Рішення
від 24.11.2021 по справі 360/2531/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

24 листопада 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2531/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до Дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

01.07.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Державної екологічної інспекції у Луганській області (далі - позивач, Інспекція) до Дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс (далі - відповідач, ДП ККГ КП ККС ), в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс (код ЄДРПОУ 41027673, юридична адреса: 92900, Луганська область, Кремінський район, місто Кремінна, провулок Нагорний, будинок 149) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації полігону твердих побутових відходів, розташованого за адресою: Луганська область, Кремінський район, місто Кремінна (район Товариства з обмеженою відповідальністю Пінта-Кремінський пивоварений завод ), шляхом зобов`язання тимчасово зупинити виконання робіт з експлуатації, до моменту належного виконання пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 припису від 22.06.2020 № 225, а саме: до розроблення інструкції з експлуатації полігона, до встановлення на в`їзді до полігона щиту з відповідною інформацією, до встановлення на КПП автомобільних ваг, до встановлення дорожніх знаків при в`їзді на територію полігона, до встановлення на КПП вишки, до оснащення КПП спеціальними приладами для радіометричного контролю всіх відходів, до розроблення щорічного технологічного плану організації робіт із захоронення відходів, до встановлення контролю ступеню ущільнення відходів реперами, до організації системи моніторингу та заходів екологічної безпеки спрямованих на захист нормального стану повітря та ґрунту, до обладнання контрольно-дезінфікуючої зони, до обмеження території нагірною канавою, до оснащення системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, до спорудження по периметру території полігона суцільної огорожі, до освітлення господарської зони полігона і території КПП у темний час доби, до встановлення спеціальних пожежних щитів, до усунення засмічення прилеглої до полігону території лісу побутовими відходами, до отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, до впровадження ведення журналу відповідно до типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ, до усунення захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, до забезпечення професійної підготовки, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, до затвердження та узгодження реєстрових карт об`єктів утворення, оброблення і утилізації відходів.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач посилається на те, що відповідно до статті 20 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) позивачем на підставі звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави від 25.05.2020 № 2.3/337ПГ, наказу Інспекції від 01.06.2020 № 2/1-28-191, направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів дочірнім підприємством Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс від 04.06.2020 № 2/2-18-572, Інспекцією в період з 09.06.2020 по 22.06.2020 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс .

Діяльність ДП ККГ КП ККС пов`язана з утворенням, розміщенням та видаленням відходів I-IV класів небезпеки, а саме: батареї та акумулятори інші зіпсовані або відпрацьовані - код відходу 6000.2.9.08; відходи перевезень, не позначені іншим способом (відпрацьовані масляні фільтри) - код відходу 6000.2.9.22; транспортні засоби й транспортувальні комплекти, списані на брухт - код відходу 6000.3.1.01; макулатура паперова чи картонна - код відходу 7710.3.1.01; відходи, одержані у процесі зварювання (недогарки електродів) - код відходу 2820.2.1.20; відходи комунальні (міські) змішані, у т.ч. сміття з урн - код відходу 7720.3.1.01.

На балансі підприємства з 01.10.2018 знаходиться полігон твердих побутових відходів за адресою: Луганська обл., м. Кремінна в районі ТОВ Пінта-Кремінський пивоварений завод .

Полігон введений в експлуатацію в 1990 році. Обсяг видалених відходів станом на 01.06.2020 складає 105714,65 т. Проектна потужність полігону ТПВ складає 116000 т.

Проектну документацію на полігон ТПВ, акт введення в експлуатацію на час позапланової перевірки не надано. Технологія складування відходів виконується методом складування но тимчасовій під`їзній дорозі по раніше ущільненим відходам.

Па полігон ТПВ приймаються побутові відходи з житлових будинків, адміністративних і громадських установ та організацій, підприємств торгівлі та громадського харчування, закладів культури і мистецтва, навчальних та лікувально-профілактичних закладів та інших підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, вуличний та садово-парковий змет і листя, а також подрібнені будівельні відходи і промислові відходи III та IV класів небезпеки.

Інспекцією в ході проведення заходу державного нагляду (контролю) відповідача встановлені чисельні порушення вимог природоохоронного законодавства.

За результатами перевірки ДП ККГ КП ККС складено акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 22.06.2020 № 225 та надано припис щодо усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства від 22.06.2020 № 225.

За встановленими порушеннями вимог природоохоронного законодавства у відношенні заступника директора ДП ККГ КП ККС ОСОБА_1 складено протоколи про адміністративні правопорушення та останнього притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, які сплачено у повному обсязі.

Позивач зазначає, що відповідач систематично протягом тривалого часу не дотримувався зазначених вимог природоохоронного законодавства України, що стало підставою для звернення позивача до суду.

Ухвалою суду від 06.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 26.08.2021 зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 360/3159/20 за позовом Дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс до Державної екологічної інспекції про визнання протиправним та скасування наказу та припису.

Ухвалою суду від 08.11.2021 поновлено провадження у справі.

Відповідач правом подачі відзиву на позовну заяву не скористався.

У судове засідання сторони не прибули, про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлені належним чином. Відповідач надав заяву про розгляд справи без його участі.

У відповідності до частини дев`ятої статті 205 КАС України справу розглянуто в письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов такого.

Дочірнє підприємство Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-комунсервіс , код ЄДРПОУ 41027673, зареєстровано як юридичну особу 14.12.2016, основний вид діяльності 38.11 Збирання безпечних відходів (арк. спр. 97-99).

На підставі наказу від 01.06.2020 № 2/1-28-191, направлення на проведення планового заходу державного нагляду (контрою) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 04.06.2020 № 2/2-18-572 Державною екологічною інспекцією у Луганській області в період з 09.06.2020 по 22.06.2020 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-комунсервіс , за результатами якого складено акт від 22.06.2020 № 225 (арк. спр. 9, 10, 11-43).

Актом зафіксовано такі порушення вимог природоохоронного законодавства:

1. П. г ч. 1 ст. 17 Закону України Про відходи , Наказу Мінприроди України від 07.07.2008 року № 342 Про затвердження типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари та Інструкції щодо її заповнення : Порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами, а саме журналу 1-ВТ.

2. П. в ч. 1 ст, 17, ч. 1 ст. 26, 27 Закону України Про відходи , п.п.10, 11 Порядку ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 № 1360: Підприємством не проведено інвентаризацію джерел утворення відходів виробництва та споживання, реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення і утилізації відходів, відсутні.

3. П.і ст. 32 Закону України Про відходи : Встановлено факт захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів на Кремінському полігоні твердих побутових відходів.

4. П.1.8, п. 1.9, п. 1.10, п. 2.1, п. 2.2, п. 2.3, п. 2.6, п. 2.7, п. 5.5, п. 3.2, п. 3.16, п. 5.1, п. 5.2, п. 5.4, п. 5.8, п. 5.9, п. 5.11, п. 6.7, п. 6.11, п.7.3 Правил експлуатації полігонів побутових відходів , затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 за № 435, зареєстрованих Міністерством юстиції України 22.12.2010 № 1307/18602:

Експлуатація полігону ТПВ здійснюється з порушенням вимог Правил експлуатації полігонів побутових відходів, а саме:

- не розроблений санітарно-технічний паспорт на полігон ТПВ;

- не розроблена інструкція з експлуатації полігона, в якій мають бути враховані специфіка виробництва, наявність засобів механізації і ресурсів для виконання робіт на полігоні;

- відсутній паспорт місця видалення відходів на полігон ТПВ;

- на в`їзді до полігону ТПВ не встановлений щит з інформацією про назву полігона побутових відходів, рік введення полігона в експлуатацію, найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію полігона побутових відходів, режим роботи полігона, види відходів, що приймаються на полігон, тарифи на надання послуг із захоронення побутових відходів, найменування структури, що забезпечує охорону полігона побутових відходів;

- відсутні автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів на полігоні ТПВ;

- відсутні дорожні знаки при в`їзді та на територію полігона ТВП, що є порушенням вимог;

- на КПП не встановлена вишка для візуального виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами;

- КПП не оснащений спеціальними приладами для радіометричного контролю;

- на полігоні не обладнано контрольно-дезінфікуючу зону (дезбар`єр) для мийки спеціалізованого автотранспорту;

- не розроблений технологічний план організації робіт із захоронення відходів, на яких позначаються робочі карти на 2019 рік;

- не контролюється ступінь ущільнення відходів;

- не організований моніторинг (контроль) за станом впливу полігону на навколишнє природне середовище (повітря та ґрунт) на полігоні;

- територія полігона ТПВ не обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод;

- полігон ТПВ не оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату;

- відсутня суцільна огорожа по периметру полігону ТПВ;

- в темний час доби полігон не освітлюється;

- на території полігону відсутні спеціальні пожежні щити.

5. Абз. 4 ч. 1 ст. 46 Закону України Про охорону земель : встановлено факт засмічення лісу побутовими відходами.

6. П. м ч. 1 ст. 17 Закону України Про відходи : підприємством не забезпечено професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, що є порушенням.

За порушення вимог природоохоронного законодавства (порушення правил поводження з відходами) до адміністративної відповідальності у вигляді штрафних санкцій, передбачених ст. ст. 82-6 та 82-8 КУпАП притягнуто заступника директора ДП ККГ КП ККС ОСОБА_1 (арк. спр. 50, 51).

22.06.2020 Інспекцією винесено припис щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства № 225, яким ДП ККГ КП ККС зобов`язано: 1) Розробити план організаційно-технічних заходів щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства. Копію наказу по підприємству з визначенням відповідальних посадових осіб (з їх ознайомленням) за виконання кожного пункту припису та надати на адресу Державної екологічної інспекції у Луганській області (термін виконання - 10 днів після отримання припису); 2) Провести інвентаризацію джерел утворення відходів виробництва та споживання; розробити, затвердити та узгодити з Департаментом екології та природних ресурсів Луганської обласної державної адміністрації реєстрові карти об`єктів утворення відходів відповідно до законодавства (термін виконання - до 22.08.2020); 3) Впровадити ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою № 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари (термін виконання - до 22.08.2020); 4) Не допускати захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів на полігоні твердих побутових відходів (термін виконання - з 22.06.2020); 5) Усунути порушення відповідно вимог Правил експлуатації полігонів побутових відходів при експлуатації полігону ТПВ (термін виконання - до 22.08.2020); 6) Ліквідувати засмічення лісу побутовими відходами, яке сталося внаслідок відсутності суцільної огорожі на полігоні ТПВ (термін виконання - до 22.08.2020); 7) Забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, що є порушенням (термін виконання - до 22.08.2020); 8) За результатами діяльності підприємства у 2019 році розрахувати показник загального утворення відходів Пзув та забезпечити отримання документів дозвільного характеру у сфері поводження з відходами відповідно до вимог чинного законодавства (термін виконання - до 22.08.2020) (арк. спр. 44-46).

Наказом Інспекції від 04.09.2020 № 2/1-28343 було призначено позапланову перевірку виконання ДП ККГ КП ККС припису від 22.06.2020 № 225 (арк. спр. 147). Проте відповідач не допустив державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища до проведення перевірки, про що було складено акт від 08.09.2020 № 328 про недопущення на об`єкт для перевірки планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (арк. спр. 149-151).

ДП ККГ КП ККС оскаржило до суду наказ Державної екологічної інспекції у Луганській області від 01.06.2020 № 2/1-28-191 та припис від 22.06.2020 № 225. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 25.11.2020 у справі № 360/3159/20, залишеною без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2021, позов ДП ККГ КП ККС залишено без розгляду (арк. спр. 138-141).

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з таких вимог чинного законодавства.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Статтею 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 № 1264-XII передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення;

д) збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;

є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов`язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з п.п. 5 п. 4 вказаного Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно з п. 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 № 230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 р. за № 350/34633, Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Відповідно до пункту 6 розділу ІІ вказаного Положення Інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно зі статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до частини п`ятої, частини одинадцятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

Частиною першою статті 5 Закону № 877 передбачено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

Абзацом 3 частини першої статті 6 Закону № 877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:

- дату складення акта;

- тип заходу (плановий або позаплановий);

- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);

- предмет державного нагляду (контролю);

- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;

найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Закон України Про відходи від 05.03.1998 № 187/98-ВР (далі - Закон № 187/98-ВР) визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України.

Згідно зі статтею 1 Закону № 187/98-ВР:

відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;

поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення;

об`єкти поводження з відходами - місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів.

Статтею 17 Закону № 187/98-ВР визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема:

в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;

г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку;

м) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами.

Статтями 26, 27 Закону № 187/98-ВР передбачається державний облік і паспортизація відходів, а також ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів.

Згідно з пунктом і частини першої статті 32 Закону № 187/98-ВР з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1307/18602, затверджено Правила експлуатації полігонів побутових відходів (далі - Правила).

Пунктами 1.8, 1.9 Правил передбачено, що на кожен полігон ТПВ має бути розроблено санітарно-технічний паспорт, а також інструкція з експлуатації полігона.

На в`їзді до полігона побутових відходів має бути встановлений щит з такою інформацією: назва полігона побутових відходів; рік введення полігона в експлуатацію; найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію полігона побутових відходів; режим роботи полігона; види відходів, що приймаються на полігон; тарифи на надання послуг із захоронення побутових відходів; найменування структури, що забезпечує охорону полігона побутових відходів (пункт 2.1 Правил).

На кожному полігоні побутових відходів має бути контрольно-пропускний пункт (далі - КПП) і повинні бути встановлені автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів (пункт 2.2. Правил).

Згідно з пунктом 2.3 Правил дорожні знаки при в`їзді та на територію полігона встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 ( 1306-2001-п ).

Пунктом 2.6 Правил передбачено, що на КПП повинна бути встановлена вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами.

Відповідно до пункту 2.7 Правил для радіометричного контролю всіх відходів КПП повинен бути оснащений спеціальними приладами.

На полігонах побутових відходів мають бути розроблені щорічні технологічні плани організації робіт із захоронення відходів, на яких позначаються робочі карти (пункт 3.2 Правил).

Ступінь ущільнення відходів слід контролювати реперами, встановленими по кутах робочої карти (пункт 3.16 Правил).

Пунктом 5.1 Правил визначено, що на полігонах має бути створена система моніторингу та заходи екологічної безпеки мають бути спрямовані на захист нормального стану повітря, ґрунту та підземних вод.

Згідно з пунктом 5.2 Правил дослідження проб повітря проводиться за такими показниками: азот, діоксид вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід.

Відповідно до пункту 5.4 Правил керівник (власник) полігона побутових відходів зобов`язаний забезпечити проведення контролю за станом атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та на виробничій території атестованою лабораторією. Перелік забруднюючих речовин, періодичність та точки відбору проб повітря повинні узгоджуватися відповідно до Державних санітарних правил охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними та біологічними речовинами), затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.07.97 № 201 ( v0201282-97 ).

Пункт 5.8 Правил передбачає, що дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони (на відстані 50, 100, 200 і 500 м) повинні проводитись не рідше ніж двічі на рік.

Територія полігона побутових відходів має бути обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод. Не рідше ніж двічі на місяць операторам інженерного обладнання полігона слід проводити її огляд і за потреби очищати (пункт 5.9).

Пунктом 5.11 Правил визначено, що полігон побутових відходів повинен бути оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Пунктом 6.7 Правил встановлено, що по периметру території полігона побутових відходів має бути споруджена суцільна огорожа заввишки до 2,0 - 2,5 м або ґрунтовий вал заввишки 1,5 - 1,7 м і завширшки 3,0 - 3,5 м, що забезпечить в`їзд транспортних засобів на полігон побутових відходів лише через КПП.

Господарська зона полігона побутових відходів і територія КПП у темний час доби мають бути освітлені. Слід вважати достатнім освітлення не менше 5 лк (пункт 6.11 Правил).

Для розміщення первинних засобів пожежогасіння на території полігона побутових відходів (у господарській зоні) встановлюються спеціальні пожежні щити (стенди) згідно з вимогами Правил пожежної безпеки в України, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 19.10.2004 № 126 ( z1410-04 ), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 04.11.2004 за № 1410/10009 (пункт 7.3 Правил).

Згідно з абз. п`ятим частини першої статті 46 Закону України Про охорону земель від 19.06.2003 № 962-IV при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечується, зокрема, запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій.

Судом установлено та не заперечується відповідачем, що відповідач допустив порушення вищезазначених вимог природоохоронного законодавства, що вказані в акті від 22.05.2020 № 225.

На час розгляду справи судом вимоги припису № 225 щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства від 22.06.2020 відповідач не виконав.

На підставі викладеного суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування заходів реагування до відповідача у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації полігону твердих побутових відходів, розташованого за адресою: Луганська область, Кремінський район, місто Кремінна (район Товариства з обмеженою відповідальністю Пінта-Кремінський пивоварений завод ) до виконання пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 припису Державної екологічної інспекції у Луганській області від 22.06.2020 № 225.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає вимоги позивача правомірними й такими, що ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому належать до задоволення.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки Державна екологічна інспекція у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Державної екологічної інспекції у Луганській області (місцезнаходження: вул. Гагаріна, буд. 93, м. Сєверодонецьк, Луганська область, 93400, код ЄДРПОУ 37991372) до Дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс (місцезнаходження: пров. Нагорний, буд. 149, м. Кремінна, Луганська область, 92900, код ЄДРПОУ 41027673) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.

Застосувати до Дочірнього підприємства Кремінське комгосподарство Комунального підприємства Кремінна-Комунсервіс заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації полігону твердих побутових відходів, розташованого за адресою: Луганська область, Кремінський район, місто Кремінна (район Товариства з обмеженою відповідальністю Пінта-Кремінський пивоварений завод ) до виконання пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 припису Державної екологічної інспекції у Луганській області від 22.06.2020 № 225.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя І.О. Свергун

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2021
Оприлюднено26.11.2021
Номер документу101363234
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2531/20

Рішення від 24.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 06.07.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні