Ухвала
від 25.11.2021 по справі 910/21935/17
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

УХВАЛА

про зупинення провадження у справі

"25" листопада 2021 р. Справа№ 910/21935/17

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Козир Т.П.

суддів: Кравчука Г.А.

Коробенка Г.П.

при секретарі Вага В.В.

за участю представників сторін:

прокурора: Константінової І.В. за посвідченням;

від відповідача 1: не з`явився;

від відповідача 2: не з`явився;

від відповідача 3: Биліни Р.Г. за довіреністю;

від відповідача 4: не з`явися;

розглядаючи у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу першого заступника керівника Київської міської прокуратури

на рішення Господарського суду міста Києва від 22.03.2021 (повний текст рішення складено 01.04.2021)

у справі №910/21935/17 (суддя Марченко О.В.)

за позовом керівника Київської місцевої прокуратури №10

до 1) Національної академії медичних наук України

2) Державної установи Інститут нейрохірургії ім. акад. А.П. Ромоданова Національної академії медичних наук України

3) Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес МС

4) Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпро-Плаза

про визнання недійсними постанови від 06.03.2007 №5/3, договорів від 07.03.2007 №01/03-Л та від 25.05.2007,

УСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду міста Києва від 22 березня 2021 року у позові відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, перший заступник керівника Київської міської прокуратури звернувся з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.

У судовому засіданні судом було поставлено на обговорення питання необхідності зупинення провадження у справі до розгляду судовою палатою Верховного Суду справи №925/1133/18 щодо представництва прокурором інтересів держави в суді.

Прокурор у судовому засіданні заперечила проти зупинення провадження.

Представник відповідача 3 у судовому засіданні вважав за необхідне зупинити провадження у справі.

Заслухавши думку прокурора і представника відповідача 3, розглянувши доводи та аргументи апеляційної скарги і відзивів на неї, дослідивши обставини справи, Північний апеляційний господарський суд виходить з наступного.

Предметом розгляду даного судового спору є вимоги прокурора щодо визнання недійсними:

- постанови Президії Академії медичних наук України від 06.03.2007 №5/3, якою дозволено Інституту укласти договір інвестування від 07.03.2007 №01/03-Л;

- договору інвестування у будівництво житлового комплексу з вбудованими приміщеннями та підземними автостоянками від 07.03.2007 №01/03-Л на земельній ділянці, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Лермонтовська, 12, укладеного Інститутом та ТОВ Дніпро-Плаза , та додаткової угоди № 1 до вказаного договору;

- договору від 25.05.2007 про заміну сторони у зобов`язанні від 07.03.2007 №01/03-Л.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що вказані постанова і договори укладено з порушенням норм чинного законодавства України;

- в даному випадку відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а тому Прокурором пред`явлено позов до відповідачів як процесуальним позивачем в інтересах держави;

- прокурором не пропущено строк позовної давності на звернення до суду, оскільки він не був стороною названих правочинів, а дізнався про обставини прийняття спірної постанови та укладення спірних правочинів лише у червні 2017 року.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив, у тому числі, з того, що земельна ділянка, частина якої стосується Договору №01/03-Л, перебувала у державній власності в особі Київської міської державної адміністрації, тому органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є саме Київська міська державна адміністрація.

У апеляційний скарзі прокурор не погоджується із вказаним висновком, посилаючись на те, що органом, уповноваженим державою, є Національна академія медичних наук України, однак нею самою допущені порушення шляхом прийняття спірної постанови і погодження укладання спірних договорів, тому Академія є відповідачем.

Відповідач 3 у відзиві на апеляційну скаргу акцентує увагу на тому, що прокурор, звертаючись із позовом, вказував на відсутність відповідного уповноваженого органу, а при новому розгляді справи вважає таким органом Академію, однак не надав доказів звернення до неї в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

У відповіді на відзив прокурор вказує, що орган, який уповноважений державою захищати її інтереси (Академія), сам допустив порушення, тому набув статусу відповідача, і прокурор не може подати позов в інтересах держави в особі Академії, тому відсутні підстави для направлення листа в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Частиною 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч.6 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Апеляційним господарським судом встановлено, що у провадженні Верховного Суду перебуває справа №925/1133/18 за позовом заступника керівника Черкаської місцевої прокуратури до Черкаської міської ради та Приватного підприємства "Інвестиційно-будівельна компанія "Будгарант" про визнання незаконним та скасування рішення Черкаської міської ради та визнання недійсними змін до договору оренди землі, з підстав невідповідності їх чинному законодавству.

Обґрунтовуючи підстави звернення з позовом у справі №925/1133/18, прокурор вказав, що є позивачем, оскільки Черкаська міська рада - один із співвідповідачів, рішення якого оскаржується через його невідповідність нормам чинного законодавства. Цим прокурор обґрунтовував відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати функції захисту її інтересів саме у спірних правовідносинах, тобто, навів підставу для представництва інтересів держави.

Отже, правовідносини у даній справі та у справі №925/1133/18 є схожими, оскільки прокурор, в якості підстави невиконання положень статті 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо направлення повідомлення Академії, посилається на оскарження рішення Академії, і підстави звернення обґрунтовуються відсутністю іншого уповноваженого державою органу.

07 липня 2021 року колегія суддів Верховного Суду при розгляді справи №925/1133/18 прийшла до висновку щодо необхідності відступити від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 15.06.2021 у справі №908/1664/19 про те, що визначення прокурором свого правового статусу як самостійного позивача не нівелює його обов`язку дотримання процедури, передбаченої абзацами третім і четвертим частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Тому, з огляду на розгляд судами значної кількості аналогічних справ (за предметом спору та суб`єктним складом), з метою формування єдиної правозастосовчої практики, для вирішення питання щодо наявності чи навпаки, відсутності підстав для відступу від висновків у справі з подібних правовідносин, колегія суддів вважала за необхідне передати справу №925/1133/18 на розгляд судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справи щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 15.07.2021 було прийнято до розгляду справу №925/1133/18 і на даний час розгляд вказаної справи не завершено.

Призначення Верховного Суду як найвищої судової установи в Україні - це, у першу чергу, сформувати обґрунтовану правову позицію стосовно застосування всіма судами у подальшій роботі конкретної норми матеріального права або дотримання норми процесуального права, що була неправильно використана судом і таким чином спрямувати судову практику в єдине і правильне правозастосування (вказати напрямок у якому слід здійснювати вибір правової норми); на прикладі конкретної справи роз`яснити зміст акта законодавства в аспекті його розуміння та реалізації на практиці в інших справах з вказівкою на обставини, що потрібно враховувати при застосуванні тієї чи іншої правової норми, але не нав`язуючи, при цьому, судам нижчих інстанцій результат вирішення конкретної судової справи.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 228 Господарського процесуального кодексу України, суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

У цьому випадку, згідно з приписами п. 11 ч. 1 ст. 229 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справі зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.

З метою забезпечення єдності судової практики, враховуючи підстави для передачі справи №925/1133/18 на розгляд судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, апеляційний господарський суд вважає необхідним зупинити провадження у даній справі до закінчення перегляду у касаційному порядку судових рішень у справі №925/1133/18 та вирішення питання про усунення неоднозначного застосування норм права у подібних правовідносинах.

Керуючись ст.ст. 228, 229, 234 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

УХВАЛИВ:

1. Зупинити апеляційне провадження у справі до закінчення перегляду в касаційному порядку судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справу № 925/1133/18.

2. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції в порядку, встановленому главою 2 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складений 29.11.2021.

Головуючий суддя Т.П. Козир

Судді Г.А. Кравчук

Г.П. Коробенко

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.11.2021
Оприлюднено30.11.2021
Номер документу101421784
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/21935/17

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 29.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 25.11.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 18.10.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 05.10.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 22.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 02.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 24.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні