ради 3доти О.В.
При даній формі перевірки, участь у ній інших осіб, в тому числі і представників позивача, нормативними документами не передбачено.
В ході проведення перевірки на місцевості 19.08.2021 встановлено наступне.
Згідно викопіювання наданого відділом 3 управління у Новгород-Сіверському району Головного управління земельна ділянка без кадастрового номера (землі запасу) загальною площею 6,7494 га в користуванні не перебуває. В одному земельному масиві з нею розташовані земельні ділянки приватної власності з кадастровими номерами 7424710100:26:001:0832 та 7424710100:26:001:0823, які перебувають в оренді ТОВ Семенівка Агро Плюс . При огляді на місцевості за участі сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 та начальника відділу земельних відносин та агропромислового розвитку Семенівської міської ради 3доти О.В. встановлено, що частина земельної ділянки площею 6,7494 (землі запасу) на площі 2,8557 га та земельні ділянки з кадастровими номерами 7424710100:26:001:0832 та 7424710100:26:001:0823 засіяні одним видом сільськогосподарської культури (кукурудза). Площа земельної ділянки та місцезнаходження її поворотних точок визначено в натурі (на місцевості) інженером-землевпорядником за допомогою комплексу GPS приймачів геодезичного призначення Leica SR 20 №№61337, 30886.
Окрім того, земельна ділянка з кадастровим номером 7424784500:23:001:0002 комунальної форми власності в оренді не перебуває.
Суміжні з нею земельні ділянки приватної власності з кадастровими номерами 7424710100:26:001:1820 та 7424710100:26:001:0370 перебувають в оренді ТОВ Семенівка Агро Плюс .
При огляді на місцевості за участі сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 та начальника відділу земельних відносин та агропромислового розвитку Семенівської міської ради Здоти О.В. встановлено, що частина земельної ділянки площею з кадастровим номером 7424784500:23:001:0002 на площі 1,2330 га та земельні ділянки з кадастровими номерами 7424710100:26:001:1820 та 7424710100:26:001:0370 засіяні одним видом сільськогосподарської культури (кукурудза). Площа земельної ділянки та місцезнаходження її поворотних точок визначено в натурі (на місцевості) інженером-землевпорядником за допомогою комплексу GPS приймачів геодезичного призначення Leica SR 20 №№61337, 30886.
Статтею 1 Закону №963-IV визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Отже, перевіркою було виявлено фактичне використання ТОВ Семенівка Агро Плюс частини земельних ділянок комунальної власності на площах 2,8557 га та 1,2330 га, за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про надання їх у користування (оренду), тобто самовільним зайняттям вказаних земель.
За результатами перевірки складено акти обстеження земельних ділянок від 19.08.2021 №494-ДК/0235/АО/Ю/01/-21, №494-ДК/0236/АО/Ю/01/-21, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 19.08.2021 №494-ДК0436АП/09/01/-21.
Оскільки перевіркою було виявлено факти самовільного зайняття земель комунальної власності ТОВ "Семенівка Агро Плюс", відповідно до приписів частини першої статті 144 ЗК України та з метою усунення виявлених порушень земельного законодавства державним інспектором, у відношенні позивача було винесено оскаржувані приписи про усунення виявлених порушень від 01.09.2021 №494-ДК/0269Пр/03/01/-21 та №494-ДК/0270Пр/03/01/-21.
Щодо твердження позивач про те, що одна із земельних ділянок, які були предметом перевірки не сформована, їй не присвоєно кадастровий номер, а тому вона взагалі не є об`єктом цивільних прав, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України, тобто як землі, сформовані у земельні ділянки так і такі, що не сформовані у земельні ділянки.
В той же час, відповідно до приписів пункту 24 розділу X Перехідних положень ЗК України, інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Таким чином з 27.05.2021 усі землі сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів вважаються землями комунальної власності в силу приписів закону, та не залежно чи сформовані вони у земельні ділянки.
Щодо доводів позивача відносно того, що останній не був повідомлений про перевірку та перевірка була проведена без участі його представника суд зазначає наступне.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон №963-IV, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природню ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до ст. 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю з використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Як вбачається з матеріалів перевірки, об`єктом перевірки були саме землі комунальної власності на території Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, а не суб`єкт господарювання - ТОВ Семенівка Агро Плюс .
Норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, а тому на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону №963-IV.
З урахуванням викладеного вище, перевірка дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель комунальної власності, як об`єктів перевірки, на території Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, була проведена у відповідності до вимог Закону №963-IV, оскільки проводилась перевірка не суб`єкта господарювання - ТОВ Семенівка Агро Плюс , а земельних ділянок комунальної власності.
З огляду на те, що проведеною перевіркою правомірно та підставно встановлено факт самовільного зайняття ТОВ Семенівка Агро Плюс частини земельних ділянок на площах 2,8557 га та 1,2330 га, які є землями комунальної власності, оскаржувані приписи є законними та прийнятими в межах повноважень, а отже підстав для визнання їх протиправними та скасування у суду немає.
Враховуючи вищевикладене, в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Семенівка Агро Плюс" необхідно відмовити.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Семенівка Агро Плюс" (вул.Новоселиця, 35, м.Семенівка, Семенівський район, Чернігівська область,15400) до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (пр.Миру, буд.14, м.Чернігів,14000) про визнання протиправним та скасування припису - відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 23 листопада 2021 року.
Суддя С.Л. Клопот
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2021 |
Оприлюднено | 25.11.2021 |
Номер документу | 101292529 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні